SEO och e-handel

SEO sökoptimering e-handel

Jag följer löpande de diskussioner om SEO som pågår på forumet här på Ehandel.se och i ett antal aktiva Facebook-grupper som är inriktade på e-handel och där såväl helt nya som mer rutinerade e-handlare stöter och blöter frågor kring bland annat marknadsföring och sökoptimering (SEO).

Tre frågor som ofta kommer upp i dessa forum och grupper är följande:
1. Hur viktigt är SEO egentligen?
2. Vilka punkter inom SEO är viktigast att tänka på?
3. Ska man göra SEO-jobbet för e-handel själv eller skaffa hjälp?

Jag har ju jobbat med SEO i många år nu och skulle jag svara på den första frågan, hur viktigt SEO är för en e-handlare, så skulle jag säga att SEO är mycket viktigt att satsa på för att lyfta en sajt eller en webbutik. Utan tvekan.

Sökmotoroptimering handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder: varje dag. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.

Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem.

Och uppsidan är enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder. Utan kostnad. Och sannolikt över lång tid. Det innebär inte att du inte ska satsa på AdWords som e-handlare, men där kommer trafiken bara så länge du betalar.

Så svaret på fråga 1 är: mycket viktigt.

Vad är då svaret på fråga 2: vilka punkter är viktigast att tänka på?

Jag skulle säga att det finna 10 punkter att tänka på – utöver mer tekniska SEO-punkter som att din butik naturligtvis måste vara mobilvänlig, snabb att ladda och använder https (krypterad och därmed mer säker version av protokollet http)  – när du som e-handlare löpande arbetar med din webbutik och lägger till nya produkter och nya informationssidor.
1. Skriv en bra och säljande titel för varje sida. Titeln brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med SEO.
2. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.
3.  Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor. På din sajt har du också ett antal rubriker, börja med att fokusera på huvudrubriken (H1) på alla dina sidor. Det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.
4. Skriv bra och unika texter till alla produktsidor. Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme.
5. Skriv bra texter till alla innehållssidor. Komplettera din butik med bra engagerande och guidande innehåll, som kan få ta större plats än en vanlig produkttext, och som kan ta bra plats i Google träfflistor och ge dina besökare anledning att komma tillbaka oftare.
6. Använd bra, rätt namngivna och optimerade bilder som du har rätt att använda. Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO, vilket beror på en hel del olika saker: Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren, och gör därför sitt bästa för att tyda bilderna, och har du bra bilder på din sajt har du dessutom större chans att dyka upp i det som kallas ”Bildsök”.
7. Gå igenom alla dina egna länkar. Länkar har sedan starten varit en av de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar ”ser” och kan avkoda fullt ut.
8. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar. Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach och eventuellt även satellitsajter om dessa är relevanta och kan stå på egna ben.
9. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects. Här finns det massor av SEO-guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft.
10. Se till att du har en tydlig sajtstruktur. Undvik att ha din förstasida helt full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast. Tänk också på att alla sidor på din sajt ska fungera som en förstasida.

Till sist, ska man göra SEO-jobbet själv eller skaffa hjälpa från en sökbyrå eller en till exempel en SEO-konsult?
Här tycker jag absolut att du som e-handlare ska göra så mycket som möjligt själv, i alla fall initialt, så att du lär dig grunderna i SEO och ser hur din synlighet och din trafik utvecklas och påverkas av de SEO-aktiviteter du genomför. Du kommer dessutom bli en bättre beställare av SEO-tjänster ju mer du lär dig själv.

Sen kan det absolut vara en bra idé att ta in SEO-hjälp, till exempel för att du eller din personal inte hinner med eller för att få tillgång till SEO-expertis.

Fler artiklar om SEO på Ehandel.se:
De fem vanligaste SEO-missarna som e-handlare gör
Så framtidssäkrar du din Google SEO

Här hittar du också en checklista för SEO och här finner du Kategorin «marknadsföring» på Ehandel.se där det löpande diskuteras SEO

 

 

 

 

Årets julklapp 2017

Elcykel

Igår kunde vi läsa att elcykeln blev årets julklapp 2017 och att e-handlaren Cykelkraft hamnade i positiv chock efter beskedet, vilket man kan förstå: enligt Media Markts vd Per Kaufmann så kan försäljningen tiodubblas om du har årets julklapp i ditt sortiment och kan leverera.

Elcykeln kändes som en stark kandidat med tanke på miljön och behovet av aktivitet snarare än att spendera ännu mer tid framför en skärm eller med en teknikprodukt (de senaste fem åren har fyra klappar varit elektronikprodukter), så det var ju skönt att HUI valde en produkt som inte hade lägst odds bland betting-bolagen som smarta högtalare eller en drönare.

Jag tror fortfarande att smarta högtalare är en het kandidat när de anpassats för den svenska marknaden, så nästa år får vi säkert se låga odds på dem igen.

Sen är frågan om det finns kandidater till Årets julklapp som är ännu mer lämpade för e-handel än för fysisk handel? Eller finns det ingen skillnad nu när var tredje julklapp köps på nätet och fler planerar att handla online än i butik på Black Friday?

Hur som helst: det blir kul att följa Årets julklapp även framöver och med en stor portion humor inser jag att jag blivit «expert på Årets julklapp» – tur att man gissade rätt den gången i alla fall.

Vad som blir årets julklapp 2018? Skulle jag avkrävas ett svar nu skulle jag faktiskt säga smarta högtalare, säkert i stark konkurrens med produkter vi inte känner till idag, likt när vi fick se produkten fidget spinner komma och gå under en relativt kort period 2017.

 

 

 

 

 

 

 

Satsa på inspirerande innehåll

Innehållsmarknadsföring - satsa på inspirerande innehåll

Som gammal förkämpe för content marketing, eller innehållsmarknadsföring, är det kul att se att så många e-handlare nu såväl pratar om som satsar på relevant och inspirerande innehåll.

De senaste veckorna har det publicerats ett par bra och intressanta artiklar här på Ehandel.se där det är tydligt att rutinerade e-handlare visar stort intresse kring att skapa och erbjuda bra och inspirerande innehåll för sina kunder, som ett mervärde och en service och ett sätt att särskilja sig mot stora, mer generella aktörer som endast har pris och produkt i fokus.

Läs till exempel om Jessica Egman, Ellos nya e-handelschef, som ger sin syn på hur svensk e-handel behöver utvecklas och som är förvånad över hur få e-handlare som satsar på riktigt inspirerande produktlistsidor.
– Jag vill hamna så nära produkten som möjligt men på ett inspirerande sätt. Självklart finns det många som har lyckats väldigt bra, men än så länge finns det enligt min upplevelse mycket kvar att göra, säger hon.

Samma sak gäller rutinerade e-handlaren Maria Richardsson, grundare av Signerat.se och Nordic Design Collective, som nu är aktuell med nya designsatsningen Nordic Kind. En del av den satsningen handlar om att satsa mer på inspirerande innehåll, som ska integreras på ett bra sätt i nya butiken.

Även Pontus Staunstrup, välkänd digital strateg med fokus på content marketing, har under sommaren skrivit om content marketing och lyft fram Kjell & Company, som framgångsrikt satsat på relevant och guidande innehåll genom sina Hur funkar det-böcker och Kunskapsbank i webbutiken.

En stor fråga för e-handlare som ska satsa på innehåll blir: vilken typ av innehåll ska vi ta fram?

Det finns två typer av innehåll som kan stötta din försäljning på nätet: guidande/utbildande innehåll och inspirerande/engagerande innehåll.

För att ge fem bra exempel:
1. Sportamore satsar framgångsrikt på inspirerande och engagerande innehåll och har en hel avdelning i sin butik som heter Sportamore Magazine. Här kan besökarna få inspiration i form av till exempel recept, bra övningar och tips när det är dags att stretcha, men även jämförande tester och mer modeinriktade tips och råd. Helt enkelt det man skulle förvänta sig i ett magasin om träning och hälsa, men här smart och smidigt integrerat i webbutiken.
2. Byggmax är mycket bra på att ta fram utbildande innehåll, som guider och instruktionsfilmer (om att blanda betong, bygga altan, lägga tak och andra hemmaprojekt), som är integrerat på sidan som en flik med namnet Gör det själv. Det är innehåll som visar hur kunderna rent praktiskt ska gå till väga för att genomföra sina projekt – till exempel lägga tak eller montera en innerdörr – men som även kan öka konverteringsgraden, eftersom den här typen av innehåll gör att potentiella kunder faktiskt vågar genomföra sitt köp och därmed blir köpande kunder.
3. Kjell & Company som nämns ovan har i många år varit framgångsrika i sin satsning på content marketing, till exempel genom boken Hur funkar det? Nu har innehållssatsningen letat sig in i webbutiken och det finns en särskild avdelningen som heter Kunskapsbank där Kjell & Company bjuder på utbildande innehåll, som hur man digitaliserar sina diabilder och negativ.
4. SAS, dvs. flygbolaget Scandinavian Airlines System, har i många år konsekvent och framgångsrikt satsat på inspirerande innehåll, men lagt detta innehåll på en separat webbsida, Scandinavian Traveler. Vilket är synd då det betyder att SAS inte bygger upp sitt eget innehåll på sas.se och att de besökare som blir inspirerade och vill gå vidare måste byta webbsida med den risk som då föreligger att de bokar sin resa någon annanstans.
5. Dammtussen.se, e-handlaren som säljer dammsugarpåsar och städprodukter, har en annan utmaning då de inte kan ta fram så mycket spännande innehåll om sina produkter utan har fått gå utanför själva produkterna och istället satsa på guidande och utbildande innehåll och ta ett grepp om att hålla rent i hemmet genom att ge råd och tips inom det området, till exempel hur man på bästa sätt tvättar fönster, blir av stopp i avlopp och irriterande bananflugor efter sommaren och i början av hösten.

 

Vill du läsa mer om content marketing och att sälja mer på nätet genom att satsa på innehåll kan du till exempel lyssna på min bok ”Gräv guld i dina egna kanaler” på Storytel.

”Gräv guld i dina egna kanaler” utkom i maj i år och är en bok om content marketing och SEO.

Du kan även besöka min blogg om content marketing, datadrivet, e-handel, Google och SEO.

 

 

 

 

 

Mediehusen blir e-handlare och e-handlare blir mediehus

De nordiska mediehusen satsar allt mer på e-handel och tar med sig innehåll, marknadskraft och kundinsikt som tre starka komponenter för att få sina nya e-handelssatsningar att ta fart och accelerera.

Allra mest aktiva just nu är Egmont som sedan 2013 investerat i fem stora nordiska e-handlare: Jollyroom, Animail, Bagaren och Kocken, Fjellsport (Tindeberg i Sverige) och Med24.

Jag träffade och intervjuade Gustav Norlenius, som arbetar som E-commerce manger på Egmont Publishing, för en tid sedan och hela intervjun finns här.

En intressant likhet mellan Schibsted och Egmont Publishing är att de låter sina digitala satsningar vara i fred och driva vidare sin verksamhet, behålla sina varumärken, sina egna kontor och lokaler, och agerar mer som en supportfunktion och en tillväxtmotor som kan hjälpa till med allt från innehåll till trafik och marknadsföring.

Andra mediehus som haft för bråttom med att hitta synergier och flytta in små verksamheter i en stor, färdig struktur har inte lyckats lika bra.

Samtidigt pågår det en satsning på bra, relevant innehåll hos många e-handlare, t ex Sportamore som har en redaktion anställd som varje dag skapar nytt content som kommer ut i butiken under namnet Sportamore magazine.

Så alla verkar vara överens om att bra, relevant innehålla kan lyfta en e-handel och attrahera mer trafik och mer försäljning. Men det ska bli spännande hur det utvecklas framöver – när mediehusen blir e-handlare och e-handlare blir mediehus.

 

 

Content marketing för e-handlare

Skrivmaskin

Vad är content marketing? Och kan verkligen bra innehåll lyfta en e-handel och driva ny trafik och nya affärer?

Ja, skulle jag svara på den frågan – det kan till och med vara så att bra och relevant innehåll kan lyfta hela din butik, och din butiks auktoritet, i såväl dina besökares som i Googles ögon. Eller åtminstone Googles träffistor.

Jag hade förmånen att besöka E-handelsdagarna i Sundsvall i veckan och få prata om content marketing för e-handlare, och det känns som många e-handlare, stora som små, sneglar på att satsa mer på content framöver, t ex berättade Rikard Andersson att Fyndiq vill bli ett redaktionellt ”power house”.

Men det finns en hel del e-handlare som redan idag satsar stort på content marketing idag och jag har laddat upp min presentation från E-handelsdagarna om content marketing här, där det återfinns ett rad bra exempel på svenska e-handlare som skapat riktigt bra innehåll och som därmed också ger sina besökare någonting extra. Det finns även en hel del råd och tips kring content marketing i presentationen.

Även på Emeet i Helsingborg 7 april har jag fått möjlighet att köra ett pass kring content marketing för e-handlare, så kommer du till Helsingborg och vill diskutera innehållsmarknadsföring för e-handlare så hoppas jag vi ses.

Läs mer om content marketing:
Content Marketing för e-handel – fördelar och möjligheter
Content Marketing för e-handel: så skapar du engagerande och efterfrågat innehåll
Content marketing för e-handel – så distribuerar du ditt innehåll

 

Mer om content marketing hittar du även i nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.

 

 

 

Hur sticker man ut som e-handlare 2016?

E-handel lyckas 2016

Blev nyligen intervjuad av Thomas LiåsSvensk Digital Handel kring ämnen som ”Vad är det som företag ofta gör fel när de vill expandera utomlands?” och ”Vad vill du ge för allmänna tips till e-handlare för att sticka ut gentemot sina konkurrenter 2016?”.

Inga lätta, men intressanta frågor!

När det gäller utlandslansering lyckas ju många svenska e-handlare bra med sin utlandslansering, framför allt i nordiska grannländer. Det beror ju nästan alltid på att man går ”all-in” och ser till att ha filialer lokalt och kundtjänst på det lokala språket – så att de lokala kunderna får snabba leveranser och bra service. För ska man lyckas med sin utlandslansering räcker det inte med en engångsinsats, som att översätta butiken till norska och finska och sedan hoppas på att kunderna har överseende med kundtjänst på svenska eller engelska.

Men, tillbaka till huvudfrågan: vad vill du ge för allmänna tips till e-handlare för att sticka ut gentemot sina konkurrenter 2016?

Jag tror att det bara blir viktigare och viktigare att verkligen leverera en användarupplevelse, och en kundresa, utöver det vanliga – det finns inga genvägar. För de e-handlare som inte får till sin kundresa, så blir det ju endast priset som återstår att konkurrera med – och det är ju inte en position som många vill ha, eller kan lyckas med.

Sedan tror jag optimering och automatisering bara kommer att öka. Som besökare och kund hos en e-handlare vill jag se relevanta budskap och relevanta produkter, i såväl butiken som i den kommunikation som följer efter ett köp. En högre grad av personalisering kommer innebära såväl en förbättrad användarupplevelse som ökad försäljning och ökad kundnöjdhet.

 

Hela intervjun på Svensk Digital Handel hittar återfinns här

 

 

 

E-handlare är nyfikna, trendkänsliga – och gillar prylar!

Årets julklapp 2015

Det kanske är föga förvånande, men när jag skrev en artikel på temat ”Årets julklapp 2015” så jämförde jag vad branschen i sin helhet och Unibet tror ska bli årets julklapp med vad ett fyrtiotal e-handlare, och åttio e-handelsstudenter, tror ska hamna i topp. Och då framkommer följande:

E-handlare är mer nyfikna och gillar nya produkter och tjänster, och tror på drönare, airwheel och e-boards, men inte alls på produkter som kolsyremaskin och kaffekapselmaskin (som funnits länge på marknaden).

E-handlare är trendkänsliga och tror t ex mer på hälso- och träningstrenden än Unibet (allt från träningsskor, till gymkort och yogamatta finns med på e-handlarnas topplistor).

E-handlare gillar prylar! Trådlösa högtalare, trådlösa hörlurar, smartklockor och VR-headset står högt på e-handlarnas julklappslistor.

Om det finns någon klapp som såväl bettingbolag som Sveriges e-handlare är eniga kring? Ja, en verklighetsnära och meningsfull julklapp som att ge en gåva till välgörenhet tror alla ligger bra till i år.

Så det kanske blir såväl årets julklapp som årets nätjulklapp imorgon, när HUI utser årets julklapp 2015?

 

Private label – och största utmaningen för e-handlare framöver

Thomas Grabe Bangerhead

Träffade Thomas Grabe, en av grundarna till Bangerhead, på Askås e-handelsdag för ett par veckor sedan och passade på att få en intervju kring Bangerheads imponerande e-handelsresa: från 0 till 70 miljoner på sju år.

Några tips Thomas delade med sig av till andra e-handlare som vill växa:

Automatisera så mycket som möjligt och se till att fokusera på att driva försäljningen och produkten framåt – inte på att packa varor och annat som kan läggas ut på någon annan.

Ta fram egna varumärken (private label-produkter) – med högre marginal för er som e-handlare (än när ni återförsäljer andras varumärken). Dock: produkterna måste hålla hög nivå!

Inse vikten av SEM och SEO för er verksamhet och hantera dessa frågor därefter – din synlighet på Google ingår i dina mest centrala funktioner som e-handlare.

Thomas delade också med sig av sina tankar kring framtiden:

”Komparativa fördelar inom vår bransch kommer att bli hygienfaktorer framöver, t ex laddtider, betallösningar, prissättning och distribution, och att allt fokus kommer istället behöva läggas på att ha en riktigt bra produkt, t ex en bra användarupplevelse, en bra förpackning och riktigt bra service. För e-handlaren är produkten allt förutom varan som ligger i lådan. Tjänstebolag som Foodora och Uber säljer en tjänst som är förhållandevis generisk, men skiner när det kommer till service. E-handlare har nog mycket att lära sig där. E-handel i allmänhet är en rätt trist upplevelse än så länge. Jag tror verkligen att de som har den bästa produkten kommer gynnas mer i framtiden, och att det är det som är den stora utmaningen för många e-handlare.

 

Hela intervjun med Thomas Grabe hittar du här.

 

 

 

Kan man bli en bättre e-handlare genom att gå onlinekurser?

Det har ju pratats länge om det: att marknaden för utbildning och kurser online snart ska explodera. Men vilka möjligheter har man som e-handlare att utvecklas genom att gå onlinekurser?

Jag har själv testat Lynda.com, som erbjuder online-kurser till en fast månadskostnad (som ett ”Spotify för online-kurser”), där man kan följa onlinekurser inom till exempel WooCommerce och SEO för e-handlare. Kostnaden för Lynda.com är c:a 200 kr per månad (för att följa obegränsat med kurser).

I april i år visade också LinkedIn tydliga ambitioner på utbildningsområdet när man köpte Lynda.com för 1,5 miljarder dollar.

En som redan är igång med kurser online är journalisten och e-handlaren Urban Lindstedt, som nyligen lanserat sin online-kurs ”Så väljer du e-handelsplattform” där du som elev på fyra timmar lär dig hur du väljer rätt e-handelsplattform.

Kursen är framtagen utifrån Urbans egna upphandlingar av e-handelsplattformar och hundratals intervjuer och diskussioner med framgångsrika e-handlare och e-handelsleverantörer.

 

Konvertera mera!

Hur kan man som e-handlare ta ett grepp kring konverteringsoptimeringen, antingen själv eller via extern hjälp? Jo, börja med att lära dig grunderna genom att läsa Jacob Jarnvalls utmärkta bok Konverteringsoptimering som precis utkommit på bokförlaget Roos & Tegnér.

Idén till boken Konverteringsoptimering fick Jacob Jarnvall – som till vardags driver konverteringsoptimeringsföretaget Big Orange Button – på en middag när han hamnade bredvid en marknadschef på ett av Sveriges större företag. När han berättade för sin bordsgranne vad han arbetade med
anförtrodde hon sig till Jacob och berättade att konverteringsoptimering hade varit uppe på agendan ett par gånger men att ingen inom organisationen förstod hur arbete med konverteringsoptimering skulle gå till i praktiken.

Så syftet med boken Konverteringsoptimering är framför allt att ge en introduktion till ämnet konverteringsoptimering, men det är även ett försök att ge svar på de frågor som Jacobs bordsgranne ställde under den där kvällen (och andra liknande frågor Jacob fått under skrivandet av boken).

Konverteringsoptimering

Om boken är bra? Ja, det är den.

Precis som boken Guldläge på nätet: sökmotoroptimering för alla som Mikael Wahlgren på Pineberry och Magnus Bråth på SEO-byrån Brath skrev förra året, så är det en lättläst nybörjarbok på i runda slängar 100 sidor, skriven av en eller flera experter, som lär dig i princip allt du behöver veta för att få en bas att stå på i ämnet (SEO, konverteringsoptimering etc.) men även för att gå vidare, antingen på egen hand eller med hjälp av en konsult.

Så vill du lära dig grunderna i konverteringsoptimering, få en känsla för vilka verktyg som finns på marknaden och få ett grepp om alla buzzwords som snurrar runt kring optimering (CRO, A/B-test, SaaS-tjänster, UX, CTA etc.) – läs Jarnvalls bok Konverteringsoptimering. Det är väl investerade investerade hundralappar.

Om det finns något i boken som är mindre bra? Det skulle i så fall vara att Jarnvall fått stöd av Visual Website Optimizer för att ta fram boken, och att det är ganska tydligt att dåliga exempel i boken tillskrivs kollegan Optimizely. Det stör inte mig så mycket, men är man en ovan eller ny optimerare som ska välja verktyg så är det inte en helt objektiv beskrivning av de verktyg som finns på marknaden.

Läs hela artikeln ”Konvertera mera med ny konverteringsbok” på Dagensanalys.se och få råd och tips kring e-handel från Jacob Jarnvall