Merförsäljning snart ett måste för att överleva

I takt med att e-handeln utvecklas och butikerna på webben blir fler, blir det svårare att svårare för nya butiker att driva tillräckligt med trafik till sina egna butiker för att faktiskt för någon större försäljning. Fler och fler e-handlare ska dela på kakan. Visserligen handlar fler människor på webben nu än tidigare, men det känns ändå som att butikernas antal växer mer än vad det kommer nya kunder och framförallt i vissa branscher.

Jag kan ha fel eftersom jag inte gjort någon vetenskaplig undersökning på detta, utan det är en observation jag gjort på senare tid genom att prata med många olika e-handlare inom flera branscher. Många av de små e-handlarna har svårt att få tillräcklig trafik till sina butiker för att få sälja tillräckligt mycket så att de kan få lönsamhet.

Jag har funderat mycket på vad man kan göra åt det hela. Självklart jobbar man med Seo för att driva trafik, och man försöker synas hos bloggare och på andra ställen på webben, liksom att man försöker finnas med hos prisjämförelsesajterna, och även jobba med synligheten via egna affiliateprogram. Men vad gör man när det inte räcker till? Såklart finns inget tricks att ta till som alltid löser allt, men en bra grej att fundera är över att sälja sina varor i andra kanaler än via sin webbutik.

Det kan vara i en fysisk butik, genom att stå på mässor eller kanske på lokala marknader. Här i Sundsvall har vi Selånger marknad, Stöde marknad och även marknadsdagar i Njurunda. De kan vara värt att fundera över att vara med på. Även nischmarknader, som exempelvis för min del finns olika trädgårdsmarknader och trädgårdsdagar runt om i landet som jag kan åka på med Gardenhome.

Det som är bra med marknader och mässor är att får synas billigt eftersom jag får marknadsföring samtidigt som jag även kan sälja varor, och därmed alltså slår två flugor i en smäll. Jag får både sälja mer och ökar min synlighet samtidigt. En win-win situation. Självklart passar jag alltid på att ha erbjudanden som lockar besökarna till min webbutik senare, exempelvis rabattkuponger eller liknande som jag delar ut som gäller i min webbutik.

Det kan såklart även vara via andra försäljningskanaler på webben. Där är Tradera och Fyndiq de vanligaste i Sverige, men vi har även Mintoo, ebay m.fl. Att sälja där är inte svårt och det behöver inte vara speciellt krångligt om man bara har rätt verktyg för det. Jag har själv i samband med att vi testat vår nya Fyndiq koppling sålt en hel del på Fyndiq de senare veckorna. Sköna merförsäljningspengar som rullat in i butikerna utan att jag ansträngt mig särskilt mycket.
Sånt gillar jag!

Hur krångligt är det då? Ja inte krångligt alls skulle jag vilja säga. Kort sagt så har jag lagt upp varor på Fyndiq via min butik, (men det går självklart även att göra manuellt) och sett till att de inte har samma texter som i webbutiken så att inte jag ska råka ut för dubbelt innehåll, och sedan har det bara varit att vänta på att ordrarna ska trilla in, vilket de också har gjort eftersom Fyndiq har bra mycket mer trafik än vad jag själv har i min egen lilla butik.

När ordrarna kommit så är det bara att packa och skicka iväg dem eftersom Fyndiq tar betalt av kunden och de betalar ut till dig. Det kostar ingenting för dig som handlare att sälja via Fyndiq, däremot får du inte ta separat betalt för frakten, så ett tips är att lägga på lite fraktkostnad på priset du sätter på varorna på Fyndiq (om det är möjligt med dina produkter med hänsyn till vad andra säljer dem för).

Innan jag provade att sälja (både på Tradera och Fyndiq) har jag nog alltid tänkt att sälja via dessa portaler är ingenting för mig. Det har känts krångligt och jag har tänkt att man måste vara superbillig för att få sälja något där, och eftersom jag inte vill vara billig så har jag gett upp innan jag ens börjat. Vilket egentligen om man tänker efter är rätt dumt!

Nu när jag provat att sälja både på Tradera och Fyndiq måste säga att jag är glatt överraskad över dessa merförsäljningskanaler. Jag har lagt ut varor till samma pris som i butiken och ibland även dyrare på bägge dessa portaler, och jag får sälja en hel del via dessa kanaler. På Tradera har jag till och med vissa dagar haft fler ordrar än i den vanliga butiken. Det känns oerhört trevligt.

Nu är jag väl lite privilegierad då det är mycket enkelt att hantera för mig  (i och med att jag haft en koppling till Tradera och Fyndiq) så att det går snabbt och enkelt att lägga upp varor och att ordrarna därefter kommit in i det normala orderflödet, men jag vidhåller att även utan dessa finesser, så är Tradera och Fyndiq helt klart kanaler att prova för att öka sin försäljning. Det är absolut värt det, och för mindre butiker kan de ökade orderantalet vara det som skiljer mellan vinst och förlust. Det kan också vara det som gör att man kan förhandla till sig bättre fraktvillkor eller bättre varupriser helt enkelt för att ens volym ökar, och det kan göra mycket för en liten e-handlare

Så ni som inte provat olika merförsäljningskanaler, tag en timme och sätt er ner och fundera över hur ni ska kunna sälja mer, och i vilka kanaler det ska göras, vare sig det är fysiska eller på webben. Gör upp en plan för hur ni ska skapa en merförsäljning i era butiker, för det är helt klart dags nu om ni inte gjort det förr.

 

10 thoughts on “Merförsäljning snart ett måste för att överleva

  1. Hej och tack för artikeln!

    Jag undrar vad du menar med följande:

    ”Nu är jag väl lite privilegierad då det är mycket enkelt att hantera för mig (i och med att jag haft en koppling till Tradera och Fyndiq) så att det går snabbt och enkelt att lägga upp varor och att ordrarna därefter kommit in i det normala orderflödet, men jag vidhåller att även utan dessa finesser, så är Tradera och Fyndiq helt klart kanaler att prova för att öka sin försäljning.”

    Vad är det för kopplingar du syftar på? Personkontakter – api … ?

    1. Jag kör mina butiker i min egen plattform ( Kodmyran) där vi precis utvecklat kopplingar via API till både Tradera och Fyndiq, därför gör jag inget manuellt jobb alls utan jag skjuter upp produkterna från butiken med ett knapptryck, och får tillbaka ordrarna från Tradera och Fyndiq i mitt orderflöde automatiskt, så att allt kan hanteras på samma sätt utan någon extra administration

  2. Jag vill verkligen prova! Samtidigt så känns det sååå fel att sälja våra produkter under dessa varumärken. Det är ju liksom vår butik som är vår stolthet.

    Men jag inser sakta men säkert att det är mer en tidsfråga om när än ”om” vi ska börja använda dessa merförsäljningskanaler…

  3. Joel: Fler och fler av de stora butikerna ligger redan där, exvis Ginza på Tradera och fler är på väg upp. Om inte vi små hinner före kommer de stora jättarna snart att dominera där också…

  4. Ja du har helt rätt Katrin! Vi var faktiskt en av de som var först på Fyndiq och även störst där då. Men då sålde vi bara sånt vi inte lyckades sälja (REA-varor) på Partykungen. Då hade de inget API och krav på minst 40% nedsatta priser, även provision togs ut som var rätt hög vill jag minnas.

    Mycket har ju hänt sedan dess och det måste in i vårt normala flöde för att det skulle vara aktuellt känner jag och lite där sitter vi nu, att vi måste lägga x antal utvecklingstimmar på att integrera det i vår plattform.

    Senast jag läste API-guiden till Fyndiq så stod det stort på förstasidan att detta endast var ett tillfälligt API som skulle komma att bytas ut inom en snar framtid. Därav ville vi inte lägga några utvecklingstimmar på det, men de verkar köra med samma API så det har nog skjutits på framtiden att byta ut det med 🙂

  5. Personligen tycker jag inte om idén att gå via externa plattformar. Det känns som att det är viktigt att få kunder till sin egen butik och inte till någon extern.

    Förhoppningen är ju att kunden ska bli återkommande och kanske tipsa vänner och bekanta om vår butik.

    Sen är ju förhoppningen att kunden ska klicka runt i sortimentet och hitta fler saker som är intressanta. Och är dom då på vår sida så är det ju våra produkter som blir sålda 🙂

  6. Det är inte bara ehandlare som sneglar på de här sajterna för att sälja, även mindre butiker utanför de stora kedjorna har börjat räkna och insett att om de via en sådan kanal kan sälja för 5-10.000kr/månad så blir det en rätt bra ekonomisk förstärkning. De hoppar över steget med egen webshop och allt vad det innebär, och går direkt mot de här sajterna istället.

  7. Så det är ok att ha ett högre pris hos fyndiq än i sin egen butik? Tänker på att du skriver att man ska lägga på för fraktkostnaden.

Comments are closed.