Krönika:
Live Haukvik

Ehandelspodden


En Podcast om E-handel från Anton Johansson

#22 Sara Wimmercranz, Footway

sara wimmercranz

Det 22a avsnittet av Ehandelspodden gästas av ingen mindre än Sara Wimmercranz från Footway. Hennes väg har gått från traineetjänst på Ikea (ganska naturligt med tanke på småländskan!), till personalvetarplugga, till HR-chef på Lensway och så grundade hon Footway i 2010.

Footway är en makalös tillväxtresa innehållandes ett starkt KUNDFOKUS (det kommer ni höra många ord om i podden), flera väluppmärksammade uppköp (Heppo, Brandos, Runforest) och MYCKET mer. Hon är dessutom inblandad i acceleratorn The Springfield Project som investerare. Sara är verkligen en rockstjärna inom e-handel så LYSSNA! Det är lärorikt, småländskt och STARKT kundorienterat. Footway är ett av Sveriges kanske mest snabbväxande e-handelsbolag de senaste fem åren så detta är INSPIRERANDE!

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS

fyndiqTack till vår huvudsponsor Fyndiq! Vill du börja sälja hos dem, klicka här. Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#21 Sïmon Saneback

simon saneback

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS

Det 21a avsnittet av Ehandelspodden firas med att intervjua ingen mindre än Sïmon Saneback, en ganska välkänd profil i ehandelssfären. Vi pratar om hans resa med TopStreetwear (”TS”), hans tid som konsult på Brighstep och hur han hamnade på Smartguy/Stylepit.

Dessutom pratade vi lite om Sïmons nuvarande engagemang i bland annat Drkn, Storebadge och hans advisory board-jobbande åt bland annat Klarna och Bring. Och sist men inte minst, hans nya och tills nu lite hemliga projekt Levvel där han ska hjälpa skandinaviska e-handlare abroad i joint venture-lösning. Det är ett transparent avsnitt med många stories, anekdoter och insikter. Lyssna!

fyndiqTack till vår huvudsponsor Fyndiq! Vill du börja sälja hos dem, klicka här. Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#20 Sebastian Siemiatkowski, Klarna

Sebastian Siemiatkowski

Det tjugonde (!) avsnittet av Ehandelspodden gästas av ingen mindre än Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och VD på Klarna (som i år fyller 10 år)! Ett trevligt, lärorikt och insiktsfullt poddavsnitt om jag får säga det själv. Det pratas om hur Klarna växte så snabbt, varför de valde att bli ett teknikstartup istället för ett tråkigt factoringbolag och hur Klarna idag ser på sin gamla verksamhet (fakturalösning för e-handel) gentemot sin lite nyare (Klarna checkout).

Det avhandlas MYCKET i detta avsnitt. Om Klarnas Bonnier- och SL-samarbeten, hur Sebastian ser på framtidens e-handel och hur entreprenörsklimatet i Sverige kan främjas ytterliggare. Mycket om cross-border, e-handelns infrastruktur och dessutom lite goda entreprenörstips. LYSSNA, du kommer GARANTERAT bli inspirerad.

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS

fyndiqTack till vår huvudsponsor Fyndiq! Vill du börja sälja hos dem, klicka här. Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#19 Johan Holgersson, Bring

Johan Holgersson

Logistiknörderi på hög nivå! I detta avsnitt av Ehandelspodden har jag intervjuat Johan Holgersson som är kommersiell chef på logistikföretaget Bring. Det pratas ”last mile”, hur det går att skicka saker smartare och en MASSA coola logistiktrender. Dessutom hur Bring löste Ikeas hemleverans-utkörningar, varför Linas Matkasse inte skickas i kylbilar och hur mediciner från Lloyds apotek kan komma hem i brevlådan fem på morgonen med tidningsbudet. Mycket intressant intervju tycker jag personligen, så MISSA EJ!

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS

Reco

Tack till vår huvudsponsor Reco, kolla in deras nya e-handelstjänst på reco.se/ehandel. Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#18 Sara Öhman

Sara Öhman

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS. Betygsätt gärna ehandelspodden i iTunes så vore jag tacksam!

Nytt avsnitt och ny infallsvinkel om e-handel! I detta 18e avsnitt har jag intervjuat en av Sveriges bästa på sociala medier, content marketing och community management – Sara Öhman. Det spännande med detta är inte bara att vi får lära oss massa smarta tips och tricks (vill du höra sånt är andra delen av podden SPRÄNGFYLLD med sånt) om hur man ska använda olika sociala medier, utan att höra hur en frilansande konsult tänker kring e-handelssverige. Det är ju trots allt så att många i e-handelsbranschen inte jobbar på ett ehandelsbolag, utan som frilans eller på byråer. Och Sara har både jobbat på byråer och nu som frilans! Och tur var väl att jag fick låna in henne just nu, för bara dagar efter inspelningen skrev hon att hon blivit anställd igen…

I det här avsnittet får vi höra om hur undertecknad gjorde så att Sara började Twittra, varför man ska använda Instagram för att hitta bloggar och såklart massa smarta tips om content marketing. Många i e-handelssverige skulle nog behöva en crash course i sociala medier och HÄR ÄR DEN! Så LYSSNA och sprid!

Reco

Tack till vår huvudsponsor Reco. Vill du vara först med att testa deras e-handelserbjudande, maila mig! Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#17 Mari-Linn Stenlund, Testagram

marilinnstenlundtestagram

Podden växer, TACK alla ni som lyssnar! Blir så glad för all fin respons! Och nu är jag glad att kunna presentera det 17e avsnittet med Mari-Linn Stenlund från Testagram.se. Ett spännande avsnitt om ett lite speciellt e-handelsbolag. Testagram har bara varit live i ungefär ett år men har redan 5000 prenumeranter (!) som får en ”box” av nya varor en gång per månad. Alltså sådana produkter som varumärken vill nå ut med till early adopters så att det börjar spridas att det där nya smöret, den där deo’n, de där tvättsvamparna eller de nya chipsen är så himla NAJS. En snygg box för 99 kr med 5-10 produkter som man ej vet vad den innehåller. A surprise! Mari-Linn hade med sig en box till kontoret och jag måste säga att det var en sjukt grym upplevelse att öppna boxen.

Vi pratar om Mari-Linns PR-bakgrund, hur hon gick från idé till verklighet, varför hon får MASSA nya prenumeranter varenda gång en box har skickats ut och hur det egentligen går för sig att vara ett e-handelsbolag som inte behöver betala för att köpa in själva produkterna man säljer (that’s the dream ju!). Det är ett roligt, GLATT och spännande avsnitt från en av e-handelssfärens nya stjärnor. LYSSNA, det är inspirerande!

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS. Prenumerera gärna på e-handelspodden och vill du ge ett betyg i iTunes så vore jag tacksam!

Glesys

Tack till vår huvudsponsor, hostingleverantören Glesys som ni även hör i början av podden i ”hostingskolan”. Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#16 Erik Byrenius, Onlinepizza

erikbyrenius

Jag fortsätter på temat ”personer med koppling till Linköping” och har i detta avsnitt intervjuat Erik Byrenius, grundare och tidigare VD på Onlinepizza. Resan med Onlinepizza startade under studietiden i Linköping som ett sommarprojekt 2005 efter att de sett ett typiskt student-bakis-på-söndagen-behov, att de verkligen ville ha pizza men utan att gå och hämta – och betala med kort. Utan särskilt stora planer på att göra det till ett riktigt företag, så blev det ändå så till slut. Med hjälp av att bygga hårdvara (en beställningsskrivare till restaurangerna), rondell-reklam med ihopsatta a4-papper så lyckades de tillslut med det ambitiösa målet de satt upp efter första sommaren om att ”dubbla studiebidraget”. Och resten är, som man brukar säga, historia. För tre år sedan sålde de bolaget till Delivery Hero för mellan 250-500 miljoner kr.

Sedan Erik slutat på Onlinepizza har han varit affärsängel och investerat i bland annat Castle, Lingoda, Tailor & Tales och Vaulted. Den här veckan har Erik även lanserat Startupdocs, som erbjuder gratis mallar- & guides för juridiska dokument för startups.

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS.

Glesys

Tack till vår huvudsponsor, serverdrift- & hostingleverantören Glesys som ni även hör i början av poddeni ”hostingskolan”. Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#15 Robin Mellstrand, Loop54

loop54

Äntligen det FEMTONDE avsnittet av ehandelspodden ute med den trevliga Robin Mellstrand från Loop54! Denna duktiga entreprenör bygger inte en e-handelssajt utan en tjänst som löser ett problem som [alldeles för] många e-handlare har, nämligen produktsök. Loop54 är en ”search as a service”-tjänst som gör ett riktigt smart sök som levererar sökresultat som inte bara gör att kunderna nöjda, utan att sajten säljer mer. Med kunder som Länna Möbler, Siba, Cooponline, Lagerhaus och Office Depot har de på kort tid blivit ett hett startup i den Stockholmska startups- & ehandelsscenen.

Det är ett något TEKNISKT avsnitt men ack så SPÄNNANDE!

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS.

Glesys

Tack till vår huvudsponsor, serverdrift- & hostingleverantören Glesys. Missa ej början av podden där vi i dagens avsnitt av ”hostingskolan” pratar om lastbalansering. Tack för att ni stöttar oss, Glesys! Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor samt Apear.

#14 Camilla Svärd, Ostogram

Camilla Svärd Ostogram

Wohoo! Poddtime igen! Denna gång med Camilla Svärd från Ostogram, en ostbutik på nätet. Min första intervju med ett traditionellt retailföretag som började offline och numera säljer online! Alla andra intervjuer (du har väl lyssnat på alla?) har varit rena e-handelsentreprenörer.

Ostogram är en satsning av det anrika Linköpingsföretaget Norins Ost, som för oss från Östergötland är väldigt välkänt. De har tre butiker i Norrköping och Linköping och numera alltså även en e-handel sedan ett par år tillbaka.  I detta lilla avsnitt av podden pratar vi om presentkort, hur man egentligen löser problemet med att sälja en färskvara via ehandel och hur de med nyhetsbrevet försöker skapa samma känsla som en butikssäljare. Och varför de funderar på att sälja mer till företag genom att ha en särskild företagsinloggning på sajten framöver.

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS.

Glesys

Tack till vår huvudsponsor, den grymma serverdrift- & hostingleverantören Glesys! Missa ej början av podden där vi i dagens avsnitt av ”hostingskolan” pratar om dedikerade servrar. Tack för att ni stöttar oss, Glesys! Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson. Tack också till vår mittsponsor Contentor och Apear!

#13 Sixten Engström, Mycuff

sixtenengstrom

Hurra! Ehandelspodden är tillbaka och denna gång med en ung, duktig ehandelsentreprenör som säljer manschettknappar. Sixten Engström startade sitt företag under studietiden i Växjö, satsade 5000 kr och har sedan dess fått mycket uppmärksamhet för sina personaliserade manschettknappar som han säljer på Mycuff.se. Han har lyckats få Prins Daniel, förbundskapten Erik Hamren och Calle Schulman att bära hans produkt och t.o.m. fått till ett samarbete med Big Brother.

Lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS. Glöm ej heller följa oss på Twitter!

Sixtens smarta marknadsföringstrick fungerade även på oss, han överraskade både mig (Headler) och Apear (som klipper+spelar in ehandelspodden) med manschettknappar featuring våra logotyper. Sjukt bra muta, Sixten!

Headler manschettknappar apearknappar

GlesysEhandelspodden har ny huvudsponsor! Serverdrift- & hostingleverantören Glesys är nu och i ett gäng avsnitt fram huvudsponsor. Varje poddavsnitt kommer därför börja med ”hostingskolan”, där Joakim från Glesys lär ut något om hosting. I första delen får man lära sig om skillnaden mellan webbhotell och vps.

Tack för att ni stöttar oss, Glesys! Ehandelspodden presenteras i samarbete med Ehandel.se och görs av mig, Anton Johansson.











Leverantörserbjudanden