Krönika:
Live Haukvik

Maria


En till Ehandel.se Bloggar webbplats

Firar jubileum med omdesign

Det är nu tre år sedan vi lanserade Nordic Design Collective. Tre väldigt händelserika år. Och det behöver man ju fira på olika sätt. Naturligtvis ska vi fira med våra kunder på olika sätt, men vi firar också genom en omdesign. Ett litet lätt projekt sådär…

Om man nu är en sajt som jobbar med design så ställer det en del krav på hur sajten är utformad, och det här är ju ett område som utvecklas snabbt. Därför har jag under ett tag börjat känna att den design vi hade känns lite… daterad. Jag vet ju såklart att det förmodligen är mest jag själv som är trött på att se samma sak dag ut och dag in (eftersom jag ofta får positiva kommentarer kring hur sajten ser ut), men jag tyckte ändå att det var dags för en uppdatering.

Under vår Marocko-resa hade jag ett jättebra tillfälle. Eftersom jag nu har en extraresurs i form av min kära make har vi passat på att uppdatera sajten. Tekniskt är det en uppdatering light – vi har inte ändrat så mycket mer än css – men det har ändå blivit en ordentlig rensning och genomgång av olika designelement, hur sajten fungerar i olika skärmupplösningar (den är fortfarande responsiv) och städning av css-filer. Det är lite som en ordentlig julstädning i köket. Det syns inte att man torkat ur alla lådor och hyllor, men du vet om det själv och det känns väldigt skönt… Nyfiken? Kolla in uppdateringen här.

Det här är också en grund till att göra fler gränssnittsändringar inom kort, men nu försöker vi göra detta avskalat och i flera steg. Vi börjar med detta, och lägger på små förändringar oftare istället.

Men det är ändå inte en liten uppdatering, för vi byter faktiskt grafisk profil och logotype!

blogg

Den nya versionen är lite stramare, lite kaxigare och i ett mer användbart format än en rund cirkel. Samtidigt blir profilen renare och lugnare, vilket sätter ännu större fokus på produkterna från alla våra duktiga formgivare. Du kan läsa och se mer om det i vår pressrelease här.

Den stora frågan som återstår att få svar på är förstås: blir konverteringen bättre? Vi hoppas förstås det, men det återstår att se.

Boktips: Creative Business: 10 lessons to help you build a business your way

creative-business-10-lessons-to-help-you-build-a-business-your-wayDags för ett boktips! Creative Business: 10 lessons to help you build a business your way är en bok som jag har kommit tillbaka till flera gånger. Jag läste den första gången för drygt tre år sedan tror jag, men den är en favorit som jag ofta tar upp och läser lite i. Den är också med i packningen nu under vår Marocko-vistelse.

De case som tas upp i den här boken är från de nordiska länderna och utgår från kreativa näringar, men lärdomarna går att applicera på de flesta företagen. Det jag verkligen gillar med den här boken är att den utmanar sanningar, ger idéer kring alternativa vägar för marknadsföring, försäljning och finansiering, och att den inte är så teoretisk. Den bygger på verkliga case, och som alla entreprenörer vet är vägen sällan rak.

Vilket är ditt bästa boktips?

När man växer för fort

Det är lätt att förstå att det är svårt att hålla fast vid sina värderingar när ett företag växer för snabbt och det börjar handla om mer pengar. Det spelar nog ingen roll hur övertygad man är från början – när det börjar gå fort är det lätt att börja snubbla.

Häromveckan såg vi en väldigt intressant dokumentär på Netflix, Print the legend, som jag tycker visade detta på ett väldigt tydligt sätt. Det som börjar som två idealistiska företag som utvecklar varsin 3D-printer – den ena byggd på open-source och den andra finansierad via Kickstarter – slutar med maktkamper, grundare som slutar/blir utsparkade och i slutändan ganska traditionella företag.

Vad hände med nybyggarandan på vägen? Känslan av att ”vi går vår egen väg, gör på ett nytt sätt”? Och den viktiga relationen till sina kunder, fans och crowd? När blir det viktigare att leverera fina siffror till ägarna än att leverera något bra som dina användare och kunder faktiskt vill ha och är engagerade i?

Svåra frågor, och jag har absolut inte något svar. Men det är nog värt att tänka på emellanåt, speciellt om man växer och springer fort. För det är så lätt att börja springa åt fel håll…

Mycket sevärd dokumentär med andra ord, och inte så mycket för att den handlar om en cool teknik, utan mer ur perspektivet entreprenörskap/ledarskap/värderingar.

Hitta tillbaka till sina värderingar

Så vad är då de värderingar är så viktiga för mig?

Först och främst handlar det om varför jag gör det jag gör (investera gärna 18 minuter på att titta mer om ”varför” – väl värt det!). Och för min del handlar det om att hjälpa formgivare och designentreprenörer att växa sina bolag och bli bättre entreprenörer, så att de kan leva på sin passion och talang. Det är det allra viktigaste för mig! Det finns såklart många sätt att göra det, men den väg jag har valt nu är att hjälpa till med försäljning på nätet, för det kokar alltid ner till försäljning i slutändan. Alla har vi räkningar att betala. Och jag tänker inte ägna mig åt välgörenhet, det ska fortfarande vara en ekonomiskt hållbar verksamhet. Det handlar både om krass verklighet men också att föregå med gott exempel.

Jag tror också på öppenhet, och det är just därför jag skriver om detta. Alla idéer, verksamheter och projekt mår bättre av att ventileras med andra. Man vet aldrig vad det leder till, i form av feedback, kontakter, nya idéer eller annat. Det värsta som kan hända är väl att nån annan inte gör om mina misstag, och det är ju bara bra isåfall. Då var det till nån nytta.

En annan grundläggande värdering är kvalitet. Hellre göra färre saker, men göra de så bra att du är riktigt stolt över dem. Det här är kanske en av de svåraste för mig, för jag har notoriskt svårt att säga nej. Det är ju så roligt att säga ja till nya projekt och samarbeten! Men om jag ska vara ärlig så känns det inte riktigt bra i magen alla gånger när saker inte är helt 100. Inte dåligt på något sätt, och helt klart väl fungerande, men lite slarvigt i detaljerna. Och det värsta är att det ofta är ganska lite som saknas för att det ska bli tipptopp, men det är lätt att tulla på det här när tiden inte riktigt räcker till.

För mig handlar detta också mycket om storytelling. Jag vill inte bara sälja produkter, jag vill lyfta upp de formgivare jag jobbar med och berätta deras historier. Varför de började skapa. Hur deras verklighet ser ut. Hur de tillverkar sina produkter. Allt så att våra kunder och följare får en bättre förståelse för all passion, kärlek, slit och talang som finns i produkterna vi säljer hos oss.

Som ni märker är det mycket mjuka värden. Det handlar inte att ha en hög tillväxt varje år, expandera på x antal marknader eller disrupta designbranschen (även om det är det jag gör, nu dessutom med lönsamhet). Det handlar om att finnas där för de formgivare jag jobbar med, inspirera och stärka dem – och samtidigt hjälpa våra kunder att hitta till alla de guldkorn som finns i vårt sortiment. Det är utmaning nog, och nu när jag har jobbat med det här i ett antal år så verkar det faktiskt som att det lönar sig i längden. Men det är ett långlopp, inte tu tal om saken.

Det här kommer förstås också påverka hur vi kommunicerar med omvärlden. Och inom det här området kommer jag svära en del i kyrkan framöver. Men jag tror att jag återkommer till det längre fram…


 

Och idag är jag lite extra glad och stolt. För femte gången (den tredje för Nordic Design Collective) är jag med på Internetworlds Topp 100-lista som en av Sveriges 10 bästa ehandelssajter! Med tanke på mina mednominerade är det här inget annat än en stor, stor ära…

Om finansiering – och att välja en annan väg

Förra året var var ett intensivt och slitigt år. Under våren lade jag mycket tid och energi på att att mejsla ut en strategi för att växla upp företaget, och givetvis innefattade planen en finansieringsrunda. Att öppna en popup lockade också, frågan var bara när, var och hur. Parallellt med ett par väldigt positiva investerardiskussioner under senvåren bestämde jag mig för att skriva på kontrakt för en lokal i Nacka Forum under hösten. Efter semestrarna sprack de pågående diskussionerna (vilket jag idag är glad för) och effekten blev att jag med väldigt knappa resurser skulle öppna och driva en butik i ett av Stockholms största köpcentrum – med de öppettider det innebär. Just den resan kan jag återkomma till (misstänker att många som läser detta är intresserade), men att kalla hösten för tuff är en underdrift.

Fokus under hösten var alltså mest på att överleva. Jag gjorde många saker halvdant, bara ”good enough” och knappt det, jag släckte bara bränder och hade ingen tid alls att tänka på framtiden. Som ni säkert förstår så sliter detta oerhört på många olika sätt och det roliga med att driva företag glömdes snabbt bort. Samtidigt som jag behövde hålla butiken flytande (inte ensam som tur var, jag hade extrapersonal som hjälpte till) så var det julhandel, och även om vi inte behöver packa ordrar (tack gode Gud!) så är det mycket extra jobb kring det.

Efter att butiken stängdes har jag istället lagt – och gör fortfarande – all energi på att landa, utvärdera, analysera och hitta tillbaka till kärnan i varför jag gör det jag gör. Strategiarbetet som jag gjorde under våren, med hjälp av råd från flera bra personer, håller fortfarande men ordningen, takten och vissa detaljer behöver anpassas efter nya förutsättningar.

En av de saker jag har bestämt mig för är nämligen att inte ta in (fler) externa investerare just nu, och det grundar sig väldigt mycket i tankarna kring bolagets värderingar och vilket sätt jag vill driva bolag på. För jag köper inte att alla måste göra på samma sätt! I många olika startup- och e-handelssammanhang pratas det så oerhört mycket om finansiering, som att det är enda vägen framåt. Och det är klart, det finns ju en hel kultur och bransch kring detta, såklart trycker de på att du måste växa fort, fort, fort. Men det pratas mindre ofta om effekterna av att ha externa ägare.

Jag är nämligen övertygad om att så fort du får in externa finansiärer, speciellt när vi pratar större pengar än ängelinvesteringar, så är det siffrorna som kommer styra allt. Och det är ju helt naturligt, de investerar ju för att få tillbaka pengarna ett antal gånger om. Då blir fokuset ett annat. Och om det inte är pengarna som är det allra viktigaste för dig när du driver företaget så lär det leda till konflikter, förr eller senare.

Speciellt som e-handlare borde det kunnas lyftas upp fler exempel på företag som lyckas utan externt kapital – för de finns ju! Till skillnad från andra startups, där man kanske behöver ett team på 10 för att utveckla en produkt innan den ens kan visas upp för kunderna, så har du intäkter från start – om än små. De intäkterna går att jobba vidare på. Men det kräver en annan uthållighet, och är en annan resa.

Ångrar jag då några av de diskussioner eller alla timmar jag har lagt ner på finanseringen? Nej, absolut inte, trots att det har tagit en hel del fokus från mig. Det har gett mig ovärderlig feedback, och jag har tvingats formulera mig kring vad som är viktigt och vad jag har för bild av hur bolaget ska utvecklas. Och jag stänger inga dörrar, längre fram kanske det kommer passa bättre. Men då kommer jag ha god nytta av det jag har lärt mig den här gången.


Lästips på temat: Aline som driver The Blue House (där vi just nu är) tipsade om den här artikeln. Det finns många godbitar i denna långa långa läsning. Ett av mina favoritcitat: ”Build a company that you wouldn’t ever want to sell”.

Att skapa utrymme för nya perspektiv

Kan ni ibland känna att ni bara springer på i samma gamla vanliga hjulspår? Bara jobbar på med allt som ska göras, på samma sätt som alltid, och hinner inte med att reflektera eller lyfta blicken? Tror att vi alla har varit där… Men nu har vi gjort ett par saker för att röra om i grytan!

Efter att i flera år inte riktigt ha trivts i Stockholm, trots att det är hemma för både mig och min man, så bestämde vi oss till slut för att göra något åt det. Det var en kombination av saker som gjorde att det plötsligt blev möjligt – jag visste att jag inte skulle ha någon anställd efter att vi stängde vår popup-butik, min man sade upp sig från sitt jobb och vi lyckades hyra ut vårt hus. Eftersom jag inte har något lager så kan jag enkelt flytta med mig kontoret varsomhelst, så vi tog vårt pick och pack och drog till Malmö där vi nu har hyrt en andrahandslägenhet för ett par månader och under en period jobbar jag och min man tillsammans med att utveckla mitt bolag, medan han letar nytt jobb.

Som så ofta när man börjar röra om i grytan så dök det upp nya spännande möjligheter. Veckan innan vi flyttade till Malmö fick jag ett mejl med en inbjudan till The Blue House i Marocko. Det är ett typ av entreprenörskollo, alldeles nystartat, där entreprenörer från flera länder samlas i ett hus vid havet för att jobba med sina respektive bolag. Så här är vi nu. Vi har snart varit i huset i en vecka, och börjar hitta lite nya rutiner. Bara att byta miljö ger möjligheter för nya perspektiv på saker och ting, och att dessutom tillbringa dagarna med nya personer från andra länder ger också nya perspektiv. Att man dessutom gör det i en liten fiskeby vid atlantkusten, där de flesta surfar mest hela dagarna, solen skiner och det är en sisådär 25 grader – tja, det gör ju inte saken sämre om vi säger så…

Det är spännande att börja om på det här sättet, att börja titta på allt man gör med nya ögon och fundera över om det verkligen är bra eller om man gör det bara för att man “alltid har gjort så” eller “alla säger att man ska göra så”. De senaste veckorna har vi träffat så mycket nya människor, vridit och vänt på allt möjligt, och framförallt pratat mycket värderingar – vad är viktigt för mig och oss, både privat och för bolaget? Det har lett fram till en del spännande tankar, så jag tänkte ta upp bloggandet här igen för att dela med mig lite av detta. En del saker kommer nog att provocera lite, men jag tänker att det är bra – man behöver ifrågasätta lite för att komma vidare. Så häng med. Vi har en spännande vår framför oss!

Hello world!

I slutet på förra veckan smög vi ut vår nya internationella sajt för Nordic Design Collective. Det är visuellt inga stora ändringar mot hur sajten såg ut när vi lanserade innan sommaren, men nu har vi också öppnat för att skicka produkter till hela världen. Vi vet ju redan att intresset är stort, och har nu i slutet på sommaren nästan haft dagliga förfrågningar från kunder utanför Sverige som vill handla. Mer info i vår pressrelease här.

Och ja, smygstarten gick rätt bra måste jag säga. Vi har redan fått ordrar från tre kontinenter! Och det utan någon större marknadsföring, mer än våra egna sociala kanaler och nyhetsbrev. Nu börjar det stora jobbet, att börja bygga en internationell publik!

Den här sommaren har annars varit ganska händelserik. Efter vår lansering har vi sett en del intressanta effekter på beteende, trafikmängder och liknande, men det förtjänar nog ett eget blogginlägg. Summa summarum så har det varit en riktigt riktigt bra sommar, och vi har nu börjat slå både trafik- och försäljningsrekord trots det fantastiska sommarvädret!

En annan stor händelse, speciellt för mig personligen, är att jag beslutat att lägga ner Signerat. Förutom min konsultverksamhet i enskild firma är det den första verksamheten jag startat ”på riktigt”, och jag jobbade med sajten i över 5 år! Jag har lärt mig så oerhört mycket under den här tiden och är otroligt stolt över vad jag åstadkommit under den här tiden, men nu var det dags att gå vidare och fokusera helt på den resan vi har framför oss med Nordic Design Collective.

Fullt ös alltså, och därför lite tyst här på bloggen. Nu kör vi!

PS. Och ja, jag inser precis hur nördigt rubriken på det här inlägget är… 😉 Men jag tyckte det passade bra, så då får det vara så.

Vi är live!

Pust och stön! Igår pekade vi om servrarna och kan nu äntligen säga att vi är live med vår nya sajt. Det har varit ett otroligt roligt projekt, om än lite slitsamt för alla inblandade på slutet. Men killarna på Karlsson & Lord har gjort ett fantastiskt jobb, och jag är oerhört nöjd med resultatet! Nu har vi en fantastisk grund att jobba vidare med – för vi är ju såklart långt från klara.

Mer information om de nya funktionerna för våra kunder kan du läsa mer om i vår blogg och vår pressrelease om nya sajten hittar du här.

De stora nyheterna rent tekniskt och praktiskt har jag ju redan berättat för er, och jag tror att ni kan se det mesta på sajten också. Fokus i designen har helt och hållit legat på kunden, att skapa en inspirerande sajt som man kan tillbringa mycket tid på, oavsett tid och plats. Enkelhet i alla steg har också varit ett ledord. Men det allra största jobbet ser ni inte. Det är systemet bakom där alla formgivare själva lägger upp sina produkter. Ett projekt i sig att få på plats, och som vi lagt ner massor med tankemöda, tid, svett och tårar på, men som nu är på plats och som fungerar för lång tid framöver. Igår blev det lite bubbel för att fira, och nu är det dags för midsommarhelg och att landa lite. Sen blir det sommartempo ett tag framöver, och det är välbehövligt för min del.

Kolla in nya www.nordicdesigncollective.se! Vad tycker ni?

Gästbloggar på Entreprenör24

Man kan ju tycka att jag har tillräckligt att göra ändå kring nylanseringen. Men jag kunde inte låta bli att tacka ja när jag fick frågan om att gästblogga ett par veckor på ehandelsbloggen på Entreprenör24. Häng gärna med dit också!

Uppdatering från plattformsprojektet

Jag misstänker att ni undrar hur det går. Vi skulle ju lansera vår nya webb i maj/juni, och nu är vi ju en bit in i juni. Och vet ni vad. Som de flesta it- och webbprojekt har vi blivit lite försenade. Men bara lite, och jag vågar nästan säga att det bara är ett par dagar bort nu (med risk för att jinxa alltihop).

Killarna på Karlsson & Lord har jobbat otroligt hårt de sista veckorna, och är klippor att ha att göra med! Trots en del motgångar på olika håll så är de alltid lika glada, tillmötesgående och måna om att det här ska bli bra i slutänden.

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om vad som kommer komma på nya sajten, för det blir ju en del nyheter jämfört med vår nuvarande. Både kundupplevelse, enkelhet och inspiration har vi försökt hålla i fokus under utvecklingsarbetet.

  1. Sajten är helt responsiv. Vi har en hel del mobil trafik, och jag vet att vår målgrupp använder sina smartphones mycket. De gillar dessutom att inspireras, så fokus ligger på mycket och stora bilder.
  2. Bättre sociala funktioner. Även här är handlar det om att vår målgrupp är aktiv i olika nätverk, och vi vill ta hänsyn till det även hos oss.
  3. Spara kassa och följa sina beställningar. Mer eller mindre standardfunktionalitet idag, men funktioner vi har saknat.
  4. Integrera mer mot vårt övriga innehåll. Vi jobbar mycket med vår blogg och andra sociala kanaler, och försöker integrera detta än mer på vår sajt, så att besökarna hittar mer inspirerande material.
  5. Internationell försäljning. Ett av huvudsyftena med plattformsbytet. Vi har ju idag redan mycket internationell trafik och internationellt intresse, men de har idag inte kunnat handla från oss. Det kommer de snart kunna göra.

Utöver det är det en hel del förändringar bakom kulisserna, men de är rätt tråkiga och specifika för just oss, så de går jag inte in på. Och även om den här sajten är ett lyft på många sätt så är vi långt ifrån klara och det finns (som alltid en lång lista med förbättringsområden). Men Rom byggdes inte på en dag, och med tanke på förutsättningarna i fråga om både pengar, folk och övriga resurser så är detta en riktig prestation, och vi lägger nu en fantastisk grund för att bygga vidare på sajten.

Snart snart snart kommer ni att få se sajten! Lovar att återkomma så fort det finns mer nyheter.











Leverantörserbjudanden