The story of Finn.no

Finn.no är inte bara Blocket fast i Norge utan ett ihopkok av flera tjänster.

Finn startade 1998 och kopierade då annonser i tidningar och lade ut dem på nätet. 2000 var de 10 stycken som startade Finn.no och skulle då bli störst inom förmedlandet av jobb, egendom och bil. Målet var att bli marknadsledande inom alla dessa områden.

Det gick förvånansvärt fort att bli marknadsledande.

De har efterhand utökat med underkategorier till dessa tre huvudområden och tillslut även kopplat på sidospår men relaterade områden.

I början sålde inte norrmännen sina använda saker, de kände sig inte bekväma i detta.

Men med hjälp av smart marknadsföring och TV-reklam så har de löst upp detta stigma samtidigt som de har ökat trafiken till sidan och på så sätt skapat en begagnatmarknad.

Finn har inga planer på att gå utomlands. De har dock gjort försök med detta men misslyckats totalt och tappade då fokus på hemmamarknaden. Finn skall vara en tjänst till sina kunder.

Finn.no ska vara en norsk eBay. De startade ett marknadsföringsexperiment som de kallade FINNland som var en lägenhet i Oslo där två personer får flytta in och köpa all inredning osv via Finn.

 

Julius Gunnilstam

 

One thought on “The story of Finn.no

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *