Krönika:
Tobias Jonasson

Mattias Pihlström


Mattias Pihlström, VD på Brightstep bloggar om ehandel

Beställa på nätet och hämta i butik

Jag är övertygad om att de detaljhandlare som förstår möjligheterna med sömlös integration mellan sina kanaler är de stora vinnarna i kampen om kunderna framöver. I Norden idag har vi inte kommit speciellt långt i frågan, men det är ändå många som försöker. Jag har varit med om flera projekt där man tagit fram en lösning för att låta kunden beställa på nätet och hämta ut varan i en av de fysiska butikerna, alltså istället för att få det hemlevererat eller till ett av distributörernas utlämningsställe. Flödet i sig skiljer sig inte så mycket och är alltså inte så speciellt svårt att implementera rent tekniskt, de stora utmaningarna ligger i förändringsarbete som jag tänkte gå in lite på nedan. Flödesmässigt sker alltså detta vanligtvis genom att det kommer in en e-handelsorder och att man skeppar varor från centrallagret ut till butik, aviserar kunden som sedan åker till butiken och hämtar ut paketet. I en framtid kommer vi få se en utveckling där beställningen går direkt mot butikens lager så att konsumenten kan hämta ut paketet direkt istället för att vänta 1-3 dagar, men detta innebär andra utmaningar som jag kan blogga om vid ett annat tillfälle.

Så, mina tips till er som funderar på att införa ”köp på nätet, hämta i butik”:

Få med butikspersonalen på tåget

Det räcker inte med att bara införa denna funktion rent tekniskt. Det räcker heller inte med att skicka ut ett mail till alla butikschefer och lägga ut lite text på intranätet. Det krävs utbildning av butikspersonalen så att de vet hur de skall hantera detta flöde. Man behöver antagligen också se över affärsmodellen en vända för att säkerställa att man inte tappar engagemang på grund av att butiken inte får någon affär ut av att ta hand om ”paketutlämningen”. Tänk på att det ofta är rätt stor omsättning på personal (extrapersonal etc) i butikerna och att det alltså måste löpande informeras om det här flödet i den vanliga introduktionen.

Missa inte att lösa aviseringen

Det blir ju ett lite annorlunda flöde här så glöm inte att tänka till lite extra på hur aviseringen skall lösas, dvs hur vet man att butiken har fått paketet och är redo att leverera ut det? Om ni inte har egen distribution till butikerna kan säkerligen distributören hjälpa er med den här aviseringen och skicka den med SMS eller e-post. Säkerställ att aviseringen innehåller den information som behövs, till exempel informera om vad kunden behöver ha med sig till butiken (tex ordernummer & legitimation). Missa heller inte att skicka med adress och öppettider till butiken.

Glöm inte att hjälpa konsumenten i butiken

Ok, jag har köpt på nätet, fått avisering och åker ner till butiken. Var skall jag ta vägen nu då? Skall jag gå till kassan, ställa mig i kö och sedan fråga var jag hämtar upp min e-handelsorder? Eller skall jag knacka på en dörr någonstans i lokalen där det bakomliggande lagret är? Eller skall jag försöka stoppa någon av säljarna i butiken? Se till att skylta upp tydligt i butiken och informera hur en e-handelskund skall göra för att hämta ut sitt paket!

Psst. Best Buy har speciella parkeringsplatser precis vid ingången till de större butikerna som är till för e-handelskunder, just sayin’…

Det här kommer ge oss stora möjligheter till merförsäljning

Jo, om man gör detta på rätt sätt kommer det absolut att finnas stora möjligheter att sälja mer till den kund som beställt varor på nätet och sedan kommer för att hämta ut dem i butik. Men, för att lyckas med detta måste man tänka till ordentligt på processen. Hur vet butikspersonalen vad som finns i paketet för att föreslå passande varor till det man handlat? Kanske kan lagerpersonalen klistra på en fin rekommendationslapp på paketet som butikspersonalen kan använda sig av för att tipsa om passande varor? Kanske kan butikspersonalen plocka upp ordern i mobilen eller via en läsplatta för att se vad som är i och få rekommendationer på varor att tipsa om som baseras på köphistorik både på nätet och i butik? Koppla ihop med lojalitetsprogram, plocka upp tidigare köp kunden gjort för att på det sättet hitta bra varor att tipsa om? Möjligheterna är många!

Det hela blir också mycket enklare om man löser ut ”beställa på nätet, hämta ut och betala i butik”. Har kunden redan betalat på nätet blir det ju ett nytt köp och lite besvärligare process.

Lite andra tankar

  • Erbjuder du fri frakt på detta leveranssätt är det inte ovanligt att över 40% väljer det
  • Fundera på hur detta påverkar eventuell omsättningshyra i butiken
  • Kanske vill kunden inte ha det extra emballaget, erbjud er att packa upp och ta hand om det
  • Kanske har kunden köpt kläder, erbjud dem att prova dem på en gång istället för att åka hem och prova så kan ett eventuellt byte gå snabbare

Hoppas detta var en fin julklapp, god jul önskar vännerna på Brightstep!

Comments 5

  1. nolingo wrote:

    Tror absolut att det här sättet kommer att bli stort. Kan bli en svår avvägning var man vill ta betalt, hemma framför datorn eller i butiken. Man måste nog låta kunden välja.

    Posted 21 Dec 2012 at 02:16
  2. Mattias Pihlström wrote:

    Ja, det är väl som vanligt bäst att lyssna på kunden :)

    Posted 21 Dec 2012 at 02:18
  3. Nicklas wrote:

    Vi provade detta i vår fysiska butik under förra året, då funkade det inte. Det var mest kunder som försökte få ner frakten som valde detta och ändå bodde 100 mil bort.

    Posted 22 Dec 2012 at 11:06
  4. Martin MKSE.com wrote:

    De sista tre större kunderna jag jobbat med pratar alla gärna om detta!

    Posted 12 Jan 2013 at 10:20
  5. Mattias Pihlström wrote:

    Ja, det är ju ett kärt ämne, säg till om du eller de vill ha ett bollplank eller liknande.

    Posted 12 Jan 2013 at 10:22

Trackbacks & Pingbacks 1

  1. From Jimi Wikman - Affärsutvecklare och Neurowebdesigner | Ehandel och fysiska butiker – inte så enkelt som man kan tro on 18 Nov 2013 at 07:15

    […] Pihlström är inte lika dyster i sin prognos utan ser en framtid där butikerna kommer att fungera både som visningshallar, försäljningskanaler och dis…. Jag gillar den tanken, men om näthandeln slår ut butikshandeln, hur ser den utopin ut och hur […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager