Några veckor med Klarna Checkout

För några veckor sedan gick vi live med Klarna Checkout på Dammtussen.se.

Då hade vi diskuterat lansering en längre tid, inte minst för att få till en bättre och enklare köpupplevelse i mobilen.

Hur det gått?

Bra, skulle jag säga – det mesta har gått utmärkt, konverteringen verkar också ha påverkats positivt men vi har (tyvärr) gjort en del andra förändringar också, så det är inte helt lätt att utläsa den rena Klarna Checkout-effekten.

Klarna har också, som vanligt, varit mycket bra att jobba med, och vi har fått mycket hjälp under resans gång.

Några kommentarer dock, för andra e-handlare som funderar på att lansera ”KCO” (Klarna Checkout):
* KCO stödjer inte abonnemang, vilket i vårt fall innebär att vi får köra Klarna Faktura parallellt med Klarna Checkout. Vilket blir två admin-gränssnitt att jobba med, vilket tar lite längre tid. Plus att man som e-handlare måste ha två flöden på sin webbplats (med eller utan abonnemang).
* KCO stödjer inte utskrift av ett antal följsedlar. Varje faktura måste skickas iväg var för sig. Det har varit den största tidstjuven hittills för oss, då vi ofta packar ett hundratal ordrar i stöten och nu måste sitta och skicka/skriva ut packsedlar en och en. Vet dock att Klarna jobbar på detta och att en uppdatering ska komma.
* Alla rapporteringsverktyg finns inte i KCO än, så som e-handlare måste man ändå logga in i det gamla systemet.
* En bra sak att tänka på är också den text som ni har i ert bekräftelsemejl. Eftersom flödet ändras i KCO, där fakturan kommer separat när ni trycker iväg den (inte ihop med varan), är det värt att lägga tid på att utforma texten så tydligt som möjligt. Så kunden vet när det är Klarna som ska kontaktas och när det är butiken.

Så – det finns lite barnsjukdomar kvar i KCO, ett halvår efter lansering.

Men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna, och kommer överväga ännu mer över tid.

 

Dammtussen

Vi på Dammtussen.se säljer dammsugarpåsar (till både vanliga dammsugare, specialdammsugare som Kirby och till centraldammsugare som Husky och CanVac), dammsugare, dammsugarmunstycken (Twinner och andra damsugarmunstycken för din dammsugare), dammsugarfilter (exempelvis HEPA-filter), doftprodukter och städartiklar till våra kunder.

 

10 thoughts on “Några veckor med Klarna Checkout

  1. ”KCO stödjer inte utskrift av ett antal följsedlar.”
    Vad är det för följesedlar som skrivs ut via Klarna? Kör man inte följesedlarna via butikens system, eller man är bunden till speciella följesedlar via Klarna?

    Vi kör igång med kco snart och vill känna till alla eventuella flaskhalsar så jag tackar ödmjukast för uppdateringen.

  2. Vi kör också följesedlar via vårt eget system, men tidigare var Klarnas faktura = vår följesedel.

    När nu fakturan/betalningen är skild från själva ordern (fakturan skickas ju separat via e-post), så måste man – efter att man skrivit ut sin ordersedel och packat sin order – gå in i Klarna och ”Skicka” sin order (så att själva fakturan också går iväg).

    Och när du ”Skickar” via Klarna, så kan du bara skicka en order i taget. Så det blir en hel del skickande om man har många beställningar, eftersom de måste hanteras en och en.

    Har man inget eget system för att ta ut ordersedlar kan man i KCO både skicka och skriva ut en ordersedel. Dock bara en i taget.

  3. Tack, då hänger jag med!

    Det går dock lösa så köpen aktiveras ”automatiskt”, beror säkert en del på er butiksleverantör hur mycket det kostar, men det borde vara en bra investering tycker jag.
    Fast det är klart, går det att ”bulkaktivera” inom kort så kanske behovet av ett automatiserat flöde blir mindre.

    Hur har era kunder reagerat på det hela, har ni fått mycket frågor kring kassan?

  4. Det där styrs helt av hur integrationen är gjord. Vi har en fullständig integration och jag är aldrig någonsin inne i klarna online och aktiverar och håller på. Inte heller vid tillägg av saker i order eller när saker tas bort. Det sköts automatiskt genom att vårt butikssystem anropar Klarna. Inga problem alls att göra. Prata med din butiksleverantör

  5. Hm. Det fungerar automatiskt för oss? Vi behöver inte gå in automatiskt och skicka dom manuellt. Vi går in i vårt adminsystem och aktiverar hela batchen. Då blir det aktiverat i Klarna också.

    Kanske missar något men vi hade aldrig kunnat haft manuellt arbete.

  6. Klarna har precis lanserat en funktion för utskrift av ett antal följesedlar i taget. Vilket är mycket bra för oss – och mindre arbete med pack och utskrifter. Bra där!

  7. Fungerar det även att bulkaktivera köpen i Klarna online nu eller det är bara utskrifter av följesedlar som sker i bulk?

  8. Det stämmer, Fredrik!
    Bulkaktivering lanserades av Klarna några veckor efter att vi lanserade KCO på Dammtussen.se och det är en stor förbättring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *