Krönika:
Tobias Jonasson

Christer Pettersson


Head of E-commerce på arvato

Mediehusen blir e-handlare och e-handlare blir mediehus

De nordiska mediehusen satsar allt mer på e-handel och tar med sig innehåll, marknadskraft och kundinsikt som tre starka komponenter för att få sina nya e-handelssatsningar att ta fart och accelerera.

Allra mest aktiva just nu är Egmont som sedan 2013 investerat i fem stora nordiska e-handlare: Jollyroom, Animail, Bagaren och Kocken, Fjellsport (Tindeberg i Sverige) och Med24.

Jag träffade och intervjuade Gustav Norlenius, som arbetar som E-commerce manger på Egmont Publishing, för en tid sedan och hela intervjun finns här.

En intressant likhet mellan Schibsted och Egmont Publishing är att de låter sina digitala satsningar vara i fred och driva vidare sin verksamhet, behålla sina varumärken, sina egna kontor och lokaler, och agerar mer som en supportfunktion och en tillväxtmotor som kan hjälpa till med allt från innehåll till trafik och marknadsföring.

Andra mediehus som haft för bråttom med att hitta synergier och flytta in små verksamheter i en stor, färdig struktur har inte lyckats lika bra.

Samtidigt pågår det en satsning på bra, relevant innehåll hos många e-handlare, t ex Sportamore som har en redaktion anställd som varje dag skapar nytt content som kommer ut i butiken under namnet Sportamore magazine.

Så alla verkar vara överens om att bra, relevant innehålla kan lyfta en e-handel och attrahera mer trafik och mer försäljning. Men det ska bli spännande hur det utvecklas framöver – när mediehusen blir e-handlare och e-handlare blir mediehus.

 

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden