Vikten av att förstå besökarna

Jag blir förbryllad över att så många e-handlare i Sverige, stora som små fortfarande inte utnyttjar en av styrkorna med sin e-handel genom att mäta och skapa en dialog med besökarna.

Enligt Web Service Awards undersökning under 2007 berodde detta främst på att det inte fanns tillräckligt med resurser på e-handelsavdelningarna. Jag tycker att det är synd att inte företag inser de möjligheter som man kan få ut genom att snabbt fråga ett urval av besökarna: Vad är syftet med deras besök, uppnådde de sitt syfte och om inte vad var det som gick fel. Detta kan man enkelt göra med en enkätlösning som är ett mycket enkelt sätt för att få in feedback om sin lösning. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg och kommentar (länk: http://ehandel.se/mattias/internetnarvaro-utan-ehandel ) så är en satsning på e-handel mer än bara en hemsida med en köpknapp. Genom att fråga just sin egna målgrupp och besökare vad de vill göra på ens sida kan man styra utvecklingen åt rätt håll och skapa en kunddriven utveckling av sin lösning.

Vi får väl hoppas att e-handlare i Sverige har fått mer resurser sedan 2007. Vi kommer tillsammans med Web Service Award presentera resultatet från alla undersökningar som är gjorda under 2008 den 1 april. Det är en gratis webbpresentation så gå gärna in och anmäl er redan idag på: https://www2.gotomeeting.com/register/541499239

 

 

2 thoughts on “Vikten av att förstå besökarna

  1. Som konsument som allt oftare handlar på nätet av bekvämlighetsskäl, skulle jag säga att jag blir irriterad och väljer bort sidor där jag tydligt märker att man inte anpassat tekniken efter användarens behov. Jag vill självklart att det ska gå snabbt och enkelt att handla på nätet. Ser en mängd likheter från den bransch på nätet som jag arbetar i där vi hela tiden utgår från att anpassa tekniken och utvecklingen efter användarnas beteenden på nätet, det är facit, det är det vi måste granska och analysera och sedan jobba för att anpassa produkten. Minimera antalet klick, skära ner på onödiga steg, inte avkräva tid i onödan för användaren och så ”add value to customer” såklart!

  2. Ja, nog är det viktigt att vara kundorienterad alltid, men ofta ack så svårt. På större företag är det många viljor som skall uppfyllas när man bygger internetnärvaro 😉

Lämna ett svar till Mattias Pihlström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *