Krönika:
Tobias Jonasson

Starta Eget


En blogg om hur jag startar upp en e-shop

Bärsjaltest i Föräldrar och barn

Det ringde en barnmorska från BVC i Eslöv. Hon ville att jag skulle komma och demonstrera MOA Ring för barnmorskorna. Jag undrade givetvis hur hon fått tag i mig och då sa hon att de hade blivit nyfikna i och med testet i Föräldrar och Barn.

Va? Föräldrar och barn? Bärsjalstest? Jag sprang genast till Pressbyrån och titta där: Nina och Robban i min fina Moa Ring!

Jag – Moaorganic, av alla tusen bärsjalar i Sverige, var en av fem olika typer av bärsjalar som tidningen Föräldrar och Barn valt att publicera i sitt Baby-nummer.

KUUUUUUL!

Bärsjaltest Föräldrar och barn

Posters för MOAorganic

Jag funderar lite på att göra en poster i storleken A5. Postern ska få folk här i Lund att få upp ögonen för MOAorganic och/eller bara det här med att bära sitt barn.

I ett av mina möten med min affärskonsult, sade han att det är inte helt fel att arbeta för att även mina konkurrenter ska få föräldrar att bära sina barn. För ju fler som bär, desto fler kunder får även jag! Som det är nu är bärande av bebisar lite nytt och många tror det är opraktiskt eller krångligt. På drygt 100 år glömde vi bort vårt ursprung :)

Tillbaka till postern då. Färgerna måste följa min företagsprofil och min logga måste givetvis vara väl synlig. Färgen blir grön/beige i någon form. Dessutom måste jag ha med url:en till hemsidan så de kan handla. Men vilken bild bör jag använda? Ska jag göra en ny i tecknad stil i form av ett barn som bärs av en förälder eller ska jag kanske ta ett av mina MOA Duo foton som visar min egen designade produkt? Eller ska jag använda bebisen i min header på hemsidan?

Texten måste vara något med: Bär ditt barn! Men sen då? Ska man ha punkter över fördelar, eller en kort men koncis text om fördelarna, eller en säljande text som KÖP en MOA sling nu, innan du ångrar dig?
En annan tanke jag har är att göra flikar, a la telefonnr, vertikalt längst ner med moaorganic.se så folk kan dra av en flik för minnet. Ser detta B-igt ut?

Jag tänkte vara så fräck att jag sätter upp mina posters överallt. På ica, på bensinmacken, på pelare, vid bussarna, på BVC, tja alla ställen jag kan komma på. Det värsta är väl att de tas ner eller hur?

Många kreativa tankar just nu… Har ni förslag är de mycket välkomna!

Bilden ovan är av min son som modell efter ca 100 tagningar. Jag tycker den är så härlig!

Lång paus

I slutet av våren körde det ihop sig privat, så jag tog ett par veckor time out med allt vad MOAorganic och MOAsling hette. Veckorna gick och nu har det gått snart tre månader..

Under denna perioden har jag inte bloggat, inte varit aktiv på forum, inte skrivit på facebook och heller inte varit aktiv privat med att marknadsföra mina produkter. Ändå verkar det ha snurrat på och en och annan sling har sålts!

Men nu har energin återkommit och jag ska plocka upp trådarna där jag lämnade dem. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad eller om det kommer lunka på i samma takt som det gjort när jag varit ”frånvarande”?

Min egen reflektion över situationen är att en e-handel måste få tid på sig. Det är svårt att utan en enorm marknadsföringsbudget, smälla upp en shop och tro att man blir miljonär. Bloggar, forum och facebook hjälper nog till en del, men den största faktorn är tiden – det måste helt enkelt flyta lite kalendertid.

Upplägg av tävling


Inför min marknadsföringsåtgärd a la tävling, surfade jag som vanligt runt och kollade på hur andra har gjort. Det var många olika upplägg och efter lite eftertanke bestämde jag för att lägga tävlingen på min relativa okända blog. Jag ville även att de skulle länka min text och bild från sin hemsida/blogg samt själva välja sitt pris.

Fördelen med valfritt pris är att då tvingas de tävlande att gå in och titta på butikens alla produkter och på så sätt bekanta sig med utbudet. Är man en sån som jag, som har nya, unika produkter är detta ett utmärkt sätt att få folk att läsa och tänka på för och nackdelar och välja ut sin favorit. Här gäller det så klart att ha förberett shoppen med bra information och innehåll samt bra produktbilder. Det värsta som kan hända är att en tävlande går in i butiken och känner att där inte fanns något den ens skulle vilja vinna..

De tävlande skriver sedan sitt önskemål om vilken vara just DE vill vinna i tävlingsbidraget. På detta viset ser jag vilka färger och modeller som är populära och kan anpassa tyger och kvantitet för att möta efterfrågan.

Jag funderade även på om jag skulle låta någon kändis med betydligt fler besökare hosta tävlingen, men beslöt att lägga den på min egen blog istället. Fördelen med att låta dem länka från sina respektive hemsidor eller bloggar, är att jag skapar inlänkar till just min blogg. Den är ju ganska ny och få folk att följa den tar tid. Genom att de läser om tävlingen hoppas jag även de kikar ner i mina inlägg. Här hoppas jag på ett framtida intresse för det jag skriver.

Ett annat plus är att de givetvis sprider mitt varumärke så att jag blir mer synlig på nätet med att göra en bra bild med mitt varumärke på som signalerar själva tävlingen.

Ytterligare kan jag läsa närmare på deras hemsidor/bloggar och se vad de är för typ av människor. Detta kan vara ett bra hjälpmedel i min framtida marknadsföring, då jag redan här får ett underlag för min kundgrupp.

Marknadsvärdet blir enormt jämfört med tid, kostnad och ansträngning för just mig med nya produkter som säljs via Internet.

Tävling på MOA Organic

Jag är med och tävlar om en valfri bärsjal eller bärpåse från MOA Organic. Var med och tävla här du också!

Var vill jag synas?

Tredje frågan i min marknadsanalys är: Var vill jag synas?

Eftersom jag inte har obegränsat med pengar, har gratis, alternativt billigt påverkat mina idéer på var jag vill synas. Nedan följer min listning:

  • På populära mammabloggar – här tog jag faktiskt mod till mig och mailade personerna bakom de mest populära och vet ni vad? Jag blir snart gästbloggare på HannaofSweden!
  • På forum – här har vi de gröna forumen, föräldraforumen samt hantverkarforum
  • Mässor – De stora mässorna så som busiga barn och skånemässan var rent för dyra för min budget. En monterplats för två dagar låg runt 25000. Istället blev jag tipsad på lokala hantverksmässor där platserna ligger på ett par hundra. Frågan är bara hur man hittar de lokala innan det är försent. Här fungerar inte Google så jättebra kan jag tala om..
  • På föräldrakurser – jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men föräldrakurser hade ju varit perfekta. Ska börja med att kontakta någon på mödravården och se hur jag kan gå vidare.
  • Reklamblad på BVCs anslagstavlor
  • På föräldramöten – tänkte jag även kunde fråga runt på dagisen här i Lund om de vill att jag kommer och har en föreläsning om närhet och att bära barn på ett föräldramöte. Kan ju vara ett trevligt avbrott i de vanliga diskussionerna
  • Fixa återförsäljare – okej en del av den lilla vinsten försvinner, men vill jag synas får jag ta detta som en investering. Som återförsäljare tänkte jag mig mindre barnbutiker, ledare för olika barnaktiviter (som då får ett vinstintresse av att visa MOA organics produkter)
  • Sist men inte minst – tävlingar där de kan vinna en bärsjal från MOA organic!
  • Har ni fler tips som inte kostar skjortan? Langa hit dem är ni snälla :)

    Vad erbjuder jag?

    Andra frågan i min marknadsanalys är: Vad erbjuder jag till mina kunder?

    Först och främst erbjuder jag bättre anknytning till barnet. Många sjalbärare kan intyga att bära sitt barn stärker anknytningen avsevärt. Övrigt är en bärsjal ett alternativ till vagnen, om inte åtminstone ett komplement. Man kommer alltid med bussen, man kommer lätt in i alla affärer för att inte tala om att man slipper tillhöra barnvagnsligan på lokala fiket. Så summan av kardemumman erbjuder jag ett bärhjälpmedel som underlättar att förflytta sig med sitt barn.

    Ett annat starkt argument är att jag erbjuder ett ekologiskt alternativ där den miljömedvetne kan göra en insats för en bättre värld och för mänskliga rättigheter. Bomull är vår mest besprutade gröda och många människor som arbetar med grödan får livshotande men av allt gift. Genom att välja ekologiskt så tvingar vi producenterna att använda mindre kemikalier.

    Jag erbjuder ett enklare sätt att leva då sjalen är praktisk och enkel.

    Jag erbjuder en närhet till barnet där föräldern lätt känner om barnet är för varmt/kallt när man bär det, i motsatsen till vagnen.

    Jag erbjuder frihet, speciellt när man reser. Ingen jobbig extra checkin med specialbagage, ej beroende av bra vägar/trottoarer att köra vagnen på, Barnet har sin trygga plats i sjalen varesig man sitter på en strand i thailand, väntar på en buss eller är hemma.

    Vad mer erbjuder jag?

    Vem är min kund?


    Första frågan i min marknadsanalys är: Vem är min kund och hur ser denna ut?

    Mammor och pappor!
    Mera specifikt mammor och pappor med småbarn, för jag tror knappast tonårsföräldrar går in och köper en MOA sling. (Ja, såvida inte grabben har gjort någon tjej på smällen förstås)

    Mer då?
    Det jag ser framför mig en mamma/pappa som har läst en del om annorlunda föräldraskap. Känslan är fel när man tänker på vagn och att bebis ska sova i eget rum från första början. De har förmodligen redan äldre barn och känner att hela bebisköphysterin är fel.

    Jag tror även att de är intresserad av ekologiska produkter och är miljömedvetna rent allmänt. De källsorterar och handlar gärna begagnat. Närproducerat och ekologiska produkter är välkommet så mycket som ekonomin tillåter. Den ekonomiska kategorin tror jag är från alla nivåer. Höginkomsttagare som vill ”hoppa av det materialistiskatåget” och låginkomsttagare som vill få känslan alla kan ändå påverka vår jord.

    De har även fått information om bomull och bomullskläder och hur mycket gifter detta innehåller. Därför vill de inte bära sin lilla bebis i giftigt bomullstyg och i valet mellan mig och mina konkurrenter väljer de ekologiskt.

    Något jag missat?

    Marknadsplan

    Årets första uppgift är att göra en marknadsplan eller marknadsföringsplan.

    Detta känns stort, krångligt, seriöst, tidskrävande och svårt!

    Någon som har något bra tips? Eller kanske en färdig en? :)

    Hur tydlig måste man vara?


    I min tidigare anställning arbetade jag mycket med både USA, Kina och Japan. Det jag har fått lära mig genom åren är att när man arbetar över gränser så måste man vara tydlig. Allt för många gånger har resultatet inte blivit vad man föreställt sig och 99% av gångerna beror det på kommunikationsbrist och att motparten inte uppfattat meddelandet så som det var avsett.

    I min kontakt med Indien har jag tagit fasta på att vara superduper tydlig. Iallafall övertydlig i min mening. Tyget jag önskar ska vara ekologiskt, det ska vara utan massa gifter, jag vill att det ska finnas någon sorts certifiering som säkerställer att de som arbetar med tygerna har en dräglig arbetsmiljö. Detta har jag skrivit i åtskilliga mail, pratat om i telefonen och skrivit lappar när jag skickat prover på tyger jag redan handlat.

    Men likväl, efter många diskussioner och förhandlande, visar det sig att tyget är inte så ekologiskt och rättvisemärkt framställt som jag vill ha. Var brister det? Är det jag som inte förstår eller är det jag som inte kan förmedla? Försöker en erfaren handelsman sig en rövare med en novis?
    Jag vill ha ekologiska tyger med diagonalstrech som är rättvisemärkt producerade. Kan man skriva det på något annat sätt?

    Nu hade såklart den indiska handelsmannen någon annan farbror i en annan del av Indien en fabrik med just EKOLOGISKA tyger. Så jag får väl hoppas på att det inte tar allt för lång tid att få fram dessa.

    Jag hoppas inte mitt tygkrav förvrängs än en gång på vägen.











    Leverantörserbjudanden

    Jobb på Ehandel.se
    Musti Ja Mirri söker:
    E-commerce Manager
    Hatstore söker:
    Fotograf/Art Director
    Caliroots söker:
    E Commerce Manager
    Swiss Clinic AB söker:
    E-Commerce Media Planner