Diskussion med Claes ifrån Mataffären och Tommy ifrån Tools

Tools delar upp sin e-handel i två delar. En del är direkt in i kunders egna system (EDI) och sedan finns den normala e-handeln. Tommy ser e-handeln som ett stöd till resten av deras verksamhet.

Clae berättar att mataffären även säljer en hel del till företag (B2B). Både Claes och Tommy har problemet att de är en liten del i en mycket större bakomliggande verksamhet.

Claes menar på att de till en början har agerat ganska fristående ifrån den traditionella verksamheten. På mataffären är de runt 50 personer som pysslar med e-handeln. Tommy påpekar att det ständigt är ett lobbyande för att få igenom saker som e-handelsansvarig i en större organisation. För mindre projekt har Tools e-handel en avdelad pott som de kan ta finansiella medel ifrån. 70% av det som mataffären säljer kommer ifrån Coops grossist, resten är ifrån lokala leverantörer. Claes berättar att det är ett ständigt justerande på alla processer för att tjäna tid och pengar. Detaljfokus och att man vet vad man ska leverera finner Claes som mycket viktig i deras verksamhet. Tommy berättar att det som varit lite svårt är att många leverantörer använder engelska termer och att missförstånd lätt kan uppstå. Man måste prata samma språk som kund.

 

Julius Gunnilstam

 

One thought on “Diskussion med Claes ifrån Mataffären och Tommy ifrån Tools

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *