Korta slutsatser efter social e-commerce conference (secc)

Det här var en av de bättre konferenserna jag besökt på senaste tiden. Ett litet gemytligt event med runt 60 deltagare inklusive talare. Som vanligt såklart mycket personer från leverantörsledet, men främst var det e-handlarna som genom sin öppenhet bidrog till ett lyckat event. På scenen såg vi bland annat Ving, Hybris, Fritidsresor, St George, Bygghemma.se, Björn Borg, Best Buy, Dell, Halens och Headweb.

Några punkter om vad som sades:

  • Videofilmer med instruktionsfilmer / produktdemostrationer ökar konverteringen 2-5 gånger för Bygghemma.se
  • Halens har lyckats bra med sin satsning på Facebook och en av framgångsfaktorerna är att man vågar prova. Aktiviteterna i social media står för väldigt liten del av försäljningen idag, men den växer
  • Björn Borg genomförde en mycket stor kampanj, ”The Blog Project”, som var oerhört framgångsrikt ihop med Google Display Network, dock missade man antagligen en enorm potential då man inte integrerade sin e-handelslösning i kampanjen alls. Click To Play annonser kostade mycket och genererade nästan inget värde och plockades bort tidigt.
  • St George har ingen strategi och inga mål med sina Facebook aktiviteter men prövar sig fram och tycker ändå att den tid man lagt är en god investering
  • Headweb genomförde en lyckad kampanj när SJ gjorde fiasko, mycket smart sätt att nyttja sociala medier ihop med ett erbjudande (http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article130448.ece)
  • Fritidsresor har utvecklat en egen iPhone app med 0 kronor i budget (Appmkr) och ser det som ett mycket bra sätt att lära sig mer om mobila kanalen
  • Best Buy har separata parkeringsfickor nära butiksingången för ”reserve online, pick up in store”
  • Dell säljer väldigt bra via sitt erbjudandeflöde på Twitter
  • Generellt fungerar tävlingar och erbjudanden bra för att få fler fans till sin sida på Facebook (den som gillar får något speciellt erbjudande)
  • Victor som tidigare arbetade på Pricerunner tipsade om en mycket bra sajt: www.consumerbarometer.eu
  • Franck från Neolane fick mycket frågor om huruvida det var OK att lagra information från Facebook lokalt via Facebook Connect, vilket det är så länge man får OK från användarna
  • Mobilt idag är lite av vad e-handel var för Ving 2000 (då hade man 5% av bokningarna via e-handel, idag har man 65% via e-handeln)
  • Ving arbetar med utveckling enligt R.E.A.N modellen http://en.wikipedia.org/wiki/REAN
  • Best Buy har startat ett koncept de kallar för Twelpforce där alla anställda uppmanas bidra och svara på konsumenternas frågor: http://twitter.com/#!/twelpforce
  • Dell har ett centralt ”Command Center” på över 100 personer som dedikerat lyssnar på vad som sägs om Dell och deras produkter i Sociala Medier. Utöver detta har de dessutom flera liknande lokala initiativ.
  • Plattformsleverantören Hybris upplyste oss om vikten av att att ha en multikanalsstrategi och var samtidigt väldigt ödmjuka inför utmaningarna det innebär
  • Headweb var världens första videobutik på Facebook enligt dem själva (lanserades november 2010)
  • St George har bytt e-handelsplattform flera gånger, varje gång sjönk konverteringsgraden rejält i en period precis efter bytet
  • Bygghemma.se säger att den optimala längden på ett filmklipp relaterat till en produkt är 25-40 sekunder. De betalar endast 1000-3000 kronor i produktion per film (!!). Man använder Youtube som spelare av kostnadsskäl samt att det då fungerar bra att titta på filmerna i mobilen också.
  • Hybris nämner Argos och Best Buy som två av de bästa företagen i världen på ”multichannel commerce”

Ett otroligt bra event och jag tackar arrangörerna, deltagarna och talarna för två bra dagar!

 

All records broken och trender inför 2011

Det är väl kanske lite tidigt att summera e-handelsåret 2010 ännu, men trots att året inte är slut har de flesta e-handlare jag pratat med slagit all time high försäljningsmässigt redan. Julhandeln överträffade förväntningarna och vi har pratat mycket om att e-handeln nu slagit igenom på riktigt.
Många är vi som siar om trender och fler blir vi för varje dag som går, branschen mognar samtidigt som den blommar som allra bäst just nu.  Det är fortfarande ett stort antal företag som inte har lanserat e-handel, men jag möter få som inte har det högt på agendan.

Så, vad kommer vi se under 2011?

Det har ju varit väldigt mycket snack om att driva trafik till sina sajter, både hos små nystartade e-handlare likväl som hos de stora. Det jag sett under senare delen av året och som jag tror vi kommer se mer av under 2011 är hårt arbete bakom kulliserna, både för att optimera sina processer och sänka sina kostnader samt för att öka konverteringen och bättra på lojaliteten hos de som redan besöker sajten. Jag tror vi kommer se mer hårt arbete än massiv nyutveckling och laborerande med nyheter, alltså fokus på kärnprocesserna kring produktinformation, orderprocess (lager, distribution etc) och kundlojalitet. Naturligtvis kommer det också fortsatt bli en del laborerande med mobila lösningar och integration till social media. Vi kommer också se fler stora detaljhandlare i e-handelsvärlden under året vilket glädjer mig, det finns färre hinder idag och frågan är mer NÄR istället för OM.

Ha nu ett gott slut på 2010 och en underbar start på 2011, go e-commerce!

 

Social media + e-handel, vaddå?!

Trots att jag ofta titulerar mig “senior strategikonsult inom e-handel” så står jag med ett ben i verkligheten varje dag i våra spännande e-handelsprojekt och försöker alltid vara så konkret som möjligt. Inom våra strategiprojekt pratar vi nu på våra kunders begäran oerhört mycket om sociala medier (bland annat) och det resulterar ofta i att jag får frågan vad företagen kan göra inom ramen för sociala medier och e-handel i kombination. Min motfråga är som alltid när det känns som att kunden vill göra saker bara för att man kan “Vad vill Du uppnå?” och så får jag utveckla det lite, slutligen hamnar vi i att målet brukar vara att öka försäljningen och att effektivisera interna processer för att sänka kostnaderna. Inget nytt med andra ord.

I en workshop häromdagen listade vi ett antal konkreta saker man kan göra för att just öka sin försäljning och för att sänka sina kostnader som e-handlare. Listan är helt oprioriterad och naturligtvis måste allt sättas i sitt sammanhang och vissa saker är mer relevanta än andra beroende på e-handlarens situation.

Ni kanske kan inspireras lite, bidra med egna erfarenheter eller bara totalt dissa listan nedan. Go ahead!

Aktiviteter som inte rakt av rör e-handelssajten som sådan:

  • Skicka ut erbjudanden och nyheter via Twitter och Facebook
  • Ha en fan page på Facebook
  • Egen kanal på YouTube och andra videosajter där ni delar era videos, tex reklamfilmer
  • Skapa en egen butik på Facebook och andra communities (eller tex via banners)
  • Öppen dialog med kunderna, tex Kundtjänst via Twitter och Facebook
  • Samla in feedback om ert företag / era produkter via sociala medier för att förbättra
  • Bygg egen eller skaffa partnerskap med extern community kring relevant ämne kopplat till era produkter
  • “Multikanaltävlingar” för att engagera kunderna
  • Blogga om nya produkter (RSS flöde)
  • Skapa affiliateprogram för att generera trafik från tex bloggare

Relevanta funktioner inom “social media / social commerce” på din e-handelssajt:

  • Någon tittar just nu på produkt YY
  • Senaste köpta produkterna är XX, YY
  • Social jämförelsefunktion, personer som jämförde dessa jämförde även YY och XX
  • Personer som jämförde dessa köpte sedan YY
  • Fundera på möjligheter med positioneringstjänster, tex någon från ”din stad” tittade på / köpte just det här (se http://www.zappos.com/map/)
  • Betygsättning
  • Bläddra och sortera produktlistor baserat på betyg
  • Recensioner och användarnas egna berättelser om erfarenheter med produkten
  • Uppmana användarna att ladda upp eget innehåll (bilder, ljudklipp och filmer)
  • Användarnas egna samlingar av produkter i era kategorier (min bokhylla, min cd samling, min outfit etc)
  • Låt användarna skapa sin egen butik och bläddra i andras butiker
  • Användarnas egna topplistor (produkter jag har, vill ha etc)
  • Enkelt dela ut länk till produkt i sociala nätverk och bloggar (tex AddThis)
  • Integration mot tex Twingly för att se vilka bloggare som skrivit om en viss produkt
  • Personaliserade produkter som sedan andra kan köpa (tex designa din egen t-shirt)
  • Önskelistor
  • Notifieringsfunktion vid uppdatering på produkt (nytt pris, ny recension etc)
  • Diskussionsforum
  • Facebooks “gilla” funktion på produkterna, varför inte även ”ogilla”?
  • Andra som “gillade” den här gillade även YY
  • Engagera användarna genom olika tävlingar
  • Co-browsing, erbjud möjlighet för två användare att tillsammans surfa på sidan trots att de inte sitter tillsammans
  • Socialt sök och sociala rekommendationer
    • Personer som sökte på XX tittade sedan på YY
    • Personer som sökte på XX köpte sedan YY
    • Personer som tittade på den här produkten köpte sedan YY
    • Personer som tittade på den här produkten tittade även på XX, YY
    • Personer som köpte den här produkten köpte även YY
    • Personer som kom från extern sökmotor (tex google) med sökordet XX tittade sedan på YY
    • Personer som kom från extern sökmotor (tex google) med sökordet XX köpte sedan på YY
  • Förenkla identifieringen av användaren genom “single sign on”, tex koppling till Facebook Connect eller OpenID
  • Helt eget community där medlemmar kan bli vänner med varandra, chatta, skicka meddelanden etc – Här måste ni nogra fundera igenom värdet för konsumenterna/kunderna, varför skulle de vilja vara på ett community drivet av er?

Det finns en hel del mer eller mindre tokiga ideér i mitt anteckningsblock men jag försökte ovan fånga det som vi sett hos e-handlare och som vi vet fungerar utifrån de mål vi pratade om.

PS.
Glöm sedan inte att använda det användargenererade innehållet (betyg etc) i marknadsföringsaktiviteter i andra kanaler som tex e-postmarknadsföringen.

 

Uppmaning: Kom igen kära e-handlare, använd e-posten för att öka din försäljning

Jag har redan tidigare lyft upp det som en trend, men jag är chockad över hur usla Nordiska e-handlare är på att nyttja e-postmarknadsföring för att öka sin försäljning. Jag har full respekt för att det är svårt bara att hålla sajten uppe och aktuell, prognostisera för att ha produkter i lager och att föra dialog om intern politik och kanalkonflikt, men alla dessa ursäkter räcker inte. Kom igen nu, titta igenom era transaktionella mail till att börja med (om ni nu skickar några). Dessa e-mail kräver vanligtvis inte ens ett speciellt e-postverktyg utan är något som kan hanteras av er e-handelsplattform.

  • Ny medlem
  • Nytt lösenord
  • Orderbekräftelse
  • Uppdaterad orderstatus

Bara genom att se över dessa e-mail som i stort sett alla skickar kan ni med all säkerhet öka er försäljning ganska rejält. Ordna till lite vettig design på dem, testa lite olika rubriker och visa gärna upp några relevanta produkter (personaliserade rekommendationer helst) så skall ni se att detta är ett område värt att investera i. Adderar ni dessutom lite fiffiga tidsstyrda kampanjer (fri frakt på nästa order vid köp inom x dagar tex) så blir det ju såklart ännu bättre.

Jobbar ni med recensioner och betygsättning på era produkter är det ju ett ypperligt tillfälle att påminna om att skriva en recension med ett uppföljande e-mail några veckor efter att ordern är skeppad, även i ett sådante-mail finns bra möjligheter till merförsäljning.

Go, do it now. Vad är din ursäkt?!

PS.

Glöm inte att testa e-mailen ni skickar så att de fungerar i de många olika e-postklienterna som finns där ute och gör vad ni kan för att de inte skall hamna i mappen SPAM/skräppost. Många e-postverktyg har bra stöd för att testa just sådant här, men det har vanligtvis inte e-handelssystemen.

 

Ny e-handelsbarometer från HUI, Posten och Svensk Distanshandel

Nu har jag precis läst den nya rapporten e-handelsbarometern (Q1 2010) som HUI, Posten och Svensk Distanshandel ger ut. En hel del läsvärd information, om än inte så mycket oväntat.  E-handeln ökar med 12,8% från samma kvartal 2009, e-handelns omsättningen uppgår till 4,5% av totala detaljhandeln, konsumenterna blir irriterade när de måste registrera sig för att handla (oh, wow, ser man på…) och framtidstron är hög bland e-handlarna där ute. DET TROR JAG DET! NU KÖR VI! 🙂

Jag jobbar ju med dessa frågor varje dag men ändå så tycker jag att det är svårt att svara när vänner och bekanta frågar mig ”Varför är så många e-handelssajter så dåliga?”. Jag vet ju vilket enormt slit och hur mycket pengar och tid e-handlarna investerar på kärnprocesserna att det är svårt att orka/ha råd med att säkerställa kundnytta och jobba med annat än att köpa in, lagerföra, plocka, packa och skeppa varorna men det svaret räcker ju inte hela vägen. En vanlig fråga är:

– Varför är det så få e-handlare som erbjuder direktbanksbetalning när i stort sett ALLA har konto på en internetbank idag och när det är så enkelt att införa det som betalsätt på sajterna?

Mitt svar är fortfarande något i stil med det jag skriver ovan, dvs att man inte riktigt orkar med att göra allt som man vill, alla e-handlare jag jobbar med har en lång lista på saker de vet att de MÅSTE göra, alltså är de inte ovetande om sina brister i alla fall. En liten men klen tröst för den som frågar, men självklart måste mer pengar och tid investeras, annars går kunden till en annan sajt!

Nu kommer jag ta med mig just betalsätt som ett område att prioritera upp hos våra kunder, vi har många som inte erbjuder de betalsätten som kunden önskar trots att det är så lätt att införa. Jag lovar bättring!

Betalsätt som e-handlarna erbjuder

Trots att väldigt många konsumenter vill betala med direktbetalning genom bank är det endast 30  procent (!!) av de tillfrågade e-handlarna som erbjuder detta. Grafen kommer från e-handelsbarometern, läs den här http://www.hui.se/web/Nyhet_100505.aspx

 

Vad skall det stå på köpknappen?

Bild som visar köpknappar från olika e-handlare

Bild som visar köpknappar från olika e-handlare

I varje e-handelsprojekt jag varit med om så är det en del saker som alltid är återkommande diskussioner. Exempelvis är en hur man skall bestämma vilka kategorier man skall ha i sitt produktkategoriträd, en annan är vad det skall stå på köpknappen.  Som lite underlag för en dialog nyligen tog jag skärmdumpar på köpknappar från lite olika svenska e-handlare och klippte in dem på samma bild, kanske kan det inspirera er!?

Bilderna är tagna med samma upplösning och från produktdetaljsidan.

Någon som dragit några slutsatser kring detta, kanske rent av gjort en A/B test som ni kan dela mer er av?

 

2010 – hetaste trenderna!

Det händer ju så extremt mycket i e-handelsvärlden nu så det är svårt att plocka ut enskilda trender inför nästa år, men nedan är en punktlista på saker jag tror kommer att hända under 2010 därute hos de medelstora och stora svenska företagen.

  • Ännu fler tillverkande företag och detaljhandlare lanserar e-handel (ja, otroligt nog finns det väldigt många som fortfarande inte har e-handel).
  • Befintliga e-handlare breddar sitt sortiment, när tekniken och grundprocesserna fungerar finns få hinder för att bredda sortimentet.
  • Fokus på att öka trafiken till sina sajter, både nya och återkommande besökare. Mer pengar kommer att investeras i SEO/SEM och e-postmarknadsföring under 2010 än 2009. Självklart kommer man fortsatt att prova sig fram inom social media också inom ramen för detta.
  • Kundklubbar och lojalitetsprogram, några aktörer kommer garanterat att investera i innovativa lösningar för lojalitetsprogram som nyttjar fler kanaler än ”fysiska kundkortet som ger bonus på köp” som man använder sig av idag. Det kan vara så att detta är något jag mer vill än tror att företagen kommer att göra, se multikanalstrategi längst ner i inlägget.
  • Plattformsbyten, många har nu provat e-handel ett tag och kommer att investera i ny teknik, vi kommer att se några få stora plattformsbyten och desto fler inköp av tredjepartsprodukter för tex sök och rekommendationer. De e-handelsplattformar man kommer att byta till är främst Wipcore eNova, Hybris och Litium Scensum.
  • Små förändringar och A/B testning. De befintliga e-handlarna kommer att göra små steg löpande och testa utfallet istället för att göra stora förändringsprojekt. Något flera aktörer kommer att jobba med är att trimma sina checkoutprocesser, personalisering samt produktplacering på sajterna.
  • Mer multikanal. Jag tror inte vi kommer se några revolutionerande steg här, men fler och fler kommer till exempel att lansera funktioner för utlämning och betalning av e-handelsbeställningar i sina fysiska butiker. Kanske kommer en och annan ekiosklösning poppa upp därute i butikerna också.
  • Kreativa kampanjer. De framgångsrika e-handlarna kommer att testa sig fram inom detta området, här kommer vi se mycket labbande med mobila lösningar, social media och kanske till och med lite augmented reality.
  • Internationalisering. Vi kommer under 2010 att få se flera svenska e-handlare som lanserar sin e-handel utanför sveriges gränser.

Inga konstigheter alls, självklara trender för många av oss som är i branschen men det är precis detta jag tror kommer att ske. Jag förutspår alltså inga stora revolutionerande steg för e-handeln under 2010.

Det här skulle jag vilja se mer av, men tror tyvärr att få svenska bolag kommer investera i det:

Utökad produktinformation

Här finns så otroligt mycket mer att göra. Jag skulle vilja se bättre och större (ja, zoom, titta tex på http:///www.burton.com) produktbilder, video och framför allt mer beskrivande och säljande texter. Det finns ju också många lyckade exempel där man jobbar med användargenererat innehåll på produkterna, varför gör inte fler det? Jag är övertygad om att det ökar återbesöksfrekvensen och konverteringsgraden för de flesta.

Single sign-on

Jag vill inte ha olika användarnamn och lösenord på alla e-handelssajter därute, men jag vill ändå kunna vara delaktig i dialogen på sajterna och vara med i företagens lojalitetsprogram. Alltså, jag vill till exempel kunna sätta betyg och skriva recensioner utan att registrera mig på varje sajt. Här finns ju till exempel Facebook Connect och OpenID som fler e-handlare borde titta på.

Innovativa lösningar för sök och navigering

Visst, några företag kommer säkerligen att investera i bättre design, navigation och sökfunktionalitet men man kommer med all säkerhet att göra det traditionellt och tråkigt. Missförstå mig rätt, det skall man absolut göra, men nu är det 2009 och det borde man redan ha gjort. Nu är det dags att köra med lite innovativa lösningar parallellt med det traditionella produktträdet till vänster i kombination med en torr sökruta som gör en textsökning i produktkatalogen. Fram för ”navigera sajten baserat på visst material, din storlek & favoritfärg etc”. Inspireras gärna av http://www.etsy.com/, eller varför inte slå ett öga på http://www.like.com när ni ändå är i gång.

Förbättrad kommunikation

Här tänker jag framför allt på alla de e-postmeddelanden som pumpas ut idag, speciellt de som skickas i samband med en transaktion (ny medlem, orderbekräftelse etc). Detta är ett enastående tillfälle att knyta kunden närmare samt att få dem att återkomma till sajten. Det är många som har börjat med e-postmarknadsföring/nyhetsbrev, men det är få som jobbar aktivt med segmentering och personalisering, det vill jag se mer av då jag vet att effekten är enastående. Varför inte tänka till lite på fraktsedlar och fakturor som skickas ut också, även där finns bra tillfälle för kommunikation!?

Multikanalstrategi

Det är för många svenska detaljhandlare som idag saknar en tydlig strategi och förståelse för multikanaleffekten. Det är inget konstigt att man mäter på försäljningsutfallet i respektive kanal, det skall man självklart göra, men det är ju den totala försäljningen som är viktigast. Man kan göra så mycket mer kring bland annat kampanjer, lojalitetsprogram, produktinformation och orderprocessen än det företagen gör idag. Det är många utmaningar att hantera när man skall uppnå full effekt av sina satsningar i respektive kanal, men det är de företag som ser till helheten som kommer att vinna!

Trendspaningen är inte helt komplett, men ändå förhoppningsvis lite inspirerade läsning!?

 

Trendspaning: B2C+C2C = sant?!

Förra året lyssnade jag på Toby Lenk, CEO på gap.com, när jag var på shop.org i Vegas och hörde honom bland annat säga något i stil med ”Det är bättre att kanibalisera på sig själv än att någon annan gör det”. Bra sagt och ett citat jag ofta använder när jag pratar om multikanalstrategi. Vill i sammanhanget också passa på att varmt rekommendera shop.org som i min mening är den bästa konferensen som finns för e-handlare. De kör en e-commerce summit i Europa också, första gången förra året, men den var inte i närheten av den kvalitet som man har i Vegas.

Så, nu inledde jag lite med snack om multikanal, fortfarande en av de hetaste trenderna för detaljhandlare som satsar på e-handel, det leder mig in på en annan trend jag tänkte skriva om, nämligen C2C+B2C. C2C, Consumer to Consumer står för handel mellan konsumenter och B2C står ju som bekant för Business to consumer, företag som säljer till konsumenter.

Jag ser mer och mer initiativ nu där man tar vara på Tony Lenk’s tanke, det mest klockrena exemplet i Sverige just nu är väl Polarn O. Pyret, andra exempel är Blocket som har annonser från butiker blandat med sina radannonser, även Tradera har ju auktioner på nya produkter (tex SJs tågbiljetter) på sin C2C sajt.  Internationellt har Pixmania lanserat en ny tjänst som de kallar Pixplace där man säger att man skall slå Amazon i England på området, spännande!

Att bygga långsiktig relation med sina kunder är ju viktigt, hög återbesöksfrekvens är toppen för försäljningen, detta känns som ett klockrent grepp på detta område och det finns mycket mer att göra här. Vi har bara sett början!

Känner ni till några fler Svenska e-handlare som tagit fasta på C2C handeln på sin B2C sajt?

ps.

Sociala medier i all ära, men det finns alltså andra trender just nu! 🙂

 

Snillen spekulerar på Klarnas partnerevent

Igår var jag en av cirka 25 deltagare på Klarnas partnerevent. Kan ju börja med att nämna att det var ett storslaget och fartfyllt event med pangpang, båtar, helikopter, skärgård, god mat och dryck samt trevligt sällskap, tack för det!

Deltagarna var leverantörer av e-handelstjänster och system på den svenska marknaden och vi genomförde en brainstormaktivitet där syftet var att prata om vad som var nästa spännande område för att öka konverteringsgraden efter snabbkassan (kort kan man förklara snabbkassa på följande sätt: all information som krävs för att avsluta ordern på en och samma skärm). Vi hade också en dialog om hur bra det var med snabbkassa, vi på Brightstep har genomfört A/B tester hos en kund som visade på bättre konverteringsgrad med en traditionell 5 stegskassa, dock duger ju såklart inte detta för att säga att snabbkassa inte är bra, det är olika från fall till fall men jag rekommenderar er varmt att A/B testa nya funktioner för att säkerställa att de ger avsevärd effekt. Nå, mitt syfte med detta blogginlägg är att delge lite best practice, tankar och ideér för dig som e-handlare om du vill öka din konverteringsgrad. Det finns självklart inga garantier för att du kommer att öka din konverteringsgrad om du inför funktionerna/lösningarna som listas nedan men de kan nog vara värda att tänka på.

  • Skippa registrering, gör det möjligt att handla utan att registrera sig
  • Hämta upp adressinformation via personnummer
  • Visa hela tiden totalsumman inklusive alla avgifter i varukorgen / kassan
  • Erbjud många och relevanta betalsätt
  • Erbjud flera fraktalternativ
  • Gör det möjligt att välja utlämningsställe (tex Schenker / Posten)
  • Visa tydliga kontaktuppgifter i varukorgen / kassan om konsumenten har frågor (tex 020 nummer)
  • Erbjud möjlighet till livechat, främst i kassaprocessen
  • Erbjuder du kunden möjlighet att dela upp betalningen på en order, visa upp det på produktdetaljsidan
  • Erbjud en ”deal of the day” på förstasidan, dels för att öka konverteringsgraden men också för att öka den återkommande trafiken

Det var några snabba tips som kom upp i vår dialog, det finns självklart mycket med man kan göra!

Avslutningsvis stort tack till Klarna och alla deltagare för en trevlig dag och kväll.

 

Open Source eller inte?

Jag läste precis en tänkvärd artikel från Demandware (läs den här). Artikeln ger läsaren lite saker att tänka på inför valet av e-handelslösning. Demandware själva har en Software As A Service lösning som baseras på många open source komponenter. Stephan Schambach som är VD på Demandware var tidigare grundare och VD på Intershop och den första versionen av Demandwares lösning baserades på Intershops mjukvaruplattform Enfinity. Idag är Demandware främst stora i USA men har även verksamhet och några kunder i Europa, deras lösning är mycket kompetent och väl värd en genomlysning för de större bolagen i Sverige som skall satsa på e-handel, iallafall om man är intresserad av en SAAS lösning.

En sak som slog mig när jag läste artikeln är att det i mina ögon inte skiljer sig så mycket mellan open source och en kommersiell plattform när man pratar levnadstid. Ett open sourceprojekt tenderar ju ofta att växa sig stort i en mycket intensiv fas och sedan precis som Demandware nämner så startas nya sub-projekt upp med förbättrade lösningar. Ett exempel är ju OS Commerce som har resulterat i många andra e-handelslösningar, ett annat exempel på open sourceprojekt som fått flera avknoppningar är CVS, där finns idag tex Subversion. Om vi å andra sidan tittar på e-handelsplattformarna så blir det ju lite samma sak där, det är ju inte evigt liv för kommersiell mjukvara heller utan det krävs att man uppgraderar/byter till nyare versioner då och då. Intershop är tex inne på sin (minst) tredje stora generation av plattform, först hade man en Perl baserad variant av plattformen som kallades just Intershop (3 och 4), sedan kom en revolutionerande JAVA plattform som man kallade Enfinity och nu finns deras multisite plattform som kallas Enfinity Suite. Tre helt olika plattformar under cirka 10 år, att byta mellan dem var stora projekt och inte bara en enkel ”uppgradering”. Detta är ju inte Intershop ensamma om utan det ser ut sådär hos i stort sett alla e-handelsplattformsleverantörer och även andra mjukvaruleverantörer, titta bara på Microsoft och alla versioner av operativsystem som kommit från dem under åren.

Kort summering: Det är inte så stor skillnad ur ett livscykelperspektiv på kommersiella e-handelsplattformar vs open source, oavsett vad ni väljer måste ni vara beredda på teknikskiften och uppgraderingar/plattformsbyten på 3-5 års sikt.

Har jag helt fel här i livslängden 3-5 år? Vad är era erfarenheter?