Hot or not

Hemma efter ett par inspirerande dagar med ATG och deras Europeiska partners i Barcelona. Så, vad har jag med mig hem? Whats new ute i Europa och USA?

Kortfattat kan man säga: Ingenting, det är business as usual och samma trender som jag hört senaste året.  Samtidigt är ju detta fortsatt en bekräftelse på att det jag jobbar med hela dagarna är något viktigt och att det vi gör idag är rätt. Slänger ihop en lista nedan på det föreläsarna pratade mycket om samt det kallpratet i pausen och över middagarna handlade om.

  • Integration mellan e-handel och socialt nätverkande
  • Click to call, click to chat ökar konverteringsgraden
  • Mobilitet – visa produktkatalogen i mobilen
  • Re-platformning, många byter nu sina e-handelssystem (kvitto på att e-handel fungerar). Här hamnar även ”add on services”, många lägger på tredjepartslösningar för sök, rekommendationer, mätverktyg och annat nu.
  • Multichannel / cross-channel – Finns i fler kanaler och sälj mer, se bara till att du har ett bra synkroniserat budskap, gärna integrerade flöden mellan kanalerna!
  • Mät, analysera och ändra hela tiden, små steg i taget.
  • Personalisering
  • Go global, sälj utanför ditt eget land
  • Aktiv dialog om PCI certifiering

Allt ovan är relevant och viktigt och vissa av punkterna ovan är redan högaktuella för Svenska e-handlare, några kommer vi att se mer av inom kort.  En stor skillnad mellan Svenska och Amerikanska e-handlare är att e-handeln är en central fråga på ledningsnivå hos de stora i USA medans det fortfarande verkar vara en ”sidofråga” för många av de största Svenska bolagen. Jag upplever också att man generellt är bättre på att mäta och jobba med ett hårt mätbart resultatfokus på sin e-handel i USA än i Sverige/Europa.

All in all ett bra event, men vädret i Barcelona kunde varit bättre, +10 grader och mulet.

 

One thought on “Hot or not

  1. Det er bra å se at diskusjonene går på de områdene vi faktisk jobber med! Så da er vi ikke helt ”far off” i forhold til trendene i markedet, og ikke minst hva kundene krever og ønsker av en moderne e-commerce plattform.

    Personalisering har jeg jobbet med i mange år og synes dette er særdeles viktig. Spesielt den implisitte personaliseringen. Det er et vanskelig område å bllir god på, men heldigvis blir det stadig bedre og bedre programvare som kan hjelpe oss i prosessen.

    Uansett, jeg gleder meg til å se resultater av utviklingen fremover.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *