Om finansiering – och att välja en annan väg

Förra året var var ett intensivt och slitigt år. Under våren lade jag mycket tid och energi på att att mejsla ut en strategi för att växla upp företaget, och givetvis innefattade planen en finansieringsrunda. Att öppna en popup lockade också, frågan var bara när, var och hur. Parallellt med ett par väldigt positiva investerardiskussioner under senvåren bestämde jag mig för att skriva på kontrakt för en lokal i Nacka Forum under hösten. Efter semestrarna sprack de pågående diskussionerna (vilket jag idag är glad för) och effekten blev att jag med väldigt knappa resurser skulle öppna och driva en butik i ett av Stockholms största köpcentrum – med de öppettider det innebär. Just den resan kan jag återkomma till (misstänker att många som läser detta är intresserade), men att kalla hösten för tuff är en underdrift.

Fokus under hösten var alltså mest på att överleva. Jag gjorde många saker halvdant, bara ”good enough” och knappt det, jag släckte bara bränder och hade ingen tid alls att tänka på framtiden. Som ni säkert förstår så sliter detta oerhört på många olika sätt och det roliga med att driva företag glömdes snabbt bort. Samtidigt som jag behövde hålla butiken flytande (inte ensam som tur var, jag hade extrapersonal som hjälpte till) så var det julhandel, och även om vi inte behöver packa ordrar (tack gode Gud!) så är det mycket extra jobb kring det.

Efter att butiken stängdes har jag istället lagt – och gör fortfarande – all energi på att landa, utvärdera, analysera och hitta tillbaka till kärnan i varför jag gör det jag gör. Strategiarbetet som jag gjorde under våren, med hjälp av råd från flera bra personer, håller fortfarande men ordningen, takten och vissa detaljer behöver anpassas efter nya förutsättningar.

En av de saker jag har bestämt mig för är nämligen att inte ta in (fler) externa investerare just nu, och det grundar sig väldigt mycket i tankarna kring bolagets värderingar och vilket sätt jag vill driva bolag på. För jag köper inte att alla måste göra på samma sätt! I många olika startup- och e-handelssammanhang pratas det så oerhört mycket om finansiering, som att det är enda vägen framåt. Och det är klart, det finns ju en hel kultur och bransch kring detta, såklart trycker de på att du måste växa fort, fort, fort. Men det pratas mindre ofta om effekterna av att ha externa ägare.

Jag är nämligen övertygad om att så fort du får in externa finansiärer, speciellt när vi pratar större pengar än ängelinvesteringar, så är det siffrorna som kommer styra allt. Och det är ju helt naturligt, de investerar ju för att få tillbaka pengarna ett antal gånger om. Då blir fokuset ett annat. Och om det inte är pengarna som är det allra viktigaste för dig när du driver företaget så lär det leda till konflikter, förr eller senare.

Speciellt som e-handlare borde det kunnas lyftas upp fler exempel på företag som lyckas utan externt kapital – för de finns ju! Till skillnad från andra startups, där man kanske behöver ett team på 10 för att utveckla en produkt innan den ens kan visas upp för kunderna, så har du intäkter från start – om än små. De intäkterna går att jobba vidare på. Men det kräver en annan uthållighet, och är en annan resa.

Ångrar jag då några av de diskussioner eller alla timmar jag har lagt ner på finanseringen? Nej, absolut inte, trots att det har tagit en hel del fokus från mig. Det har gett mig ovärderlig feedback, och jag har tvingats formulera mig kring vad som är viktigt och vad jag har för bild av hur bolaget ska utvecklas. Och jag stänger inga dörrar, längre fram kanske det kommer passa bättre. Men då kommer jag ha god nytta av det jag har lärt mig den här gången.


Lästips på temat: Aline som driver The Blue House (där vi just nu är) tipsade om den här artikeln. Det finns många godbitar i denna långa långa läsning. Ett av mina favoritcitat: ”Build a company that you wouldn’t ever want to sell”.

 

8 thoughts on “Om finansiering – och att välja en annan väg

  1. Vad jag vet så har både vi och Partykungen lyckats utan externt kapital.

    Även Dan drog väl igång RoligaPrylar utan det?

    Det finns rätt många (vad jag förstått), men de som blir största är de som tar in kapital (kanske av förståeliga skäl..).

  2. Grymt! Just att lägga stort fokus på värderingar (och fundera vart man själv samt företaget står) tror jag är oerhört bra och smart. Det i sig betyder ju ett tydligare varumärke och också en möjlighet att växa mer långsiktigt. Uppriktigt sagt tror jag tydliga värderingar (och därmed starkare varumärke) gör företaget mindre konjunktur- och konkurrenskänsligt.

  3. Daniel: Även Gents.se, fick jag lära mig häromveckan, och jag misstänker att det finns många fler med rätt ordentliga omsättningar som klarat sig själva. Men det är ju sällan vi hör talas om dem.

    Delvis hänger väl storleken ihop med finansiering, men kanske också att externa investerare kräver/genererar mer pr och uppmärksamhet?

    Kanske något för Julius och ehandel.se att gräva vidare i? För om man klarar sig utan kapital så jobbar man ju med lönsamhet, och då tycker jag att man förtjänar all kredd i världen!

  4. Tack Johanna! Jag vet ju att du också jobbar väldigt mycket med detta 🙂
    Och jag håller såklart med, tydligare värderingar bör ge ett starkare varumärke och fler ambassadörer, vilket är en fördel på så otroligt många sätt. Men det är ett väldigt långsiktigt arbete!

  5. Företags värde/framgång verkar alltid mätas i siffror, procent och omsättning. Jag vill efterlysa andra värden på framgång; mer passion för det man jobbar med, välmående och glada anställda och samarbetspartners (och företagsägare/ledare), och framförallt nöjda och glada kunder 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *