Mattias Pihlström


Mattias Pihlström, VD på Brightstep bloggar om ehandel

Beställa på nätet och hämta i butik

Jag är övertygad om att de detaljhandlare som förstår möjligheterna med sömlös integration mellan sina kanaler är de stora vinnarna i kampen om kunderna framöver. I Norden idag har vi inte kommit speciellt långt i frågan, men det är ändå många som försöker. Jag har varit med om flera projekt där man tagit fram en lösning för att låta kunden beställa på nätet och hämta ut varan i en av de fysiska butikerna, alltså istället för att få det hemlevererat eller till ett av distributörernas utlämningsställe. Flödet i sig skiljer sig inte så mycket och är alltså inte så speciellt svårt att implementera rent tekniskt, de stora utmaningarna ligger i förändringsarbete som jag tänkte gå in lite på nedan. Flödesmässigt sker alltså detta vanligtvis genom att det kommer in en e-handelsorder och att man skeppar varor från centrallagret ut till butik, aviserar kunden som sedan åker till butiken och hämtar ut paketet. I en framtid kommer vi få se en utveckling där beställningen går direkt mot butikens lager så att konsumenten kan hämta ut paketet direkt istället för att vänta 1-3 dagar, men detta innebär andra utmaningar som jag kan blogga om vid ett annat tillfälle.

Så, mina tips till er som funderar på att införa ”köp på nätet, hämta i butik”:

Få med butikspersonalen på tåget

Det räcker inte med att bara införa denna funktion rent tekniskt. Det räcker heller inte med att skicka ut ett mail till alla butikschefer och lägga ut lite text på intranätet. Det krävs utbildning av butikspersonalen så att de vet hur de skall hantera detta flöde. Man behöver antagligen också se över affärsmodellen en vända för att säkerställa att man inte tappar engagemang på grund av att butiken inte får någon affär ut av att ta hand om ”paketutlämningen”. Tänk på att det ofta är rätt stor omsättning på personal (extrapersonal etc) i butikerna och att det alltså måste löpande informeras om det här flödet i den vanliga introduktionen.

Missa inte att lösa aviseringen

Det blir ju ett lite annorlunda flöde här så glöm inte att tänka till lite extra på hur aviseringen skall lösas, dvs hur vet man att butiken har fått paketet och är redo att leverera ut det? Om ni inte har egen distribution till butikerna kan säkerligen distributören hjälpa er med den här aviseringen och skicka den med SMS eller e-post. Säkerställ att aviseringen innehåller den information som behövs, till exempel informera om vad kunden behöver ha med sig till butiken (tex ordernummer & legitimation). Missa heller inte att skicka med adress och öppettider till butiken.

Glöm inte att hjälpa konsumenten i butiken

Ok, jag har köpt på nätet, fått avisering och åker ner till butiken. Var skall jag ta vägen nu då? Skall jag gå till kassan, ställa mig i kö och sedan fråga var jag hämtar upp min e-handelsorder? Eller skall jag knacka på en dörr någonstans i lokalen där det bakomliggande lagret är? Eller skall jag försöka stoppa någon av säljarna i butiken? Se till att skylta upp tydligt i butiken och informera hur en e-handelskund skall göra för att hämta ut sitt paket!

Psst. Best Buy har speciella parkeringsplatser precis vid ingången till de större butikerna som är till för e-handelskunder, just sayin’…

Det här kommer ge oss stora möjligheter till merförsäljning

Jo, om man gör detta på rätt sätt kommer det absolut att finnas stora möjligheter att sälja mer till den kund som beställt varor på nätet och sedan kommer för att hämta ut dem i butik. Men, för att lyckas med detta måste man tänka till ordentligt på processen. Hur vet butikspersonalen vad som finns i paketet för att föreslå passande varor till det man handlat? Kanske kan lagerpersonalen klistra på en fin rekommendationslapp på paketet som butikspersonalen kan använda sig av för att tipsa om passande varor? Kanske kan butikspersonalen plocka upp ordern i mobilen eller via en läsplatta för att se vad som är i och få rekommendationer på varor att tipsa om som baseras på köphistorik både på nätet och i butik? Koppla ihop med lojalitetsprogram, plocka upp tidigare köp kunden gjort för att på det sättet hitta bra varor att tipsa om? Möjligheterna är många!

Det hela blir också mycket enklare om man löser ut ”beställa på nätet, hämta ut och betala i butik”. Har kunden redan betalat på nätet blir det ju ett nytt köp och lite besvärligare process.

Lite andra tankar

  • Erbjuder du fri frakt på detta leveranssätt är det inte ovanligt att över 40% väljer det
  • Fundera på hur detta påverkar eventuell omsättningshyra i butiken
  • Kanske vill kunden inte ha det extra emballaget, erbjud er att packa upp och ta hand om det
  • Kanske har kunden köpt kläder, erbjud dem att prova dem på en gång istället för att åka hem och prova så kan ett eventuellt byte gå snabbare

Hoppas detta var en fin julklapp, god jul önskar vännerna på Brightstep!

DIBS – Next Generation

Igår var jag och några till (utvalda kunder och partners) hos DIBS och lyssnade på vad de har för sig nu och framöver och gav vår feedback. Här kommer en snabb summering för den som är intresserad.

Presentationen var indelad i följande ämnen: Next Generation, Enkelhet och ökad konverteringsgrad, Säkerhet, Betalsätt och Mobilt.

Next Generation
DIBS har arbetat mycket med att bygga en ny bättre teknisk grundplattform senaste tiden som skall syfta till bättre stabilitet och flexibilitet. Man ämnar slå ihop alla olika varianter av lösningar som finns idag (grän/blå/Debitech etc…)
Häromdagen lanserade man ett betalfönster med responsiv design, som alltså skall anpassa sig till den enhet besökaren använder. Värt att notera är att 3D Secure fönstret från banken inte är anpassat hos bankerna ännu så det kan bli lite hoppande i skärmstorlek när man använder detta.
Man har också planer på att lansera en Theme Editor där kunderna själva enkelt skall kunna anpassa betalfönstret.

Enkelhet och ökad konvertering
DIBS lägger nu mer tid på att säkerställa att de tjänster man tar fram är lätta att använda och konverterar så bra som möjligt.
Man har ansökt om att bli betalningsinstitut vilket förhoppningsvis är klart under sommaren, detta skapar många nya möjligheter. Läs mer här:http://www.cisionwire.se/dibs-payment-services/r/dibs-ansoker-hos-finansinspektionen-om-att-bli-betalningsinstitut,c9236655
Ett avtal och samlad utbetalning från flera internetbanker.
Återkommande betalningar, något fler borde titta närmare på möjligheterna med om man har många återkommande kunder!
DIBS upplever ingen stor efterfrågan på eWallet lösningar, deras spaning är att detta beror på att den typen av lösningar fungerar bra på marknader där bankerna inte erbjuder bra tjänster.
Man lanserar framöver en tjänst som man kallar för Fast Track som bygger på tanken om ett enklicksköp. I skärmarna som visades hade man integration mot Facebook för att förenkla inloggningen.
På det sociala spåret lanserar man ett samarbete med Vendorshop som gör att man som e-handlare enkelt kan sätta upp en butik på Facebook.
Säkerhet
DIBS presenterade sina tjänster DIBS Defender och DIBS SITE Protectr och vi i gruppen resonerade om detta är något som skall vara DIBS fokus eller om man skall förlita sig på tredjepartsleverantörer här. Det lutar mycket åt att det bästa är att luta sig mot tredjepartsleverantörer.

Betalsätt
DIBS arbetar hårt för att lägga till nya lokalsätt, både i Norden men på nya spännande marknader som tex Polen. Lokalt är krediteringar hos SEB (efterlängtat!) och Den Danske Bank stora nyheter.
De Svenska nischbankerna är inte riktigt redo ännu…
Vi pratade en del om utmaningarna som finns kring prestandatest och tester rent generellt då det är svårt att få konton hos internetbankerna för att testa deras lösningar.

Mobilt
Mycket snack och lite verkstad på marknaden. DIBS fokuserar på att säkerställa att deras tjänster fungerar i mobila enheter, både genom sitt responsiva betalfönster men också genom sina kodbibliotek för applikationsutvecklare (iOS och Android). Bra säger jag, keep it up.

Vi avslutade med en trevlig middag och stämningen var mycket god, tack DIBS!

Konferenstider vår 2012 – Kort summering av pågående aktiviteter

Nu så här i slutet på vårens konferensmaraton tänkte jag ge mig på att kort summera mina samlade intryck. Det går rätt fort då det inte hänt så enormt mycket sedan förra året, den enda riktigt stora skillnaden tycker jag är att mobilen nu verkligen gjort intåg i e-handeln på allvar. Med besöksvolym på 10-20% hos de flesta e-handlarna är det ju verkligen tid att agera, speciellt då det dessutom börjar ske ordentligt med transaktioner i de mobila enheterna. Jag bloggade ju om detta redan förra året som sagt, läs mer här: http://www.ehandel.se/blogg/mattias/5-20-av-besokarna-fran-mobila-enheter-nu-ar-det-dags-att-agera/

I övrigt verkar detta vara det som de flesta e-handlare arbetar med just nu:

  • Plattformsbyten. Hybris, EPiServer Commerce och Magento är glödheta leverantörer just nu.
  • Fortsatt utforska nya sociala medier, just nu mycket snack om Pinterest och dess möjligheter om marknadsföringskanal
  • Bli mer transparent med sin kundservice, delvis flytta ut dialogen till sociala medier
  • Införa systemstöd för hantering av produktinformation (PIM). Hybris och inRiver är glödheta aktörer här.
  • Optimera sina lager och logistikprocesser, inklusive förhandla och utvärdera avtalen med leverantörerna
  • Sökmotoroptimering ala sunt förnuft, get the basics right
  • Laborera med re-targeting
  • Arbeta med statistik som stöd vid affärsutveckling och prioritering av nyutveckling
  • Internationalisering, vi går utanför Sveriges gränser och konkurrensen utifrån ökar
  • Testa små steg istället för att göra total remakes, tex genom A/B testning
  • Organisationsförändringar, e-handeln flyttar in i finrummet och får mer utrymme centralt i verksamheten
  • Multikanalsintegration, detaljhandlarna har nu på riktigt insett att man måste ha en bra strategi och plan för integration av kanalerna
  • Lojalitet 2.0 – Nu sneglar vi på lojalitetsprogram i multipla kanaler som bygger på annat än plastkort och bonus på köp
  • e-postmarknadsföring – Transaktionella mailen får sig en rejäl genomlysning och lyfts upp som marknadsföringskanal
  • Funderar på om Klarna Checkout kan vara rätt alternativ för framtiden, det har varit mycket problem med kortbetalningar senaste tiden
  • Tillverkare / Varumärken säljer direkt – Handlarna kontrar med egna varumärken

Så, har du ovanstående på din checklista är du antagligen inte helt ute och cyklar, rock on!

F-commerce floppar, eller?

Som vi trevar fram och tillbaka, hur skall vi detaljhandlare / e-handlare förhålla oss till Facebook?

I konkurrentanalyser jag gjort på senare tid har Facebook kommit upp på förstaplatsen flera gånger, det är där konsumenten spenderar tid istället för att vara i butiken och handla. Många satsningar på Facebook har varit framgångsrika, bland annat varumärkesbyggande kampanjer, tävlingar och att öppna upp dialogen med konsumenter ala kundtjänst. Något som inte verkar fungera speciellt bra ännu för den stora massan är att starta en butik på Facebook. Spaningarna kring varför det inte fungerar är många, men att helt döma ut det tycker jag känns för tidigt. Som konsumenter är vi kanske inte helt mogna för att blanda in handel i vårt sociala beteende på nätet, men det kommer med all säkerhet att komma. Det handlar nog om att sätta besökaren i rätt sinnesstämning först, dvs ”nu är jag här för att handla, inte för att mingla runt med kompisar”. Vi är ju i mycket stor utsträckning sociala när vi vandrar runt i butiker på stan ihop med kompisar, men mest köp blir det nog när vi innan bestämt oss för att just gå att handla. Att bygga sociala funktioner på e-handelssajterna fungerar ju väldigt bra för många, titta bara på hur mycket kommentarer, delning och dialog Halens har lyckats få på sina produktsidor.

Jag tycker att Oriflame har gjort en intressant satsning på F-commerce genom att låta konsumenterna starta upp egna butiker på Facebook. Det blir kanske lite mer personligt och accepterat att handla på det sättet, då man handlar via en kompis. Nu har jag inga siffror på just Oriflame’s satsning, men den känns rätt. Läs mer om den här: http://apps.facebook.com/oriflamestore/

Jag antar att Tupperware och andra homeparty produkter/varumärken också skulle kunna vinna mycket på att erbjuda e-handelslösningar väl integrerade med Facebook.

När Stadium lanserade sin nya hemsida med e-handel 2007 gjordes en satsning som på många sätt påminner om det Oriflame gjort , nämligen ”Min Butik”. Tanken var att användare på hemsidan skulle kunna sätta upp en egen butik med sina favoritprodukter och att man sedan själv skulle marknadsföra den och driva försäljning. Som motprestation fanns ett poängsystem där man tävlade mot andra ”butiksägare”. Lösningen var inte integrerad med Facebook på den tiden och Stadium var nog lite tidigt ute. Jag tror att den typen av lösning lämpar sig alldeles utmärkt inom ramen för F-commerce och jag tror vi kommer få se mer sådana framöver…

Läs även den här artikeln på temat, där bland annat Forresters analytiker Sucharita Mulpuru uttalar sig: http://www.bloomberg.com/news/2012-02-17/f-commerce-trips-as-gap-to-penney-shut-facebook-stores-retail.html

Saknar bra lösning för lojalitetsprogram

Jag jobbar nu i ett projekt där vi utformar en ny strategi för lojalitet hos en e-handlare. Det finns mycket att göra här och det är ett roligt område.

Vi samlar parallellt med det strategiska arbetet på oss ett antal IT-relaterade krav och när jag tittar på kraven och de plattformar som finns så ser jag ett väldigt stort glapp. Med plattformar så tänker jag primärt på e-handelsplattformar och e-postplattformar. Jag har till viss del också tittat på fristående CRM lösningar men där har jag inte hittat så många som är bra på just e-handel mot konsument, speciellt inte som passar en lite mindre plånbok.

Jag skulle vilja se mer stöd för att göra händelsestyrda aktiviteter i e-handelsplattformarna, alltså få möjligheten att sätta upp triggers på olika händelser som sen resulterar i en aktivitet. I en del plattformar finns skapligt stöd för att sätta upp personalisering på sajten givet händelser, men få plattformar har stöd för att tex skicka ett e-mail baserat på om en viss händelse uppstår. När man väl fått ner sina önskemål är det ju relativt lätt att utveckla dem själv, men här borde det hända mer i plattformarna framöver tycker jag.

Några få exempel på händelser som vi vill agera på:

  • Kund som handlat för x:e gången
  • Kund som inte loggat in på x dagar
  • Kund som inte handlat på x dagar
  • Kund som delat/gillat mer än x produkter på Facebook

Har någon av Er erfarenhet av bra systemlösningar för att bygga en väl integrerad lojalitetslösning, gärna i ett multikanalscenario, eller bara generellt kan dela med er lite om hur ni gjort?

5-20% av besökarna från mobila enheter, nu är det dags att agera

Precis innan sommaren gick jag och våra konsulter tillsammans med de flesta av våra kunder (stora nordiska detaljhandlare) igenom statistikverktygen för att analysera hur stor andel av besöksvolymen som kom från mobila enheter. Innan gissade vi tillsammans vad siffrorna skulle vara och gång på gång var det chockerande resultat. I något undantagsfall var trafikvolymen under 5% från mobila enheter och som mest i närheten av 20 (!!) %. Med dessa siffror måste man agera. Sedan är det såklart väldigt viktigt att tänka till på vad man skall göra för något, det är inte en självklarhet att alla som kommer till din sida från en mobil enhet gör det för att handla. Antagligen är inte alls så fallet, utan mer för informationsinsamling av olika slag. I de fall vi tittat närmare på var trafiken kommer från har det visat sig att det finns ett tydligt samband mellan e-postutskicken och den mobila trafiken, inte så konstigt då väldigt många av oss läser vår e-post i mobilen.

Snabb rekommendation:

  • Se över din situation
  • Ta reda på var trafiken kommer ifrån
  • Gör en undersökning för att ta reda på vilket behov besökarna har
  • Var inte rädd för att vara innovativ
  • Tänk multikanal!
  • Gör en affärskalkyl och ta reda på vad det innebär att bygga en mobil version av din sajt, självklart kan det ibland också vara värt att bara se till att din nuvarande sajt ser bra ut och fungerar i mobila enheter
  • Tänk till på länkarna du gör i e-postutskicken, fungerar landningssidorna bra i mobilen? Samma sak gäller såklart med landningssidor från adwords / SEO arbetet du gör, andelen av sökningarna hos Google från mobila enheter ökar konstant..
  • Det ringer antagligen väldigt många leverantörer till dig som vill sälja ”out of the box” lösningar för från tusenlappen och uppåt, i de allra flesta fall är dessa lösningarna bra om du söker en separat lösning för den mobila kanalen, men vill du ha en integrerad lösning med handel bör du utgå från den e-handelsplattform du har och bygga en mobil lösning som en separat sajt i det verktyget, alternativ anpassa den befintliga sajten så att den fungerar både för webbläsare på datorer och i mobila enheter.
  • Tänk till på hur lösningen skall identifiera vilken enhet användaren har, det finns färdiga lösningar för det här och er e-handelsplattformsleverantör kan med all säkerhet hjälpa er
  • Om du skall sälja i mobilen är faktura antagligen ett betalsätt att föredra till att börja med, men underskatta inte användarna, vill de så kan de såklart knappa in uppgifter i telefonen bara lösningen är användarvänlig och känns säker

Lite snabba funderingar, nu måste jag ut i verkligheten igen och leverera i de projekt jag jobbar med. Rock on!

Summering från Detaljhandelsdagen 2011

Market arrangerar varje år en konferens som heter detaljhandelsdagen, ett mötesforum för detaljhandlare för att utbyta erfarenheter om hot och möjligheter. I år gick den av stapeln 19 maj på China teatern i Stockholm. För några år sedan pratades det mycket om ”hur möter vi hotet från e-handeln”, nu har man vänt lite och verkar prata om möjligheterna med framtidens förändringar och temat för året var ”Detaljhandeln Go Mobile”.

Bland talarna såg vi personer från bland annat Sephora, Google, Facebook, Panagora, Babyshop och Kjell & Company.

Kort summering i punktform:

  • Den som har en bra multikanalstrategi är framtidens vinnare. Det verkar som att 2011 blir återkomsten för multikanalstrategier hos våra detaljhandlare, nu har man provat sig fram lite och haft kanalerna både integrerade och separerade och förstår effekten av att integrera dem och sätta kundens behov i fokus. Google levererade bra siffror, Sephora och Kjell & Company berättade om sina tankar, helt rätt och ljuv musik i mina öron!
  • Mobilen är inga konstigheter, på scenen avdramatiserades och förenklades utmaningarna lite väl mycket kanske men att det gäller att omgående få din sajt att fungera i mobilen var alla helt eniga om, sätt fart och svettas! Som tur är kan verkar det som att de ledande e-handelsplattformarna på marknaden släpper bättre stöd för att presentera sajten i mobilen i kommande versioner, några har redan släppt bra stöd, tex svenska aktören Panagora.
  • Panelen på scen samt deltagarna på konferen sen var eniga om att framtidens vinnare förutom en bra multikanalstrategi även har fullt fokus på service.
  • Facebook presenterade lite siffror och drog lite tankar kring sin nya tjänst Facebook deals som Stadium, Statoil, MC Donalds och OnOff nu provar. Prissättningen för handlarna var fortfarande oklar dock.
  • Chinateatern som lokal fungerade perfekt, kinamat till lunch var som pricken över i för arrangemanget :)
  • Oväntat lite detaljhandlare i publiken vilket var synd, många hade nog kunnat lära sig och inspireras
  • Groupon vann pris som bästa e-handel, M by Mekonomen vann pris för bästa butik och Desigual vann priset som bästa kedja. Läs mer om motiveringarna här: http://www.market.se/Brancher/Ovriga/Har-ar-Arets-basta-detaljhandel/

Ett bra event och jag lär besöka detta även nästa år, vi ses där!

Summering från konferensen Reality check, Social Shopping – när kunden sätter agendan

17 maj samlades runt 40 personer på Lärarnas hus, Alviks strand, för att lyssna på mig och ett gäng andra personer. Syftet var att förkovra oss och dela erfarenheter samt att spåna lite kring trender runt social medias påverkan på handeln.  Konferensen arrangerades av IDG tillsammans med Dataföreningen.

”Bland talarna hittar vi bl a guldäggsvinnaren Daniel Ilic från North Kingdom som pratar om interaktiv storytelling, internetstrategen Ulrika RudqvistMattias Pihlström, vd för e-handelskonsultbolaget Brightstep, Malin Ströman, fd produktchef i teamet som byggde Stardoll. Sven Törnkvist, Industry Head för Google Sverige, SEO-experten Nikke Lindqvist, från Reco, Joachim Alvarez från TV4 Expressen Mobilab, Gustaf Löwbäck från Ellos och sist men inte minst Micco ”The Brand Man” Grönholm, Director Brand Development  på Pyramid i Helsingborg.”

Alltså, ett rätt kompetent gäng både från verkligheten (e-handlarna) och leverantörsledet :) Det hela modererades av Magnus Höij och programmet knåpades ihop av Peter Wirhed, bra jobbat!

Snabba summeringen i punktform:

  • Mobilen är extremt viktig i kopplingen mellan det sociala spelet och handeln
  • Det finns många tekniska lösningar så handlarna måste inte uppfinna hjulet, det handlar mer om att ha en bra IT strategi för att integrera de olika teknikerna på ett bra sätt, och som vanligt, utgå från affärsnytta först
  • Ellos gjorde en omfattande undersökning av sitt kundregister och kom fram till att 40% av deras kundbas var ”sociala shoppare”, detta var en del av beslutsunderlaget inför framtagandet av Ellos Friendstore
  • Joachim Alvares aktiverade våra SMS fingrar och såg till att vi fick en rabattkupong på en glass, stort tack för det
  • Malin Ströman pratade mycket om gamification och många inspirerades av det som händer inom spelvärlden, det finns mycket vi kan kopiera till den vanliga handlen därifrån, speciellt inom lojalitet
  • Nikke gick utanför sin traditionella SEO box och pratade om betygsättning och recensioner och sin tjänst reco.se, inspirerande och tänkvärt. Om du får en negativ recension, lägg inte allt krut på att ta bort den / få ner den i sökresultatet utan ta till dig av kritiken och förbättra din tjänst / produkt. Se även till att bemöta det som sägs om dig i sociala medier, transparens är viktigt!
  • Micco avslutade dagen med ett inspirerande och fartfyllt föredrag om varumärkestänk

En bra dag med förvånansvärt lite deltagare, jag var lika förvånad över det på den här konferensen som på Social E-commerce Conference (SECC) som gick av stapeln i mars i Stockholm. Till viss del beror det säkert på att det så här i vårtider är extremt många konferenser och samtidigt mycket att göra på arbetet för de allra flesta.

Kort summering av Nordic Ecommerce Summit

Infriades mina förväntningar på eventet? Ja!

Hetast just nu i punktform:

  • Mobilt, Det är dags för m-commerce på riktigt nu, marknaden finns där. Vi har kunder som har över 10% av sin totala trafikvolym från mobila enheter.
  • Test och On Site Optimering. A/B testning nämndes många gånger, det är väl ingen helt ny företeelse men det är många som hoppar på tåget nu och har sett nyttan av att the best best practice is no best practice. About time säger jag.
  • Kundtjänst och lojalitet, nöjda och återkommande kunder är bra kunder.
  • Emballaget är viktigt, tänk på hela kundupplevelsen.
  • En liten bubblare fortfarande är Social Commerce, dock drog Halens en bra presentation och påvisade stor nytta av sina aktiviteter inom Social Commerce på tex Facebook och sin egen sajt. Vi ser nog ännu mer av det här nästa år?!

Alltså mycket fokus på aktiviteter som ökar försäljningen vilket är naturligt. Om jag tittar på våra kunder så ser jag att många också arbetar hårt med att öka sin effektivitet och få ner kostnaderna för tex logistik vilket jag inte tycker kom upp så mycket på den här konferensen. Ämnet nuddades, men då var det mest med fokus på kundupplevelsen (emballaget) och inte på kostnadseffektiviseringarna som kan göras.

Jag fick heller inte se en VD från en traditionell detaljhandlare på scen som berättade hur viktigt e-handeln är för dem. Dock tycker jag att Sebastian Heimfors från Boomerang var rätt på det när han nämnde att vi antagligen behöver jobba oss upp en hel del från de cirka 5% som e-handeln står för idag för att komma in i finrummet. Så, vi fortsätter det hårda arbetet ett år till och sen tror jag det blir annat ljud i skällan.

Stämningen var mycket god både på dagarna och kvällarna, enormt bra nätverkande och öppenhet i dialogen. Lokalen är fantastisk på många sätt, men jag tror att många med mig upplevde att det var svårt att hitta till symposierna, där kan man nog förbättra en del till nästa år. Matupplevelsen blir ju lite vad den blir på en sådan här konferens, att äta stående med tallriken i den ena handen, glaset i den andra och gaffeln med fötterna är alltid en utmaning. Dock måste jag ge en stor eloge till arrangören som lyckades ordna en strålande middag på kvällen, maten var kanon. Extra kul inslag med Gary och vinprovningen. Tidigare gånger jag varit på Waterfront har det trådlösa nätverket lämnat mycket övrigt att önska, men nu tycker jag det fungerade utmärkt under hela konferensen.

Stort tack till Kristian och gänget på NEK samt alla som deltog på konferensen, vilket gäng!

Mina förväntningar på Nordic Ecommerce Summit 2011 (#nes11)

Jag har mycket höga förväntningar på årets upplaga av Nordic Ecommerce Summit (tidigare Stora e-handelsdagen). Med ett starkt team som arrangerar detta, lett av Kristian Hagset för det nystartade bolaget Nordic Ecommerce Knowledge, kan det nog inte bli annat än bra. Tidigare upplagor har varit nyskapande och med högt deltagarantal både från företag utan e-handel idag, befintliga företag med e-handlare, renodlade e-handlare och personer i branschen. Jag har varit på liknande event både i USA och ute i Europa och tror att årets upplaga kommer stå sig mycket bra mot dem.

Så, vad förväntar jag mig?

  • Stort antal deltagare med bra mix mellan e-handlare och ”branschleverantörer”
  • God stämning, kul middag fyllt av mingel och underhållning
  • Kvalitativa talare på scenen som inspirerar, kommer med handfasta tips och delar med sig av nyckeltal och erfarenheter
  • Nätverkande med befintliga kontakter samt att knyta ett stort antal nya kontakter, både kunder och samarbetspartners
  • Ett fungerande trådlöst nät

Vad hoppas jag inte på?

  • För mycket experter som pratar om projekt de inte varit med om att göra själva
  • Säljsnack på scenen

Vad hade jag velat se som vi troligtvis inte kommer få se?

  • En VD för en större detaljhandlare som sätter ner foten och tydligt uttalar att e-handel är en av de viktigaste kanalerna framöver

Du följer eventet på Twitter med hashtaggen #nes11 och självklart twittar jag också löpande under dagarna och kvällen på http://www.twitter.com/BrightstepCEO

Nu skall jag göra mig i ordning för #nes11 pre-party med The Swedish Ecommerce Rockstar Elite. Vi ses i minglet!

Ps. Brightstep är en av sponsorerna på detta event, möt gärna upp mig och mina kollegor i vår monter, leta efter glada multikanalskonsulter med vita pikétröjjor.












Jobb på Ehandel.se
MM Sports AB söker:
SEO/SEM-specialist
Outdoorexperten / Merkantil Sverige AB söker:
Creative Content Producer till Outdoorexperten
Olsson & Gerthel söker:
Inköpsassistent
Wexthuset söker:
Product Manager
Polhus AB söker:
Tillväxt-VD