Krönika:
Tobias Jonasson

Joel bloggar om sin nya e-handel


En till Ehandel.se Bloggar webbplats

Projektet ”nerlagt”

wppp

För ganska precis tre månader sedan tog vi beslutet att lägga ner den fristående webbshoppen på Kigurumi.se och flytta in produkterna under en egen kategori på Partykungen. Ett inte helt enkelt beslut men som så här i efterhand känns helt rätt.

Anledningen till beslutet var helt enkelt att projektet aldrig lyfte. Vi sålde c:a 2-3 dräkter om dagen och allt det extra administrativa arbete det innebar att sköta två butiker parallellt gjorde att det inte var värt det. Genom att istället göra om Kigurumi.se till en affiliatesida som pekar besökarna vidare till Partykungen kan vi fortfarande dra nytta av de starka positioner domänen har på Google samtidigt som vi kan visa produkterna för Partykungens kunder.

Med det vill jag även avsluta denna blogg där ni fått följa projektet från start till slut. Det var en klar chansning från oss att starta detta parallellt med Partykungen men vi har även lärt oss mycket längs vägen. Även om det inte fick ett lyckligt slut som i alla sagor så får man ändå säga att det varit värt tiden.

Vi firar 1 år!

Tiden går fort och det märks inte minst på allt som händer och har hänt inom e-handelsbranschen det senaste året. För ganska precis ett år sedan startade vi Kigurumi.se, ett sidoprojekt till Partykungen. Här kommer en kort summering om vad som hänt sedan dess.

Lanseringen
Som jag berättat om i ett tidigare inlägg så blev lanseringen kanske inte riktigt den succé vi hade hoppats på. Vi hade trots allt fler än 1500 signups från formuläret vi haft på hemsidan ett par veckor innan. Vi hade även ett gäng bloggar som skrev om oss och tyckte att detta var nästa stora ”One piece-succé”. Tidsmässigt blev det helt klockrent i alla fall och vi sålde många djurdräkter inför Halloween förra året med ett snitt i oktober på 3-4 ordrar om dagen.

Internationalisering
Vi hade stora planer redan från start att lansera Kigurumi på samtliga nordiska länders språk med egen domän etc. Sedan dess har det dock inte hänt så mycket, tills ganska nyligen. Vi har nämligen nu fått de första texterna från Contentor levererade vilket innebär att vi inom kort kommer gå live med Kigurum i Danmark. Våra undersökningar visar nämligen att DK är det land, näst efter Sverige, där efterfrågan på Kigurumis är som störst.

Produktutbud
Något vi dock jobbat aktivt med sedan lanseringen i fjol är att bredda vårt produktutbud. Vi har gått från c:a 20 till 30 djurdräkter. Vi har även utökat vårt lager så att vi har betydligt fler i antal av varje sort för att minska risken att sälja slut på någon av modellerna. Vi har även köpt hem ett gäng i barnstorlekar som vi ”inom kort” kommer att börja sälja på den svenska sidan.

Marknadsföring
Jag ska vara helt ärlig och erkänna att vi inte lagt en enda krona på marknadsföring sedan starten. Eftersom vi knappt haft någon konkurrens så har det inte ens varit lönt att köra ett par adwords-annonser. Detta är något vi hoppas kunna ändra på under kommande året och vi har några idéer på hur man skulle kunna göra.

Återförsäljare
Eftersom vi fortfarande inte har så stor försäljning (1-3 ordrar/dag) har vi inte haft möjlighet att ta hem några dräkter direkt från Kina, och då inte heller kunnat sätta ett attraktivt pris till eventuella återförsäljare (vi har haft ett par ansökningar). Vi lägger detta därför på is tills vidare men förhoppningen är att så fort volymerna kommer så ska vi kunna importera större upplagor direkt från Kina och sälja vidare till butiker och e-handlare i Norden.

Morgonpasset i P3
Lagom till 1-årskalaset talades det om Kigurumi i svensk radio här om dagen. Det var Morgonpasset i P3 som hade fått en insändare från en lyssnare som berättar om hur roligt de hade en utekväll, utklädda i sina djurdräkter. Det c:a 60 sekunder långa klippet gav oss 600 besökare på hemsidan och ett 10-tal ordrar.

Länk till videoklippet från studion

Det första året i siffror
Antal besökare: 42 780 (varav 24 182 unika)
Antal ordrar: 800 st
Snittorder: 500 kr ex moms
Omsättning:400 000 kr

Så gick lanseringen

Jag lovade ju att återkomma med en rapport om hur det gick efter lanseringen av våra nya webbshop som säljer jumpsuits sydda som djur (s.k kigurumis). Jag ber om ursäkt för att rapporteringen dröjt, och skyller det på att vi jobbat mycket med Partykungen under både Halloween (okt-nov) samt Jul (nov-dec).

Hur som helst! Vi lanserade Kigurumi.se den 7:e oktober 2012. Som alltid har man skyhöga förväntningar när det gäller sin nya webbshop och så även jag. Vi hade trots allt nästan 1500 st som anmält sitt intresse i e-postformuläret som vi lade upp på sidan innan lansering. Av dessa var 0,5% från Finland, 2,3% från Danmark, 0,8% från Norge och hela 96,4% från Sverige (vi hade satt upp ett formulär för varje domän dk/fi/no/se).

Med det som en god start skickade vi iväg ett mail till c:a 1450 svenska prenumeranter på förmiddagen den 7:e oktober. 5 timmar senare hade i haft nästan 1000 unika besökare på hemsidan. Och 0 ordrar. Intresset var stort och vi såg länkreferenser från många andra håll än mailet. Många gillade produkten men ingen hade köpt den. Mina skyhöga förväntningar byttes ut mot betydligt lägre förväntningar och vi väntade nu spänt på den första ordern, inte de första ordrarna. Nåväl. Kl 16:37 kom den första beställningen. Två timmar senare hade det kommit en till beställning. Det kändes stort. Mycket större än de 200 ordrar vi fick in på Partykungen samma dag.

Statistik

Dagarna gick och förväntningarna skruvades ner ytterligare. Vi hoppades på en ökning mot slutet av oktober i och med att dessa dräkter även kan användas vid maskerad och då stundande Halloween. Halloween var över och en viss ökning av inkommande ordrar från 1-2/dag till 2-3/dag kunde vi se men betydligt färre än vad vi hoppats på.

Vi den här tidpunkten började vi analysera vad vi gjort fel. En av de punkter vi diskuterade var marknadsföringen. Vi hade helt enkelt hoppats på att så väl besökare som kunder skulle sprida vetskapen om hur underbara och roliga dessa plagg var vidare, och även att det ökande intresset för kigurumi i Sverige skulle bidra till succé. Vi hade alltså 0 kr i marknadsföringsbudget. Inte så konstigt att ordrarna uteblev…

Ett annat problem var prissättningen. I UK såldes dessa dräkter för 39 pund, c:a 430 kr. Från Kina gick de att få hem ännu billigare. Vi valde att gå ut med ett ganska högt pris om 649 kr. Delvis för att produkten är välsydd och av relativt hög kvalité, men också för att den skulle kännas lite mer exklusiv. Inför julen, närmare bestämt den 24:e november, sänkte vi därför priset från 649 kr till betydligt mer attraktivare 499 kr. Fortfarande fri frakt. Vi sänkte alltså marginalen betydligt i hopp om ökad volym.

Google Trends

Ett tredje problem var formuleringen ”japanska djurdräkter”. Istället för att vända oss till den stora massan som lärt sig ordet ”jumpsuit” från succé-plagget onepiece, så använde vi oss av ord som japan och djurdräkt. Helt tvärtemot vad vi tänkt oss från början genom att lansera ”en roligare form av jumpsuit/onepiece”. Många gillar japansk kultur i Sverige men desto fler blir antagligen avskräckta från att köpa något som japaner gillar…

I början av december kom en ny leverans av dräkter med några nya modeller samt påfyllning av samtliga tidigare modeller. Vi hittade en fotograf som kunde ta bilder på de nya dräkterna och hoppades nu att intresset skulle bli något större i och med det mer attraktivare priset. Så blev det också. Vi ökade från 1,5 ordrar/dag i november till 3,5 ordrar/dag i december.

Nu sitter vi här och 2013 har precis börjat. Vi har nyligen fått vår första återförsäljare som lagt en beställning på nästan 30 dräkter. Betydligt sämre marginal än vid B2C-köp men positivt för omsättningen, och förhoppningsvis, positivt för produkten. De närmaste planerna för detta år är att starta upp den norska, finska och danska sidan. Det enda som fattas där är lokala texter vilka vi nu skickat iväg för översättning. Vi har även beställt hem ett par modeller i barnstorlekar vilka vi tror mycket på. Vi kommer även att satsa mer på marknadsföring, initialt i form av samarbeten med bloggar, adwords och affiliate.

Lite siffror för perioden 2012-10-07 tom 2013-01-02:

Antal slutförda ordrar: 205 st
Antal sålde dräkter: 238 st
Unika besökare: 9454 st
Den populäraste dräkten: Panda (55 st sålda exemplar)
Fraktkostnad i snitt per order: 28,50 or
Omsättning: 104 720 kr ex moms.

Med detta önskar jag er ett Gott nytt år och hoppas att ni köper en Kigurumi att mysa i framför brasan dessa kalla vinterdagar! :)

Äntligen premiärdags!

Efter nästan 5 månaders slit så är Kigurumi.se äntligen färdig! Eller ja, helt färdig blir man ju inte men tillräckligt för att vi ska våga lansera den offentligt. Den norska, finska och danska sajten är ännu inte klar (översättningar saknas och skall kompletteras) så vi lanserar på svenska först.

Ska jag sammanfatta det hela så kan jag säga att det har helt klart varit ett större projekt än jag estimerat från början. Men samtidigt så har det inte känts betungande på något sätt då det är roligt att jobba med sånt man tycker är kul, och detta projekt har verkligen varit roligt!

Kolla in det färdiga resultatet genom att klicka på bilden nedan:
Kigurumi

Än så länge har vi bara gått ut i sociala medier (läs: Facebook) samt i ett nyhetsbrev till de som signat upp sig på den svenska sidan. Sprid gärna länken till era vänner!

Jag återkommer om en vecka med lite statistik ang. besökare, försäljning, konvertering etc. Under tiden får ni gärna skriva en kommentar och berätta vad ni tycker, om vi borde ändra på något eller om allt är bra som det är :)

Logotype klar

Tänkte att jag skulle avsluta serien med inlägg i kategorin ”logotypes”.

Vi fick in en hel del bra förslag i slutet av logotype-tävlingen, ni kan se dem alla här.

Till slut föll det på denna:

Som efter lite justeringar och mail fram och tillbaka med designern resulterade i detta:

Vissa av er håller säkert inte med mig men detta är mitt beslut och jag är grymt nöjd!

Nu ska jag bara skicka den vidare till tryckeriet så att vi får lite snygga postorderpåsar lagom till premiären :)

Betatestare sökes

Från början var det tänkt att vi skulle lansera Kigurumi.se i slutet av augusti och sedan de övriga språken (.dk, .fi och .no) några veckor efter. Men som så många andra gånger har tyvärr inte tidsplanen hållit. Vi hoppas och tror dock vara klara till absolut senast sista september vilket bådar gott inför den kommande halloween- och julförsäljningen.

Vi söker därför beta-testare som vi kommer ge en exklusiv förhandstitt på den nya webbshoppen. I gengälld vill vi ha feedback på allt som kan göras bättre eller annorlunda. Det kan vara allt från designmissar till stavfel eller buggar.

Skriv en kommentar till denna bloggpost med din e-postadress om du är intresserad.

Logotype-tävling

Efter feedbacken på det förra inlägget så dammsög jag internet efter logotype-företag.

Jag har tidigare provat 99designs.com där man lägger ut det som ett uppdrag och sedan får anslutna designers som lämnar förslag. Det bidrag man sedan väljer får prissumman. Summan sätter man själv och tanken är att ju mer man betalar, desto fler (och bättre) förslag får man. Den gången var det 5000 kr kastade i sjön eftersom ingen var i närheten av vad jag ville ha.

Min slutsats var då att detta berodde på
1) För många riktigt dåliga designers som lämnar förslag
2) För lång och jobbig beskrivning från min sida (ingen läste den typ)
3) För mycket amerikanskt tänk kring hur en logotype ska se ut.

Jag har även provat The Logo Company och även där tycker jag att utförande är lite fel (läs: amerikanskt) och man måste verkligen veta in i minsta detalj hur det ska se ut för att det ska bli bra.

Eftersom jag var helt öppen för förslag denna gång så valde jag därför att söka vidare efter sajter som erbjöd samma tjänst som 99designs fast gärna med lite mer ”europeiskt” tänk kring hur en logotype ska se ut.

Efter ett tag hittade jag Mycryburst.com som är precis en sådan tjänst. Jag kollade på några befintliga uppdrag och det fanns en hel del med fina bidrag. Sagt och gjort lade jag upp ett uppdrag med garanterad vinstsumma om 400$. Där till kom deras administrativa avgifter och det landade på c:a 500$ (3500 kr).

Hitintills har ett 30-tal förslag kommit in och 5 st har jag valt att behålla varav resterande är uteslutna.

Vad tycker ni?

Med risk för att avslöja vilken min favorit är så gjorde jag en modifierad version av #2 som ser ut så här:

Logotype

Jag älskar och hatar logotypes.

Anledningen till att jag älskar dem är för att de är en grym reklampelare för verksamheten som både kan vara lekfulla och snygga.

Anledningen till att jag hatar dem är för att det är så himla svårt att komma fram med något som man gillar till 100% redan från början.

Jag har provat allt från renodlade logotypes-företag till 99designs och svenska frilansare. i 99,9% av fallen har jag inte blivit nöjd med de förslag jag fått. Vilket har slutat med att jag får betala för någonting som jag ändå inte kan använda.

Jag har kommit fram till att detta antagligen beror på att jag är för dålig på att ge korrekt instruktioner till den som designar. Jag vet oftast nästan exakt vad jag vill ha och hur formgivningen ska se ut (i min hjärna).

Precis som med Partykungen blev det därför jag själv som fick exprimentera fram en logotype som jag kände mig nöjd med. Jag googlade helt enkelt fram ett gäng passande fonts och provade mig fram med dem.

Krav som jag hade:

  • Tre färger (mörkgrå, ljusgrå och rosa)
  • Slogan under logotypen
  • Extra tjocka fonts
  • Lättläst

Så här ser det ut än så länge:

Vad tycker ni?

Gilla oss på Facebook

Många e-handlare (och andra företag) lägger mycket energi på Facebook. Det har tyvärr blivit lite som en ”statusgrej” att ha många fans av sin fanpage (oavsett om de är aktiva eller ej).

Jag har personligen lite svårt att bestämma mig för om det är värt den tid man lägger ner och/eller om det betalar sig i form av nya kunder. På Partykungen har vi rätt många fans (14.545 st i skrivande stund) och vi har sedan start satsat rätt mycket resurser på Facebook i form av inlägg, tävlingar, länkar från diverse ställen i webbshoppen osv. Jag tycker det är roligt att ha fansidan som en liten blogg där vi kan skriva om nyheter, vad vi gör på lagret, fråga kunder om nya produkter etc etc.

För Kigurumi har vi precis registererat vår fanpage. (GÅ IN OCH GILLA DEN NU!) Och för den typen av produkter så tror jag det är extra viktigt att faktiskt lägga ner resurser på hålla sin facebook-sida uppdaterad. Det är egentligen vår enda väg till kommunikation med våra (förhoppningsvis) blivande kunder, eftersom vi inte har någon webbshop online ännu.

Hur mycket resurser lägger du på eran fanpage? Hur viktigt tycker du att Facebook är för din e-handel? Ett ont måste eller väldigt roligt?
Kigurumi

Uppdatering: Blogvertiser

Här kommer en snabb uppdatering hur det har gått med antalet prenumeranter på den tillfälliga landningssidan för Kigurumi.se. Mätningarna visar sedan vi startade men framförallt är det intressant att se hur det har gått sedan vi körde igång kampanjen hos Blogvertiser.

En viktig slutsats som vi kan dra hitintills är att man hellre bör satsa på ett fåtal större bloggar, än flera små. De dagar när vi fått in väldigt många besökare och nya prenumeranter (100+) är de dagar när en större blogg har skrivit om oss. Det är också väldigt roligt att gå in på dessa bloggar och läsa vad de skriver men inte minst vad deras läsare tycker genom kommentarer på inlägget.

Just nu är vi uppe i strax över 700 st som anmält sitt intresse på sajten. Det är svårt att utvärdera hur mycket detta är värt men vi tror att med ett grymt bra erbjudande till dessa vid release kan vi förhoppningsvis få in ett antal ordrar redan första dagen.











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager