Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Hitta leverantörer
Diskutera e-handel i forumet

Mattias Pihlström


Mattias Pihlström, VD på Brightstep bloggar om ehandel

2010 – hetaste trenderna!

Det händer ju så extremt mycket i e-handelsvärlden nu så det är svårt att plocka ut enskilda trender inför nästa år, men nedan är en punktlista på saker jag tror kommer att hända under 2010 därute hos de medelstora och stora svenska företagen.

  • Ännu fler tillverkande företag och detaljhandlare lanserar e-handel (ja, otroligt nog finns det väldigt många som fortfarande inte har e-handel).
  • Befintliga e-handlare breddar sitt sortiment, när tekniken och grundprocesserna fungerar finns få hinder för att bredda sortimentet.
  • Fokus på att öka trafiken till sina sajter, både nya och återkommande besökare. Mer pengar kommer att investeras i SEO/SEM och e-postmarknadsföring under 2010 än 2009. Självklart kommer man fortsatt att prova sig fram inom social media också inom ramen för detta.
  • Kundklubbar och lojalitetsprogram, några aktörer kommer garanterat att investera i innovativa lösningar för lojalitetsprogram som nyttjar fler kanaler än ”fysiska kundkortet som ger bonus på köp” som man använder sig av idag. Det kan vara så att detta är något jag mer vill än tror att företagen kommer att göra, se multikanalstrategi längst ner i inlägget.
  • Plattformsbyten, många har nu provat e-handel ett tag och kommer att investera i ny teknik, vi kommer att se några få stora plattformsbyten och desto fler inköp av tredjepartsprodukter för tex sök och rekommendationer. De e-handelsplattformar man kommer att byta till är främst Wipcore eNova, Hybris och Litium Scensum.
  • Små förändringar och A/B testning. De befintliga e-handlarna kommer att göra små steg löpande och testa utfallet istället för att göra stora förändringsprojekt. Något flera aktörer kommer att jobba med är att trimma sina checkoutprocesser, personalisering samt produktplacering på sajterna.
  • Mer multikanal. Jag tror inte vi kommer se några revolutionerande steg här, men fler och fler kommer till exempel att lansera funktioner för utlämning och betalning av e-handelsbeställningar i sina fysiska butiker. Kanske kommer en och annan ekiosklösning poppa upp därute i butikerna också.
  • Kreativa kampanjer. De framgångsrika e-handlarna kommer att testa sig fram inom detta området, här kommer vi se mycket labbande med mobila lösningar, social media och kanske till och med lite augmented reality.
  • Internationalisering. Vi kommer under 2010 att få se flera svenska e-handlare som lanserar sin e-handel utanför sveriges gränser.

Inga konstigheter alls, självklara trender för många av oss som är i branschen men det är precis detta jag tror kommer att ske. Jag förutspår alltså inga stora revolutionerande steg för e-handeln under 2010.

Det här skulle jag vilja se mer av, men tror tyvärr att få svenska bolag kommer investera i det:

Utökad produktinformation

Här finns så otroligt mycket mer att göra. Jag skulle vilja se bättre och större (ja, zoom, titta tex på http:///www.burton.com) produktbilder, video och framför allt mer beskrivande och säljande texter. Det finns ju också många lyckade exempel där man jobbar med användargenererat innehåll på produkterna, varför gör inte fler det? Jag är övertygad om att det ökar återbesöksfrekvensen och konverteringsgraden för de flesta.

Single sign-on

Jag vill inte ha olika användarnamn och lösenord på alla e-handelssajter därute, men jag vill ändå kunna vara delaktig i dialogen på sajterna och vara med i företagens lojalitetsprogram. Alltså, jag vill till exempel kunna sätta betyg och skriva recensioner utan att registrera mig på varje sajt. Här finns ju till exempel Facebook Connect och OpenID som fler e-handlare borde titta på.

Innovativa lösningar för sök och navigering

Visst, några företag kommer säkerligen att investera i bättre design, navigation och sökfunktionalitet men man kommer med all säkerhet att göra det traditionellt och tråkigt. Missförstå mig rätt, det skall man absolut göra, men nu är det 2009 och det borde man redan ha gjort. Nu är det dags att köra med lite innovativa lösningar parallellt med det traditionella produktträdet till vänster i kombination med en torr sökruta som gör en textsökning i produktkatalogen. Fram för ”navigera sajten baserat på visst material, din storlek & favoritfärg etc”. Inspireras gärna av http://www.etsy.com/, eller varför inte slå ett öga på http://www.like.com när ni ändå är i gång.

Förbättrad kommunikation

Här tänker jag framför allt på alla de e-postmeddelanden som pumpas ut idag, speciellt de som skickas i samband med en transaktion (ny medlem, orderbekräftelse etc). Detta är ett enastående tillfälle att knyta kunden närmare samt att få dem att återkomma till sajten. Det är många som har börjat med e-postmarknadsföring/nyhetsbrev, men det är få som jobbar aktivt med segmentering och personalisering, det vill jag se mer av då jag vet att effekten är enastående. Varför inte tänka till lite på fraktsedlar och fakturor som skickas ut också, även där finns bra tillfälle för kommunikation!?

Multikanalstrategi

Det är för många svenska detaljhandlare som idag saknar en tydlig strategi och förståelse för multikanaleffekten. Det är inget konstigt att man mäter på försäljningsutfallet i respektive kanal, det skall man självklart göra, men det är ju den totala försäljningen som är viktigast. Man kan göra så mycket mer kring bland annat kampanjer, lojalitetsprogram, produktinformation och orderprocessen än det företagen gör idag. Det är många utmaningar att hantera när man skall uppnå full effekt av sina satsningar i respektive kanal, men det är de företag som ser till helheten som kommer att vinna!

Trendspaningen är inte helt komplett, men ändå förhoppningsvis lite inspirerade läsning!?

Comments 4

  1. Anders wrote:

    Spænende med en oversigt over dine bud på E-handelstrender og dine egen forslag. Jeg er enig i det du skriver, men der er et punkt som jeg vil tage op: ”Befintliga e-handlare breddar sitt sortiment…”

    Du skriver at dette vil være en trend, og det tror jeg også. Og jeg tror der findes to måder hvor på Online-shops vil øge antallet af artikler på. En god, og en dårlig.

    Den dårlige:
    Problemet er at selvom det tekniske er på plads, så betyder det at man går fra 1.000 artikler til 2.000, ikke at omsætningen også øges 100%. Men det er logikken som e-handlere vil bruge. Min point er at på nettet øges konkurrencen, og derfor skal man være den bedste til det man gør. Hvis du er grandshoes.se og sælger store sko på nettet, så lad være med at begynd at sælge sko i normal størrelse. Man skal gøre det, som man kan gøre bedre end alle andre, og lad være med at brede sortimentet til alle mulige mærkelige områder. Det vil gøre at virksomheden vil miste fokus.

    Den gode
    Men det er ”The Long tail” som vil gøre øget assortiment attraktivt. Det er det der skaber mere værdi for online kunderne, at de får et større udvalg af præcis det de søger efter. For en shop som grandshoes.se’s kunder vil det derfor øge værdien, hvis for flere mærker ind i de store størrelser. Hvis man øger assotmentet inden for sit område. E-handel skal vindes der hvor man har styrker og ikke på nye områder, hvor man er svag.

    Mit Budskab: Hold fokus, hvis du øger dit assortiment

    Posted 20 Dec 2009 at 02:50
  2. Arne Andersson wrote:

    Mycket intressant att läsa, Trend eller inte så vill jag också slå ett slag för ökad fokus på kundservice, med tanke på att det finns kanske mellan 8-10 000 butiker på nätet och därmed en jättekonkurrens tror jag att många borde satsa på en execelent kundservice under 2010 inte bara i form av olika typer av kundtjänst (email,tel,livechatt mm utan även i andra delar, trevliga meddelanden i paketet skulle inte skada, så att jag som kund känner mig uppskattad.
    Med vänliga posthhälsningar
    Arne

    Posted 21 Dec 2009 at 10:10
  3. Ulf Stål wrote:

    Bra trendspaning Mattias och läsvärt för både leverantörer och våra (presumtiva) kunder. Det finns en påtaglig och stark tilltro till e-handeln vilket bekräftas både i massmedias rapportering om ökning av omsättning och kundernas framtida investeringsplaner. För att få ytterligare fart på e-handelsinvesteringar tror jag att branschen får ta ett större ansvar att föra en mer strategisk affärsinriktad dialog med kunderna som ger svar på vilket sätt e-handel kan stärka kundernas affärsverksamhet. Ett sätt för branschen är att bygga ett långsiktigt förtroende genom en kompetensöverföring i form av affärsorienterad e-utbildning till kunderna (fokus på varför och vad, inte hur). Alltså mindre fokus på teknik och mer fokus på framgångsrika affärsmodeller. För som du säger, det finns bra plattformar som därefter kan konstruera bra tekniska e-handelsllösningar. Utmaningen består i att vinna kundernas förtroende att våga investera i e-handeln. Det är bara början för därefter börjar den stora utmaningen att hjälpa kunderna att mäta, följa upp och vidareutveckla den lyckosamma investeringen.

    Posted 08 Jan 2010 at 09:17
  4. Sara wrote:

    Ler, kan bara hålla med :)

    Med ett tillägg, som e-handlare är målet att sälja inte att ha en site som är kul för programmerare (som ofta vill ”flash”-content).

    Ett tips är att gör sin e-shop så intressant att den ger besök även av de som inte handlar.
    Varför? Därför att som psykologin fungerar som kommer dessa personer att för eller senare bli kunder och, de kommer att ”spread the word” till sina bekanta… :)

    Själv har jag tillbringat drygt 400 timmar med att dels utveckla en ny plattform (baserad på delar av OScommerce) och tagit fram ett utkast till demoshop:

    http://www.ji-fashion.com

    Sara

    Posted 19 Jan 2010 at 11:34

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *







Jobb på Ehandel.se
Bagaren och Kocken söker:
Marknadsansvarig
Sociomantic Labs AB söker:
Account Manager – Nordics
DoubleSearch AB söker:
Säljare