Gary Vaynerchuk keynote speaker

Gary berättar om sin barndomshistoria och hur han kom att börja sälja viner. När han tvingades jobba för sin far så fick han  en unik inblick i vin-branschen. Han insåg en dag att folk samlar viner. Han hade innan pysslat med att sälja trading-cards och han kunde nu utnyttja denna kunskap och applicera den på vin, just eftersom folk samlade vin likt trading-cards.

45 000 dollars kostade hans första webbutik, något han senare insett förmodligen tog utvecklarna 2 timmar att utveckla. Gary växte inte upp med datorer och var helt otekniskt i början. Om det är något Gary vill att vi ska ta med oss ifrån denna föreläsning, så är det att inte lyssna på om någon påstår att det inte går att genomföra bara för att det inte är i USA. Detta är bullshit enligt Gary, att något bara fungerar i USA. Vi har olika kulturer men det finns alltid gemensamma trådar. T.ex. så har allla människor ett behov av att kommunicera med andra människor. Gary tror att vi alla underskattar Internet. Hur storslagna våra visioner än är gällande Internet så underskattar vi framtiden. Gary tror att vi står inför en revolution gällande vad man måste göra för att marknadsföra sig.

Det viktigaste i framtidens kommunkation med kunder sägs vara kontext. Gary påpekar hur e-postöppningsfrekvenser har minskat genom åren. Detta eftersom att få ett epost för några år sedan var som julafton. Numera är det blasé.

Gary skakar hand med de två personer i publiken som tittar på reklamen på inspelade tv-program (Tivo). Den viktigaste webbsidan på Internet just nu tror Gary är search.twitter.com. Detta på grund av den substanstiella mängd information med bra kontext kopplat ihop med våra produkter/tjänster.

Gary pratar om Blockbuster och deras misslyckande i USA.

Gary påpekar att vi går mot en totalt uppkopplad värld och de som inte ser värdet i sociala medier kommer försvinna sakta men säkert. Vi måste börja interagera med våra kunder i dessa medier. 1999 omsatte de 3 miljoner dollar… en dag detta år införde de fri frakt. Den dagen beställde Garys kunder galet mycket viner. Numera har kunder i USA blivit vana vid fri frakt pga Amazon och andra aktörer. Poängen är att folk snabbt vänjer sig vid bättre service.

Gary pratar mycket om kontext och om att synas och höras i rätt sammanhang. Detta är mycket viktigt och att inte vara ett ansiktslöst företag. Du vill interagera med dina kunder i ett kontext som gagnar dig, exempelvis när någon pratar om de produkter du säljer i sociala medier.

Vad är ditt företags ”Intent”. Vad är det övergripande målet. Helst ska du ha ett större mål än att bara sälja. Det finns inga kampanjer i sociala medier, de som kör en ”kampanj” i sociala medier har inte fattat poängen. Han tar upp Old Spice-reklamen och deras virala videor. Gary menar på att även om dessa videor var mycket populära så var interaktionen med kunder lika med noll. Du kan inte slänga pengar på detta med att nå ut i sociala medier, inte om du har som mål att få nya kunder och sälja.

Du kan inte köpa vänner. Företag måste istället för att spendera miljoner på Super Bowl-reklamfilmer, för miljontals dollar, börja spendera pengar på människor istället. De vinnande företagen i framtiden kommer fajtas om att vara en service till människor. En liten hjälpande hand i sociala medier, t.ex. en twitter-session med en potentiell kund, kan ha en enorm ROI i vissa fall.

Idéer är gratis, värdet ligger i genomförandet. Nästa gång någon säger till dig att nån snott deras idé så ber Gary dig att slå till dem. Genomförandet är allt.

Gary trycker på hur viktigt det är med omvärldsbevakning. Övervaka alla sociala medier där dina potentiella kunder håller hus. Skapa ett känslomässigt band med dina kunder genom att förvåna dem. Detta kan i många fall konvertera även små kunder till stora spenderare i din butik. De handlare som endast förmedlar en produkt kommer försvinna i framtiden. Du måste erbjuda något mer.

 

Julius Gunnilstam

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *