Kort summering av Nordic Ecommerce Summit

Infriades mina förväntningar på eventet? Ja!

Hetast just nu i punktform:

  • Mobilt, Det är dags för m-commerce på riktigt nu, marknaden finns där. Vi har kunder som har över 10% av sin totala trafikvolym från mobila enheter.
  • Test och On Site Optimering. A/B testning nämndes många gånger, det är väl ingen helt ny företeelse men det är många som hoppar på tåget nu och har sett nyttan av att the best best practice is no best practice. About time säger jag.
  • Kundtjänst och lojalitet, nöjda och återkommande kunder är bra kunder.
  • Emballaget är viktigt, tänk på hela kundupplevelsen.
  • En liten bubblare fortfarande är Social Commerce, dock drog Halens en bra presentation och påvisade stor nytta av sina aktiviteter inom Social Commerce på tex Facebook och sin egen sajt. Vi ser nog ännu mer av det här nästa år?!

Alltså mycket fokus på aktiviteter som ökar försäljningen vilket är naturligt. Om jag tittar på våra kunder så ser jag att många också arbetar hårt med att öka sin effektivitet och få ner kostnaderna för tex logistik vilket jag inte tycker kom upp så mycket på den här konferensen. Ämnet nuddades, men då var det mest med fokus på kundupplevelsen (emballaget) och inte på kostnadseffektiviseringarna som kan göras.

Jag fick heller inte se en VD från en traditionell detaljhandlare på scen som berättade hur viktigt e-handeln är för dem. Dock tycker jag att Sebastian Heimfors från Boomerang var rätt på det när han nämnde att vi antagligen behöver jobba oss upp en hel del från de cirka 5% som e-handeln står för idag för att komma in i finrummet. Så, vi fortsätter det hårda arbetet ett år till och sen tror jag det blir annat ljud i skällan.

Stämningen var mycket god både på dagarna och kvällarna, enormt bra nätverkande och öppenhet i dialogen. Lokalen är fantastisk på många sätt, men jag tror att många med mig upplevde att det var svårt att hitta till symposierna, där kan man nog förbättra en del till nästa år. Matupplevelsen blir ju lite vad den blir på en sådan här konferens, att äta stående med tallriken i den ena handen, glaset i den andra och gaffeln med fötterna är alltid en utmaning. Dock måste jag ge en stor eloge till arrangören som lyckades ordna en strålande middag på kvällen, maten var kanon. Extra kul inslag med Gary och vinprovningen. Tidigare gånger jag varit på Waterfront har det trådlösa nätverket lämnat mycket övrigt att önska, men nu tycker jag det fungerade utmärkt under hela konferensen.

Stort tack till Kristian och gänget på NEK samt alla som deltog på konferensen, vilket gäng!

 

8 thoughts on “Kort summering av Nordic Ecommerce Summit

  1. Hej Bra summering. Noterade att åtminstone två föreläsare talade om automatisering och effektivisering och håller med om att ett mer tydligt logistik pass med fokus på kostnadseffektivitet skall med och då tycker jag framförallt man skall fokusera på logistiken bakåt i kedjan från inköp till interna logistikprocesser. Vi har massor av kunder som kan berätta hur de gjort.
    Trevlig helg
    Arne

    1. Jo, de nämnde det som hastigast men jag skulle vilja haft mer informationsdelning kring ämnet. Håller absolut med om att det vore intressant att titta på de interna logistikprocesserna så att dialogen inte bara handlar om att pressa er på distributionskostnaden. Det finns ju mycket stora vinster att göra i den interna effektiviseringen (också, haha).

        1. Det var ju föga förvånande att just du Arne tycker att man skall fokusera på något annat än det som ditt företag mest förknippas med… 😉
          Men jag håller med om att total logistikkostnad är något som glöms bort.

  2. Intressant summering och tacksamt att du lyfter bra saker att hålla fast vid och några att försöka lyfta ännu mer. Vi på NEK kommer att ta all feedback till oss med tacksamhet. Just nu är vi dock väldigt glada att det är så många som har upplevt att de faktiskt haft nytta av, och lärt sig mycket på, de 2 dagarna. Tack! //Jonas, NEK

  3. Håller med i det du skriver. Tycker detta året var det bästa av de Stora e-handelsedagar et al. som jag varit på tidigare om åren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *