Carl-Gustav Öberg


…om sökmotoroptimering och digital marknadsföring för e-handlare

De 7 vanligaste SEO-missarna hos e-handlare (och hur man löser dem)

Undertecknad är antagligen den minst aktive bloggaren här på ehandel.se, med det senaste inlägget publicerat i november 2009. En stor, och i sammanhanget passande orsak till att min blogg här fallit i glömska är att jag varit fullt sysselsatt med att själv och tillsammans med mina kollegor på Be Better Online arbeta med att hjälpa e-handlare nå mer lönsamhet online – bland annat genom sökmotoroptimering, vilket blir mitt fokus i det här inlägget. Under den här perioden har vi genomfört över 300 analyser inom SEO – varav många för just e-handelsbutiker, och därefter, tillsammans med kunderna, utfört mycket av de punkter vi kommit fram till i våra analyser. Under de här åren har de vanligaste plattformarna utvecklats en hel del, och en del av de problem och förbättringsmöjligheter som var aktuella 2009 förekommer inte lika ofta nu – samtidigt är det många delar som fortfarande är precis lika aktuella nu som då. För att få en så aktuell sammanställning som möjligt har jag gått igenom alla åtgärdsförslag vi presenterat i analyser för e-handlare under 2013, och sammanställt vilka åtgärder som förekommer oftast och hur vi i dessa analyser har prioriterat åtgärderna. För att kvalificera sig som en ”miss” – om en problem existerar eller om en åtgärd inte genomförts sedan innan, så har jag enbart fokuserat på de delar vi betraktat som högprioriterade att åtgärda. Något som slår mig är att även om punkterna kan ha stor inverkan så är det i de flesta fall inte superkritiska, i många av rapporterna finns det betydligt mer problematiska saker – men de flesta förekommer inte hos särskilt många andra. De värsta problemen verkar man som e-handlare ofta vara mer eller mindre ensam om, vilket ofta kan förklaras med att det handlar om egenutvecklade eller av leverantör specialutvecklade lösningar som inte tagits fram med förståelse för sökmotorer.

1. Att låta sökmotorer indexera en mängd olika varianter av kategorisidor, t ex olika sorteringsmöjligheter, filtreringar, visningsvarianter

Problem därför att: Sökmotorer ägnar inte hur mycket datorkraft som helst åt att spindla just er butik, utan drar en ganska hård gräns baserat på hur viktig sajten är i sökmotorns ögon. Det gör att butiker med detta problem ofta inte får allt innehåll indexerat. Därutöver sprider en sådan struktur ut länkkraften på ett väldigt onödigt sätt och drabbar de viktiga sidornas konkurrenskraft i sökresultaten (om de ens når dit).
Lösning: Som med flera andra problem finns det flera lösningar beroende på befintlig utformning och butikstyp – men bra tumregler är att begränsa sökmotorer till att indexera och spindla de sidor som man verkligen vill lägga krut på. När det gäller kategorisidor är det ofta huvudsidan för kategorin och eventuellt ett antal ytterligare sidor av kategorilistning med den vanligaste sorteringen och visningsvarianten – om inte alla produkter får plats på en sida. Finns det fler URL:er är det relevant att hänvisa till huvudkategorisidan med hjälp av rel=”canonical”-taggen samt eventuellt förhindra sökmotorer från att indexera vissa sidor helt och hållet genom attributet ”noindex” i meta-taggen robots.

2. Att ha flera produktsidor för samma produkt med olika egenskaper (ofta färgalternativ)

Problem därför att: Era potentiella kunder väldigt sällan googlar efter det specifika färgalternativet, och även om det förekommer så är det ofta på själva produktnamnet (om det är döpt rätt, oftast efter vad kunderna söker efter) man googlar på – och det är också där konkurrensen är som störst. Med många varianter saknas det ofta en bästa sida för sökningen på produktnamnet – det blir oklart för sökmotorn om den ska visa upp det rosa eller svarta färgalternativet på sökningen, och den sida som syns i sökresultatet får både lägre länkkraft (relativt, jämfört med alternativet) och sämre relevans jämfört med konkurrenterna som bara har en enda sida för produkten.
Lösning: Ha bara en sida per produkt, och lägg istället upp valbara egenskaper på produktsidan – så att man både kan se och köpa de olika färgalternativen (eller storlek eller annan egenskap). Om kunderna faktiskt googlar på de olika färgalternativen specifikt, se till att dessa alternativ finns med i klartext så att sökmotorn ser att ni faktiskt säljer både de svarta och rosa skorna – komplettera det även gärna med att berätta om varianterna som finns i produkttexten.

3. Att inte ha ägnat mycket energi åt <title>-taggarna

Problem därför att: Att ha bara butiksnamnet som titel på startsidan, och t ex ”Kategorinamn – Butiksnamn” på kategorisidor och ”Produktnamn – Butiksnamn” på produktsidorna är ofta en okej början – men att inte använda de upp till 70 tecken man har för att få med 2-3 sökord per sida gör att man missar mycket potential. <title>-taggen är ett av de viktigaste elementen på en sida när det gäller SEO, och dess utformning har inte bara stor inverkan på ens placering, utan också på klickfrekvensen i sökresultatet.
Lösning: Optimera alla titel-taggar utifrån varje sidas 2-3 viktigaste sökord (eller bara 1, om sidan inte skall optimeras för fler).

4. Att använda bilder för att visa text (t ex i kampanjrutor)

Problem därför att: Sökmotorer förstår det inte. Hur stort problem det här är beror på hur ofta det förekommer och vilken typ av innehåll det är. Handlar det bara om en väldigt tillfällig mellandagsrea-bild så kanske det inte är hela världen, men eventuellt kan det i det fallet innebära att ni inte syns på Google när någon söker på ”mellandagsrea damkläder” – och kanske hade ni gjort det annars (om ni gör en del annat rätt). Handlar det om samtliga delar av innehållet på startsidan är det en mycket större nackdel.
Lösning: En halvlösning är att se till att märka upp sådana bilder med alt-taggar som innehåller samma text som bilden eller en beskrivning av bilden. Den bästa lösningen är att använda modern webbteknik för att placera snygg text på valfri position över en bild – det går garanterat att få det lika snyggt som det blev i Photoshop på det sättet.

5. Att bara ta bort produktsidor när produkter utgår

Problem därför att: Produktsidor för utgångna produkter har ett värde, dels i trafik som landar där baserat på en efterfrågan som i många fall kan finnas kvar och dels i eventuella inkommande länkar till dessa produkter. Genom att ta bort produktsidorna förlorar man hela detta värde.
Lösning: En lösning som ibland tas till är att göra 301-ompekningar till startsidan eller kategorisidan – och även om det bibehåller länkkraft (eller åtminstone en del av den) så kommer trafiken från sökmotorer från de som efterfrågar produkten att försvinna. I många fall är den ännu bättre lösningen att etablera en ”kyrkogård” för utgångna produkter, där dessa produkter får finnas kvar med sina tidigare URL:er – fast med anpassade produktsidor som säljer in utvalda alternativ till produkten. Beroende på e-handelns karaktär, hur många produkter som finns och hur ofta de utgår ur sortimentet kan den bästa lösningen se lite olika ut – t ex kan det vara negativt för de ”levande” (ej utgångna) produkternas indexering och fördelning av länkkraft om man försöker hålla massor av utgångna produkter kvar i indexet genom att länka till dessa (om man låter ”kyrkogården” finnas tillgänglig via länkar på sajten). Samtidigt, om man driver mycket försäljning genom den efterfrågan som finns kvar på de utgångna produkterna kan det vara värt att länka internt även till dessa sidor.

6. Att inte ha bra rubriker och brödtext på kategoriers huvudsidor och startsidan

Problem därför att: Den här är vanlig. I många fall går det helt okej att synas på Google vid sökning på ett kategorinamn bara man har en rubrik och en lista med produkter, men ju hårdare konkurrens desto mer kan det vara av betydelse att ha mer relevant innehåll än så för placeringen på kategorinamnet – det påverkas också lite av hur mycket information om produkterna som visas i listningen och om det eventuellt är unikt i relation till produktsidorna. Den ofta större nackdelen med att inte ha detta på plats är att ofta har man fler än en sökfras som man vill att kategorisidan ska synas på, och har man inte möjlighet att anpassa rubriken och skriva relevant brödtext på kategorisidan är det ofta mycket svårt att uppnå det.
Lösning: Är konkurrensen låg eller obefintlig kan det räcka att peta in sökorden i kategorisidans titel – men ofta krävs det att man kan utveckla rubriken eller lägga till fler alternativ i en underrubrik och att man kan formulera en brödtext som berättar om alla de olika typer av produkter som finns i kategorin (och då nämner de ytterligare sökorden). Ofta undviker man detta av designskäl, men det går faktiskt nästan alltid att få till det på ett snyggt eller om man hellre vill det – mindre iögonfallande sätt.

7. Att inte ha koll på hur det egentligen ligger till

Problem därför att: Att inte ha koll på hur försäljningen från organiska sökresultat går, hur placeringarna utvecklas för de viktigaste sökorden och hur väl sajten är indexerad på Google – är mycket vanligt. I många fall förlitar man sig på en extern leverantör för att sköta sökmotoroptimering, och förlitar sig på att de har koll på dessa delar. För en e-handlare skulle jag vilja likna detta med om ett konsultföretag anlitar en säljkonsult för att sköta försäljningen och sedan inte håller koll på hur det utvecklas varken på sista raden och t ex hur många telefonsamtal eller möten som genomförs. Om man inte har en extern leverantör/konsult som arbetar med sökmotoroptimeringen behöver du hålla koll på alla dessa delar för att kunna bibehålla och utveckla er försäljning från sökmotorer.
Lösning: Som e-handlare behöver man förstå SEO och hur man presterar och vad man gör på området, och anlitar man en leverantör behöver man vara en bra köpare som ställer krav och håller sig uppdaterad. Anlitar man inte en extern leverantör behöver man ha koll på hur man ligger till på de sökord som driver försäljning, hur trenden och konkurrensen ser ut, hur försäljningen ser ut. Ofta är Google Analytics verktyget att börja gräva ner sig ordentligt i. För att se förbättringsmöjligheter är Google Webmaster Tools värdefullt, håll där koll på eventuella varningar från Google om innehållet eller länkar – och lägg upp separata sitemaps för kategorier och produkter, så får du koll på hur väl dina sidor är indexerade. Var kritisk och nyfiken, och testa dig fram!

Carl-Gustav Öberg
Grundare och VD för Be Better Online

Comments 10

  1. Fredrik wrote:

    Första gången jag får en vettig förklaring varför det är svårare komma högt i sökresultaten med kategorisidor än med produktsidor. Sökmotorn gillar helt enkelt inte kategorisidor där produkterna som finns där är väldigt lika varandra.

    Posted 18 Jan 2014 at 04:06
  2. Carl-Gustav Öberg wrote:

    Tack för kommentaren! Jag tror att det är komplexare än så dock, dels beror det på vad det är för typ av sökfras – är det t ex en sökfras där det är mest relevant för Google att visa upp en kategorisida eller en specifik produkt sett ur användarperspektiv?

    Posted 18 Jan 2014 at 06:45
  3. Douglas wrote:

    Bra skrivet Carl Gustav! Det är verkligen en djungel att ha koll på men dessa punkter hjälpte verkligen till. Tack!

    Posted 20 Jan 2014 at 08:05
  4. Bo Dahlström wrote:

    Punkt 1 är mycket intressant. På http://www.sejdelshoppen.se/kategori/olglas/1/ har jag en flock av sidor beroende på att jag inte vill ha alla varor på en sida samt att det enkelt går att hitta en vara baserat på begynnelsebokstav.

    Så här ser mina canonicals ut idag på respektive sida:

    Vinner jag på att byta ut alla dessa mot denna på alla sidor? Finns det någon nackdel med det?

    Posted 03 Feb 2014 at 08:25
  5. Bo Dahlström wrote:

    Verkar som om HTML-kod inte var uppskattat att klippa in. Få se om nedanstående komplement gör det hela tydligare

    Byta ut dessa canonicals:
    href=”http://www.sejdelshoppen.se/kategori/olglas/1/sida1/
    href=”http://www.sejdelshoppen.se/kategori/olglas/1/sida2/
    href=”http://www.sejdelshoppen.se/kategori/olglas/1/bokstav/Z/sida1/

    mot en enda:
    http://www.sejdelshoppen.se/kategori/olglas/1/

    Posted 03 Feb 2014 at 08:28
  6. Carl-Gustav Öberg wrote:

    Hej Bo!

    Tack för din kommentar!
    Ja, helst hade jag velat se alla ölglas på en och samma sida uppställda på ett sätt så att man får så god överblick som möjligt och möjlighet att scrolla/filtrera baserat på begynnelsebokstav – ger också en bättre upplevelse om man inte vet exakt vilket märke/begynnelsebokstav man skall ge sig in på. Om man skall behålla siduppdelningen som du har skulle jag absolut sätta canonical-taggen så som du föreslår, samt ordna så att alla produkter listas på den sidan.

    Posted 05 Feb 2014 at 01:02
  7. Carl-Gustav Öberg wrote:

    Tack Douglas, kul att höra! :)

    Posted 05 Feb 2014 at 01:02
  8. Bo Dahlström wrote:

    Förutsatt att jag ska ha min siduppdelning som den är. Blir det inte väldigt plottrigt om jag listar alla varor på förstasidan? Ett alternativ är att göra listan så liten och osynlig som möjligt men jag har fått för mig att sökmotorer
    tittar på sånt och straffar den som fifflar.

    Posted 06 Feb 2014 at 08:29
  9. Bo Dahlström wrote:

    rel=”prev”/”next” verkar vara grejen. Iaf enligt den här sidan:

    http://www.ayima.com/seo-knowledge/conquering-pagination-guide.html

    Posted 06 Feb 2014 at 02:48
  10. Carl-Gustav Öberg wrote:

    @Bo: Jo, om alla ölglas skulle listas på samma sida blir det nog plottrigt men samtidigt får man en sportslig chans att överblicka alla ölglasen. Lite osäker på hur du menar med att göra listan så liten och osynlig som möjligt, min tanke var inte att dölja något. Rel=”prev”/”next” är absolut vettigt att använda sig av!

    Posted 09 Feb 2014 at 01:50

Trackbacks & Pingbacks 1

  1. From SEO för e-handel (de vanliga problemen) - Carl-Gustav Öberg on 18 Jan 2014 at 03:43

    […] publicerade tidigare idag ett blogginlägg på ehandel.se med en lista på de 7 vanligaste SEO-missarna hos e-handlare. I arbetet med blogginlägget gjorde jag en genomgång av de analyser Be Better Online gjort för […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden