Hur sticker man ut som e-handlare 2016?

E-handel lyckas 2016

Blev nyligen intervjuad av Thomas LiåsSvensk Digital Handel kring ämnen som ”Vad är det som företag ofta gör fel när de vill expandera utomlands?” och ”Vad vill du ge för allmänna tips till e-handlare för att sticka ut gentemot sina konkurrenter 2016?”.

Inga lätta, men intressanta frågor!

När det gäller utlandslansering lyckas ju många svenska e-handlare bra med sin utlandslansering, framför allt i nordiska grannländer. Det beror ju nästan alltid på att man går ”all-in” och ser till att ha filialer lokalt och kundtjänst på det lokala språket – så att de lokala kunderna får snabba leveranser och bra service. För ska man lyckas med sin utlandslansering räcker det inte med en engångsinsats, som att översätta butiken till norska och finska och sedan hoppas på att kunderna har överseende med kundtjänst på svenska eller engelska.

Men, tillbaka till huvudfrågan: vad vill du ge för allmänna tips till e-handlare för att sticka ut gentemot sina konkurrenter 2016?

Jag tror att det bara blir viktigare och viktigare att verkligen leverera en användarupplevelse, och en kundresa, utöver det vanliga – det finns inga genvägar. För de e-handlare som inte får till sin kundresa, så blir det ju endast priset som återstår att konkurrera med – och det är ju inte en position som många vill ha, eller kan lyckas med.

Sedan tror jag optimering och automatisering bara kommer att öka. Som besökare och kund hos en e-handlare vill jag se relevanta budskap och relevanta produkter, i såväl butiken som i den kommunikation som följer efter ett köp. En högre grad av personalisering kommer innebära såväl en förbättrad användarupplevelse som ökad försäljning och ökad kundnöjdhet.

 

Hela intervjun på Svensk Digital Handel hittar återfinns här

 

 

 

2 thoughts on “Hur sticker man ut som e-handlare 2016?

  1. Kunde inte sagt det bättre själv, delar dina tankar kring detta med användarupplevelsen och en ökad personalisering. Det är verkligen något som får en e-handlare att sticka ut i mängden.

    För bara några veckor sedan frågade jag Sportamore.se varför jag fick mail med 95% kvinnokläder, fast de har data om mina besök, mina beställningar etc. Det skulle kunna vara så mycket mer ”personaliserat”, tänk vilka möjligheter alla e-handlare har, som inte nyttjas till fullo.

  2. Vid lansering i ny marknad är det viktigt att se sin marknadsföring som en investering med långsiktiga mål. Jag har jobbat med ett flertal kunder som vill börja sälja sina produkter i USA för att det är en stor marknad. Ja, det är en stor marknad men konkurrensen är oftast högre också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *