Samma priser i alla kanaler?

Läste precis en artikel om Netonnet på IDG.se (läs den här) och såg att den handlade om ett ämne som bara blir hetare och hetare nu när dom stora detaljhandelsbolagen börjar sälja på nätet. Kräver verkligen vi konsumenter samma pris i alla kanaler, eller kan vi tänka oss att betala mer i en fysisk butik för att få varan i handen på en gång?

Kostnaden per order är olika per kanal, men det är svårt att hitta ett riktigt bra sätt att mäta kostnaden på då många moment i processen delas mellan kanalerna men betyder mer för en kanal än en annan, tex säljande texter på en produkt måste ju finnas för att den skall sälja på nätet, men det behövs inte på samma sätt i den fysiska butiken.

Jag har varit med om företag som har olika pris i olika butiker beroende på var i landet de ligger, så detta är ju ingen ny fråga direkt.

Är inte skillnaden gigantiskt stor och om det alltid är billigast på nätet tror jag inte att det spelar någon större roll. Vad tror ni?

 

One thought on “Samma priser i alla kanaler?

  1. Vel.. intressant spørsmål, og det er veldig varierende i forhold om man selger til B2C eller B2B..

    i B2C segmentet tror jeg det er et større press for at kundene skal kunne handle billigere på nettet…dersom det er en leverandør med mange konkurrenter tror jeg dette er tilfelle, men markedet har også endret seg og priser er kanskje ikke like viktige lenger som de en gang var.

    Når det gjelder B2B så er det mange kunder som forventer samme pris på nettet som over disk fordi ofte er prisene regulert av store rammeavtaler o.l.

    Dersom du har en avtale om å selge utstyr i mange millioners klassen til en kunde, så bryr kke kunden seg om hvor man kjøper varen så lenge man får den til avtalt pris….for at man skal holde kunden på eCommerce siten er det viktig at den innholder god funksjonalitet som gjør at brukeren synes det er mer verdi av å handle der enn å shoppe over disk.

    men jeg ser stadige trender om at mange av kravene man har i B2C er på vei over i B2B, antageligvis fordi mange av ”shopperene/kundene” handler både hos B2B selskaper og B2C selskaper… ting er på vei til å smelte sammen og det skaper utfordringer for oss som driver med B2B handel…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *