5-20% av besökarna från mobila enheter, nu är det dags att agera

Precis innan sommaren gick jag och våra konsulter tillsammans med de flesta av våra kunder (stora nordiska detaljhandlare) igenom statistikverktygen för att analysera hur stor andel av besöksvolymen som kom från mobila enheter. Innan gissade vi tillsammans vad siffrorna skulle vara och gång på gång var det chockerande resultat. I något undantagsfall var trafikvolymen under 5% från mobila enheter och som mest i närheten av 20 (!!) %. Med dessa siffror måste man agera. Sedan är det såklart väldigt viktigt att tänka till på vad man skall göra för något, det är inte en självklarhet att alla som kommer till din sida från en mobil enhet gör det för att handla. Antagligen är inte alls så fallet, utan mer för informationsinsamling av olika slag. I de fall vi tittat närmare på var trafiken kommer från har det visat sig att det finns ett tydligt samband mellan e-postutskicken och den mobila trafiken, inte så konstigt då väldigt många av oss läser vår e-post i mobilen.

Snabb rekommendation:

  • Se över din situation
  • Ta reda på var trafiken kommer ifrån
  • Gör en undersökning för att ta reda på vilket behov besökarna har
  • Var inte rädd för att vara innovativ
  • Tänk multikanal!
  • Gör en affärskalkyl och ta reda på vad det innebär att bygga en mobil version av din sajt, självklart kan det ibland också vara värt att bara se till att din nuvarande sajt ser bra ut och fungerar i mobila enheter
  • Tänk till på länkarna du gör i e-postutskicken, fungerar landningssidorna bra i mobilen? Samma sak gäller såklart med landningssidor från adwords / SEO arbetet du gör, andelen av sökningarna hos Google från mobila enheter ökar konstant..
  • Det ringer antagligen väldigt många leverantörer till dig som vill sälja ”out of the box” lösningar för från tusenlappen och uppåt, i de allra flesta fall är dessa lösningarna bra om du söker en separat lösning för den mobila kanalen, men vill du ha en integrerad lösning med handel bör du utgå från den e-handelsplattform du har och bygga en mobil lösning som en separat sajt i det verktyget, alternativ anpassa den befintliga sajten så att den fungerar både för webbläsare på datorer och i mobila enheter.
  • Tänk till på hur lösningen skall identifiera vilken enhet användaren har, det finns färdiga lösningar för det här och er e-handelsplattformsleverantör kan med all säkerhet hjälpa er
  • Om du skall sälja i mobilen är faktura antagligen ett betalsätt att föredra till att börja med, men underskatta inte användarna, vill de så kan de såklart knappa in uppgifter i telefonen bara lösningen är användarvänlig och känns säker

Lite snabba funderingar, nu måste jag ut i verkligheten igen och leverera i de projekt jag jobbar med. Rock on!

 

12 thoughts on “5-20% av besökarna från mobila enheter, nu är det dags att agera

  1. Spännande, jag är nog undantaget som bekräftar reglen som man brukar säga. Med mina 0,9 % i Gardenhome och 1,1 % I Swecat, känns det inte som att mobilhandeln direkt är min stora fokus just nu, men såklart ska man hålla koll och börja fundera när siffrorna stiger lite. Hur ser det ut för er andra mindre e-handlare??? Är jag allatså helt ensam om att ha få mobila besökare?

    En annan sak jag funderat över, kan det vara så att mobilbesökande ökar mycket under sommaren när vi inte har tillgång till våra vanliga jobbdatorer, hur såg det ut innan sommarsemestrarna och håller trenden i sig tro. Blir spännande att se.

    1. På de bolag jag tittat på har trafiken till viss del ökat under semesterveckorna, men det har faktiskt varit en marginell ökning. Siffrorna jag nämnde i inlägget är framtagna innan semestern och ökningen verkar konstant fortsätta om jag går på det jag sett i veckan.

    2. Hittills under 2011 har vi totalt 6,0% av besökarna från mobila enheter, en rejäl ökning från 2,1% 2010:
      3,18% iPhone (upp från 1,38% 2010)
      1,51% iPad (upp från 0,19%)
      1,32% Android (upp från 0,42%)
      0,13% Symbian (aningen upp från 0,11%, kommer knappast fortsätta stiga…)

      Under sommaren 2011 (de senaste två månaderna) har vi 8,3% mobilt:
      4,19% iPhone
      2,22% iPad
      1,86% Android
      0,07% Symbian

      Svårt att veta om hur mycket som är en sommareffekt och hur mycket som är en allmänt ökande trend.

      Har bara tittat på besökare och inte på köp.

    3. Jag har tittat på våra kunder och ser precis samma utveckling som Mattias. Även de mindre e-handlarna har ökat trafiken rejält i mobila enheter. Ett exempel från en liten e-handlare är en ökning från 0,93% till 7,96% (2010-01-01–2010-08-22 jämfört med 2011-01-01–2011-08-22).
      Tror helt klart att det kommer att öka i en allt snabbare takt!

  2. Sitter precis också och inser att det alla pratade om förra året är här nu med mobil handel.

    Vad som är intressant också är vilken dominans Apple har på köpsidan. Apple, med Iphone och Ipad, har för oss 30% högre snittordervärden än Android (med Ipad itopp) och för total försäljning har Iphone och Ipad ca 8 ggr högre försäljning jämfört med Android.

    Kurvorna pekar ju inte direkt neråt för dessa trender heller…

    1. På de siffror jag tittat på verkar det onekligen som att användarna med Ipad och Iphone handlar mer än de med andra mobila enheter, dock lite tidigt att dra några växlar på detta då de sajter jag relaterar till har väldigt lite köp och inte alls är anpassade för det.

  3. Jag skulle vilja se någon som gjorde ett A/B-test på en mobilanpassad sajt kontra vanlig sajt och se hur de olika mobila enheterna konverterar. Är inte helt säker på att en mobilanpassad sajt, med deras något annorlunda utseende, konverterar bättre än den konventionella som man surfar in på via sin mobila enhet…

    1. Det är ju ett rätt omfattande test att göra, men jag kan prata med några bolag som gjort en mobilversion av sin e-handelssajt och se hur många som väljer att handla på den vs hur många som handlar på den vanliga sajten. Det är ju dock väldigt tunt med svenska e-handlare med mobilanpassade sajter att prata med ännu 🙂

  4. Pratade med en konsument för ett år sedan. Han hade en tänkvärd synpunkt.
    Jag frågade honom hur han ville kunna handla med mobilen.

    Han sa:
    1. En Iphone har så bra zoom och skärm så där använder han helst den vanliga sajten för att komma åt alla funktioner.
    2. En mobilanpassad sajt, men då måste den verkligen gå att utföra det man för stunden önskar.
    3. En app, om uppgiften är väldigt definierad och går avsevärt lättare med en app.

    Slutsatsen är att man inte ska underskatta besökarnas vanor. Ta inte bort ”full versionens” funktioner utan ge alltid möjlighet för en mobilanvändare att använda den. Mobilversioner är inget självändamål, det kan vara lika värt att göra en full version som funkar bra i mobilen.

    1. Vi har gjort relativt omfattande kundundersökningar som påvisar liknande slutsatser, det som är svårt är att det inte finns så många mobilanpassade e-handelssajter så konsumenterna har ju svårt att säga om det är det de vill ha eller inte. Jag skall jaga fram lite siffror på det här från andra marknader och kanske återkommer med en kommentar eller uppdaterat inlägg på temat.

    2. Jag håller med till 100%. Kunden måste alltid kunna klicka på en länk eller på annat sätt komma till den ”riktiga” hemsidan om man surfar med mobil osv. Dom mobilsidor jag sett inom vår branch och några andra är skitkassa. Man kan inte bara tron att ”kicka” igång en mobilsida så ska vi öka 5% eller nåt, då tror jag man tappar istället.

      Det kommer kosta nästan lika mycket tid, svett, blod på fingrarna och tårar innan man är i samma nivå som den ”riktiga” sidan man har. Inbillar man sig någon annat så blir man besviken tror jag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *