Krönika:
Tobias Jonasson

Dammsugarpåsar


Blogg om vår e-handel som säljer dammsugarpåsar, dammsugarmunstycken och dammsugarfilter.

Ger Deals mer trafik till e-butiken?

Att generera trafik, och då naturligtvis bra trafik som kan konvertera, är en utmaning för oss lite mindre e-handlare. Vi har inte bara en begränsad budget till att börja med, vi slåss också med andra, större e-handlare som har råd att bjuda högre och därmed ta de första platserna (AdWords) i träfflistan.

På Dammtussen.se konkurrerar vi främst med InkClub som driver ett antal butiker och varumärken som säljer dammsugarpåsar på nätet. Och genom sin storlek har möjlighet att bjuda så man erhåller plats 1, 2 och 3 på Google via AdWords.

Och det är ju inte mer med det. De har en stor marknadsbudget, vi har en minimal.

Återstår då att ge sig på SEO och andra trafikkällor. Och vi har försökt att gå rätt brett.

Vad gäller SEO för e-handel så har det skrivits en del bra på sistone t ex på SocialCommerce och Disruptive. Och vi försöker anamma och förbättra de idéer som dyker upp. Så check på det.

Vi kör affiliateprogram med WordOn. Där vi betalar för den försäljning som genereras. Kanske inte världens största kanal, men de har varit bra att jobba med och risken är låg.

Vi arbetar aktivt med nyhetsbrev och vår Facebook-sida. Det ger inte heller stora mängder nya kunder, men många bäckar små. Gör en stor å.

Dock har vi inte testat någon av alla Deals-sajter därute. Tills nu, för idag drog vi igång en kampanj med Eniro Deals. Där vi erbjuder ett tillbehör, och kanske vårt absolut populäraste tillbehör: Twinner, till superpris (51 % rabatt).

Kommer vi tjäna pengar på dealen? Nej.

Kommer vi sälja mer dammsugarpåsar genom att synas på Eniro Deals? Vet ej. Men vi hoppas ju det.

Kommer vi bygga varumärke genom att synas mot ett stort antal besökare på Eniro Deals? Troligen. Men det är inte det primära för oss.

Hoppas trafikgenerering och kostnaden för att få tag i ny, relevant trafik blir en diskussionspunkt på Emeet. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.

Comments 4

  1. Stefan wrote:

    Deals är ju sååå 2011 😉

    Hade varit intressant om du ville delge resultatet av dealen sen.

    Posted 16 Feb 2012 at 01:47
  2. Dammtussen wrote:

    Ja, det kanske är lite 2011… Men man ser inte många e-handlare som testar Deals. Så vi ville testa!

    Delar gärna med oss av våra erfarenheter.

    Posted 16 Feb 2012 at 04:02
  3. Henrik forslund wrote:

    Kul att du provar. Ingen annan verkar dock göra det, i typ hela sverige. varken som säljare eller köpare?

    Därav blir jag fundersam till hur det skulle ge dig trafik.

    Tror du får bättre investering av att kontakta en adwordskonsult och betala denne istället. Ställ frågan i forumet efter tips på bra adwordskonsultfirmor. Finns flera bra.

    Det blir intressant när du du kan berätta hur det gått?

    En fråga dock, varför skulle man använda eniro deals som konsument?

    Posted 16 Feb 2012 at 09:49
  4. Wahlman wrote:

    Ja man måste testa sig fram så man kan hitta sin trafik. Själv har jag varit lite dålig på det. Använder mig mest av seo och adwords.

    Posted 22 Feb 2012 at 08:13

Trackbacks & Pingbacks 1

  1. From Dammsugarpåsar - Deals, dammsugarmunstycken och emeet 3 on 01 Jan 2018 at 12:24

    […] ju ett inlägg om Deals för en tid sedan där jag också framförde en förhoppning om att det skulle bli lite bra diskussioner om […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden