Krönika:
Tobias Jonasson

Mikael Jorkvist


Lagerhantering & 3pl

En fråga som den senaste tiden har dykt upp på diverse forum och facebookgrupper är företag/ehandlare som letar efter 3pl lösningar. En vanlig fråga på dessa typer av forum är oftast, ”vilka 3pl rekommenderas”, ”vilka 3pl är bäst”. Men frågan är mycket komplexare. Jag är genom mitt arbete med e-handel på SiteDirect ofta involverad i införandet av denna typen av logistiklösningar. För att hjälpa till att flytta en verksamhet till 3pl måste man förstå varför beslutet är taget och vilka vinningar företaget räknar med att göra. Nästa steg är att titta närmare på vilka förutsättningar som finns för att välja rätt 3pl partner.

Vanliga frågeställningar kan vara, men inte begränsade till:

  • Vilka marknader är viktiga
  • Hur ser kraven ut på leveranser
  • Avvikelser av mainstreamflödet
  • Produkttyper / Storlekar
  • Packning (egna lådor etc?)
  • Graden returorder
  • Ordertoppar
  • Systemintegrationer
  • Flöden
  • Andra lagerplatser
  • Typ av inleveranser och krav på utflöde av dessa
  • Räknar ni med att ha egen personal på plats eller ska personal flyttas över till 3pl företag

Dom flesta som är duktiga på detta drar sig nog för att rekommendera någon viss leverantör på ett offentligt forum utan att göra en grundligare analys av behoven. Risken är större att det stjälper än hjälper.

Shopifys POS system

http://www.youtube.com/watch?v=8y4JzCopAPg

Shopify lanserade idagarna ett trevligt butikssystem för att hantera kassa/lager/försäljning och jag tror har många bra användningsområden för deras kunder. http://www.shopify.com/pos

Intressant att deras avgifter ligger lägre än tex Stripe. Hur står sig deras priser jämfört med era butikskassor?

Kopiera din husnyckel med din telefon

Låter som lite science fiction va? Men det finns två enkla tjänster som låter dig får en kopia på din husnyckel hemskickad genom att ta några bilder och skicka till respektive tjänst.

http://shloosl.com/ ( https://news.ycombinator.com/item?id=5593410 )
http://dittokey.com/ ( https://news.ycombinator.com/item?id=2391571 )

Kul koncept!

kassa sidor eller kassasidor

Tjipp..Var börjar man när man bygger en kassasida? Vilka betallösningar och vad dessa har för möjligheter sätter ofta ribban.

Ofta börjar man med att i en första kolumn låta kunden få fylla i sin adress och i nästa välja betalsätt. Men adressen är ofta underställt betalsättet. Tex så tillåts ofta kunder bara ha sin folkbokföringsadress som leveransadress vid betalning mot faktura. Medans kort och direktbetalningar ofta tillåter leveransadress vart som. Hur förklarar man detta enkelt och med en bra översikt? Många väljer att ha en kombinerad faktura/lev adress att fylla i vid fakturabetalning och låser upp möjligheten att välja en separat leveransadress om betalalternativet godkänner detta. Men detta kanske inte alltid är optimalt.

Om man erbjuder kunden fakturabetalning och då enbart mot leverans till folkbokföringsadressen tycker jag personligen att en funktion för att hämta adress baserat på personnummer är det absolut bästa (sen finns det säkert brancher det inte passar sig att fråga efter personnummer hit och dit) och sedan låsa de fältet så kunden inte börjar ändra i dessa.

Sen ska vi lägga till en tredje variabel som kan påverka och det är om kunden ska få välja fraktsätt (och paketutlämningsställe), något som jag ofta kan bli tokig på inte finns (när man inte har bil och ett 10kgs paket kommer i andra änden av stan är det inte jättekul att behöva ta taxi). Detta har de flesta transportörer stöd för (även fast inte alla säljare på respektive transportföretag har koll på detta).

För att bygga en bra kassa så tror jag på att sätta sig ner och tänka igenom sin kunds situation och utgå från dem. En kassa behöver ofta anpassas för respektive land. Tex att kräva in personnummer i vissa länder kan vara väldigt avskräckande.

Så här ser vår kassa ut på bagsy.se just nu, inte riktigt färdig med alla funktioner jag vill ha ännu, utan den är väldigt avskalad just nu.

Bagsys betalfönster ser hos dibs ser ut såhär just nu:

I dibs gränssnitt så har vi laddad upp den översta stora bilden och sen ändrat lite i decoratorn och cssen, inte supernöjd med denna dock. På http://tech.dibs.dk/integration_methods/flexwin/ finns det mer info om hur man kan styla flexwin med simpel html och css. Är det någon som vill ha mina filer så hojta till så mailar jag över dessa.

Produktinformation, var börjar man?

Att tänka igenom sortimentet inför en e-handelssatsning och analysera behoven är något som är viktigt för att välja den rätta lösningen.

Består sortimentet av tavlor så har du sannolikt inte samma krav som om du säljer skor, datorer eller bilar.

En av dom vanligaste produktupplägen kan du hitta här på sportamore. Vore alla produkter upplagda på det sättet hade det varit enkelt att förstå. En enkel rak produkt.

Men säljer jag skor så vill jag gärna ge kunden möjlighet att på produktsidan välja rätt storlek. Ett exempel. Vanligt kallat variantprodukt. Något som kan vara tänkvärt är om variantprodukterna har olika egenskaper som behöver tas hänsyn till på visningssidan. Tex kanske priset på mindre skostorlek är annorlunda mot en större storlek.

Ett annat exempel på varianter kan vara när de finns i flera steg. Det kan tex vara en tshirt där man först väljer färg och sedan väljer storlek. (Tänk tex på att den röda tröjan kanske bara finns i en storlek, medan den blåa finns i flera storlekar.)

Vill jag sälja golfprylar så är risken stor att jag vill kunna sälja färdiga paket av de produkterna som säljs löst. Då kan det vara bra att ha koll på att systemet klarar av att hantera paket av produkter av flera enkla raka produkter ihopkombinerade till ett paket. Ex: Jag kanske vill göra ett paketpris på ett set av klubbor och en golfvagn. Då är det viktigt att systemet kan hantera sättet du vill prissätta detta på, är det en sammanslagning av priset på de enskilda varorna minus en procentsats eller är det ett helt unikt pris du vill kunna sätta på hela golfpaketet?

Säljer jag skjortor så vill jag kanske att kunden ska kunna göra flera olika val. Tex kunna välja knappar, material, sömtyp och färg. Vissa av valen kanske ska vara tvingande och vissa kanske skall vara frivilliga.

En annan del att tänka på är vad du har för information om produkterna, är det en tavla jag ska sälja så är det kanske viktigare att lyfta fram en bilden med en liten ruta med storleksinformation. Är det datorutrustning jag säljer så är det kanske inte en bild som är viktig utan en tabell med specifikationerna uppspaltade enkelt och snyggt. Jag kanske vill låta kunden jämföra produkter enkelt baserat på egenskaper på produkterna, då kan det vara bra att ha delat upp produktinformationen (normaliserat informationen). Möjligheter att lägga upp filer och bilder kan vara viktigt att utforska med.

Att administrera produkter i ehandelssystem är ofta ett väldigt tidsödande arbete så se till att få testa och känna på administrationen och utforska gärna ev importmöjligheter.

Att låta sina kunder betygsätta produkterna och lämna kommentar kan vara en viktig punkt.

Det blir lätt mycket saker att stämma av mot potentiella leverantörer och open source lösningar.

E-handel, e-handel kära ehandel

Ett forumsinlägg som jag måste tipsa om är detta som Robin på Länna möbler skrev i forumet i förra veckan som handlar om snabbkassor.

Fortsätter med en länk till ett blogginlägg/intervju med Hjalmar på tidningar.nu.  Sanningen bakom ett Lyckat Affiliateprojekt. Som ger en inblick i Tidningar.nus verksamhet. Något i intervjun som jag tyckte var intressant som jag gärna läst mer om var slutsatserna kring segmentingen på källa. Någon som har någon bra länk kring detta?

På dagtid jobbar jag på ett företag som heter SiteDirect som jobbar med bla e-handelslösningar som E-handelskonsult. Ett ställe som jag verkligen trivs på. Jag har valt att hålla det lite nertonat när jag har skrivit här, delvis för att SiteDirect har drivit ehandel.com och jag inte vill battla med rockstar Dan för mycket. Både SiteDirect och nyss nämnda portal har startats av Mathias en entreprenör som bla. har byggt upp Boss Medias (nuvarande G2) Casinoplattform en gång i tiden i sitt dåvarande bolag. En mycket inspirerade person.

Att .com finns är ju inte direkt någon hemlighet och att ehandel.se och .com har krigat lite tror jag bara sporrar alla. Punkt com har nu gått och blivit ehandel.org och gjort en stor förändring där dom går från en portal till ett eget bolag som aktivt kommer jobba för ehandlare i Sverige och i förlängningen norden. Ryktet gör ju gällande att .se har massa roliga saker på gång…(???)

Arbetet med Bagsy går sakta framåt. Fokuset är lite blandat just nu för min del.

Delvis letar jag bra tillverkare för vår egen kollektion, jag har alltid drömt om egna produkter och dessa kommer bli superawsome! Vi är i full färd med att ta fram en såkallad 0-serie här i Sverige.

På SEO fronten går det lite knackigt, skulle vilja ha hjälp av någon att bygga upp nätverk men har svårt att få tag i någon jag vill samarbeta med. En lite intressant sak som jag inte vet om jag har delat med mig av är att ordet Datorväska verkar ha mindre sökningar än ordet dataväska. Det tar i mot lite i mitt hjärta att optimera för dataväska, men jag får väll trösta mig med att Svenskan är ett levande språk.

Vi har även börjat inrikta oss på skolorna inför höstens kommande skolstart.

PS. Just nu letar jag även febrilt efter en fräck väska som spotades på CPH nyligen. En passagerare klev av planet med sin rullväska, drar upp draghantaget, fäller ut en platta under väskan som han kan stå på och vips så har han en spark. Han flög verkligen fram mellan Gaterna. Någon som sett något liknande?

gå live…

Japp då har vi äntligen gått live med bagsy.se. Har dock en del kvar att fixa innan jag är nöjd. Lite snålt med produkter ännu men det fylls på hela tiden. Har lite huvudbry hur jag ska kategorisera upp produktmodellerna med, inbillar mig att man inte är intresserad av att se ”affärsväskorna” om man letar efter en skolväska till 14åringen.

Just nu håller vi på att testköra och fixa massa småsaker så vi har inte slagit på trumman ännu med annonsering (eller jo jag var tvungen att testköra lite adwords i helgen och det såg bra ut).

Några saker som jag spontant måste till innan vi kör igång med annonseringen:

  • lagerstatus
  • säkra funktioner i olika webbläsare
  • mer info om företaget bakom
  • större sortiment
  • faktura betalning

Tar gärna i mot lite länkkärlek förresten :-) Datorväskor

När saker tar längre tid…

När saker tar längre tid än vad man vill. Men nu har vi äntligen fått ihop ett lager på väskor, dock ej så stort och välsorterat som vi vill. Vi har även fått tillgång till vår lagerlokal som blev superbillig och superbra att starta med!

Men för att börja i en ände, vi har träffat säljare från distributörer och varumärken. Många vill gärna sälja men har minimum kvantiteter och höga minimum orders. Vi har gjort så att vi har försökt köpa ca 2st av varje väskmodell av det vi tror på. Detta för att få en bredd i sortimentet men inte stå tomma när den första är såld. Delvis för att möta leverantörernas arbetsätt.

Vi har fått till ett bra avtal med Dibs som har varit kanonbra mot oss. Tillmötesgående och snabba svar.

Något jag är väldigt besviken över är min egen insats och hur lång tid det skulle ta att komma dit vi är idag. Tyvärr tror jag inte på när folk säger att dom inte har hunnit saker och ting när det handlar om man inte har prioriterat.

Men snart så är vi uppe och rullar!

I väntan på det så tar vi några andra tankar:

  • Se till att kvalitetssäkra er site! Testa allt som går att testa rent funktionsmässigt och försök att ha tankarna på att allt ska gå så lätt och enkelt som möjligt för kunden. Tror det finns mycket att vinna här!
  • Låta kunden välja utlämningsställe själv i kassa-steget. (jag själv handlar inte om jag inte får göra detta då mitt ”default” utlämningsställe ligger way off men det finns ett runt hörnet vid kontoret). Men gör det för guds skull inte krångligt för kunden i kassasteget
  • Optimera era produktlistningar och lyft de produkter som är toppsäljare och höga marginaler på. Lyft fram tex genom märk dom så dom sticker ut med tex en ”REA” tagg, ”Bäst i test” eller bara placera de på de platserna i produktlistorna som ni vet är mest exponerade. (spana tex in denna länken och fundera på var era iögonfallande punkter ligger och utnyttja detta)

Hoppas att allt annat är bra med er som läser förresten. Skulle jag inte få iväg ett blogginlägg i veckan så får ni gärna maila mig och skälla lite m.jorkvist@gmail.com eller om ni har något annat att säga :-) Den som vill får gärna lägga till mig på facebook förresten där jag med ska försöka vara lite mer aktiv. Lev väl!

superlokalt med facebook

Groupon verkar gå som tåget och det verkar ha gått lite förbi här i Sverige att facebook rullar ut liknande funktioner

http://blog.facebook.com/blog.php?post=446183422130

Avvägande mellan kostnader

Precis som Katrin är vi i inköpstagen just nu. Men var början man? Dumpsterdive? Modemässa? It-leverantörerna?  Modehusen? Tja en liten blandning blir det för oss.

Vi vill hitta det där perfekta sortimentet med stor variation men ändå varumärken av hög kvalité.

Hur gjorde ni för att hitta era leverantörer? Självklart måste man våga göra bort sig några gånger i början men man får hoppas att det inte blir för dyrköpta misstag. Det är ju trotts allt det som utmärker folk som vågar gå sin egen väg, att man vågar satsa, vågar testa, vågar förlora men framför allt vågar vinna!

En annan fråga som kommit upp är vilka kostnader vi ska prioritera såhär i början? Proffsigt emballage? Telefonnummer/Växel? Skrivare (etikettskrivare eller använda en billigare laser i början till både order och fraktetiketter?)? Lagerhyllor? Jättesvårt när man egentligen vill ha kvar så stor kaka som möjligt att investera i lager men ändå vill göra saker lättarbetade. Det jag tycker är viktigt är att se från alla håll och kanter på saker och ting. Ett enkelt sätt att göra detta är att fråga enkla öppna frågor till personer som är helt oinvigda i projektet.

Förresten till alla er som knapp i kassan som heter ”fortsätt handla” när ni egentligen menar gå ”tillbaka”, ta bort den och ersätt texten med ”tillbaka” eller något annat mer pedagogiskt. ”Fortsätt handla” kan för många uppfattas som att man går vidare med sitt köp.

Se även till att er ihopräkningar i kassan där ni specar moms, frakt, m.m är övertydligt. Det ska inte gå att tolka det fel (vilket det går att göra hos väldigt många idag). Ofta har jag märkt att kunder börjar summera siffrorna för hand för att de blir osäkra på vad som verkligen blir det slutgiltiga priset. Är det då oklart så är risken stor att ni tappar kunden istället.











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner