E-handelsreklam fälldes av RO – Glossybox ber om ursäkt

Alla är överens: Att influencerns inlägg var reklam, framgick inte.

Tidigare angavs i artikeln att Iza Häggström enligt ett beslut från Reklamombudsmannen skulle ha samarbetat med ett bolag vid namn Alltryck AB. Enligt Alltryck ska något sådant samarbete aldrig ha förekommit och Reklamombudsmannen har nu avpublicerat beslutet i väntan på en ny utredning av fallet.

I förra veckan kunde vi berätta att e-handelsföretaget Madlady fällts av Reklamombudsmannen, RO, sedan de låtit influencern Kissie marknadsföra deras produkter på ett sätt som RO klassade som könsdiskriminerande.

Annons

Nu har ännu en influencer fällts av RO, men denna gång för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut sina inlägg som reklam.

Fick instruktion från annonsören

När den 20-åriga influencern Iza Häggström publicerade ett reklaminlägg, hade hon ingen aning om att hon gjorde något felaktigt.

Enligt henne ska annonsören, som i det här fallet är Glossybox, ha gett henne utförliga instruktioner om vad hon skulle skriva. Någon information om att ordet reklam måste finnas med i marknadsföringen, ska hon inte ha fått.

“Annonsören ber om ursäkt”

Något som dock är lite ovanligt i den här historien är att alla tycks vara överens. Iza Häggström, Glossybox och Reklamombudsmannen kommer alla till samma slutsats; Att den annons som influencern postade i sina kanaler var reklam, framgick inte.

- Influencern antog att annonsören som seriöst företag visste vad de pratade om och gav korrekt information. Influencern kommer i fortsättningen att ha med information om att det är reklam och samarbeten, nu när denne vet bättre, sammanfattar Reklamombudsmannen Iza Häggströms ståndpunkt.

- Annonsören ber om ursäkt för oklar kommunikation gällande Iza Häggströms Instagraminlägg och framför att man har bett henne att lägga till tydlig kommunikation gällande reklam, samt att detta ska ha åtgärdats nu. Ursprungligen var samarbetet enbart på hennes blogg, där reklammarkeringen var tydlig. Tyvärr har denna markering missats vid inlägget på Instagram. Hashtaggen ”ad” har nu lagts till i inlägget (vilket gjordes i maj). I fortsättningen när annonsören samarbetar på ett liknande sätt, kommer man att se till att influencers lägger till detta i slutet av sina inlägg på ett korrekt sätt, ska Glossybox ha skrivit till RO.

Inlägget fälls nu av RO, vilket dock inte får några andra konsekvenser för e-handelsföretaget och influencern än att beslutet publiceras offentligt.

Annons
Annons