Hur går testerna av Klarna Checkout?

detta inlägg är även publicerat på min egen blogg e-handelstankar, men jag ville lägga det även här då jag tror det är intressant för flera e-handlare som kanske inte hittat min egen blogg

Som en del säkert vet så har vi på Kodmyran varit med och testat Klarna Checkout eller KCO som jag kallar den. Testet har gjorts i en av våra egna butiker SweCat, som dessutom har den fördelen att det är en gammal stabil butik som vi har rätt god koll på sedan innan hur kunderna brukar bete sig i.

Testet har pågått i lite mer än en månad och eftersom vi är en liten butik så behövdes den tiden för att nå statistisk signifikans till 95%. Det betyder att man kan vara rätt så säkra på utfallet men inte till 100%. Men å andra sidan finns mycket lite i världen som faktiskt är 100% tillförlitligt så jag väljer att dela med mig av mina tankar och testresultat i alla fall.

Testet har utförts så 50% av besökarna har slussats till KCO och 50% till den vanliga kassan, oavsett om det varit gamla kunder eller nya kunder. När de väl har fått sitt val har dessa stannat kvar så om de väljer att lämna butiken utan att gå till kassan eller att handla igen eller gå in i butiken igen kommer de till samma kassa.

Ingen av kassavarianterna har någon faktureringsavgift överhuvudtaget, så testet är alltså ett rent test av kassan och kan inte påverkas av olika avgifter eller liknande.

I SweCat tidigare när vi gjort mätningar så har avhoppat i kassan varit minimalt och inget större problem, vårt problem är att få kunderna att faktiskt lägga ngt i varukorgen men när de väl gjort det så brukar de gå genom kassan i de allra flesta fallen, jag hade därför svårt att se att KCO skulle påverka speciellt mycket vår konvertering…..

…och resultatet? Ja från början låg det väldigt jämt, nästan otroligt jämt. Det tog mååånga ordrar innan ens den minsta lilla trend kunde synas, men så småningom har KCO dragit i från, ett tag låg det på hela 11 % ökning men under de sista dagarna av testet har det stabiliserat sig runt 8,5%. Dock har vi rätt få besökare jämfört med de övriga giganterna man testat så en ökning med 8,5 % är inte så många ordrar.

Det jag ser som den absolut största fördelen med KCO är dock att jag samlar allt hos en leverantör. Det är ett rent nöje att bokföra numer, eftersom jag slipper sitta och bokföra verifikat för verifikat vad gäller främst direktbetalning och kort. Allt kommer samlat på en utbetalning till mig. Det sparar mig massor med tid varje vecka, tid jag numer kan lägga på andra saker som i stället ger mer pengar in.

Det finns såklart också en nackdel att samla allt hos en leverantör, och det är när leverantören går ner, vilket var precis vad som hände under testtiden. Klarna hade ett driftstopp på ca 1 timme. Det är ovanligt men det händer, precis som jag alltid sagt….

Det lustiga är att när jag diskuterade detta med Klarna innan vi började med testerna så sa man att nertid det kommer man inte att ha så det var inget problem och mina farhågor ogrundade. Jag replikerade då och sa ALLA har nertid, det är bara en frågan om när och hur mycket och hur man hanterar det, men INGEN har 100% upptid. Jag kan bara så här i efterhand säga VAD VAR DET JAG SA?.

Som den gamla driftslusk jag och min tekniker varit i betydligt större organisationer så hade vi förutsett detta innan, och för vår del var det inte värre än att när vi fick veta att Klarna var nere så slog vi om till reservkassan. Det görs i vår plattform genom att klicka ur en bock i en ruta, och då får du alltså upp den normala kassan med det betalsätt du har avtal med betalleverantörerna med. I mitt fall kör jag då Payson och Paypal. Men vill man kan man ju köra postförskott eller faktura i egen regi samt förskottsbetalning.

Ingen ko på isen med andra ord vid nertid för vår del. Det är bara en fråga om att Klarna ska bli bättre på att informera om NÄR de har nertid så är det inget problem alls, och jag ligger på dem som en liten iller för att de ska skapa en funktion för larm, och jag vet att man jobbar på det så det är snart fixat. Vill man kan man såklart säkert också bygga automatomslag när lam går.

Dock ska tilläggas att produktionen bakom skalet blir problem vid nertid men det blir det för alla klarnas kunder / tjänster oavsett om man har full integration. Däremot att ta emot order är alltså ett ickeproblem.

Det var riktigt roligt under driftstoppet att se hur det kokade på twitter och hur en massa e-handlarkollegor började maila mig om att Klarna var nere och att de var riktigt bekymrade för min skull. Jag hade ingen aning om att jag hade så många därute som var oroliga för min skull. Det var rätt sött faktiskt…..kändes lite som att e-handlarsverige hade panik medan jag själv log lite och tryckte på en knapp utan några större åthärvor. nåja åter till testet

En annan nackdel som jag faktiskt upplever som mer besvärande är att de fakturor som jag själv skulle ha fått, de har inte nått mig. Varför? Jo Klarna skickar sina fakturor via mail, och de fastnar i vårt Spamfilter helt enkelt. Nu vet jag att man jobbar på det och har bytt mailleverantör för att åtgärda problemen, och de två sista fakturorna har faktiskt nått mig så problemet verkar löst. Jag har dock inte haft några arga kunder ännu som ringt mig och inte fått fakturan, eller som hört av sig för att de fått påminnelse, så kanske vi har ett rätt hårt spamfilter, eller så har de inte hunnit till det skedet ännu. Jag har pratat med Klarna om saken och de har inte haft några problem med våra kunder gällande det i deras kundtjänst heller ännu.

Checkouten har också haft lite skönhetsfel, bla hade jag en kvinna som ringde in och såg dåligt som tyckte att den var svår att se. Det vet jag dock ska ändras enligt Klarna, man har gjort den skarpare och tydligare till den publika betan, så det är nu ett ickeproblem

Texten i kassan, ”du betalar bara för varor du faktiskt mottagit”, den gillar jag inte. Det är i mina ögon inte sant eftersom kunden mkt väl kan välja kort eller direktbetalning och då stämmer det inte. Där tycker dock Klarna och jag olika och vad som händer med den texten återstår att se, men jag tror faktiskt att de efter min senaste påstötning kommer att ändra det till en annan text. Överhuvudtaget har jag varit en pain in the ass för Klarna under testperioden och man har varit duktiga på att hantera den situationen.

Jag har också en återkommande kund som är blind, och där är jag lite rädd vad som händer nästa gång hon ska lägga en order. Hon har handlat av oss sedan 2003 för att det varit en av få sidor hon kunnat handla i utan problem, och där är jag tveksam att checkouten fungerar. Dock har jag lagt in en text i kassan så att hon ska kunna komma till den gamla kassan, men önskvärt är såklart att Klarna kikar på hur KCO fungerar i en blindläsare, för vi har många med nedsatt syn därute

Summa summarum efter testet: Jag tycker  att fördelarna överväger nackdelarna med Klarna Checkout, och en stor fördel är att man numer kan handla och få varor skickat till en annan leveransadress och fortfarande få betala med faktura. Det är guld värt!!!!! Speciellt nu i jultider….

Så kort sagt mina fem butiker kommer alla att köra Klarna Checkout inom kort….det säger lite om hur testet utföll!

 

20 thoughts on “Hur går testerna av Klarna Checkout?

  1. Intressant!

    För mig finns det dock fortfarande några frågor kvar som är obesvarade:

    1) Ang. texten: Tar Klarna ansvar för att återbetala ett köp om kunden inte får sina varor, då tycker jag den kan få stå kvar där. Men det är väl väldigt tveksamt? För både butiken och konsumenten finns det ju ett stort mervärde om Klarna alltid tar risken, för då vet man att man får tillbaka sina pengar om butiken gör en ”kameraexperten” eller går rent av går i KK.

    2) Du skriver att kunden numera kan välja en alternativ leveransadress. Jag antar att detta baseras på att kunden först anger rätt e-postadress i kombination med postnummer/personnummer för att verifiera sin identitet. Vilket i sig borde betyda att vem som helst som kan min e-postadress och vet vart jag bor kan handla i mitt namn, men få det skickat någon helt annanstans. Dvs har en bedragare ett legg med namnet ”Joel Svensson” så lär det dröja bra många veckor, och ett 50-tal köp senare innan jag upptäcker att jag är utsatt för identitetsstöld? Hur ser Klarna på detta?

    3. Hur ser Datainspektionen på det faktum att Klarna sparar alla personuppgifter (inkl telefonnummer) och sedan dessutom presenterar dem (om än med *** på sina ställen) bara man knappar in sin e-postadress eller personnummer?

    4. Jag ser egentligen tre problem med att KCO integreras via iframe. Det ena är att det blir svårt (om ens möjligt?) att göra något åt designen på den? Det kommer mao se väldigt ”inlängt” ut på alla butiker som inte kör ungefär samma färgschema? Det andra är att iFramen måste laddas med en fixerad höjd. Vilket gör att det ser lite märkligt ut nedåt när du måste ha en högre höjd på iframen än vad kassan är innan den laddat personuppgifter. Det tredje är när kunden surfar på en mobiltelefon. Kommer Klarna bygga en mobilanpassad version av KCO?

    5. Angående den senaste veckans skriverier om bankers moralpanik… Kommer t.ex Lastbryggan kunna ansluta sig till KCO och erbjuda direktbetalning med samtliga banker, trotts att Mats blivit nekad av en av dem? Eller kommer Klarna nu behöva utesluta vissa butiker, pga att bankerna inte vill erbjuda sina betalsätt till dem?

    6. Vi (och många andra e-handlare) har en hel del kunder som vill betala med PayPal. Vad jag förstått är detta inte någon som erbjuds i KCO. Stämmer det? Och går det isåfall att gå runt på något sätt?

    7. Om jag inte minns fel har du tidigare haft en fakturaavgift på 19 kr för fakturaordrar Katrin? Hur ser du på att gå miste om den intäkten i och med den nya kassan? För oss hade det inneburit en förlorad intäkt på mer än 200 000 kr per år…

  2. Jag tror att Klarna måste svara dig på en del av frågorna men jag ska försöka svara på det lilla jag kan 🙂

    Vad jag vet så kommer KCO att vara responsiv och alltså anpassa sig efter storleken, den har inte varit det i prebetorna men den ska vara det senare efter vad jag fått veta

    Man har tidigare talat om att man ska kunna skicka in s.k tomma parametrar till Klarna och därmed lägga till exvis paypal eller postförskott eller liknande, hur det gick med detta och tidsplanen för när vet jag inte men jag vet att man planerade att lösa det.

    Ang min fakturaavgift är det som du vet alltid en förhandling om pris med Klarna :-), och med det pris jag fått samt den tid jag vinner på att samla allt (och tid är pengar som du vet) förlorar jag inte på att ta bort avgiften. Dock hade jag varit en större butik hade jag nog sett annnorlunda på det hela, å andra sidan hade då kanske konverteringsökningen täckt en del av den avgiften. Jag tror det viktiga här är att räkna själv efter sina egna förutsättningar så att man inte räknar bort sig.

  3. Jag kan ju berätta hur jag har resonerat.
    1: Det där är en fråga som jag inte funderat över, gissar att Klarna har svar på det. Jag tänker i alla fall inte gå i KK.
    2: Det finns en del övrig säkerhet inbyggd i bakgrunden. Det är säkert inte 100%, men jag utgår från att det är Klarnas bekymmer.
    3: Det där är en fråga mellan DI och Klarna, den bryr jag mig inte så mycket om.
    4: Det jag sett har sett bra ut, och meningen är att det SKA se lika ut i butikerna så att kunderna känner igen sig. Mobilversion lär vara på G.
    5: Jag vet inte vad bankerna och Klarna har för deal där.
    6: PayPal kommer inte att fungera här, då får man leda sådana kunder ut till en separat kassa tillsammans med exempelvis postförskott.
    7: Du kan lita på att jag har räknat, men det här blev billigast för mig. Därmed inte sagt att det blir billigare för dig.

  4. Tack Katrin för att du klarat ut några av mina frågetecken i alla fall. Resten lär jag få ta med Klarna, alternativt lär de visa sig med tiden 🙂

    Vad hände med med den kritiska rösten Bernt? Ifrågasätter du ingenting av det klarna gör med KCO? Allt kan väl ändå inte vara frid och fröjd med, en helt ny, obeprövad tjänst?

  5. Joel, jodå det finns saker man skall ifrågasätta.

    Den absolut största risken är att man låser in sig. Om en bank säger upp avtalet med Klarna så blir man utan den banken. Om en ny nischbank växer sig större så är man hänvisad till att Klarna först skall teckna avtal med den. Om Klarna höjer avgifterna har man ett rätt stort arbete framför sig att hitta nya betalleverantörer. Om Klarna inte sköter sina kort väl och är populära hos kunderna så står man där. Om Klarna inte klarar driften så har man rätt så torftiga betallösningar att sätta in som reserv. Jag är t.ex. inte säker på att Payson i längden tycker det är kul att vara reserv och behöva ha en jättekapacitet tillgänglig för att kunna få transaktioner i massor endast när Klarna går ned.

    Därtill blir man hänvisad till Klarna för eventuella framtida betalsätt som kan tänkas dyka upp. Det pågår ju t.ex. en hel del utveckling med mobilbetalningar, och vill inte Klarna arbeta med dem så får man låta bli dem. På samma sätt har man inte Payson, Paypal eller Skrill tillgängligt. Det går att bygga en ”Kassa 2” och tappa av kunder som föredrar andra betallösningar, men jag tror det är en konverteringsdödare och dessutom försvinner fördelen med att ha betalningarna samlade.

    Det är inte klart med hur det kommer se ut med fakturor till företag och vad det kommer kosta med fakturor på 30, 45 eller rent av 60 dagar. Prenumerationer är ett annat litet frågetecken, liksom American Express och Diners.

    Till det här skall läggas att det fortfarande är en beta, även om den nu blir publik, och det kommer säkert finnas en del irriterande buggar som man inte tänkt på eller råkat ut för tidigare. Det kan bli en spännande julhandel…

    Ändå väljer jag Klarna, för det fanns ingen annan som tyckte det var roligt att dansa med mig, eller som jag ville dansa med. Offerter på astronomiska nivåer, veckolånga driftstörningar eller en rätt så tråkig och ignorant inställning är ärligt talat inte rätt väg att gå för att möta Klarnas nya strategi, om jag får tycka till.

  6. Jag tror (tyvärr) på denna kassa eftersom det inte finns något alternativ som är i närheten.
    Har pratat med några andra betalleverantörer och jag tror inte de förstår hur bra KCO är.

    Några av de saker jag reagerat på är:
    Eftersom Klarna kommer att äga många webbutikers kunder, så är nog inte steget långt till att de börjar skicka reklam (Mail, sms, adresserad m,m) för sin egen tjänst.

    Sedan som många har varit inne på så är det farligt alla lägga alla ägg i en korg. Dels för driften och sedan tror jag inte de blir så lätt att ta en ny förhandling om priser/avtal år två när du redan använder dem.

    Hur mycket kommer KCO påverka likviditeten för alla mindre eller snabbväxande webbutiker?
    Utgår från att de riktigt stora webbutikerna får pengarna max ett par dagar efter köpen.

  7. Provade Katrins KCO kassa som ehandlare först, sen hittade jag inget direkt att anmärka på utöver det ni skrivit tidigare. Så jag fortsatte glatt att som en vanlig kund prova kassan.

    Satan i gatan vad bra den var.
    Min fundering blev endast när får jag välja betalsätt men det har Klarna tänkt till på. Du får inte välja betalningssätt, det gör kassan åt dig och visar inget om det. SMART. Däremot kan du ändra betalningssätt efter att köpet är gjort men som default är det faktura och du får inte ens frågan om det. Hur smart som helst.

    Det hela slutade med att jag inte förstod att den stora knappen ”SLUTFÖR DITT KÖP” faktiskt innebär att köpet är avslutat sen. Så skämmigt nog fick jag maila katrin och berätta om mitt misstag och be Katrin makulera ordern. Pinsamt men en väldigt effektiv kassa.

    KCO kommer ta över den nya ”kassa”branschen, förutsatt att standardleverantörerna integrerar den, och det kommer dem göra så länge dem får lite kickback på varje trans eller per butik. Och det kommer dom få. Så vänta bara, snart i var mans eshop.

    Grattis till Klarna

  8. Bra och utförlig redovisning av dina tester Katrin. Joel har ett par bra frågor där som vi hoppas att Klarna kan svara på, bla nr 5 som är aktuell i dagarna.

  9. Peder: Bra poäng där, för visst är det så att Klarna kan användas för att expandera till ett rätt stort finanshus med tjänster som:
    * Klarna SMS-lån
    * Klarna Billån/Huslån
    * Klarna kreditkort med VISA/MC
    * Klarna pensionsspar
    * Klarna fondförvaltning
    * Klarna bank
    * Klarna försäkringar

    Den finansiella sektorn är stor. Det här är ju å andra sidan i stort sett vad många av de andra betalaktörerna redan gör inom sina koncerner. Jag är inte säker på att jag blir väldigt upprörd om de drar igång det och sköter det snyggt.

  10. Vem kan påstå att ingen följer efter/tar upp kampen? Det är ju tämligen unikt att bara en leverantör finns i ett segment – oavsett vilket segmentet är.

  11. Det är väl inget som säger att KCO måste köras i en IFRAME på kassasidan? Det borde väl gå lika bra att behandla den som vilken extern betalsida som helst. Man kan då visserligen inte dra nytta av adresshämtning på samma sätt eftersom den sker senare.

    Checkout finns ju även från andra leverantörer, Google Checkout, Paypal Express t.ex. Att KCO känns så fantastikst är väl att det samlar de betalsätt som är viktiga för oss här i Sverige. Jag tror inte de jublar lika mycket i Kina eller Sydafrika över KCO … 😉 … men det kommer säkert lokala anpassningar till många länder såsmåningom.

    Tidigare har det ju inte gått att köra Klarna i flera länder på ett avtal, och med gemensam avräkning. Vågar man hoppas på att det kommer att gå med KCO? Alltså sälja till SE, DK, NO, DE, NL, FI – kunden faktureras av Klarna, och vi får pengarna utbetalda i Sverige – utan att det kommer till en massa avgifter för utlandsbetalning mm.

  12. Jättebra poäng och fråga där Greger. Jag tror att kan Klarna lösa hela den biten med försäljning till samtliga anslutna länder, så kan KCO bli en riktig hit.

  13. Jag gillar KCO stenhårt. Jag ser bara ett problem och det är att jag inte är godkänd för faktura, konstigt=)…….

  14. Ha ha skit att jag inte kom på det själv=). Då hade jag ju haft två ”negativa” saker om KCO.

    * För er som inte förstår så är jag alltså i personlig konkurs och få då såklart ingen kredit hos någon, oavsett om det är Klarna eller någon annan=)

  15. Tack för att du delar med dig.

    Intressant att du fick en konverteringsökning, trots att du redan hade bra konvertering.

  16. Det står i din header Katrin att ni även levererar till FI/NO/DK/EU, men jag hittar inget fält för land i kassan?

    Är det KCO som inte har stöd för detta och hur ska ni lösa det isåfall?

    1. Det finns en länk precis ovanför KCo som slussar kunderna till den vanliga kassasidan, tills Klarna löst problemet med utlandsorder, vilket de sagt att de ska göra senare. MEN med tanke på att du inte såg den så ska jag ta och klura ut något tydligare under helgen. Dock har jag väldigt få kunder som är från utlandet, och jag hoppas de ska hitta min swecat.eu framöver 🙂

Comments are closed.