Uppmaning: Kom igen kära e-handlare, använd e-posten för att öka din försäljning

Jag har redan tidigare lyft upp det som en trend, men jag är chockad över hur usla Nordiska e-handlare är på att nyttja e-postmarknadsföring för att öka sin försäljning. Jag har full respekt för att det är svårt bara att hålla sajten uppe och aktuell, prognostisera för att ha produkter i lager och att föra dialog om intern politik och kanalkonflikt, men alla dessa ursäkter räcker inte. Kom igen nu, titta igenom era transaktionella mail till att börja med (om ni nu skickar några). Dessa e-mail kräver vanligtvis inte ens ett speciellt e-postverktyg utan är något som kan hanteras av er e-handelsplattform.

  • Ny medlem
  • Nytt lösenord
  • Orderbekräftelse
  • Uppdaterad orderstatus

Bara genom att se över dessa e-mail som i stort sett alla skickar kan ni med all säkerhet öka er försäljning ganska rejält. Ordna till lite vettig design på dem, testa lite olika rubriker och visa gärna upp några relevanta produkter (personaliserade rekommendationer helst) så skall ni se att detta är ett område värt att investera i. Adderar ni dessutom lite fiffiga tidsstyrda kampanjer (fri frakt på nästa order vid köp inom x dagar tex) så blir det ju såklart ännu bättre.

Jobbar ni med recensioner och betygsättning på era produkter är det ju ett ypperligt tillfälle att påminna om att skriva en recension med ett uppföljande e-mail några veckor efter att ordern är skeppad, även i ett sådante-mail finns bra möjligheter till merförsäljning.

Go, do it now. Vad är din ursäkt?!

PS.

Glöm inte att testa e-mailen ni skickar så att de fungerar i de många olika e-postklienterna som finns där ute och gör vad ni kan för att de inte skall hamna i mappen SPAM/skräppost. Många e-postverktyg har bra stöd för att testa just sådant här, men det har vanligtvis inte e-handelssystemen.

 

6 thoughts on “Uppmaning: Kom igen kära e-handlare, använd e-posten för att öka din försäljning

  1. Har i dagarna faktiskt sett över mina epostutskick och börjat utveckla dem. Dem är helt usla som de är nu. Ett tråkigt textmail när man har gjort sin order är det enda man får. Inspirerande artikel!

  2. Om man nu skall ge sig på ett lite mer tekniskt svar som nästan alla ehandlare missar är att se till att servern man skickar mailet från har en ”reversed PTR record” samt DKIM och SenderID uppsatt i DNS:en. Då minskar man chanserna ganska rejält för att ett mail felaktigt blir klassat som spam. Ett mail till check-auth@verifier.port25.com ger ganska bra diagnostik på hur allt är uppsatt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *