Hitta tillbaka till sina värderingar

Så vad är då de värderingar är så viktiga för mig?

Först och främst handlar det om varför jag gör det jag gör (investera gärna 18 minuter på att titta mer om ”varför” – väl värt det!). Och för min del handlar det om att hjälpa formgivare och designentreprenörer att växa sina bolag och bli bättre entreprenörer, så att de kan leva på sin passion och talang. Det är det allra viktigaste för mig! Det finns såklart många sätt att göra det, men den väg jag har valt nu är att hjälpa till med försäljning på nätet, för det kokar alltid ner till försäljning i slutändan. Alla har vi räkningar att betala. Och jag tänker inte ägna mig åt välgörenhet, det ska fortfarande vara en ekonomiskt hållbar verksamhet. Det handlar både om krass verklighet men också att föregå med gott exempel.

Jag tror också på öppenhet, och det är just därför jag skriver om detta. Alla idéer, verksamheter och projekt mår bättre av att ventileras med andra. Man vet aldrig vad det leder till, i form av feedback, kontakter, nya idéer eller annat. Det värsta som kan hända är väl att nån annan inte gör om mina misstag, och det är ju bara bra isåfall. Då var det till nån nytta.

En annan grundläggande värdering är kvalitet. Hellre göra färre saker, men göra de så bra att du är riktigt stolt över dem. Det här är kanske en av de svåraste för mig, för jag har notoriskt svårt att säga nej. Det är ju så roligt att säga ja till nya projekt och samarbeten! Men om jag ska vara ärlig så känns det inte riktigt bra i magen alla gånger när saker inte är helt 100. Inte dåligt på något sätt, och helt klart väl fungerande, men lite slarvigt i detaljerna. Och det värsta är att det ofta är ganska lite som saknas för att det ska bli tipptopp, men det är lätt att tulla på det här när tiden inte riktigt räcker till.

För mig handlar detta också mycket om storytelling. Jag vill inte bara sälja produkter, jag vill lyfta upp de formgivare jag jobbar med och berätta deras historier. Varför de började skapa. Hur deras verklighet ser ut. Hur de tillverkar sina produkter. Allt så att våra kunder och följare får en bättre förståelse för all passion, kärlek, slit och talang som finns i produkterna vi säljer hos oss.

Som ni märker är det mycket mjuka värden. Det handlar inte att ha en hög tillväxt varje år, expandera på x antal marknader eller disrupta designbranschen (även om det är det jag gör, nu dessutom med lönsamhet). Det handlar om att finnas där för de formgivare jag jobbar med, inspirera och stärka dem – och samtidigt hjälpa våra kunder att hitta till alla de guldkorn som finns i vårt sortiment. Det är utmaning nog, och nu när jag har jobbat med det här i ett antal år så verkar det faktiskt som att det lönar sig i längden. Men det är ett långlopp, inte tu tal om saken.

Det här kommer förstås också påverka hur vi kommunicerar med omvärlden. Och inom det här området kommer jag svära en del i kyrkan framöver. Men jag tror att jag återkommer till det längre fram…


 

Och idag är jag lite extra glad och stolt. För femte gången (den tredje för Nordic Design Collective) är jag med på Internetworlds Topp 100-lista som en av Sveriges 10 bästa ehandelssajter! Med tanke på mina mednominerade är det här inget annat än en stor, stor ära…

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *