SEO och e-handel

SEO sökoptimering e-handel

Jag följer löpande de diskussioner om SEO som pågår på forumet här på Ehandel.se och i ett antal aktiva Facebook-grupper som är inriktade på e-handel och där såväl helt nya som mer rutinerade e-handlare stöter och blöter frågor kring bland annat marknadsföring och sökoptimering (SEO).

Tre frågor som ofta kommer upp i dessa forum och grupper är följande:
1. Hur viktigt är SEO egentligen?
2. Vilka punkter inom SEO är viktigast att tänka på?
3. Ska man göra SEO-jobbet för e-handel själv eller skaffa hjälp?

Jag har ju jobbat med SEO i många år nu och skulle jag svara på den första frågan, hur viktigt SEO är för en e-handlare, så skulle jag säga att SEO är mycket viktigt att satsa på för att lyfta en sajt eller en webbutik. Utan tvekan.

Sökmotoroptimering handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder: varje dag. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.

Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem.

Och uppsidan är enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder. Utan kostnad. Och sannolikt över lång tid. Det innebär inte att du inte ska satsa på AdWords som e-handlare, men där kommer trafiken bara så länge du betalar.

Så svaret på fråga 1 är: mycket viktigt.

Vad är då svaret på fråga 2: vilka punkter är viktigast att tänka på?

Jag skulle säga att det finna 10 punkter att tänka på – utöver mer tekniska SEO-punkter som att din butik naturligtvis måste vara mobilvänlig, snabb att ladda och använder https (krypterad och därmed mer säker version av protokollet http)  – när du som e-handlare löpande arbetar med din webbutik och lägger till nya produkter och nya informationssidor.
1. Skriv en bra och säljande titel för varje sida. Titeln brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med SEO.
2. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.
3.  Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor. På din sajt har du också ett antal rubriker, börja med att fokusera på huvudrubriken (H1) på alla dina sidor. Det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.
4. Skriv bra och unika texter till alla produktsidor. Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme.
5. Skriv bra texter till alla innehållssidor. Komplettera din butik med bra engagerande och guidande innehåll, som kan få ta större plats än en vanlig produkttext, och som kan ta bra plats i Google träfflistor och ge dina besökare anledning att komma tillbaka oftare.
6. Använd bra, rätt namngivna och optimerade bilder som du har rätt att använda. Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO, vilket beror på en hel del olika saker: Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren, och gör därför sitt bästa för att tyda bilderna, och har du bra bilder på din sajt har du dessutom större chans att dyka upp i det som kallas ”Bildsök”.
7. Gå igenom alla dina egna länkar. Länkar har sedan starten varit en av de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar ”ser” och kan avkoda fullt ut.
8. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar. Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach och eventuellt även satellitsajter om dessa är relevanta och kan stå på egna ben.
9. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects. Här finns det massor av SEO-guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft.
10. Se till att du har en tydlig sajtstruktur. Undvik att ha din förstasida helt full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast. Tänk också på att alla sidor på din sajt ska fungera som en förstasida.

Till sist, ska man göra SEO-jobbet själv eller skaffa hjälpa från en sökbyrå eller en till exempel en SEO-konsult?
Här tycker jag absolut att du som e-handlare ska göra så mycket som möjligt själv, i alla fall initialt, så att du lär dig grunderna i SEO och ser hur din synlighet och din trafik utvecklas och påverkas av de SEO-aktiviteter du genomför. Du kommer dessutom bli en bättre beställare av SEO-tjänster ju mer du lär dig själv.

Sen kan det absolut vara en bra idé att ta in SEO-hjälp, till exempel för att du eller din personal inte hinner med eller för att få tillgång till SEO-expertis.

Fler artiklar om SEO på Ehandel.se:
De fem vanligaste SEO-missarna som e-handlare gör
Så framtidssäkrar du din Google SEO

Här hittar du också en checklista för SEO och här finner du Kategorin «marknadsföring» på Ehandel.se där det löpande diskuteras SEO

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *