Satsa på inspirerande innehåll

Innehållsmarknadsföring - satsa på inspirerande innehåll

Som gammal förkämpe för content marketing, eller innehållsmarknadsföring, är det kul att se att så många e-handlare nu såväl pratar om som satsar på relevant och inspirerande innehåll.

De senaste veckorna har det publicerats ett par bra och intressanta artiklar här på Ehandel.se där det är tydligt att rutinerade e-handlare visar stort intresse kring att skapa och erbjuda bra och inspirerande innehåll för sina kunder, som ett mervärde och en service och ett sätt att särskilja sig mot stora, mer generella aktörer som endast har pris och produkt i fokus.

Läs till exempel om Jessica Egman, Ellos nya e-handelschef, som ger sin syn på hur svensk e-handel behöver utvecklas och som är förvånad över hur få e-handlare som satsar på riktigt inspirerande produktlistsidor.
– Jag vill hamna så nära produkten som möjligt men på ett inspirerande sätt. Självklart finns det många som har lyckats väldigt bra, men än så länge finns det enligt min upplevelse mycket kvar att göra, säger hon.

Samma sak gäller rutinerade e-handlaren Maria Richardsson, grundare av Signerat.se och Nordic Design Collective, som nu är aktuell med nya designsatsningen Nordic Kind. En del av den satsningen handlar om att satsa mer på inspirerande innehåll, som ska integreras på ett bra sätt i nya butiken.

Även Pontus Staunstrup, välkänd digital strateg med fokus på content marketing, har under sommaren skrivit om content marketing och lyft fram Kjell & Company, som framgångsrikt satsat på relevant och guidande innehåll genom sina Hur funkar det-böcker och Kunskapsbank i webbutiken.

En stor fråga för e-handlare som ska satsa på innehåll blir: vilken typ av innehåll ska vi ta fram?

Det finns två typer av innehåll som kan stötta din försäljning på nätet: guidande/utbildande innehåll och inspirerande/engagerande innehåll.

För att ge fem bra exempel:
1. Sportamore satsar framgångsrikt på inspirerande och engagerande innehåll och har en hel avdelning i sin butik som heter Sportamore Magazine. Här kan besökarna få inspiration i form av till exempel recept, bra övningar och tips när det är dags att stretcha, men även jämförande tester och mer modeinriktade tips och råd. Helt enkelt det man skulle förvänta sig i ett magasin om träning och hälsa, men här smart och smidigt integrerat i webbutiken.
2. Byggmax är mycket bra på att ta fram utbildande innehåll, som guider och instruktionsfilmer (om att blanda betong, bygga altan, lägga tak och andra hemmaprojekt), som är integrerat på sidan som en flik med namnet Gör det själv. Det är innehåll som visar hur kunderna rent praktiskt ska gå till väga för att genomföra sina projekt – till exempel lägga tak eller montera en innerdörr – men som även kan öka konverteringsgraden, eftersom den här typen av innehåll gör att potentiella kunder faktiskt vågar genomföra sitt köp och därmed blir köpande kunder.
3. Kjell & Company som nämns ovan har i många år varit framgångsrika i sin satsning på content marketing, till exempel genom boken Hur funkar det? Nu har innehållssatsningen letat sig in i webbutiken och det finns en särskild avdelningen som heter Kunskapsbank där Kjell & Company bjuder på utbildande innehåll, som hur man digitaliserar sina diabilder och negativ.
4. SAS, dvs. flygbolaget Scandinavian Airlines System, har i många år konsekvent och framgångsrikt satsat på inspirerande innehåll, men lagt detta innehåll på en separat webbsida, Scandinavian Traveler. Vilket är synd då det betyder att SAS inte bygger upp sitt eget innehåll på sas.se och att de besökare som blir inspirerade och vill gå vidare måste byta webbsida med den risk som då föreligger att de bokar sin resa någon annanstans.
5. Dammtussen.se, e-handlaren som säljer dammsugarpåsar och städprodukter, har en annan utmaning då de inte kan ta fram så mycket spännande innehåll om sina produkter utan har fått gå utanför själva produkterna och istället satsa på guidande och utbildande innehåll och ta ett grepp om att hålla rent i hemmet genom att ge råd och tips inom det området, till exempel hur man på bästa sätt tvättar fönster, blir av stopp i avlopp och irriterande bananflugor efter sommaren och i början av hösten.

 

Vill du läsa mer om content marketing och att sälja mer på nätet genom att satsa på innehåll kan du till exempel lyssna på min bok ”Gräv guld i dina egna kanaler” på Storytel.

”Gräv guld i dina egna kanaler” utkom i maj i år och är en bok om content marketing och SEO.

Du kan även besöka min blogg om content marketing, datadrivet, e-handel, Google och SEO.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *