Carpet Vista om AlltomMattor.se och deras internationalisering

AlltomMattor.se är Carpet Vistas informationssida gällande mattor som de säljer på Carpet Vista men även generellt. De vill lära sina kunder om sina produkter så att de kan ta bättre och informerade köpbeslut. Mattorna de säljer kan ofta vara mycket dyra. De använder även uppföljningsmail för att omvandla en halvnöjd kund till en riktig kund. Nu glider vi in på internationell e-handel gällande Carpet Vista.

Man måste bredda sig när man ska gå internationellt. Därför säljer de även handblåst glas via deras andra butik ArtGlassVista.

Förtroende är en viktig komponent vid internationalisering. Där kan t.ex. verktyg som alltommattor.se hjälpa. Helt enkelt sprida kunskap om dina produkter och din bransch. Carpet Vista trycker även på att A/B-test är viktigt.

Bra översättningar är en annan sak som är mycket viktigt. Gärna flerspråkig kundtjänst även om det kan vara kostsamt. Satsa på marknadsföring, det är ett måste, men mät allt så du vet att det är lönsamt.

Automatisera så många processer som möjligt. Datorns tid är gratis, det är inte de anställdas eller din egen. Carpet Vista intervjuar även alla användare av systemen för att kunna göra systemen så effektiva som möjligt. Plus att användarna blir effektivare om de själva får vara med och designa systemen.

Carpet Vista jobbar mycket med att testa och utvärdera delar i deras verksamhet. Mät och testa, allt, det är poängen. Du vet inte hur något kommer ge effekt förrän du mätt det. Eftersnack om hur man skall gå in i andra länder. Ska man gå in i ett land i taget eller gå brett, något som Carpet Vista förespråkar. Anders Andersen är en förespråkare för att ta ett land i taget. Carpet Vista frågar Anders om man inte vill bli ledande i hela Europa direkt, något som de verkar ha lyckats med. Nu lite snack om kundtjänsten. Carpet Vista har kundtjänst på 8:a olika språk i dagsläget.

 

Julius Gunnilstam

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *