Krönika:
Tobias Jonasson

Dammsugarpåsar


Blogg om vår e-handel som säljer dammsugarpåsar, dammsugarmunstycken och dammsugarfilter.

Ny trafik med innehållsmarknadsföring

Vi har ju i många år försökt jobba med vårt innehåll och bjuda våra kunder på relevanta tips och råd kring städning och annat som är relaterat till vår försäljning av dammsugarpåsar och andra städartiklar.

Det känns som många e-handlare är inne på samma linje och skapar relevant innehåll för sin målgrupp, som integreras i webbutiken. En sak som dock slagit mig är att många e-handlare lägger detta nya och engagerande innehåll på en flik eller en sektion som heter ”inspiration”. Det kanske är en jättebra idé men den känns samtidigt lite generell.

Vi har valt att vara väldigt konkreta och kallar våra innehållssidor för ”städtips”, ”ordlista” och liknande.

Vi har ju jobbat med detta i några år nu och vår erfarenhet, som vi säkert delar med många andra e-handlare, är att det inte alltid är det innehåll som du verkligen tror på som sedan tar fart och tar plats i Googles träfflistor och skapar ny trafik och ny försäljning.

Det innehåll som visat sig fungera bäst för oss handlar inte om städning utan om fläckborttagning, där sökningar som ”blodfläckar” och ”gräsfläckar” genererar bra trafik till oss.

Ett annat område som fungerar bra är tips kring rengöring i köket, som också är en bit bort från vårt vanliga område som är städning av hemmet. Där fungerar praktiska sökningar som ”rengöra micro”, ”bli av med bananflugor” och ”vidbränd kastrull” bra men även andra sökningar som handlar om hus och hem som stopp i avloppet och hur man bäst kan putsa mässing och bli av med vägglöss.

Jag hoppas denna erfarenhet kan vara relevant för fler e-handlare och även inspirera till att fler börjar skapa innehåll som ligger lite längre bort från det du först tänker på när du utgår från din butik och dina produkter.

Vad kan man sälja på Black Friday?

Vi har aldrig gjort några kampanjer eller aktiviteter på Black Friday eftersom vi tänkt att våra produkter är för tråkiga (i alla fall som julklappar) – dammsugarpåsar och tillbehör som dammsugarmunstycken och olika typer av filter – men när jag roade mig med att se hur många sökningar som görs på just ”Black Friday” i Sverige under november månad (c.a 457.000), så blir man ju onekligen sugen på att ta del av alla dessa konsumenter på jakt efter bra erbjudanden inför jul.

Black Friday sökningar på Google

Några andra e-handlare som har bra erfarenheter av att sälja t ex förbrukningsvaror på Black Friday?

Läste nyligen DIBS artikel ”6 tips inför Black Friday”, som jag tyckte var bra och matnyttig.

Deras första tips är just:
”Vi rekommenderar alla e-butiker att delta i Black Friday. Anledningen är enkel, om du inte deltar kommer konsumenterna söka sig någon annanstans.”

Så vi ska definitivt vara med i år. På något sätt. Om inte annat ska ju alla dammsuga när klappar och gran gjort sitt.

Hur driver man försäljning under ”jobbiga januari”?

”Jobbiga januari” – den period när många har slut på pengar efter jul och julklappar – är ju inte en lika självklar kampanjperiod som Black Friday och julförsäljningen, men som e-handlare behöver man ju ha en bra orderingång även under årets ”fattigaste månad”.

Någon som kan dela med sig av bra erfarenheter kring att driva försäljning i januari?

Vi har precis bestämt oss för att köra en kampanj på Dammtussen.se kring 10 % på ALLT under perioden 16-25 januari, och trycka ut den via allt från Facebook, Twitter och LinkedIn till nyhetsbrev till alla våra kunder. Vi får se hur det faller ut.

Så här ser vårt utskick ut:
Rabatt på allt Dammtussen

Men, som sagt, alla exempel och erfarenheter kring hur man driver försäljning under lågsäsong uppskattas!

Hur testar man bäst av en utlandslansering?

Efter att ha sålt dammsugarpåsar i Sverige sedan 2007 har vi de senaste två-tre åren fått mer och mer beställningar från våra grannländer – framför allt Norge, Finland och Danmark (men även från t ex Estland och Tyskland).

Så då tänkte vi att vi skulle testa att gå från vårt ursprungliga koncept att erbjuda våra kunder att ”köpa dammsugarpåsar” som levereras fraktfritt till kunder runtom i Sverige, till att sälja ”vacuum cleaner bags” till hela världen (där frakten inte ingår).

Med en engelsk webbplats med ett namn som fungerar på alla språk: MrDustbag.com.

Vi lanserade MrDustbag.com i slutet av december, och skruvar fortfarande på SEO, texter och funktionalitet, men vi har också insett att det finns många åsikter kring just att lansera en butik på engelska på en domän vs. lansera lokala domäner och lokala webbplatser.

Varför vi valde att börja med en engelsk webbshop och inte t ex en norsk eller en finsk?

Det beror helt enkelt på att vi inte vet vilka marknader som egentligen är mest intressanta för oss och vi känner också att det är ärligast att ha en webbplats (och kundtjänst) på engelska, så inte kunder i t ex våra nordiska grannländer tror att de kommer få svar på lokalt språk.

Vi vill helt enkelt leva upp till de förväntningar som våra butiker ger våra kunder.

Men vad tycker ni?

Hur doppar man bäst tårna i vattnet på nya marknader?

Årets julklapp 2013 – HUI snett ute för femte året i rad

Visst är det kul när årets julklapp utses? Och idag fick vi veta att HUI utsett råsaftcentrifugen till årets julklapp 2013.

Jiipii! Då är ju julklappsvåndan borta – det är bara att beställa ett gäng råsaftcentrifuger till hela släkten på nätet, och sedan ta en skottkärra, eller hyra en paketbil, och hämta ut dem när paketen anländer. Eller?

Själv tycker jag att HUI är snett ute igen – för femte året i rad (skrev en bloggpost om årets julklapp och HUI redan förra året).

Låt oss titta på HUI:s kriterier för årets julklapp:
– Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året.
– Årets julklapp ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal.
– Årets julklapp ska representera den tid vi lever i.

Och sedan tittar vi på de produkter som HUI utsett till årets julklapp se senaste fem åren:
2013: Råsaftcentrifugen
2012: Hörlurarna
2011: Den färdigpackade matkassen
2010: Surfplattan
2009: Spikmattan

Känns inte som HUI prickat direkt rätt… Råsaftcentrifugen har alla möjligheter att bli 2000-talets bakmaskin, som förvisso köptes i stort antal men sedan mest samlade damm.

Hörlurarna var ju en produkt som många faktiskt kunde köpa som julklapp, men den passade ju knappast in i beskrivningen: ”Årets julklapp ska vara en nyhet”.

Den färdigpackade matkassen – vem ger bort ett abonnemang på en matkasse i julklapp?

Sedan var det surfplattan 2010, långt innan den hade kommit ned så pass mycket i pris att folk hade råd att köpa den som julklapp.

Och 2009 utsåg man spikmattan till årets julklapp, vilket väl var lågvattenmärket. Spikmattan hade redan funnits ute så länge att alla som ville ha en matta redan köpt en.

Så, kom igen HUI! Hoppas 2014 blir året då ni faktiskt utser en ny produkt, som folk har råd och möjlighet att köpa som julklapp och som dessutom speglar den tid vi lever i.

Några alternativa förslag till årets julklapp 2013?

Absolut, här kommer några förslag som jag tycker skulle passa bättre som årets julklapp i år än råsaftcentrifugen (med viss inspiration från PAF:s odds):
– Hälsoarmbandet
– Donation till välgörande ändamål
– GTA 5/Battlefield 4 eller annat nytt spel
– Barista-kurs (eller matlagningskurs)
– Läsplattan (iPad eller Android, nu när den gått ned i pris och dessutom finns i olika skärmstorlekar)

Några månader med Klarna Checkout.

Skrev ett inlägg i juni med titeln ”Några veckor med Klarna Checkout” och har fått en massa återkoppling efter det – både som kommentarer på Ehandel.se och som direkta frågor och mejl.

För det är inte helt enkelt….

Snart har Klarna Checkout – även förkortat ”KCO” – varit live i ett år, men det känns fortfarande inte som produkten är färdig. Vilket är lite förvånande.

Vi lanserade KCO för c:a fyra månader sedan med förhoppningen att vi skulle konvertera fler på vår sajt, d v s att fler av våra besökare skulle handla för att kassan blivit enklare. Vilken den också blivit – vilket är bra!

Men…. bara för en vecka sedan, när vi börjat undersöka varför företag börjat mejla oss om problem i kassan, insåg vi faktum: KCO är byggd för privatpersoner, inte företag (d v s den stöder inte företagsköp om man inte själv bygger någon form av ”workaround”).

Den information vi fått från Klarna är att man kommer lösa detta under Q4 i år, d v s ett år efter lansering har man inte stöd för köp av såväl företag och privatpersoner. Inte helt bra…

Själva gränssnittet för Klarna Checkout är också något som har förbättringspotential; på något sätt har det nya gränssnittet lagt sig över det gamla, och beroende på tjänst kan man få logga in igen. Inte så användarvänligt, och inte så snyggt.

Så – nej, vi kan inte se att vi konverterar fler besökare idag. Antagligen på grund av att KCO inte stöder företagsköp.

Och – ja, Klarna är fortfarande ett fantastiskt bra företag att ha och göra med, och de är alltid vänliga och professionella.

Frågan är bara om tjänsten (KCO) är färdig nog för oss lite mindre och medelstora e-handlare.

Eftersom jag haft tur idag och har fått en biljett till Emeet, så funderar jag på att ta upp KCO under en session och diskutera för- och nackdelar. Vad tycker ni, är det en bra idé att skriva upp ”KCO” på gridden?

Några veckor med Klarna Checkout

För några veckor sedan gick vi live med Klarna Checkout på Dammtussen.se.

Då hade vi diskuterat lansering en längre tid, inte minst för att få till en bättre och enklare köpupplevelse i mobilen.

Hur det gått?

Bra, skulle jag säga – det mesta har gått utmärkt, konverteringen verkar också ha påverkats positivt men vi har (tyvärr) gjort en del andra förändringar också, så det är inte helt lätt att utläsa den rena Klarna Checkout-effekten.

Klarna har också, som vanligt, varit mycket bra att jobba med, och vi har fått mycket hjälp under resans gång.

Några kommentarer dock, för andra e-handlare som funderar på att lansera ”KCO” (Klarna Checkout):
* KCO stödjer inte abonnemang, vilket i vårt fall innebär att vi får köra Klarna Faktura parallellt med Klarna Checkout. Vilket blir två admin-gränssnitt att jobba med, vilket tar lite längre tid. Plus att man som e-handlare måste ha två flöden på sin webbplats (med eller utan abonnemang).
* KCO stödjer inte utskrift av ett antal följsedlar. Varje faktura måste skickas iväg var för sig. Det har varit den största tidstjuven hittills för oss, då vi ofta packar ett hundratal ordrar i stöten och nu måste sitta och skicka/skriva ut packsedlar en och en. Vet dock att Klarna jobbar på detta och att en uppdatering ska komma.
* Alla rapporteringsverktyg finns inte i KCO än, så som e-handlare måste man ändå logga in i det gamla systemet.
* En bra sak att tänka på är också den text som ni har i ert bekräftelsemejl. Eftersom flödet ändras i KCO, där fakturan kommer separat när ni trycker iväg den (inte ihop med varan), är det värt att lägga tid på att utforma texten så tydligt som möjligt. Så kunden vet när det är Klarna som ska kontaktas och när det är butiken.

Så – det finns lite barnsjukdomar kvar i KCO, ett halvår efter lansering.

Men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna, och kommer överväga ännu mer över tid.

Hur ska man optimera för mobilen. I praktiken!

Ja, hur ska man egentligen bäst optimera för mobilen och andra mobila enheter som surfplattor?

Som lite mindre e-handlare, dessutom på egen plattform, kan man ju glömma att bygga appar.

Återstår då, om jag förstått saken rätt, följande alternativ:
1. Bygga en separat mobilsajt, t ex m.dammtussen.se
2. Bygga om vår befintliga sajt och använda Responsive Web Design (RWD), så att den fungerar på alla möjliga enheter.
3. Bygga om sajten ”light” så att allt fungerar även i mobila enheter.

Hittills har vi satsat på alternativ 3 och har byggt om Dammtussen.se så att det ska fungera att beställa och betala även på mobila enheter – prova gärna och ge oss feedback!

Hade vi legat på en hyrlösning hade det ju varit lättare att bara uppgradera – men sitter man i en egen lösning måste man ju själv välja vägen framåt. Vilket inte alltid är så lätt när man till exempel ska optimera för mobilen och andra enheter med olika storlekar på skärmen.

Topplistor är toppen!

Ja, vem gillar inte topplistor?

Vi har i tre års tid publicerat en årlig topplista som vi kallar ”Dammsugartoppen”, som visar vilka modeller och dammsugarmärken som är populärast i Sverige.

Årets lista publicerade vi igår – den finns även på Mynewsdesk (Dammsugartoppen).

Vilka dammsugare som är populärast – jo, dessa är topp-10 (förra årets placering inom parentes):
1. Electrolux Ultra Silencer (1)
2. Electrolux Ergospace (8)
3. Miele S 5000-5999 (2)
4. Electrolux UltraOne-serien (7)
5. Philips FC 9150-9199 (3)
6. Nilfisk Power-serien (4)
7. Electrolux Ultra Silencer Green (25)
8. Miele S 4000-4999 (6)
9. Nilfisk Coupe (15)
10. Volta Bolido (12)

Källa: Försäljningsstatistik januari-december 2012, Dammtussen.se

Att notera är t ex att Ultra Silencer Green vuxit snabbast i popularitet, ett tecken på miljömedvetenhet även kring städning i hemmet? Bra i så fall!

Hur som helst, att skapa topplistor av vad ni sålt under året kan rekommenderas. Annars kan det ju vara svårt att få ihop relevant PR…

Vad är en (mindre) e-handel värd?

Ja, ibland undrar man ju… även om man inte har planer på att sälja, så vore det ju kul att få en känsla för värdet på allt det man byggt upp, som varumärke, kundregister, inarbetade leverantörskontakter, en fungerande plattform etc.

Tidigare har det ju varit mindre upplyftande för oss lite mindre e-handlare, som omsätter mellan 1 – 5 MSEK, där värderingar legat på mindre än en årsomsättning och där man helst skulle omsätta 10 MSEK, ha kraftig tillväxt och vara verksam i rätt segment för att komma upp på radarn…

Har sett att E-bolagstorget.se börjat synas mer och mer, och att de erbjuder en grundläggande värdering på 4-6 sidor som riktar sig till e-företag som omsätter mellan 1-4 miljoner kr. Denna värdering kostar 8.000 kronor, vilket ju låter lite dyrt med tanke på att de säkert slänger in några parametrar i en snurra. Men ändå…

Någon som har bra erfarenheter av värdering av små e-handlare? Eller t.o.m. någon fingervisning kring värdering, t ex i procent av årsomsättningen?











Leverantörserbjudanden