Mina tankar efter Nordic eCommerce Summit

Be inspired. Be brave. Det var temat på årets Nordic eCommerce Summit som gick av stapeln förra veckan, och nog blev jag inspirerad alltid. Som alltid var det ett ambitiöst program och Sarah Wittbom och hennes gäng på Nordic eCommerce Knowledge lyckades sy ihop allt på ett fantastiskt sätt (efter några små praktiska motgångar på förmiddagen första dagen).

Det var några återkommande teman på årets föreläsningar. Det handlade dels mycket om lönsamhet (högaktuellt med tanke på alla uppköp, rekonstruktioner och rekryteringar av nya vd-ar), men också om multikanal, internationella utblickar och kunden i fokus. Det var imponerande många internationella föreläsare på årets konferens, och det tror jag är nyttigt för oss! Vi lever ju i en liten liten ehandelsbubbla här i Sverige och då är det bra att få in lite nya tankar och synsätt för att röra om lite i bubblan.

Att sätta kunden i fokus var det många som pratade om, och det är viktigt att aldrig glömma det. Det är lätt att prata om konverteringar, A/B-tester och remarketing – men om man inte har ett bra erbjudande eller bryr sig om kunden så spelar det ingen roll. Som Jesper Kärrbrink sa: ”vi är blomsterförmedlare, inte e-handlare. E-handel är bara en av våra kanaler”. (Katrin har också bloggat bra på samma tema)

Multikanal (eller omni-kanal) pratades det också om. Fantastiskt mycket. Och jag kan inte låta bli att fundera över vad detta kommer innebära för oss mindre e-handlare, som inte har tillgång till ett stort varumärke, ett nätverk av fysiska butiker eller ett flöde av fysiska kunder. Fler och fler av de större detaljhandlarna är nu på gång – starkt – och har helt andra resurser än vad vi har. Hot eller möjlighet? Säkert både och, men vi måste förhålla oss till det på något sätt.

Som de flesta event nuförtiden filmades allt och det går att se det bästa i efterhand. Mina favoriter var:

Sammantaget blir det ett högt betyg, trots att lokalen inte var den bästa (även om huvudscenen var fantastisk). Att det var soligt och härligt sommarväder gjorde ändå att det gick att mingla och prata med många, men det var lite svårt att hitta till alla symposier från sponsorerna. Kvällens middag och fest var det mest proffsiga jag sett på länge, och att Sarah, Louise och Maria ställde sig mitt på scen och gjorde ett shownummer till ”Vogue” var riktigt modigt!

Så stort och varmt tack till Sarah, Lena, Christoffer, Maria och Louise på Nordic eCommerce Knowledge och alla partners för en bra konferens!

 

Inspiration med en liten liten doft av unket

Det är konferenssäsong igen och i förra veckan gick resan till Göteborg och Scandinavian eBusiness Camp, arrangerat av Jetshop. SEBC har växt otroligt på de få år som konferensen arrangerats och jag imponeras av nivån på arrangemanget, blandningen av talare och den familjära stämningen. Bra jobbat Stefano, David och alla andra!
Moderator var duktiga Carin Hjulström. Hon ställde fantastiskt bra frågor efter varje presentation och var inte heller rädd för att ställa lite obekväma frågor, något som ofta glöms bort.
Det var många som pratade om fokus och att det inte går att lyckas om man inte fokuserar och satsar långsiktigt. Men här var det något jag reagerade på… Jag håller absolut med om att fokus och långsiktighet är viktigt för att driva företag. Men hur går det ihop med att jobba 80-100-timmarsveckor, som någon lyfte upp som ett bra exempel?
Där håller jag inte med! Jag tycker att den typen av arbetssituation är tecken på både dåligt ledarskap, dålig effektivitet, dålig fokusering och är dessutom otroligt kortsiktigt. För vem orkar med det tempot särskilt länge? Nej, 80-timmarsveckor tycker jag är en dålig kvarleva från 90-talet som ingen av oss borde sträva efter och framförallt inte lyfta fram som något bra. Och att investerare pratar om det som ett tecken på fokus och att man ”är total” känns ganska ointressant och gammaldags.
Men bortsett från den lilla unkna jobba-ihjäl-sig-doften som ibland gjorde sig påmind var det många bra föreläsningar. Rörligt material återkom flera gånger, likaså att berätta en story och jobba med känslor. Det är två sessioner som har fastnat extra mycket hos mig. En av dem var (förstås) Julia Mjörnstedt från Ung Cancer – gissa om hon har en känslomässig story att dela med sig av! Hon talade direkt från hjärtat och det märktes! Och jag älskade att hon delade med sig av sina tidiga ehandelserfarenheter, där de hade speciella koder på kuverten för att hålla koll på vad som skulle stoppas i från de beställningar som bara trillade in via mejl, och som sedan satt och kollades av mot förskottsbetalningarna via ett bankutdrag. Tack Julia!
Min andra favorit var Lottie Knutsson från Fritidsresor. Även har pratades det mycket om kommunikation med sina kunder, att jobba med känslor och att dela med sig. Vi som såg Lottie på tv i samband med tsunamikatastrofen vet ju redan att hon är en bra talare, och sessionen på SEBC var inget undantag. Hon delade dessutom med sig av konkreta tips och intressanta siffror – stort tack för den öppenheten!

Alla föreläsningar finns att se här på ehandel.se
, och jag kan också varmt rekommendera Johan Ryding från Sportamore som också delade med sig öppet om deras resa och lärdomar.
Sammantaget alltså en fantastisk konferens och en mycket trevlig resa till Göteborg! Jag kommer gärna nästa år också…  😉
 

De 10 största misstagen…

…en entreprenör kan göra. Jo, visst har vi sett många sådana här listor, och av varierande kvalitet. För ett tag sen trillade jag över den här föreläsningen med välkända marknadsförings- och entreprenörsikonen Guy Kawasaki. Som så många amerikaner är han en fantastiskt bra (och rolig) talare, så jag vill ändå rekommendera detta.

Föreläsningen är från The UC Berkeley Startup Competition, så ganska mycket handlar om investeringar och pitchar, och är kanske inte så intressant för de flesta. Men han har några poänger som jag ändå tycker gäller för de flesta och som är så himla lätt att glömma bort – speciellt när man börjar gå på event och mingel i ”startup-världen” där det mesta på nåt sätt verka handla om finansiering.

  1. Fokusera på säljet! Om du får igång försäljningen så löser sig det mesta, för då kommer pengar in i bolaget
  2. Börja testa i verkligheten istället för att bara prata om det. I klippet pratar han om ”pitching instead of prototyping”, men den här tanken går att applicera på rätt många delar. Det är så himla lätt att fastna i att göra snygga presentationer och planer, istället för att bara börja göra! Men när man börjar göra ser man snart vad om fungerar och vad som inte fungerar.
  3. Det är en parallell process. Det går inte riktigt att göra saker i en speciell ordning för allt händer samtidigt. Hela tiden! Visst vore det skönare om man kunde fokusera på en sak i taget, och till viss del behöver man såklart prioritera upp vissa saker och strunta eller skjuta på andra. Men att bara göra en sak i taget – nä, glöm det. Nu, medan jag ”fokuserar” på att bygga den nya sajten, så ska vi samtidigt förbereda all marknadsföring, testa sajten, hålla våra formgivare informerade och uppdaterade – och så all vanlig administration på det.

Här kan du titta på hela föreläsningen. (Filmklippet är 1 timme och 20 min, men själva föreläsningen börjar ungefär vid 8 min och pågår i drygt 30 min, sen är det frågestund).

Vad tycker du? Håller du med, eller är det här bara amerikanskt mumbojumboskitsnack som är bäst att strunta i?

 

Fullt ös

Det har varit lite tyst från mig ett tag. Det är nämligen full fart bakom kulisserna nu. Vi börjar närma oss lansering (ett par veckor bort bara…) och som vanligt är det fortfarande en del saker som inte är helt på plats. Det finns ju alltid en viss nervositet inblandat när det gäller en stor lansering, men jag är faktiskt inte så orolig att nåt ska gå åt skogen. Däremot är det många bollar att hålla reda på. Både tekniskt, designmässigt och innehållsmässigt. Sajten ska vara lättanvänd för mina formgivare, och ännu mer lättanvänd för kunderna. Hur ska innehållssidorna se ut för desktop och mobil? Hur ska vi göra med valutorna?

Och så marknadsföringen, vilka kanaler ger bäst och snabbast resultat? Det är nya marknader och det enda jag kan vara säker på är att det är massor som vi inte vet. Det vi vet är att vi redan idag har massa internationella besökare, men hur når vi ut utanför den redan frälsta målgruppen? Och Facebooksidan, hur gör vi med den? Och bloggen? Ska vi ha separata svenska och internationella eller köra dubbelspråkigt? Bloggen blir iaf dubbelspråkig… Och alla andra kanaler sen, som Pinterest, Instagram, adwords, pr, annonser…

Och som inte det var nog så är det snart konferenssäsong igen (tur att man har hela kontoret i datorn och kan jobbar varsomhelst) och snart dags för ny kontorsflytt. Vi visste ju att vi flyttade in i ett rivningskontrakt, och sista juli måste vi vara ute. Det ska nog lösa sig på nåt bra sätt, och det är knappast min prio ett just nu, men det är ännu en boll att hålla ögonen på.

Ni förstår, det är fullt upp. Inte för att jag klagar, bara en kort förklaring till min tystnad.

Tills vidare vill jag tipsa om två andra och mycket bra inlägg, som båda handlar om konvertering – men på lite olika sätt.

Bättre konvertering för e-handlar i 4 steg – Conversionista

Kan du din konvertering – Katrin Lundgren

Trevlig helg!

 

Varför är besökarna egentligen på din hemsida?

Arbetet med vår nya sajt och plattform rullar på i bra fart just nu, och lansering är planerad till månadsskiftet maj/juni. Vi jobbar flexibelt och agilt, och det betyder att alla beslut inte är fattade än. En av de stora stötestenarna som jag nu har grubblat över i många veckor handlar om design, navigering – och förstasidan!

Det mesta har fallit på plats när det gäller övergripande navigering, produkt- och kategorisidor. Men förstasidan sitter långt inne… Det finns ju så mycket man vill ha med där! Det ska både vara aktuella teman/kampanjer, nya produkter, vi vill lyfta upp de enskilda formgivarna, en topplista ska väl finnas med, alla kontaktuppgifter förstås, och så måste vi ju ha med våra sociala flöden med Facebook, bloggen, Pinterest, Instagram… Ni känner säkert igen det, listan kan göras oändligt lång.

Jag försöker nu att skala av så mycket jag vågar, men det är svårt med prioriteringarna. Vad är det egentligen som gör att besökarna konverteras till kunder? Och att de återkommer? Varför besöker de egentligen oss? Alla jag pratar med har olika bild av detta, så i vanlig ordning bestämde jag mig för att fråga de som vet – nämligen besökarna själva. Med hjälp av Polldaddy lade jag upp en liten enkät, egentligen bara en enda fråga, för att försöka få en bättre bild av varför de besöker vår sajt.

Enkäter är alltid jättesvårt, för det är så otroligt lätt att skriva vinklade och ledande frågor. Nu skrev jag 6 påståenden som respondenterna fick rangordna genom att dra runt alternativen, och utgångspositionen på frågorna slumpades (för att de som jag skrev in först alltid skulle bli högst rankade). Vi fick in 85 svar innan jag avbröt enkäten. Då hade alternativen stabiliserat sig, så jag tror att detta ger en tillräckligt bra bild av besökarnas åsikter.

Att inspiration står högt på listan är ju tydligt, och det kan ju tolkas som lite tråkigt att alternativen som handlade om köp handlade längst ner, vi är ju trots allt en butik. Jag tror å andra sidan att man sällan tydligt säger att man är ute efter att handla, iallafall inte i vår bransch. Mina tidigare tankar att låta produkterna i sig ta stor plats på vår nya sajt, i form av stora bilder och ett tydligt produktflöde, verkar iallafall vara rätt tänkt.

Den viktigaste lärdomen är nog ändå att vi behöver hitta ett sätt att ”inspirera” till köp. Exakt vad det innebär är jag inte helt säker på (även om jag såklart har en del tankar).  Jag tolkar också svaren som att vår satsning på mer content, i form av egna fotograferingar och blogginlägg, ligger i linje med vad kunderna vill ha – även om detta inte går att räkna hem bara genom att granska Analytics.

Utöver att rangordna de här alternativen fanns ett fält för övriga kommentarer, och där har vi faktiskt bara fått ros. De som svarat har själva lyft upp att vår sajt är lättanvänd, enkel att navigera och fylld med fina produkter! Känns riktigt fint.

Så nu vill jag fråga dig – VET du varför besökarna är på din hemsida? På riktigt? Om inte, lägg några minuter på att sätta upp enkäten och lägg in ett litet script på förstasidan. Jag lade ungefär 30 min på att sätta upp detta, och Polldaddy är gratis att använda (i mindre volymer). Det är helt klart värt den investeringen!!!

 

E-handlar-after-work i Stockholm istället för eMeet

På Webbdagarna igår stod jag och Fabiola Wikström och pratade om att det var så synd att det inte blir något eMeet i vår. En av de viktigaste funktionerna är ju det sociala, så istället bestämde vi att vi kör en afterwork/tweetup om ett par veckor istället – så att vi klarar oss till höstens konferens.

Efter en snabb tweet vet vi redan nu att vi blir ett litet gäng. Och på något sätt kändes det bra att stå i stora utställarhallen på Waterfront och skicka den där tweeten, eftersom det var i just den lokalen som eMeet föddes för ett par år sedan – också efter ett spontant infall av Wilma, Nolingo, Tonerkungen och Gamsun. Nu har vi inga större ambitioner med detta än att ses över ett glas vin eller två, men det är ju inte så illa det heller.

Plats: Rival (Mariatorget, Stockholm)
Datum: tisdag 26 mars
Tid: från 17.30

Jag kommer. Kommer du?

 

Försök till sammanfattning från Webbdagarna

Nedsjunken i soffan efter två intensiva dagar på Waterfront och Webbdagarna tänkte jag att jag skulle ge mig på några slags reflektioner. Inte helt lätt, då det funnits mycket bra, men jag ger det ett försök.

Jag var inte ensam e-handlare där, men vi var flera som konstaterade att vi inte var så många. Jag vet inte om de flesta sparar sig till Nordic eCommerce Summit senare i maj, men jag blev förvånad över att jag inte kände igen fler i minglet ändå. Och visst är de flesta sessioner inte direkt kopplade till e-handel, men desto fler handlar om kommunikation och marknadsföring – och det är väl ändå något av det viktigaste en e-handlare sysslar med…?

Temat för konferensen var rörligt, så en hel del sessioner handlade om video på olika sätt. Ett av de mest uppskattade inslagen var de unga svenska Youtube-stjärnor som intervjuades skickligt av Beata Wickbom. Jag, som så många andra i publiken, kände mig otroligt gammal och blev imponerad över hur professionella, ambitiösa och seriösa de var. Kolla in det klippet, det säger något om vad som händer därute just nu.

Måns Adler höll också en väldigt uppskattad presentation om Bambuser och hur tekniken förändrar världen. Det låter kanske pretentiöst, och självklart handlade också en stor del av presentationen om den arabiska våren och om det som händer i Syrien nu. Men inte bara… Också det här är sevärt!

Det var mycket bra på scenerna under båda dagarna, och det mesta finns på något sätt rapporterat på Internetworlds hemsida, så jag kan verkligen rekommendera det. Men för att nämna några guldkorn till så handlar det om appsuccéer, kreativ e-postmarknadsföring, content marketing, marketing automation och tjänsteutveckling för olika skärmar.

Fanns det nåt branschskvaller då? Nja, jag vet inte det jag… Jarno på Nelly gjorde ett som vanligt mycket uppskattat framträdande och berättade öppenhjärtigt om misstag och lärdomar han tar med sig från Nelly, och berättade lite framtiden. Det kommer bli e-handel igen, och den här gången ska han bygga sin egen plattform. Och den ska han också sälja sen. Apropå plattformar så såg jag också en och annan e-handlare i diskussioner med utställare, så jag misstänker att vi kommer se flera plattformsbyten det kommande året.

Och ja just det. Den där semifinalen i Pitch me up? Jotack, det gick bra och jag var en av 10 som gick vidare till finalen! Den 19 mars är det final på Grand Hotel, och via webben. Då får ni lova att rösta på mig!

 

Magkänsla, data och spännande event

För snart ett år sedan höll jag en session på Geek Girl Meetup om att kombinera magkänsla och data. Jag tyckte att det under en period pratats så himla mycket om datadrivet, big data, osv. Och även om data är otroligt viktigt så måste man ha med de mjukare värdena också. Att kunna lyssna på sin magkänsla, för att sedan använda data som underlag för att se om det stämmer. Efter sessionen blev jag också intervjuad i InternetWorld i ämnet.

Därför är det lite roligt att läsa det här inlägget, från grundaren av Fab.com. Magkänsla och data i en härlig kombination. Vi kallar det för en vinnande strategi, eller vad säger ni? 😉

Det är för övrigt en intensiv vecka den här veckan. Ikväll ska jag delta i Pitch me up, och sedan följer två fullspäckade dagar på Waterfront där Webbdagarna går av stapeln. Ses vi där?

 

Mobilt rockar fortfarande

Vår nya plattform kommer naturligtvis vara utvecklad med den mobila utvecklingen i åtanke. Trafiken via mobiler och plattor bara fortsätter att öka, och trots att vi inte har nån mobilanpassning alls idag så sker en ganska stor del av transaktionerna redan idag mobilt.

Som vanligt blev jag chockad när jag satte mig för att titta lite mer noggrant i Analytics kring detta. I januari var ungefär 34% av trafiken mobilt (inkl plattor) och ungefär 27% av transaktionerna. Helt galet! Konverteringen var, kanske inte så oväntat, låg på mobilen men betydligt högre på plattorna.

Min analys av detta är att man gärna surfar efter inspiration och information på mobilen, och det är också i mobilen man läser sina mejl (dvs våra nyhetsbrev). Men det är fortfarande för krångligt att slutföra köpen där. Det gör man istället i soffan på kvällen på en läsplatta eller laptop. Vi ser tydligt i vår statistik att vi har mycket besök och köp på kvällar, efter att barnen gått och lagt sig.

Jag läste också ett intressant blogginlägg på Econsultancy på just det här temat, med en väldigt talande infografik:

Vad blir då konsekvensen av detta? Det jag funderar på är om det är responsiv design som är rätta vägen. Jag har länge tänkt så, men kanske är det en mobilsajt med än mer anpassat innehåll som skulle fungera bättre för oss? En mobilsajt där tyngdpunkten ligger på inspiration istället för köp, istället för att göra en responsivt anpassad butikssajt.

Hur tänker ni kring detta? Är responsivt lösningen på alla problem, eller bara ett trendigt buzzword?

Detta inlägg är också publicerat på ehandel.se.

 

Hello world. I’m still here.

Hej bloggen. Tänkte att det är dags att sparka liv i dig igen. Det händer nämligen mycket spännande nu som jag vill dela med mig av.

Först vill jag berätta att nyemissionen som finansierades via Funded By Me nu är klar. Tillräckligt med kapital för nästa steg, men framförallt 9 kompetenta investerare som tror på mig och mitt koncept, och som redan bidragit med bra kunskap och erfarenheter! En av dem är Jenny Sörling och hon har dessutom börjat jobba heltid med mig, så nu är jag inte ensam längre. Fantastiskt skönt!

Nästa steg handlar alltså om att börja sälja internationellt. Och det steget innebär också ett plattformsbyte. I ett företag med begränsade resurser är det viktigt att kunna göra smarta saker på enkelt sätt. Jag har länge varit imponerad över utvecklingen i Magento-communityt, och har därför beslutat att flytta Nordic Design Collective till Magento. Jag får hjälp med detta av de duktiga killarna på Karlsson & Lord, som jag har haft kontakt med i olika sammanhang i flera år. Förutom bra erfarenhet av e-handel och Magento så har de äkta passion för sitt jobb, gillar både tekniken och affären, och är dessutom måna om att jobba långsiktigt hållbart. Sånt gillar jag!

I somras bytte jag också driftleverantör till System Easy Admin, mycket för att jag även där hittade en passionerad person. Även om jag personligen inte riktigt förstår att det kan vara så roligt med servrar och konfigurationer, så är jag väldigt glad att Andreas Bergman gör det.

Så med minst tre passionerade utvecklare och tekniker och en ny kollega vid min sida har vi alltså påbörjat arbetet med att flytta över allt vårt innehåll till en ny plattform och i samma veva anpassa verksamheten för internationell försäljning med allt vad det innebär. Det är lite mer komplicerat än för många andra, då jag inte håller på med försäljning i traditionell mening utan ”förmedling i eget namn för annans räkning” som jag lärt mig av revisorn att det heter. Allt vad frakt, moms och annan administration heter blir då 10 resor krångligare än för den som gör saker som man brukar göra.

”Men hur svårt kan det vara” fortsätter jag att intala mig, och tänker att det mesta går ju faktiskt att lösa. Man får bara göra på ett lite annat sätt, så jag fortsätter med det. Och det kommer bli hur bra som helst!