Krönika:
Tobias Jonasson

Katrin Lundgren


Mitt liv som ehandelsnörd

Har du varit på fest på twitter i ditt vardagsrum någon gång? Rapport från Nes

Det har jag!!!!!!!

Jag har festat i dagarna två under årets NES. Jag hade i år tyvärr inte möjlighet att ta mig dit fysiskt på grund av sjukdom, men jag hade möjlighet att vara med ändå via Ehandel.ses eminenta live streamig av eventet, och via alla mina twittervänner och facebookvänner. Sociala Medier är fantastiska på det sättet. Att man kan vara med på ett event och nästan känna sig som man vore där trots att man inte är det fysiskt. Helt underbart.

Jag hade också en utsänd spanare, min kollega Erik från Kodmyran som rapporterade lite happenings och tankar från första dagen till mig så att jag kunde få veta åtminstone något om symposier och annat som händer mellan föreläsningspassen. Nu är han inte världens mest duktiga på det där med mingel och nyhetsbevakning men ett litet hum har jag i alla fall fått från hans tankar, och så har jag haft lite telefonkontakt med goda vänner i branschen som hört av sig under eventet och undrat vart jag varit någonstans som trott att jag varit där och velat träffas, så lite branschskvaller har jag fått även från dem.

Men jag måste erkänna att hur bra sociala medier, vänners rapporter och livestreaming än är så saknar jag att få den där speciella energin som man brukar få från möten med andra som jobbar med ehandel som man träffar på event. Speciellt mycket saknade jag också att diskutera dagens föreläsningar på minglet mellan dagen och awardkvällen och att träffa alla mina vänner. Det var nästan så jag fällde en liten tår där i min ensamhet när ehandel.ses livesändning slutade dag ett.

Självklart saknade jag också awardmiddagen och jag hade så gärna velat vara med och se när alla pristagare fick sina priser och att kunna gratulera dem. De brukar vara så roligt att se hur glada alla blir. Att pristagarna och de nominerade i år dessutom var några av mina absoluta favoriter gjorde det än mer ledsamt att inte vara där, men jag följde det hela via twitter så gott det gick.

Att jag inte heller fick använda mina nya snygga klackeskor som jag köpt var förstås en stor besvikelse och jag tröstshoppade faktiskt en sommarklänning under awardkvällen på boozt måste jag erkänna…

Jag har alltså legat klistrad framför tvn där jag laddat upp livesändningarna och följt eventet via sociala medier i två dagar. Ska sanningen fram så har jag inte orkat göra så mycket annat de senaste dagarna så därför har det varit extra trevligt att det fanns möjlighet att följa det den vägen. Tack snälla snälla ehandel.se och Nesgänget som ger oss den möjligheten tag aldrig bort den!

Jag brukar alltid sammanfatta mina tankar efter Nes i ett blogginlägg och det ska jag göra även denna gång tänkte jag även om jag nu distansföljt det. Kanske är mina tankar lite mer förvirrade och ostrukturerade än vanligt och jag har säkert missat en del höjdpunkter men här kommer i alla fall mina samlade funderingar…..

Kalle Bodestig från Mandel, vilken kille. Många gamla sanningar som togs upp utan att kännas föråldrade. Men framförallt gillar jag att han liksom jag efterlyser utveckling av retargeting. Man vill inte bli erbjuden samma jäkla sak som man nyss köpt och bli jagad av annonser av denna runt hela webben. Det måste utvecklas. Vi ska ha mer uppsökande och vägledande försäljning i stället och locka folk att handla när behovet uppstår. Det tror jag stenhårt på.

Jag gillar också att han tog upp att omnichannel kanske inte alltid är det bästa sättet för alla butiker. Många pratar omnichannel och säger att de som inte kör det kommer dö, men jag är inte lika säker. Jag tror att det är väldigt bra för större kedjor och även för en del mindre aktörer men det är långt ifrån alltid ett sätt att frälsa alla. Kalles ord  ” Många säger att alla som inte har omnichanel kommer att dö” och sen pratar man om e-handeln från Kina som konkurrens undrar vilken Omnichannel de har, jag menar vilken omnichannel är det” Var så klockrent!

Debatten om epostmarknadsföring kändes också mycket bra. Det jag tog med mig därifrån är något egentligen självklart som jag tror alla som varit med ett tag insett redan. Om vi fortsätter att plöja ut nyhetsbrev utan urskillnad kommer vi att döda den kanalen som marknadsföringskanal. Vi måste jobb smartare med vår kundkommunikation helt enkelt. Det är något jag även brukar prata med våra kunder om, att det är dags att börja segmentera och även att se över hela sin kommunikation med kunden inte bara lassa på mail efter mail. Kunderna är trötta på det.

Sportamore – jag gillar Joakim och jag gillar Sportamore och jag gillar kundvänlighet och att satsa på kundtjänsten, men det känns för mig som man tagit Zappos koncept rakt av och berättar om det, jag tycker att det vore mycket roligare om man berättade mer i detalj vad man gör som är unikt just för dem. Mer handfasta saker helt unika för Sportamore helt enkelt. Eller är det kanske så hemska tanke att många framgångsrika svenska företag mest kopierar utländska förebilder…..huga det där kändes styggt sorry Sportamore det var inte så illa menat, mest en tankeställare

Däremot Joakims tanke att Sportamore jobbar bara med bra leverantörer eftersom de är beroende av varandra gillade jag mycket. Det är precis det jag pratade om i mitt blogginlägg för några veckor sedan. Leverantörsförhållandet är ett ömsesidigt åtagande och det är frågan om att jobba tillsammans för att lyckas.

Saras intro, spännande att få kallas ödmjuk och rebell samtidigt, det var nog första gången…

10 år med Klarna, ja vad ska man säga. Jag är nog en av de få som varit med om resan från början dock ej på Klarna men i periferin som kund och senare plattformspartner. Det är inte utan att man blir nostalgisk när man tänker på det. Mycket har hänt på dessa 10 år. Det är otroliga siffror man presenterar och en fantastisk utveckling. Man räknar snabbt ut att nästan alla Svenskar i köpför ålder har någon gång handlat med Klarna. Imponerande är ordet. Att Sebastian och Nicklas fortfarande är trevliga, ödmjuka och strävar framåt är härligt att se.

Sedan att Nicklas outar Sebastian som treekie är lite skoj måste erkännas, och lite roligt ovidkommande är att Nicklas skulle bli Klarnas nya maskot om han fick välja nytt jobb och Sebastian vill bli kodare…. Jag lovar dig Sebastian du kan få komma och prova på som kodare hos oss på Kodmyran vilken dag som helst vi behöver alltid fler och vi kan lära upp dig :-)

Harry Markopolos. Ja det är ju tur att han var bättre på att utreda bedrägerier än han var på att veta vart han befann sig. inte lätt med Schweiz och Sverige inte…… Det misstaget får man väl förlåta honom, det har många gjort. Hans föredrag var dock lysande och där fanns en del poänger att fundera över, men min kära kollega påpekade dock att han inte riktigt tyckte det framkom att Harry och killen han satte dit, Bernie Madoff, faktiskt var konkurrenter. Det kanske inte förtar den ädla handlingen men en tankeställare är det likväl. Vi får hoppas att han fick många svenska öl sedan där på kvällen så han slapp dricka schweiziska stackarn…….

Per Holknekt innan jag berättar hur bra han var och att även han sa en del oförglömliga sanningar som till och med min kollega gillade och berördes av så måste jag dra en anekdot om när jag pratade på event i Stockholm för några år sedan. Jag bad då min kollega om kritik efteråt och han sa ”det var bra men måste du svära så förbannat hela tiden, det gör att man missar det bra du säger” Då kanske jag svår tre gånger på en timme…..När jag frågade honom i går om han inte störde sig på det faktum att Per sa mer svärord än jag någonsin hört någon människa göra på en talarscen så svarade han  ”nej varför det?” Alltså måste han varit oerhört bra live, eller så är det bara jag som inte får svära när jag pratar…

Nåja jag måste säga trots språkpåhoppet att jag älskade hans uppriktighet och ärlighet ”jag ska inte presentera någon powerpoint för jag vet inte hur man gör” är dagens ärligaste kommentar. Sådana människor älskar jag som är totalt ärliga o prestigelösa.

”Sträva efter att bli outbytbar ”  och ”Att behålla en kund är basen i att bygga affärer” samt ” Hitta ditt sätt att behålla din kund för minimum pengar” är tre bra citat från Per som jag kommer att ta med mig. De tre citaten är definitivt viktiga när man bygger företag och vad gäller kundsyn. Tack för raka klara ord Per.

Anders Borg- ja vad ska man säga WOW. Den mannen är klarsynt och har en otroligt skarp hjärna. Jag blev så tagen och trollbunden av hans föredrag att jag inte ens hann twittra. Helt klart är att vi lever i en spännande tid och att världen förändras snabbt.

Och så till de praktiska tipsen till nästa gång för Sara och Nesgänget…

Som vanligt var det ett superbra event det jag sett och hört men det finns ju alltid förbättringspotential så jag tänkte ge några tips

Lokalerna, de var tydligen varma och luftlösa på eftermiddagen enligt min kollega och twitterflödet, många hade dessutom svårt att hitta vart man skulle gå in och hade traskat runt huset ett par varv….. Skylta lite mer så ordnar det sig. Värme och luft är svårare att göra något åt men jag minns de små handfläktarna i fjol…..mera sådana kanske?

Bakfyllepiller och huvudvärkstabletter verkar ha efterlysts i twitterfödet i morse, något för nästa år?….eller varannan vatten på kvällen….

Hur som helst superbra jobbat hela nesgänget och ehandel.se och stort tack för ett bra event!

 

 











Leverantörserbjudanden