Mitt svåraste beslut någonsin

vagskal

Jag står inför ett vägskäl, det är inget tråkigt vägskäl, det är två mycket roliga vägar framför mig. Det jobbiga är att jag måste välja, jag kan inte längre ha kakan och äta den. Det går inte om man vill bli riktigt bra på något. Låt mig berätta bakgrunden först.

Jag har varit e-handlare sedan 2003, jag tycker det är skitkul med allt som har med e-handel att göra förutom monotona slavjobb. Exempel på sådana är att trycka t-shirts (som jag gjorde innan på Attitude.se), köra kartonger till soptippen, packa upp varor, packa ordrar, hantera reklamationer och annat tråkigt som inte ger något i utbyte. Det bara måste göras, men har ingen belöningsfaktor.

Men jag har inte bara varit e-handlare sedan 2003 jag har också utvecklat innehålls- och underhållningssidor på nätet. Mitt resenätverk med flaggskeppet NewYork.se omsätter relativt stora och bra vinster varje år. Antagligen mer än mitt e-handlande någonsin gjort även om Roliga Prylar utvecklas mycket bra och redan är min bästa satsning inom e-handeln någonsin. Jag har även andra framgångsrika tjänster som kräver relativt lite jobb. Exempel är Contentor.se, BilligareHotell.se, Tshirts.se och Tryckerier.com.

Men så har jag även tjänster såsom Trivia.se, Fotoalbumet.se, Resedagbok.se och säkert 10 till som är roliga tjänster, men kommersiellt vanvett. De kostar bara pengar! Sedan har vi såklart mina kärleksbarn Ehandel.se och Dan.se som är kommersiellt dåliga, men mycket vettiga och roliga projekt. De speglar nämligen det jag brinner för och låter mig tycka och tänka högt.

Jag gillar inte att vara medelmåttig, jag gillar inte att inte vara bäst på allt jag gör. Jag är absolut aldrig realistisk utan jag tycker alltid att jag bör vara bäst även om det är totalt omöjligt. Just nu börjar mitt företag bli så spretigt och okontrollerbart att risken finns att det blir skit av allting istället för att gå framåt. Gränsen är nådd för vad jag som en ensam person klarar göra just nu. Jag kan såklart anställa folk, men det blir svårt att hitta någon med min allsidighet som vill jobba för någon annan. Att bara anställa för de monotona arbetssysslorna som jag hatar skulle vara en lösning men ingen bra sådan. Det är för lite arbetstid i dagsläget, jag är i gränslandet mellan liten och lite större.

Så just nu funkar allting hyfsat bra men jag gillar inte när saker står stilla.

Mina planer är stora och detta är vad jag vill göra:

  • Fortsätta växa med Roliga Prylar
  • Lansera Eapoteket.se som ska sälja hälsokost och i förlängningen läkemedel.
  • Splitta Roliga Prylar och renodla sortimentet mot min målgrupp. Mycket av mina dyra designprylar fungerar helt enkelt inte i butiken nu. Därför ska jag starta en inredningsbutik med fokus på dyr och unik design som tar hand om dessa produkter. Leverantörerna och infrastrukturen finns som sagt redan i Roliga Prylar.
  • Lansera leksak.nu och sälja leksaker till små barn. Jag har många kul planer på hur jag skulle kunna skapa Sveriges häftigaste leksaksbutik på nätet. Jag vill testa gränserna! Leverantörer och infrastruktur finns även här.
  • Samtidigt vill jag fortsätta utveckla mina resesiter och ehandel.se, samt mina andra mindre lönsamma tjänster som dock är väldigt kreativt utmanande.

Varför är detta ett problem då?

  • Tid är det största problemet. Att i förlängningen sköta 4 butiker som inom 1-2 år borde omsätta 4-6 miljoner klarar jag inte själv. Speciellt inte om jag vill fortsätta med de andra projekten
  • Plats finns inte. Det är så trångt på kontoret nu att vi snart sitter och jobbar på toaletten. Jag har beräknat att jag maximalt kan sitta kvar i denna lokal fram till sommaren med nuvarande expansion och då får man tänka på att julhandeln kommer kräva enorma ytor (i förhållanden till vad jag har nu).
  • Skitjobb dödar min själ så jag behöver ha någon som gör allt tråkigt åt mig.
  • Pengar är ett problem. Jag är inte överlikvid i företaget även om jag inte håller på att gå i konkurs. Jag investerar allt jag har i nya projekt och domäner som kan ta mig till framtiden. Men nya satsningar kräver nytt lager, anställningar osv. Det kostar pengar och det kan man inte blunda för.

Kan jag lösa detta, SKA jag lösa detta?

  • Jag har letat lokaler och hittat många som är stora och hyfsat billiga. Jag betalar idag 3500kr i månaden för 80 kvadrat vilket är peanuts. De lokaler jag tittar på ska passa för kombinerat lager/kontor och vara på 150-250 kvadrat. Priserna verkar hamna på 8000-12.000 kronor om man väljer att sitta i Helsingborgs slumkvarter Gåsebäck. Det funkar, men är lite deprimerande.
  • Jag behöver anställa någon som sköter all logistik kring butikerna. Packning, inventering, kundtjänst, uppackning, beställning osv. Det är inga problem men i dagsläget är jag i gränslandet för att detta ska vara lönsamt. Men jag är inte rädd för att satsa.
  • Jag behöver kanske dra ner på min investeringstakt i projekt som inte är direkt hänförbara till mina butiker för att behålla min likviditet.

Vad blir resultatet?

Om jag genomför min plan, skaffar ny lokal, anställer en lagerslav och startar upp nya butiker så kommer mina andra tjänster lida. Resesidorna överlever säkerligen, men Dan.se och Ehandel.se kan såklart få sig en rejäl törn. Det är svårt att motivera sig att skriva något smart klockan 22.00 på kvällen efter 14 timmars arbete. Riskerna är såklart att jag fortfarande kan för lite om lagerhållning, kapitalbindning och liknande risker samt att jag kanske tar mig vatten över huvudet och blir för splittrad för att kunna driva 3-4 butiker framgångsrikt samtidigt. Det har fungerat med Roliga Prylar men klarar jag 3 till samtidigt?

Lyckas jag däremot så har jag en grym plattform med butiker inom hyfsat överlappande nischer som kan crosspromoteas, dela produktsortiment och kunder, samtidigt som jag får minimala overheadkostnader med mitt e-handelssystem som sköter det mesta skräddarsytt för mig.

Vad är alternativet?

  • Fortsätta driva Roliga Prylar i samma skala som jag gör nu med inga möjligheter till större tillväxt. Eventuellt sälja av butiken.
  • Satsa på mina tjänster som inte jobbar med fysiska varor.
  • Jobba med att driva annonsintäkter på resesidorna och ehandel.se
  • Kanske utveckla mitt e-handelssystem till den graden att det går att sälja.
  • Kanske konsulta och föreläsa om e-handel.

Vad ska jag göra?

 

37 thoughts on “Mitt svåraste beslut någonsin

  1. Ett alternativ till att anställa är att anlita ett bemanningsföretag. Dock är de nog om än mindre intresserade av att utföra ett bra jobb än vad en anställd löneslav är. :/

  2. Ja, du verkade rätt så uppgiven och trött på den fysiska handeln när vi sågs under 24hbc. Även om prylarna i sig är roliga så betyder det inte att du måste hantera dem själv. Du kan lika gärna bli en affilliate för sånt, om du inte vill släppa taget helt.

    Om det är något du kan bli stor med, utan att anställa en massa folk/slita ihjäl dig, så är det webbaserade tjänster. Att vara fysiskt oberoende av sin verksamhet är ett framtida framgångsrecept, det kan jag lova dig.

  3. Gör som du själv har skrivit: först det ena, sedan det andra!

    Låt det mesta ligga (i varje fall mentalt, så du inte känner något tvång att syssla med det), och fixa stora lokaler, anställ någon vettig och se hur långt du kommer med e-handeln. Sedan säljer du det hela när du känner att den tiden har kommit, och fokuserar istället på att berätta om dina erfarenheter fån e-handeln. För innan du haft mer än 10 anställda, kan man inte direkt säga att du lyckts speciellt bra. Då är du bara en av alla 500 andra ehandlare i sverige.

    Tips: en lagerslav kan även bli en mycket behändig hjälpreda, om du inte är rädd för att ge personen frihet och befogenheter. Och en bra lön. Utnyttja närheten till service management, jag skulle säga att detta är logistics

    Tips: prata med Jan Höjman på tailorstore.com, som också sitter i Helsingborg, han har gjort mycket av det du vill göra, och har en öppenhet för entreprenörskap. Säkert många goda tips att ge.

  4. Christian: Ingen kärlek hos sådana anställda tror jag precis som du säger.

    Martin: Min bror, mamma, pappa och sambo är de jag skulle kunna tänka mig att ta in som partners. Men de är upptagna 🙂

    K-Dog: Fast att lyckas bra går inte att relatera till hur många anställda man har även om jag förstår vad du menar. Jag har dock aldrig haft en ambition att ha varit ”bäst” på e-handel, bara på att ha testat det mesta. Men jag köper det du säger till viss del. Detta är helt klart en ny ”kurs” i ehandlandets skola.

  5. 1: Dina resesidor! Låt dom vara, försök ha dom så självgående som möjligt! ta en dag tex en sön. varannan vecka att uppdatera m.m

    2: ha kvar ehandel.se, den har en funktion! låta andra sköta den helt! tex moderatorer, bloggare m.m skippa dan.se delvis, blogga mer på ehandel!

    3: ta din plattform, lägg in den på ehandel.se som ”open” o gratis, låt andra utveckla den, kan bli stort. Det behövs ett svenskutvecklat system!

    helt enkelt, lägg in så mycket som möjligt på tex ehandel.se och låt andra, gratis, sköta jobbet, så kommer mycket av stressen att försvinna:)
    Men vad vet ja…hej å hå

  6. Det som är viktigast är att tycka det är roligt att driva sin verksamhet, jag har under de år jag kört mitt företag jobbat som anställd systemutvecklare / nätverkstekniker för att jag vill ha ett stimulerande arbete och framförallt för att jag inte ska tröttna på att jobba med mina webbtjänster. Jag hade under förra året skatterevision mm. som gjorde att det var mer motgångar än roligt att jobba med den egna verksamheten men efter man har gått igenom detta så har jag nu ett par fina stimulerande projekt som jag kommer att köra under året. Jag tror att nyckeln till allt är att tycka det är roligt och samtidigt kunna tjäna lite pengar på det är en rejäl bonus.

  7. Har för mig att jag läst något från ev viss person vid namn Dan, där han säger att ”låt ingen annan säga att du inte kan”.

    Varför skall man då säga det till sig själv?

  8. Karl: Jag vill inte ta bort element av e-handeln som kan lära mig saker och göra mig bättre, men jag förstår vad du menar.

    David: Självklart ska man inte göra det men jag är ingen robot och jag måste vara realistisk med att jag inte kan jobba 120 timmars-veckor och fortfarande ha livsglädje 🙂

    Nicklas: Roligheten är nyckeln till allt. Utmaning är nästan alltid synonymt med roligt.

  9. Jag gissar att om du bara kopplade loss dig från de fysiska produkterna som lagerhållning, mottagning, kundtjänst m.m skulle du få mycket tid över till dina andra projekt. Varför inte starta ”Dans lagerbolag AB” som du sedan låter dina respektive hemsidor köpa de fysiska tjänsterna av?

    Försök hitta någon som vill vara både anställd och som dessutom kan få köpa 10-20% av aktierna i det nya bolaget. På så sätt tror jag att du får både en hängiven arbetare och du kan behålla kontroll över ditt bolag.

    Jag har spenderat ett år med att cykla genom gåsebäck morgon och kväll. Ser kanske inte så snyggt ut men jag tror man kan trivas där med, Lycka till Dan!

    Vore kul om du utvecklade dina tankar kring distributions och lagerlösningar då detta är ett område som ligger mig nära hjärtat.

    /Daniel

  10. okej förlåt om jag är lite hård nu.

    Men i mina ögon så låter du som en liten unge som har en 2 olika tårtbitar, men bara vill vill äta upp det godaste på dom.

    Jag är med tävlingsinriktad och en förlust är nästintill omöjlig att ta.

    Men ibland kan det vara bra att dela med sig av tårtbiten och våga låta någon få ansvar (även fast personen bara får passa din tårtbit).

    Sen förstår jag att du tvekar lite inför större fasta kostnader. Se till att bygga upp en likviditet i företaget både i rena pengar och lager. Budgetera inköp väldigt noga och gör inte bara ”som jag alltid har gjort”. Och ha alltid ögonen öppna för alternativa leverantörer.

    Vi står med ett lager ink kontor på cirkus 200 kvd och visst hyran är en hård utgift i bland. Men ytan är samtidigt ett verktyg för att vi ska kunna jobba utan några strikta ramar när det gäller lagret (och för utveckling av nya produkter).

    Under vissa toppar och sådär har vi tagit hjälp av studenter som har hjälpt till några timmar om dagen med packning. Vi fick tag i en kanonperson som visade sig kunna mer än bara packa och det slutade med att han var involverad i ett annat projekt och gick fulltid här i 3månader under den tiden.

    Vad jag försöker säga är att man ibland måste våga släppa taget om saker för att vinna större i långa loppet. Och man kan inte alltid gå in och styra på detaljnivå.

  11. Jag har inga problem med att ge folk ansvar, men först måste man ha någon som vill ta det.

    Självklart vill jag bara ha det goda på tårtorna. Jag är egenföretagare och kan genomföra en tårtätning där jag skiter i den hårda bottnen. Att inte tänka så vore dumt.

    Jag har släppt mina tidigare verksamheter till 90% så det är inget jag är rädd för. Men det går inte att hitta en person/personer att släppa det till innan man själv tagit steget dit.

  12. Daniel: Det är ingen dum idé dock svårt att hitta en sådan person innan verksamheten existerar i den skalan. Det är alltid drygt att befinna sig i gränslandet mittemellan.

  13. Du har inte funderat på att ”hyra” lokal av dig själv?
    Du köper/bygger hus eller lagerlokal privat och bolaget hyr den av dig. Finns ganska mycket fördelar i det.

    Måste du anställa någon heltid med lager och paketering? Hos oss är måndagar ”skitdag” nr1 när alla helgens ordrar ska packas och helgens mejl ska svaras på.
    Du kan ha ett bra tillfälle att prova olika anställda fast bara låta dem arbeta måndagar till att börja med, tills du hittar någon bra.
    När du väl hittat en kanske du ökat så mycket att det finns likviditet att anställa dem heltid.

  14. Ta in någon som nyss flyttat till Sverige.

    Jag plockade in en amerikan, det blev katastrof för han blåste mig och sket i jobbet, men själva principen är fantastisk.

    Det heter instegsjobb och någon som är ny i Sverige får 75% av sin lön betald av staten.

    En sådan person kanske inte kan svara i telefon åt dig, men absolut packa dina varor, städa, koka kaffe och kanske bolla idéer med dig. Kanske kan du hitta någon som även kan jobba med webbutveckling eller annat spännande som du kan ha behov av.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1118789.svd

  15. Du är ju exponerad mot ett ganska stort underlag av människor med e-handel som intresse. Varför inte be om ansökningar på ett förutsättningslöst sätt? Be dina besökare berätta hur och under vilka förutsättningar de kan hjälpa dig med ditt problem. Men du måste nog definiera vilka uppgifter du vill bli av med: vilka volymer du hanterar och hur mycket tid du lägger ner på dessa uppgifter idag.
    /Daniel

  16. @Jonathan Sulo

    Att vara affiliate är inte mer än att vara en ”traffic broker”, vilket också kräver väldigt mycket energi.

    Vill man bygga en framgångsrik business så är det att skaffa egna kunder, anställa andra att ta hand om businessen. Dvs, våga delegera och ge andra ansvar och inte sköta allt själv.

  17. Anställ inte ”en” person bara. En person som alltid är hos dig kommer ta oerhört mkt tid fran dig.

    Det bästa i ditt läge tror jag är att varva tre deltidspersoner och se till att det alltid är minst tva som jobbar samtidigt kanske 2-3h om dagen. De 2-3 timmarna kan du ge dem mkt tid/uppmärksamhet och de blir förmodligen entusiastiska anställda.

    Anställa en person heltid och inte ha möjlighet att ge denne tid blir förmodligen inget bra och en sur anställd.

  18. Jadu, känner igen det där. Men verkar ju grymt med så låga hyror.

    hursomhelst, själv är jag lite i samma situation som dig dan. man arbetar själv med för många olika saker att det är svårt att anställa nån som kan allting och dessutom är villig att göra skitjobbet.

    för att lösa det jobbar jag hela tiden med målet att göra mig själjv utbytbar i organisationen. eftersom jag har hand om massa olika delar så tar jag del för del som jag sean lägger ut på andra. försöker skapa så mycket rutiner som det går och automatisera saker och göra det enkelt för andra att ta över mitt jobb.

    sen fokuserar jag själv på att göra det som driver företaget framåt.

    iochmed att det är enkelt för andra att göra jobbet och komm in i deet kostar det inte heller så mkt om de slutar (el. får sluta…) och att ta in nån ny. tror att man alltid ska göra sig själv utbytbar så man kan ägna sig åt utvecklandet.

  19. Tack för alla bra råd. Det lutar åt att jag satsar på e-handeln fullt ut. Det är trots allt mitt kall känns det som. Såfort jag bestämt mig ska jag återkomma med min handlingsplan för världsherravälde.

  20. Jag har varit i din situation med swecat och jag lade ut all lager och logistikhantering på tredjepartslogistikföretag. I och med det frigjorde jag min tid, och fick ner mina fraktkostnader rejält. Javisst fick jag också kostnader och kanske hade det varit lönsammare att hyra ett eget lager och anställa, men jag ville inte behöva göra de trista bitarna av e-handeln och det hade jag behövt göra om jag tagit allt själv.
    För mig var det helt klart ett uppsving.

    Tänk bara på att se till att anlita ett logistikföretag som du litar på och som du kan ha en bra relation till. Låt inte enbart pengarna styra utan även magkänslan.
    De är experterna på logistik, och e-handel är mycket logistik. Dra nytta av den kunskap som de har. Du lär dig massor.

  21. Hej Dan

    Jeg forstår dig. Som dig har jeg valgt at satse på E-handel men faktisk er de største succes historier som jeg høre om, dem der kommer fra indholdssits (som newyork.se). Jeg sider i et kontor fælleskab, og men 8 andre ”internet folk” der laver sits eller webshops, men dem der tjener mest og har mest succes er dem der har fokus på indholdssider. Derfor er det svært at sige 100% E-handel.
    Jeg har valgt 100% E-handel fordi det er det jeg tror på og synes er mest spænende, og det tror jeg er et godt valg. Gør det man selv tror på og synes er mest roligt.

    Ligesom de andre skrive, så er tror jeg Outsourcing er en stor del af dit svar. Læs: 4 hour work week (http://www.amazon.co.uk/4-hour-Work-Week-Escape-Anywhere/dp/0091923727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1237318186&sr=8-1 ). Specielt lager ville jeg outsource!

    En anden mulighed er at du tager et projekt af gange, får det op i størrelse og sælger det videre til nogle der kan fokuser 100% på det ene projekt.

  22. Kanske använda att fulfillment-företag för att lösa både lagerhållning och logistik?

    Jag har en dröm om att köra en ehandelswebbplats som baseras i Hong Kong och där har ett gäng pallplatser hos ett fulfillmentbolag.

    Tack för att du delar med dig om tvivel och kval också.

  23. Eller så anlitar du bara någon som går hemma och är mammaledig så kan hon sköta lagergrejorna på halvtid.. och gå mammaledig på halvtid.. 🙂

  24. Hej Dan. Vi startade igång vårat företag i våras och har precis börjat anställa lite folk. Ett riktigt bra tips är att hitta någon som varit arbetslös längre än sex månader och är under 25. Eller arbetslös längre än ett år. Staten betalar nu ämnligen just nu 60% av lönen lika länge som de varit arbetslösa!!! Typ gratis alltså. Invandrare är lika bra som någon nämde tidigare, första tre åren är 60% rabatt. Invandrare kan ju ofta lite fler språk också om man vill etablera sig utomlands. Vi har en grym kille från marocco som är supersmart + sköter all kundhantering med våra franska kunder. Och med 60% rabatt 🙂

  25. ”Jag kan såklart anställa folk, men det blir svårt att hitta någon med min allsidighet som vill jobba för någon annan.”

    Vem har sagt att den du anställer måste vara allsidig?

    Du borde ha någon som kan komplettera dig.

    Din brist på tid beror bl a på att du jobbar med så många saker, vilket leder till att du sitter med projekt som bara binder dina resurser (tid, pengar, fokus etc)

    Gör det enkelt för dig sälj av 1/3 av projekten det gör att du har chans att gå från medelmåttighet till en aktör att räkna med.

    Frågan är om du inte fäster för stor vikt domännamn.

    Lycka till med ditt beslut.
    Du är inne på rätt spår, fokus och renodling.

  26. Nu ser jag här att sista posten skickades i mars 2009, men slänger iväg en post ändå.

    Logistiken verkar ta väldigt mycket tid av dig, vara fysiskt jobbigt och i takt med att du växer så måste du hela tiden hitta nya lokaler etc. Tro det eller ej, men förmodligen suger du ordentligt på lagerhållning och logistik. Detta säger jag inte för att vara nedlåtande men för att det förmodligen stämmer om du skulle jämföra med ett renodlat logistikföretag.

    Du borde fokusera dig på det du är allra bäst på och istället på ett eller annat sätt låta någon annan axla logistiken. Visserligen kan detta kosta mer, men om du smått börjar satsa lite på marknadsföring kommer de ökade volymerna att avhjälpa de höga kostnader som kan tillkomma initialt.

    En idé är att dela på logisitken med andra bolag. Helt enkelt att hitta andra bolag i samma sits som du och tillsammans fixa en stor lokal med anställda som sköter alla era olika logistiska delar. Då skulle du t.o.m kunna vara fristående från lagret rent fysiskt (lagret kan ju vara varsomhelst).

  27. Du lever så som jag vill leva! Hade det inte varit för min underbara fru så tror jag att jag hade bytt ut mig med dig…

    Vilket som, konsten att skriva extremt intressant och nästan totalt utan något som helst konkret, har du lyckats med. Jag läser och läser, men hittar egentligen ändå aldrig något som ger mig den minsta nytta inom min egen e handel.

    I alla fall, mycket bra blogg som får en att tänka en hel del!

    Lycka till med företagandet eller vad det nu blir att du gör!

  28. Hej
    Såhär 9 år senare vore det roligt att få veta hur det gick.

    Vad hittade du på? Och om du öppnade upp shopparna – hur gick det med dem då?

    spanade precis in leksak.nu och det verkar vara en lönsam sida

    Vore kul med respons

  29. Hej.
    Vi har oxå ganska nyss lanserat vår shopp.
    Svårt i början men också väldigt roligt.

    Denna tråden kanske är död nu då jag inte ser att någon skrivit i den på länge. 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *