Demografi is the shit

Okej, så jag tänkte att det vore ju bra att veta vilka mina kunder är. Men hur tar man reda på kön och ålder om man inte ber kunderna uppge detta? Jo, man gör en analys på alla som valt att ange personnummer i samband med fakturaköp hos Kreditor helt enkelt.

Statistiken blir ju missvisande då den endast tar hänsyn till fakturaköpare (kanske är fakturaköpare oftare kvinnor och lite äldre, det kan jag inte svara på) men det ger oavsett en ganska bra bild av vem din kund är.

Såhär ser min kund ut enligt datan

-Antal män: 36.5%)
-Antal kvinnor: 63.5%)
-Snittålder män: 31 år
-Snittålder kvinnor: 34 år
-Snittålder totalt: 33 år

Okej roligt tänker du, men vad är nyttan?

Jo, nyttan är att jag vet vilka produkter jag bör köpa in, jag vet var annonsering ger mig bäst resultat (ställen som riktar sig till kvinnor med en snittålder på 34 år uppenbarligen!) och jag vet vilken ton jag ska skriva mina nyhetsbrev med och säkert 100 andra saker som jag inte konkretiserat ännu.

Men gå nu och gör en analys på din kundstock också så kan vi jämföra siffror!

 

14 thoughts on “Demografi is the shit

  1. Jag tror du skall gå mycket djupare i det där, för kvinnor som är 34 år köper förmodligen inte mer än kanske 10-15% av sortimentet.

    Börja med att jämföra vad Kreditorkunderna köper jämfört med vad de andra köper. Då ser du ju rätt snabbt om de i vart fall på den punkten är representativa för ditt kundunderlag.

    Jämför sedan vad kvinnor resp män köper, och dela in det i åldersgrupper. Ser du något mönster? Utnyttja det i sådana fall.

    Börja sedan fundera på varför kunderna köpte av dig. En fråga jag brukar försöka dela in kunderna i är om de handlar för att det var smidigast, eller för att du var billigast. En annan fråga är om det är för att det inte finns någon konkurrens (kunden bor på landet) eller för att ditt erbjudande var oemotståndligt (kunden bor i storstad, men valde dig ändå).

    Postnumret avslöjar mycket, och man har det för alla kunder.

    Själv försöker jag rikta in mig på de människor som bor i kommuner med färre än 50.000 invånare. Över 4 miljoner människor bor i sådana kommuner, och utbudet av butiker är bitvis mycket skralt. Det betyder 4 miljoner presumtiva kunder som inte är främst priskänsliga, utan de är mer intresserade av att det skall gå snabbt och smidigt att få det man vill ha levererat.

  2. Jepp tanken är att gå vidare. Primärt tänkte jag använda datan för att skapa en presentgenerator som jobbar helt automatiskt (blir inte helt korrekt eftersom folk köper saker som presenter också men ändå). Men dina tips är guld och jag ska titta på det där helt klart.

  3. Är väl inte direkt rätt o räkna medelåldern, räkna istället median och varitionsvidd så att du får reda på var kärngruppen finns.

    En 60-70 åring höjer ju åldern rätt mycket mot vad en 15 åring sänker den.

    äh, jag flummar på bara! =)

  4. Jag har en nackdel med min shop och det är att folk måste regga sig för att handla, men jag får kön och födelsedata, har dock inte samanställt något ännu.

  5. Andreas: Ja det har du såklart rätt i, dock tror jag inte jag har några ”extremfall” eftersom man inte får handla under 18 och det är nog få 80-åringar som handlar 🙂 Men jag ska göra en gruppering istället så jag får en bättre känsla för var åldersgruppen ligger.

    Nicklas: Jepp, detta är en variant för oss som kör utan registrering tänkte jag. Finns ju för- och nackdelar med båda system.

  6. Behövs inget tillstånd vad jag kan se i PUL. De får tom behandlas utan samtycke om man har skäl nog.

    ——————–

    22 § Uppgifter om personnummer eller samordningsnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till
    a) ändamålet med behandlingen,
    b) vikten av en säker identifiering, eller
    c) något annat beaktansvärt skäl. Lag (1999:1059).

    ———————-

    Men nu anger mina kunder det frivilligt och uppgifterna ingår i de uppgifter som betecknas som känsliga enligt lagen (13$) samt att jag harsamtycke och alltså får jag spara dem.

    Det är iaf min tolkning, som dock kan vara felaktig.

    Men annars skulle jag bara hävda att jag behöver dem för att identifiera mina kunder mot kreditors fakturor för att kunna se att inga fel inträffar där. Samt att jag vill kunna driva in fakturor själv om jag slutar använda Kreditor.

  7. Vad jag vet måste du alltid har tillstånd av PUL och registrera en personombudsman hos datainspektionen så fort det är frågan om personnummer, men jag kan ha fel. jag vet att det var diskussioner kring detta när jag jobbade på csn. Inte ens vi som myndighet fick behandla personnummer utan personuppgiftsman och registrering hos datainspektionen, och vi hade då samtyckte och skäl nog, så jag skulle nog kolla upp det med dem om datainspektionen om jag var du.

  8. Jag har nu fått svar av DI att personnummer får behandlas om man har samtycke från kunden.

  9. FÅ OP TİL 100.000 KR.
    FOR DİN BİL

    Vi Køber alle slags biler, uanset alder og stand. Skal du have solgt din bil her og nu, vil vi gerne give et uforpligtende bud. Ring eller udfyld vores formular det er helt GRATIS at få et tilbud.
    HØJ SKROTPRÆMIE
    FOR DIN BIL

    Vi modtager alle slags biler: Personbiler, Varebiler, Skrotbiler , Skadede og defekte biler, 4×4-hjuls, Biler uden afgift, ATV’er Leasingbiler Motorcykler mv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *