Lars ifrån InUse Insights om webbanalys

Man skall jobba med kontinuerlig förbättring, inte fokusera på vad som går bra. Lars påpekar att resebranschen är duktig på webbanalys och att mäta. Lars har en kort genomgång av vad A/B-test är för något.

Lars berättar sedan om multivariata test något som han säger ses som den heliga graalen inom webbanalys. Han påpekar dock att de är krävande att jobba med. Detta då det skapar så pass många olika varianter att slutsatser blir svåra att dra.

Färre steg är inte alltid bättre, men allt måste testas. Det finns sällan generella lagar.

Här gjordes raka motsatsen vilket gav ungefär samma positiva resultat. En stor anledning är skillnad på produkterna. Du bör alltid testa. Inför aldrig förändringar utan att testa dem först. Det du tror är en förbättring kan i själva verket vara en försämring.

Om folk, och apor, får gissa på 15 A/B-test vilken som konverterar bäst. Det går helt enkelt inte att dra slutsatser utan att testa.

 

Julius Gunnilstam

 

One thought on “Lars ifrån InUse Insights om webbanalys

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *