SEO: produktsidor och innehållssidor

Många e-handlare satsar på SEO, vilket är helt rätt: alla tjänar på att synas bra på Google.

Syns du inte så finns du inte sa man också förr i tiden när man pratade om reklam, i dagens läge är det minst lika sant men det handlar om Google och det handlar egentligen bara om Google för mer än 95 % av alla sökningar på webben görs idag på Google, och syns du inte där så finns du inte.

Men en fråga som ofta poppar upp när jag föreläser eller pratar med e-handlare är: vad är skillnaden på produktsidor och innehållssidor? Och måste man hantera dem olika för att optimera för Google?

Vi börjar med första frågan: Vad är skillnaden på produktsidor och innehållssidor?

Svaret är ganska enkelt. När det gäller innehåll på webben så brukar man skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext – som är skriven för en enskild produkt som presenteras på din sida – normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan handla om egentligen vad som helst som är relevant för din verksamhet och som också kan få sväva ut och ta mer utrymme.

Jobbar man med e-handel, så brukar man säga att produktsidorna är de sidor som på något sätt skapas automatiskt när du lägger in nya produkter medan innehållssidor är sidor som du får skapa helt själv.

Ett annat vanligt förekommande uttryck när det gäller innehåll är brödtext. Bröd och text. Det betyder egentligen all den text på en webbsida som inte är rubriker, bildtexter och sånt: helt enkelt allt det matiga – brödet – på sidan.

Ett vanligt fel som kan straffa sig är att sidor på din sajt helt saknar brödtext – till exempel produktsidor där det endast står en rad eller två av typen ”Röda vantar av 100 % ull i flera storlekar”, men ingenting mer, ingen inspiration kring vad man kan använda produkten till och ingen anledning till varför just 100 % ull är ett bra material för vantar.

För både Google och dina användare så blir sidan då väldig grund, det saknas helt enkelt ett djup som både förklarar och ”säljer in” in produkt.

Men hur mycket innehåll måsta man ta fram på en sida för att kunna ranka bra på Google? Svaret är att det beror på marknad, det vill säga vilket land vi pratar om och ju mindre marknad desto mer kommer du undan med. Just nu.

Då tar vi andra frågan: Måste man hantera produktsidor och innehållssidor olika?

Ja, det krävs mer för en innehållssida men en bra tumregel när det gäller text är 150–300 ord för en produktsida och 500–1.500 ord för en innehållssida. På produktsidan bör du ha minst en bild gärna fler, men på innehållssidan bör du ha minst två eller tre bilder.

Hur långt är då 1.000 ord? Den här bloggposten är 500 ord lång (med en bild), så det är det minsta du bör sträva efter om du tar fram en innehållssida och vill konkurrera med andra relevanta sidor på Google.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *