Etrip besöker Jonas på Patroner.se

En bransch som ligger mig lite extra varmt om hjärtat är förstås skrivartillbehörsbranschen då jag ju driver Tonerlagret.se. Igår hade vi nöjet att besöka en branschkollega som jag har träffat några gånger tidigare, nämligen Patroner.se. Jonas Lindblom på Patroner tog emot med öppna armar och vi fick ett samtal kring Kalmarregionens speciella och mycket värdefulla ehandelsnätverk men också hur det är att driva nätbutik mot en äldre målgrupp. Snittåldern på kunderna hos Patroner.se är 40-50 år och företaget har valt att annonsera mycket offline, något som vi alla tre var intresserade av att ta reda på om det finns lönsamhet i.

Patroner har funnit på nätet sedan 1996 och är därmed ett av Sveriges äldsta ehandelsbolag. Med en omsättning kring 11 MSEK och siktet inställt på expansion mot Finland är Patroner.se just i en sådan situation som både Anders Andersen och Nicolai på Smartguy har pratat med oss om tidigare under eTrip. Vi fick med oss några lärdomar från Jonas när det kommer till att sälja bläck på nätet.

1. Den lite äldre generationen efterfrågar telefonkundtjänst.
2. Offlineannonsering som svepet och sverigehäftet fungerar riktigt bra mot Patroners målgrupp.
3. Ska man sälja saker för 1 kr så bygger det på att man kan ta igen lite av förlusten på fraktavgiften.

Detta och mycket mer pratar vi om med Jonas i en videointervju som du kan titta på här.

 

Rikard och Dan

 

One thought on “Etrip besöker Jonas på Patroner.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *