F-commerce floppar, eller?

Som vi trevar fram och tillbaka, hur skall vi detaljhandlare / e-handlare förhålla oss till Facebook?

I konkurrentanalyser jag gjort på senare tid har Facebook kommit upp på förstaplatsen flera gånger, det är där konsumenten spenderar tid istället för att vara i butiken och handla. Många satsningar på Facebook har varit framgångsrika, bland annat varumärkesbyggande kampanjer, tävlingar och att öppna upp dialogen med konsumenter ala kundtjänst. Något som inte verkar fungera speciellt bra ännu för den stora massan är att starta en butik på Facebook. Spaningarna kring varför det inte fungerar är många, men att helt döma ut det tycker jag känns för tidigt. Som konsumenter är vi kanske inte helt mogna för att blanda in handel i vårt sociala beteende på nätet, men det kommer med all säkerhet att komma. Det handlar nog om att sätta besökaren i rätt sinnesstämning först, dvs ”nu är jag här för att handla, inte för att mingla runt med kompisar”. Vi är ju i mycket stor utsträckning sociala när vi vandrar runt i butiker på stan ihop med kompisar, men mest köp blir det nog när vi innan bestämt oss för att just gå att handla. Att bygga sociala funktioner på e-handelssajterna fungerar ju väldigt bra för många, titta bara på hur mycket kommentarer, delning och dialog Halens har lyckats få på sina produktsidor.

Jag tycker att Oriflame har gjort en intressant satsning på F-commerce genom att låta konsumenterna starta upp egna butiker på Facebook. Det blir kanske lite mer personligt och accepterat att handla på det sättet, då man handlar via en kompis. Nu har jag inga siffror på just Oriflame’s satsning, men den känns rätt. Läs mer om den här: http://apps.facebook.com/oriflamestore/

Jag antar att Tupperware och andra homeparty produkter/varumärken också skulle kunna vinna mycket på att erbjuda e-handelslösningar väl integrerade med Facebook.

När Stadium lanserade sin nya hemsida med e-handel 2007 gjordes en satsning som på många sätt påminner om det Oriflame gjort , nämligen ”Min Butik”. Tanken var att användare på hemsidan skulle kunna sätta upp en egen butik med sina favoritprodukter och att man sedan själv skulle marknadsföra den och driva försäljning. Som motprestation fanns ett poängsystem där man tävlade mot andra ”butiksägare”. Lösningen var inte integrerad med Facebook på den tiden och Stadium var nog lite tidigt ute. Jag tror att den typen av lösning lämpar sig alldeles utmärkt inom ramen för F-commerce och jag tror vi kommer få se mer sådana framöver…

Läs även den här artikeln på temat, där bland annat Forresters analytiker Sucharita Mulpuru uttalar sig: http://www.bloomberg.com/news/2012-02-17/f-commerce-trips-as-gap-to-penney-shut-facebook-stores-retail.html

 

12 thoughts on “F-commerce floppar, eller?

  1. Oriflame jobbar med direktförsäljning där vissa konsumenterna samtidigt är återförsäljare av oriflames produkter. Man bör se fb shopparna utifrån det perspektivet.

  2. Mina fem cent i frågan är att vi måste börja med att förstå vad Facebook är.

    Facebook är en del av ens personliga sfär. I sin vänlista har de flesta användare sina arbetskamrater, släkt, familj, grannar, nära vänner, kamrater från föreningsliv och skola och vänner från barndomen. Grovt förenklat och generaliserat, men ungefär så ser det ut. Vi känner oss trygga där, med människor vi själva valt att delge våra liv till. Vi sitter i våra egna möbler och är på hemmaplan när vi är på Facebook.

    Shopping där är inte nummer ett. Att börja spamma sin vänlista med illa dolda kommersiella budskap är inte särskilt lyckat. Det är ungefär lika pinsamt som när Ove i Solsidan ordnar en liten insamling för att täcka lokalkostnaden vid hans barns namngivningsceremoni. Vi utsätter inte någon för det, och vi vill inte bli utsatta för det.

    Facebook handlar om att stärka sitt ego, att tycka saker, vara en del av samtalet. Det är ganska klasslöst, om du har en dyr kostym på dig eller en sunkig T-shirt från Myrorna spelar ingen roll, det syns inte när man gillar samma låtlista på Spotify, kommenterar Ranelids prestation i mello eller protesterar i en facebookgrupp mot något hemskt som har hänt.

    Jag tror att Facebook blivit stort tack vare detta, och därför fungerar inte shopping där så bra. Riktade annonser till människor med specifikt intresse kommer säkert fungera bra, medan mer allmänna ”shoppa för att det är kul” inte riktigt når in så många människors medvetanden.

  3. Jag tror att det är fel att döma ut F-handeln för att det skulle strida mot vad vi vill göra i vårt digitala vardagsrum. Shopping är i sig socialt och berör oss alla, därför borde Facebook vara en perfekt arena för detta. Kärnan tror jag snarare är att vi vill handla där vi får bäst ”service” och hittills har det inte varit på Facebook. Vore intressant att jämföra hur olika produkter lyckats sälja.

    @hasingio

      1. Tack 🙂

        Ja du, all den där begäran om olika tillstånd sätter ju rejält med käppar i hjulet.

        Folk värnar mer och mer om sin integritet så jag tror att f-handel kommer floppa rejält, i alla fall som, det ser ut nu.

        På Facebook vill man softa, skriva och läsa lite strunt samt glassa sig, men vill inte handla där. I min värld inkräktar f-handeln på min facebook-tid.

  4. Pingback: Facebook lämnas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *