Trygg E-handel ökade min konvertering med 19%

Jag lovade ju er en redovisning av mitt A/B test på Roliga Prylar. Jag har nu kört testet sedan den 1:e juni och fram till idag. Mitt system slumpar vilken konfiguration en besökare får (om de inte tidigare fått se en konfiguration och är återbesökare, då får de se samma igen). Mitt system har dock slumpat lite skevt i detta test så fördelningen av besökare är inte 50/50.

Först ska jag dock redovisa på skillnaderna i testerna.

Versionen med Trygg E-handel:

med

Versionen utan Trygg E-handel

utan

Som du kan se är det endast en hyfsat tydlig logga i sidhuvudet som skiljer sig åt i detta test. I framtiden kommer jag dock antagligen att trycka in loggan på fler ställen där den kan göra nytta, exempelvis i kassan när folk väljer betalsätt och liknande.

Så vad har jag för data?

Jag har läst statistik på universitetet, men jag klarade mig med nöd och näppe och jag förstod i princip ingenting av de svåra sakerna. En kunnig statistiker kan säkert hitta 100-tals fel i min undersökning, men jag ska presentera allt så transparent jag kan sen får ni själva dra era egna slutsatser.

Mätningarna har alltså skett mellan den 1:e juni och 7:e augusti 2009. Totalt har det lagts 1022 ordrar i butiken under denna tid. Det totala ordervärdet uppgår till 368319,50 kronor. Systemet har registrerat totalt 60749 unika ip-adresser som har genererat 785460 kategorivisningar, 283829 produktvisningar, 3088 unika ip-adresser har lagt totalt 6590 unika produkter i kundvagnen och 2222 unika ip-adresser har gått till kassan med en produkt i kundvagnen.

Med eller utan Trygg E-handel?

Här kommer en tabulär jämförelse av all min data.

  Med Trygg E-handel Utan Trygg E-handel Förändring
Unika ip-adresser 33773 26975
Sidvisningar 445667 339791
Kategorivisningar 434372 331672
Produktvisningar 160712 123117
Kund lagt vara i kundvagn 1832 1256
Antal varor lagda i vagn 4083 2507
Gått till kassa 1368 854
Slutfört order 611 411
Omsättning 226875 141444.5 +60%
Snittorder 371 344 +7,8%
Omsättning/Unik IP 7kr 5kr +40%
Konvertering 1,81% 1,52% +19%

För bra för att vara sant?

Jag vet inte, jag är ju inget statistikgeni, vad säger ni? Det är ganska mycket som talar för att Trygg E-handel är på riktigt och faktiskt världens mest prisvärda marknadsföringskostnad. Om man kan få en ökad omsättning med 60% och en ökad intäkt per unik besökar med 40% samt en konverteringsökning med 19% för en årsavgift om 4000kr och en ansökningsavgift på 2500kr så finns det inget att diskutera eller hur?

Vad är era erfarenheter? Har ni gjort mätningar?

 

44 thoughts on “Trygg E-handel ökade min konvertering med 19%

  1. Detta låter för bra för att vara sant som du säger 🙂 Blev lite sugen på att fixa trygg -ehandel nu, och även göra ett eget A/B-test. Tack för ett givande test Dan!

  2. Låter inte fel, nästan alla större butiker är ju trygg e-handel idag så det börjar bli en makt faktor. Får du mycket trafik från Trygg Ehandels sidan?

  3. Det stämmer också med vad våra certifierade ehandlare säger (utan att vad jag vet ha gjort något A/B test).

    Det borde nog ge ännu bättre resultat med ett certifikat som aktiveras och visar certifieringsinfon vid mouseover – På http://www.badshop.se kan man se skillnaden då dom har båda certifikaten.

  4. Jag är också trygg e-handlare och har inte gjort några tester, men kan bara säga att jag är inte förvånad, man ser trenden även hos oss.

  5. Greger: Du kanske borde ta åt dig av kritiken riktad mot er, och bemöta den på ett korrekt sätt, istället för att spamma överallt?

  6. Tack för att du publicerar dina resultat! Mycket intressant.

    Jag har visserligen inte läst statistik på universitetet, men jag har undervisat i matematisk statistik på KTH…

    Nu har jag inte räknat på detta men det ser ut som att det skulle vara signifikant, under förutsättning att det inte finns någon skevhet i urvalet av vilka som hamnar i vilken grupp.

    Jämförelsen i omsättning är inte relevant, eftersom det är olika stora populationer, de övriga jämförelserna är däremot relevanta.

    Hur gick slumpningen till? Hur kommer det sig att det blev så stor skillnad mellan populationerna (33773 mot 26975)?

  7. Tack för att du redovisar denna information.
    Får nu ta en funderare till på certifiering.
    Konstigt att en liten logga kan göra sådan skillnad.
    Vill minnas att din kundgrupp var mest kvinnor (gäller även mig), så det vore intressant med gämförelsen för en sida som mest besöks av män (större risktagare).

  8. Slumpningen går till som såhär:

    1. Är en cookie med A eller B satt?
    2. Om ja, visa den varianten.
    3. Om nej, Slumpa med rand(0,1) för att avgöra om vi ska visa A eller B.

    Att det blev skevt fördelat vet jag inte exakt varför. Dock är en teori att eftersom konverteringen för Trygg E-handel är bättre så genererar den även fler återkommande besökare till sidan.

  9. Intressant.

    Om vi börjar med skevheten i fördelningen, så är den statistiskt säkerställd. Jag är nästan övertygad om att det någonstans finns en väg in till din butiksversion med logga som passerar randomscriptet. Hitta den, läs av vad det är för sorts kunder som tar den vägen in, och du får ett tydligare resultat.

    I övrigt ser det faktiskt ut som att kunderna som ser loggan har snäppet bättre kvalitet. Fast jag underkänner på stående fot din uträkning att det skulle ge 40% högre intäkter. Om du tar med två decimaler så är din intäkt per IP 6,72 resp 5,24 vilket ger 28%, inte 40%, men det är ju inte så dumt ändå.

    Du behöver också säkerställa eventuell felmarginal p.g.a skevhet i utvalet. Ett bra sätt är att man tar bort de 10% högsta resp lägsta ordervärdena och jämför om skillnaderna kvarstår.

    Ytterligare en sak för dig att ta reda på är vilken kategori av kunder som ger dig bäst TB. Är de som handlar med logga bara tråkiga extraprisjägare som köper dina rea-varor eller är det kanske tvärtom? Det är ju inte omsättningen man lever på, det är vinsten…

  10. Stort at du deler den her information Dan… Og virkelig interessant læsning. Det undre mig at mærkninger er god markedsføring, men det under mig at effekten er så stor..

  11. Intressant läsning och väldigt kul att du delar med dig.

    Som du skriver ska man väl antagligen ha med trygg ehandel loggan så mycket som möjligt.

  12. Tack för all feedback. Bernt: Jag ska se om jag kan ta fram allt du önskar och göra det mer korrekt! Tack för din expertkunskap.

  13. Nej, jag menade för min skull såklart jag har bara formuleringsproblem! 🙂

    Tror det är bra om det är så korrekta förutsättningar som möjligt för alla som läser min blogg och funderar på Trygg E-handel också såklart!

  14. Pingback: www.anyhed.dk
  15. http://www.webmasternetwork.se/index.php?act=ST&f=10&t=25593&hl=trygg,and,ehandel&s=wn
    😉 hoho.. (en liten pik som inte är illa menat på nåt sätt, men jag kunde inte låta bli 🙂

    Annonserar du i adwords?
    I så fall är ju det enklare att göra ett mer exakt A/B split test där, i kombination med GA (analytics)
    Bara att visa 2 exakt lika annonser 50/50 (går att ställa in i adwords) till de två olika versionerna av sidan.

    Grattis till en 19%-ig ökning av konverteringen. Tänk att man kan köpa en konverteringsökning så billigt. Fantastiskt. 🙂

    MVH

    WebboT
    TobbeW

  16. Grymt intressant och bra jobbat Dan!

    En liten fråga varför gör du detta själv istället för att använda google optimizer eller något annat A/B testningssytem?
    I dessa verktyg får du reda på exakt när ett test är statsikt korrekt, så du slipper oroa dig… 🙂

  17. Mest för att man inte kunde göra sådana tester när jag utvecklade mitt system (vad jag vet iaf) samt att jag inte orkat sätta mig in i Googles verktyg 🙂

  18. Knappast troligt med dubbelt så mycket.
    Vore intressant om någon Trygg e-handlare vill A/B testa om ehandelscertifiering ger likartat resultat (eller vad som händer med båda). Hör av er i så fall så kan vi hjälpa till.

  19. Utroligt spændende undersøgelse, og meget grundigt udført! Her i Danmark diskutterer vi ofte om det lignende ”e-Mærke” virker, og din undersøgelse er et godt eksempel på, hvordan den slags skal udføres.

    Der er dog en ting jeg undrer mig over: Den gennemsnitlige ordreværdi (”Snittordre”) er meget forskellig på de to trafikgrupper. Burde den ikke være næsten ens?

    For ellers kan man jo konkludere, at ”Trygg e-Handel” får folk til at købe for mere. Hvilket jeg ikke tror er sandt. Så noget siger mig, at der måske er lidt for stor forskel i dine A og B besøgende, og hvor de kommer fra?

  20. Jag har inte gjort en uppföljning på min data än men det kommer.

    Dock tror jag inte det är ett tecken på felaktig data att snittorder ökar med märkning om nu konvertering gör det?

    Man känner sig tryggare, handlar lite mer samt konverterar bättre?

  21. Tackar för intressant statistik! Vore intressant att förstå under hur lång tid ditt test skedde. Tydligt att du har ett större underlag så oavsett pekar det på att det har en positiv effekt. Lite chockande dock att det skulle ha den effekten bara för att du lägger den i toppen – inte ens där checkout mm sker. Det innebär att skulle du jobba lite med logga och lägga den tydligt så att faktistk fler ser den – så kanske du skulle nå 25-30% vilket gör det till en otroligt vettig affär. Ser fram emot mer data när du har det tillgängligt…

  22. Pingback: City|Network
  23. Hej, det är precis det här som jag letat efter, vi har superproblem med converteringsgraden, vi har ca 10 ´´besökare och inga converteringar alls, ska kika näramare på detta… Tack! Bokmärk och länk hit.

  24. Hej, om detta stämmer så är det fantasistisk bra, det är helt klart värt pengarna för åtminstone det jag håller på med. Måste ha att göra med att kunderna känner sig tryggare och beställer… Mvh Erik

  25. Jag blir lite misstänksam till att detta är den avgörande faktorn som gjort att konverteringen ökat så mycket, men det är det som är så svårt med statistik. Jag kan i övrigt inte riktigt förstå dina uträkningar men det verkar på de andra läsarna som det stämmer.

  26. Jag måste skriva och säga att det kan stämma det du skriver. Jag har sett exempel på konverteringsökning på mer än 19 % bara tack vara nya knappar som ligger på rätt ställe istället för på fel ställe. Det är ofta små förändringar som gör stora skillnader. Hittar du ett format / design som fungerar bra, byt aldrig!!!

  27. Det där med konvertering är svårt. Det är allt som räknas. Kan vara hur värt som helst att bara ändra några knappar eller ord för att öka konverteringen. Det gäller att prova sig fram till i små steg för att lyckas…

  28. Detta får mig verkligen att tänka på hur många miljarder olika sätt en hemsida kan se ut på. Hur fan ska man veta vilken design och tillbehör som gör att besökaren gör ett köp?? Finns det? för det har jag svårt att tänka mig. Jag skulle vilja se en beprövad och lyckad hemsida presenteras.

  29. Hej, jag är inom internet och definitivt konvertering, har en kund som har en grym produkt men hemsidan vägrar konvertera. Fattar inte, jag får snappa upp här och där och se om det hjälper, problemet är bara att det tar tid att prova sig fram. Tack snälla och hoppas konverteringen på min klients hemsida ökar med 19 % vore toppen. Med vänlig hälsning, Nike

  30. lägg ytterligare en eller två dagar för att få det perfekt. Gång på gång stöter jag på olika former av formulär som inte håller måttet. Det är al

  31. lägg ytterligare en eller två dagar för att få det perfekt. Gång på gång stöter jag på olika former av formulär som inte håller måttet. Det är al tak

  32. Skrotpræmie – Vi Køber alle slags biler, uanset alder og stand. Skal du have solgt din bil her og nu, vil vi gerne give et uforpligtende bud. Ring eller udfyld vores formular det er helt GRATIS at få et tilbud.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *