När man växer för fort

Det är lätt att förstå att det är svårt att hålla fast vid sina värderingar när ett företag växer för snabbt och det börjar handla om mer pengar. Det spelar nog ingen roll hur övertygad man är från början – när det börjar gå fort är det lätt att börja snubbla.

Häromveckan såg vi en väldigt intressant dokumentär på Netflix, Print the legend, som jag tycker visade detta på ett väldigt tydligt sätt. Det som börjar som två idealistiska företag som utvecklar varsin 3D-printer – den ena byggd på open-source och den andra finansierad via Kickstarter – slutar med maktkamper, grundare som slutar/blir utsparkade och i slutändan ganska traditionella företag.

Vad hände med nybyggarandan på vägen? Känslan av att ”vi går vår egen väg, gör på ett nytt sätt”? Och den viktiga relationen till sina kunder, fans och crowd? När blir det viktigare att leverera fina siffror till ägarna än att leverera något bra som dina användare och kunder faktiskt vill ha och är engagerade i?

Svåra frågor, och jag har absolut inte något svar. Men det är nog värt att tänka på emellanåt, speciellt om man växer och springer fort. För det är så lätt att börja springa åt fel håll…

Mycket sevärd dokumentär med andra ord, och inte så mycket för att den handlar om en cool teknik, utan mer ur perspektivet entreprenörskap/ledarskap/värderingar.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *