Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Hitta leverantörer
Diskutera e-handel i forumet

Dan Nilsson


En till Ehandel.se Bloggar webbplats

Trygg E-handel ökade min konvertering med 19%

Jag lovade ju er en redovisning av mitt A/B test på Roliga Prylar. Jag har nu kört testet sedan den 1:e juni och fram till idag. Mitt system slumpar vilken konfiguration en besökare får (om de inte tidigare fått se en konfiguration och är återbesökare, då får de se samma igen). Mitt system har dock slumpat lite skevt i detta test så fördelningen av besökare är inte 50/50.

Först ska jag dock redovisa på skillnaderna i testerna.

Versionen med Trygg E-handel:

med

Versionen utan Trygg E-handel

utan

Som du kan se är det endast en hyfsat tydlig logga i sidhuvudet som skiljer sig åt i detta test. I framtiden kommer jag dock antagligen att trycka in loggan på fler ställen där den kan göra nytta, exempelvis i kassan när folk väljer betalsätt och liknande.

Så vad har jag för data?

Jag har läst statistik på universitetet, men jag klarade mig med nöd och näppe och jag förstod i princip ingenting av de svåra sakerna. En kunnig statistiker kan säkert hitta 100-tals fel i min undersökning, men jag ska presentera allt så transparent jag kan sen får ni själva dra era egna slutsatser.

Mätningarna har alltså skett mellan den 1:e juni och 7:e augusti 2009. Totalt har det lagts 1022 ordrar i butiken under denna tid. Det totala ordervärdet uppgår till 368319,50 kronor. Systemet har registrerat totalt 60749 unika ip-adresser som har genererat 785460 kategorivisningar, 283829 produktvisningar, 3088 unika ip-adresser har lagt totalt 6590 unika produkter i kundvagnen och 2222 unika ip-adresser har gått till kassan med en produkt i kundvagnen.

Med eller utan Trygg E-handel?

Här kommer en tabulär jämförelse av all min data.

  Med Trygg E-handel Utan Trygg E-handel Förändring
Unika ip-adresser 33773 26975 -
Sidvisningar 445667 339791 -
Kategorivisningar 434372 331672 -
Produktvisningar 160712 123117 -
Kund lagt vara i kundvagn 1832 1256 -
Antal varor lagda i vagn 4083 2507 -
Gått till kassa 1368 854 -
Slutfört order 611 411 -
Omsättning 226875 141444.5 +60%
Snittorder 371 344 +7,8%
Omsättning/Unik IP 7kr 5kr +40%
Konvertering 1,81% 1,52% +19%

För bra för att vara sant?

Jag vet inte, jag är ju inget statistikgeni, vad säger ni? Det är ganska mycket som talar för att Trygg E-handel är på riktigt och faktiskt världens mest prisvärda marknadsföringskostnad. Om man kan få en ökad omsättning med 60% och en ökad intäkt per unik besökar med 40% samt en konverteringsökning med 19% för en årsavgift om 4000kr och en ansökningsavgift på 2500kr så finns det inget att diskutera eller hur?

Vad är era erfarenheter? Har ni gjort mätningar?

Comments 26

  1. Tim wrote:

    Detta låter för bra för att vara sant som du säger :) Blev lite sugen på att fixa trygg -ehandel nu, och även göra ett eget A/B-test. Tack för ett givande test Dan!

    Posted 08 Aug 2009 at 12:07
  2. Nicklas wrote:

    Låter inte fel, nästan alla större butiker är ju trygg e-handel idag så det börjar bli en makt faktor. Får du mycket trafik från Trygg Ehandels sidan?

    Posted 08 Aug 2009 at 06:13
  3. Greger wrote:

    Det stämmer också med vad våra certifierade ehandlare säger (utan att vad jag vet ha gjort något A/B test).

    Det borde nog ge ännu bättre resultat med ett certifikat som aktiveras och visar certifieringsinfon vid mouseover – På http://www.badshop.se kan man se skillnaden då dom har båda certifikaten.

    Posted 08 Aug 2009 at 08:39
  4. Katrin wrote:

    Jag är också trygg e-handlare och har inte gjort några tester, men kan bara säga att jag är inte förvånad, man ser trenden även hos oss.

    Posted 08 Aug 2009 at 09:17
  5. Dan Nilsson wrote:

    Greger: Du kanske borde ta åt dig av kritiken riktad mot er, och bemöta den på ett korrekt sätt, istället för att spamma överallt?

    Posted 08 Aug 2009 at 11:53
  6. Svante wrote:

    Tack för att du publicerar dina resultat! Mycket intressant.

    Jag har visserligen inte läst statistik på universitetet, men jag har undervisat i matematisk statistik på KTH…

    Nu har jag inte räknat på detta men det ser ut som att det skulle vara signifikant, under förutsättning att det inte finns någon skevhet i urvalet av vilka som hamnar i vilken grupp.

    Jämförelsen i omsättning är inte relevant, eftersom det är olika stora populationer, de övriga jämförelserna är däremot relevanta.

    Hur gick slumpningen till? Hur kommer det sig att det blev så stor skillnad mellan populationerna (33773 mot 26975)?

    Posted 08 Aug 2009 at 06:57
  7. Håkan Gustavsson wrote:

    Tack för att du redovisar denna information.
    Får nu ta en funderare till på certifiering.
    Konstigt att en liten logga kan göra sådan skillnad.
    Vill minnas att din kundgrupp var mest kvinnor (gäller även mig), så det vore intressant med gämförelsen för en sida som mest besöks av män (större risktagare).

    Posted 09 Aug 2009 at 10:01
  8. Dan Nilsson wrote:

    Slumpningen går till som såhär:

    1. Är en cookie med A eller B satt?
    2. Om ja, visa den varianten.
    3. Om nej, Slumpa med rand(0,1) för att avgöra om vi ska visa A eller B.

    Att det blev skevt fördelat vet jag inte exakt varför. Dock är en teori att eftersom konverteringen för Trygg E-handel är bättre så genererar den även fler återkommande besökare till sidan.

    Posted 09 Aug 2009 at 11:46
  9. Bernt Bergkvist wrote:

    Intressant.

    Om vi börjar med skevheten i fördelningen, så är den statistiskt säkerställd. Jag är nästan övertygad om att det någonstans finns en väg in till din butiksversion med logga som passerar randomscriptet. Hitta den, läs av vad det är för sorts kunder som tar den vägen in, och du får ett tydligare resultat.

    I övrigt ser det faktiskt ut som att kunderna som ser loggan har snäppet bättre kvalitet. Fast jag underkänner på stående fot din uträkning att det skulle ge 40% högre intäkter. Om du tar med två decimaler så är din intäkt per IP 6,72 resp 5,24 vilket ger 28%, inte 40%, men det är ju inte så dumt ändå.

    Du behöver också säkerställa eventuell felmarginal p.g.a skevhet i utvalet. Ett bra sätt är att man tar bort de 10% högsta resp lägsta ordervärdena och jämför om skillnaderna kvarstår.

    Ytterligare en sak för dig att ta reda på är vilken kategori av kunder som ger dig bäst TB. Är de som handlar med logga bara tråkiga extraprisjägare som köper dina rea-varor eller är det kanske tvärtom? Det är ju inte omsättningen man lever på, det är vinsten…

    Posted 09 Aug 2009 at 01:07
  10. Jimmy wrote:

    Det blir nog att kolla upp detta då. De kommer nog få in ett antal ansökningar efter detta, för du är väl inte köpt Dan :)

    Posted 10 Aug 2009 at 06:52
  11. Anders wrote:

    Stort at du deler den her information Dan… Og virkelig interessant læsning. Det undre mig at mærkninger er god markedsføring, men det under mig at effekten er så stor..

    Posted 10 Aug 2009 at 09:04
  12. Richard wrote:

    Intressant läsning och väldigt kul att du delar med dig.

    Som du skriver ska man väl antagligen ha med trygg ehandel loggan så mycket som möjligt.

    Posted 10 Aug 2009 at 09:10
  13. Patrik wrote:

    Tack Dan, änn en gång! :)

    Tar mig fler funderare om certifiering.

    Posted 11 Aug 2009 at 03:23
  14. Dan Nilsson wrote:

    Tack för all feedback. Bernt: Jag ska se om jag kan ta fram allt du önskar och göra det mer korrekt! Tack för din expertkunskap.

    Posted 11 Aug 2009 at 06:08
  15. Bernt Bergkvist wrote:

    Inte behöver du ta fram det för min skull, men för din egen skull kan det ju vara skönt att veta att det man tror sig veta verkligen är det man vet… :-)

    Posted 11 Aug 2009 at 06:41
  16. Dan Nilsson wrote:

    Nej, jag menade för min skull såklart jag har bara formuleringsproblem! :)

    Tror det är bra om det är så korrekta förutsättningar som möjligt för alla som läser min blogg och funderar på Trygg E-handel också såklart!

    Posted 11 Aug 2009 at 08:09
  17. WebboT wrote:

    http://www.webmasternetwork.se/index.php?act=ST&f=10&t=25593&hl=trygg,and,ehandel&s=wn ;-) hoho.. (en liten pik som inte är illa menat på nåt sätt, men jag kunde inte låta bli :-)

    Annonserar du i adwords?
    I så fall är ju det enklare att göra ett mer exakt A/B split test där, i kombination med GA (analytics)
    Bara att visa 2 exakt lika annonser 50/50 (går att ställa in i adwords) till de två olika versionerna av sidan.

    Grattis till en 19%-ig ökning av konverteringen. Tänk att man kan köpa en konverteringsökning så billigt. Fantastiskt. :-)

    MVH

    WebboT
    TobbeW

    Posted 13 Aug 2009 at 08:52
  18. Dan wrote:

    Haha ja, jag har inte alltid vara så positiv till detta men nu är jag :D

    Posted 13 Aug 2009 at 05:07
  19. Mikael Jacobsson wrote:

    Grymt intressant och bra jobbat Dan!

    En liten fråga varför gör du detta själv istället för att använda google optimizer eller något annat A/B testningssytem?
    I dessa verktyg får du reda på exakt när ett test är statsikt korrekt, så du slipper oroa dig… :)

    Posted 14 Aug 2009 at 11:41
  20. Dan Nilsson wrote:

    Mest för att man inte kunde göra sådana tester när jag utvecklade mitt system (vad jag vet iaf) samt att jag inte orkat sätta mig in i Googles verktyg :)

    Posted 14 Aug 2009 at 12:44
  21. Edward wrote:

    Om tryggehandel ökat din certifiering med 19% och http://www.badshop.se har två certifieringar. Frågan är om deras omsättning ökat dubbelt så mycket?

    Posted 15 Aug 2009 at 08:06
  22. Greger wrote:

    Knappast troligt med dubbelt så mycket.
    Vore intressant om någon Trygg e-handlare vill A/B testa om ehandelscertifiering ger likartat resultat (eller vad som händer med båda). Hör av er i så fall så kan vi hjälpa till.

    Posted 18 Aug 2009 at 03:48
  23. Søren Sprogø wrote:

    Utroligt spændende undersøgelse, og meget grundigt udført! Her i Danmark diskutterer vi ofte om det lignende ”e-Mærke” virker, og din undersøgelse er et godt eksempel på, hvordan den slags skal udføres.

    Der er dog en ting jeg undrer mig over: Den gennemsnitlige ordreværdi (”Snittordre”) er meget forskellig på de to trafikgrupper. Burde den ikke være næsten ens?

    For ellers kan man jo konkludere, at ”Trygg e-Handel” får folk til at købe for mere. Hvilket jeg ikke tror er sandt. Så noget siger mig, at der måske er lidt for stor forskel i dine A og B besøgende, og hvor de kommer fra?

    Posted 20 Aug 2009 at 09:55
  24. Dan wrote:

    Jag har inte gjort en uppföljning på min data än men det kommer.

    Dock tror jag inte det är ett tecken på felaktig data att snittorder ökar med märkning om nu konvertering gör det?

    Man känner sig tryggare, handlar lite mer samt konverterar bättre?

    Posted 20 Aug 2009 at 06:38
  25. Johan wrote:

    Tackar för intressant statistik! Vore intressant att förstå under hur lång tid ditt test skedde. Tydligt att du har ett större underlag så oavsett pekar det på att det har en positiv effekt. Lite chockande dock att det skulle ha den effekten bara för att du lägger den i toppen – inte ens där checkout mm sker. Det innebär att skulle du jobba lite med logga och lägga den tydligt så att faktistk fler ser den – så kanske du skulle nå 25-30% vilket gör det till en otroligt vettig affär. Ser fram emot mer data när du har det tillgängligt…

    Posted 22 Aug 2009 at 01:07
  26. Wahlman wrote:

    Vilken bra test. Måste verkligen ta en funderare på att gå med i trygg e handel nu.
    Trodde inte att den skulle öka försäljningen så mycket.

    Posted 29 Feb 2012 at 09:20

Trackbacks & Pingbacks 3

  1. From www.anyhed.dk on 12 Aug 2009 at 09:40

    TRYGG E-HANDEL ÖKADE MIN KONVERTERING MED 19%…

    Her er en beskrivelse af effekten af at tilføje et mærke som f.eks. E-mærket til forsiden af din shop. Resultat 19% øget salg!. Beklager at indlægget er på svensk…

  2. From City|Network on 01 Sep 2009 at 07:29

    Öka din konvertering 50%, få gladare kunder…

    Är dina forumlär på din webbplats perfekta? Om inte titta igenom det en gång till och lägg ytterligare en eller två dagar för att få det perfekt. Gång på gång stöter jag på olika former av formulär som inte håller måttet. Det är alltif…

  3. From Få dina kudner att lita på dig « www.blackcaviar.se on 10 Maj 2010 at 01:55

    [...]  http://www.ehandel.se/dan/trygg-e-handel-okade-min-konvertering-med-19 [...]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *






Leverantörserbjudanden
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se
Översättning av produktbeskrivningar
SEO-översättningar som säljer! Tunga referenser och Sveriges lägsta priser.
bctns.com
Starta egen webbutik för 1 kr/mån!
E-handelssystemet som används av över 100k företag. 1kr de första 6 månaderna!
vilkasgroup.se/enkronan
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se

Jobb på Ehandel.se
Danira Telecom AB söker:
Kundtjänst medarbetare
Etraveli söker:
Account Manager Media Sales
Etraveli söker:
International Launch Manager
Viskan Distanshandel System AB söker:
Erfaren frontendutvecklare inom e-handel!
Gudrun Sjödén Design AB söker:
WEBB-producent