Krönika:
Tobias Jonasson

Jimi Wikman- Neurowebdesigner och Interaktionsdesigner


Tankar och reflektioner om E-handel

Apple Pay och större iPhones – vad betyder det för E-handeln?

Introduktionen av större smartphones och Apple Pay under veckan har utlöst en hel del åsikter och hånfulla kommentarer från Android älskare som förmodligen är lite avundsjuka. Det som få verkar reflektera över är hur veckans introduktion av nya produkter från Apple påverkar E-handeln.

En av de stora problemen när det gäller smartphones senaste åren har varit det faktum att det har varit hög trafik från smartphones, men konverteringen har varit väldigt låg. Det beror naturligtvis på många faktorer som kontext och att det är lite klumpigt att försöka genomföra betalningar på en liten skärm. Med introduktionen av större skärmar på iPhone tillsammans med de större smartphones som redan finns för Android så är det troligt att saker och ting kan komma att ändras på den fronten.

Med större skärmar så blir det lättare att hantera saker som checkout, men det påverkar inte faktorer som kontext. Det betyder att även om det är lättare att genomföra betalningar med en större skärm på sin smartphone så kan kontexten fortfarande ställa till det. Det är helt enkelt för tidskrävande att traggla sig igenom betalningsprocessen, även om det handlar om Klarnas blixt-checkout. Här blir det hyperintressant med Apple Pay som verkligen raderar barriären mellan inspiration och köpläge.

Den stora frågan är dock hur kommer detta att påverka E-handel rent praktiskt? Introduktionen av större skärmar betyder att vi som designers måste tänka till lite extra, speciellt hur vi identifierar smartphones även med större upplösningar så vi kan optimera innehållet utifrån det. Det som känns mest intressant är hur Apple Pay kommer att introduceras, dvs om det bara kommer att finnas tillgängligt i appar eller om det även kommer att vara möjligt att lägga till funktionaliteten på webbsidor.

Blir det så att Apple Pay endast kommer att finnas tillgängliga för appar så kan det betyda ett skifte i hur E-handeln bygger sina fronter och vi kan få se en tillbakagång till en app-baserad marknad för smartphones, speciellt om Android leverantörerna går på samma linje med eventuella konkurrenter. Om det skulle ske så är frågan hur det går med de populära teknikerna Mobile first och responsiv design som idag är väldigt populära för E-handel, trots sina brister. Vi kan få se en framtid där utvecklingen delas mellan informationswebb och säljwebb…

Det blir också högintressant att se om Apple Pay får genomslagskraft i USA och sedan om det blir ett giltigt betalsätt även här i Sverige. Om det slår igenom i butik och online så betyder det helt nya dimensioner för multi- och omnikanalstrategier, speciellt om vi även kan kombinera Apple Pay med andra teknologier som Beacon. Det ska också bli intressant hur Android marknaden ska svara på Apples betalservice då de ligger i kraftigt underläge om de inte kan komma upp med en motsvarande tjänst som har samma bredd som Apple Pay.

Det blir också intressant att se hur olika betaltjänster som Klarna, PayPal och Dibs kommer att hantera ett eventuellt skifte, både i skärmstorlek och med introduktionen av Apple Pay med flera. Min känsla är att PayPal förmodligen kommer att inkludera Appel Pay i sin betaltjänst under 2015 och att andra aktörer kommer att avvakta lite för att se hur marknaden tar emot Apple Pay och vilka alternativ som kommer från Android och Windows. Jag tror även att Amazon och Google kommer att ha ett och annat att säga under 2015 och vi kommer förmodligen att se flera liknande initiativ under nästa år.

Oavsett vad som händer framöver så räkna med ett intressant och spännande 2015 för E-handeln och ladda för nyutveckling och förändringar för din E-handel någon gång under 2017-2018…

Mobile first, whitespace ett måste för responsiv design och annat nonsens!

I min position så trillar det förbi en och annan design som ska vara tänkt för en e-handelssajt och det skär i mig att det kastas runt så förbaskat mycket nonsens som tyvärr många e-handlare köper rakt av utan en tanke på konsekvenserna.

Mobile First

Tanken med mobile first är att man designar för den minsta komponenten och sedan uppåt mot det som kallas för desktop, dvs fullstor skärm. Tanken är logisk med tanke på hur trenden ser ut att allt fler konsumerar information i sin smartphone och jag tror att det är därför som vi ser så många designbyråer kasta fram detta mantra till sina kunder. Problemet med Mobile First för e-handel är att det finns ingen som helst logik i att utgå från det segment som i de allra flesta fallen har absolut sämst konvertering och där inkomsterna är minst. Inte nog med att Mobile First fokuserar på det minst lönsamma segmentet, det brukar i de allra flesta fallen dessutom dra ner lönsamheten på desktop och i många fall även surfplattor.

Jag har sett mängder av designbyråer och projektledare som stolt presenterar en 3-6 månaders analys som visar på ökad konvertering och högre lönsamhet och det är lätt att tro att då fungerar ju Mobile First? I min åsikt så beror majoriteten av dessa glädjesiffror på skeva analyssiffror (ge det iallafall 12 månader och titta på trafiktrender tack) eller, som i de flesta fallen, att den föregående designen var till och med sämre!  den enda fördelen som Mobile First har för E-handel är att det brukar betyda att sidorna blir mindre plottriga och därmed enklare att navigera och förstå. Detta kan/bör man förstås göra utan Mobile First tänket, men tydligen är det ack så svårt….

Whitespace ett måste för responsiv design

Detta är ett av de dummaste påståenden jag hört de senaste 12 månaderna och jag hör det upprepas om och om igen. Det kommer oftast från designbyråer som jobbar med 3-5 brytpunkter, dvs man lägger ut ändringar i hur saker och ting ska se ut baserat på de förmodade enheternas upplösning. En brytpunkt från desktop ner till ipad liggande, en till ipad stående, en till iphone liggande och en till iphone stående är inte ovanliga uppställningar. Problemet med det är att responsiv design är ENHETSOBEROENDE!  Designen ska byggas så att man sätter brytpunkter baserat på hur designen flyter, inte efter enheters egenskaper som i framtiden kommer att vara helt annorlunda.  Whitespace ska användas för att förstärka designen och hjälpa besökaren hitta rätt element på sidan, inte som en designbuffert så att det går att skala designen in absurdum mellan olika brytpunkter.

Jag har sett designförslag som på allvar föreslår 200-300 pixels ”glapp” i designen mellan olika element med motiveringen att det måste se ut så om sidan ska var responsiv. Inom mig gråter varje del av mig över denna dumhet…

Design för E-handel ska/behöver inte vara ”kreativ”

Om jag fick en krona för varje ehandlare som byggt om sin kassa i en flerkolumndesign för att göra checkouten kortare(??), bara för att se sin konvertering falla platt på näsan, eller 50 öre för varje checkout som ökat sin konvertering bara genom att sluta försöka göra upsell i kassan…eller varför inte 10 öre för varje ehandlare som svär vid sin döde släktings gravsten att registrering är ett måste och att det absolut inte påverkar konverteringen negativt. ja, då hade jag förmodligen haft råd med ganska mycket nu. Fick jag dessutom en krona för varje gång en designbyrå eller projektledare lägger fram designförslag som ska vara nyskapande och ”kreativa” som sedan dunkar konverteringen i botten, ja då skulle jag förmodligen ha väldigt mycket pengar nu.

När jag dessutom ser personer som på fullt allvar pratar om above the fold som den helige Graal eller A/B testare som basunerar ut sin triumf efter att det senaste 5 dagars testet visade ökad konvertering mitt i en 50% kampanj….ja då känns det lite hopplöst kan man säga, speciellt när både små och stora ehandlare köper det rakt av och förlorar massor med pengar.

…då är det tur att RESS är på väg

Mitt i allt detta konverteringskaos så känns det ändå rätt skönt att RESS äntligen, äntligen är på väg till enhandeln på allvar.  Mitt tjat om att responsiv design inte fungerar för E-handel har burit frukt och Hybris är nu på väg ut med ett helt nytt CMS system baserat på RESS, dvs olika innehåll beroende på enhet och upplösning som är speciellt optimerat för just det segmentet. Jag hoppas på en tidig release i Q4 eller Q1 nästa år och då får vi se om mitt mantra stämmer eller inte!

 

Att jobba med konvertering är en ständig uppförsbacke

Tyvärr är det så att många ehandlare, speciellt större sådana, mycket hellre lyssnar på etablerade designbyråer än små konverteringsexperter. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag misstänker att det finns en viss okunskap om vilken skillnad det ligger mellan förpackningsdesign och ehandelsdesign, eller varumärkesdesign och konverteringsdesign till exempel. Jag har haft en del sådana som passerat min skärm senaste tiden och det är lite irriterande ibland, så jag kände att jag behövde gnälla av mig lite :)

 

Den responsiva trenden håller i sig, men behövs den för e-handel?

Att alla nya ehandelslösningar ska ha stöd för responsiv design var en tydlig trend under 2013, trots fallande statistik för smartphones och starkt frammarsch för surfplattor. Frågan är därför om den trenden håller i sig, finns det ett behov av responsiv design för ehandel i framtiden?

I mitt blogginlägg ”2014, året då vi skiljer på mobila enheter och blir seriösa gällande mobil trafik?” så öppnar jag frågan gällande vad mobil trafik egentligen är och hur en annorlunda syn på vad mobil trafik egentligen är betyder för responsiv design just för ehandel. Jag laddar för ett inlägg om androidenheternas skuld och förtjänst när det gäller uppkomsten av responsiv design, men under tiden så vill jag ställa frågan om det är så att responsiv design är ett krav på en modern ehandelssajt idag, eller om det är bättre att optimera för fullskärm och surfplattor? Finns det responsiva ehandelssajter som visar på någorlunda aktiv mobil trafik från smartphones där en responsiv design har gett goda resultat?

…och självklart kommer det lite inlägg om kostnader och fördelar/nackdelar när det gäller responsiv design för ehandel framöver också :)

Det är dags att skriva om konvertering…

Konvertering, eller Neurowebdesign egentligen, dvs konsten att skapa en design som får kunderna att köpa mer är någonting som jag skrivit ganska lite om trots att det är det som jag sysslar mest med egentligen. Nu är det dags att ändra på det med en helt ny blogg.

Förra året började jag ett initiativ att hjälpa små e-handlare med deras ehandelssajter när det gäller konvertering, men en rackarns flytt kom i vägen och Fotofyndet väntar fortfarande tålmodigt på att jag ska slutföra min analys. Det initiativet kommer att fortsätta under 2013 och jag startar en helt ny blogg där jag enbart kommer att skriva om konvertering samtidigt som jag funderar på att avsätta en lunch varje vecka eller månad till att träffa och hjälpa ehandlare med sin konvertering.

I den nya bloggen så kommer jag att skriva om saker som färgpsykologi, gestaltlagarnas inverkan på försäljning, trygghetsfaktorer, rörelseriktningar för att styra besökaren på sidan och självklart allt möjligt om hur man skapar en design som är användbar och som har en bra användarupplevelse. Det kommer att vara både långa och korta tips där jag ibland kommer att uppmana till diskussioner i forumet eller i kommentarerna.

Jag vill gärna höra vad du vill veta mer om när det gäller konvertering så vill du veta mer om hur den ultimata checkouten ska se ut, veta hur en CTA fungerar (eller vad tusan det är), genomgång av varför trygghetsfaktorer ökar försäljningen eller om färgen spelar någon roll på en ehandelssajt så hojta till! Jag är också intresserad av att höra om du känner dig nyfiken på att ta en arbetslunch med genomgång av din ehandel tillsammans med mig i centrala Stockholm eller om du har andra förslag på hur jag kan ge just dig en liten hjälpande hand så du kan växa och bli nå nya framgångar?

Det är dags att göra medlemskap viktigt för ehandeln

Jag skrev i början på året om community shopping och dess fördelar och jag tänkte avsluta året på samma tema. Den mobila trafiken till ehandelssajter börjar närma sig 15-20% och den starka trenden att påbörja handlingen på mobilen och avsluta på stor skärm är någonting som jag tror kommer att fortsätta, trots bra initiativden mobila betalmarknaden.

För att kunna fånga detta flöde är det viktigt att besökaren kan spara sin varukorg i mobilen och sedan kunna fortsätta på surfplatta eller fullskärm. Det blir med andra ord viktigare än någonsin att sömnlöst kunna vandra mellan olika enheter och för mig är den enklaste varianten på det att låta besökaren logga in för att spara sin varukorg.

Om vi bortser från den uppenbara vinsten med att vi ökar chansen att besökaren återupptar sin varukorg så finns det andra fördelar också. Vi kan till exempel lättare följa olika kunders beteenden och lära oss mer om deras preferenser än att bara titta på IP och/eller genomförda köp och vi kan lättare göra uppföljning med remarketing då vi hela tiden har besökarens uppgifter. För att nämna några exempel.

Den stora utmaningen blir att få besökaren att logga in och jag tror att för att det ska finnas ett incitament för besökaren att göra det så måste det dels vara enkelt att logga in och där ser jag det nästan som ett måste att kunna logga in med sociala medier och liknande. Dels måste det finnas något värde i att logga in, även om möjligheten att spara kundkorgen är en bra början.

För mig som ser nyttan med att veta så mycket som möjligt om kunderna och att kundernas interaktivitet på ehandelssidor ger en stor boost i konvertering, speciellt om interaktionen är i samband med information som bild och personlig information så att vi kan identifiera oss med informationen, så känns det som ett naturligt steg att jobba mer med medlemsskap.

Idag jobbas det för fullt med lojalitet för ehandel och för mig så är det naturligt att skapa möjligheter för kunderna att engagera sig i ehandelssajter och på så sätt stärka bandet mellan kund och ehandlare. Det lättaste sättet att gör det är att låta kunden bygga upp sin profil på ehandelssajten enligt gammal hederlig gamification princip.J u mer tid kunden lägger på att bygga upp sin profil, ju mer lojal kommer denne att bli.

Det är hög tid att släppa tanken på att medlemsinformation är bara till för affärssystem och marknadsföring och se vilken nytta den har för kunden själv. Tänk inte utanför boxen, eller inuti boxen…strunta i boxen helt och hållet och fokusera på att knyta kunden närmare din verksamhet och bygg upp deras lojalitet.

4 optimeringssessioner under #Emeet

När jag var i Sundsvall för några veckor sedan så höll jag ett antal sessioner där jag gick igenom olika ehandlares webbplatser och gav tips på vad man kan göra för att optimera designen för bättre konvertering och kundupplevelse och jag tänkte se om det fanns fler som var intresserade av att göra en repris på det under #Emeet4.

Tanken är att att jag och Sïmon Saneback sätter oss ner och under 20-30 minuter tittar igenom din e-handelslösning för att se vilka eventuella saker du antingen kan göra direkt och vad du kan testa med A/B testning för att öka din konvertering. Eftersom det är så mycket spännande som händer på #Emeet4 så vill vi inte låsa upp hela dagen dock, men 4 sessioner tänkte vi bjuda på.

Under en sådan begränsad tid så hinner vi med ett begränsat antal sidor, så välj ut 3-4 sidor du vill att vi tittar på så går vi igenom så många vi hinner med.

Om du är intresserad så skicka ett mail till jimi.wikman@brightstep.se så ska vi se vad vi kan göra för dig och din butik.

Den mobila evolutionen påverkar allt – hur ser förberedelserna ut i Sverige?

Den mobila evolutionen påverkar all verksamhet på Internet och vi ser redan hur processer för webdesign och innehållshantering påverkas och frågan är hur ser förberedelserna ut bland ehandelsplattformar och betalninglösningar? Finns det planer på hur e-handeln ska hantera en allt mer mobil värld och vilken väg siktar man på?

Den mobila utvecklingen kommer att gå åt ett av två håll som jag ser det. Antingen så följer vi utvecklingen från tidigt 2000-tal när fluid design blev poppis då alla skulle göra sina webbplatser fluid tills man upptäckte att det inte riktigt fungerade rent praktiskt eller tekniskt eller så kommer responsive att bli ett standardiserat sätt att jobba med design i framtiden.

Om vi går mot en utveckling med responsiv design som standard så ställer det stora utmaningar på oss designers och utvecklare, men oavsett  så är det tydligt att vi kommer att ha en framtid där vi måste kunna jobba med olika innehåll mot olika medium (stor skärm vs smartphone tex) och då kommer det att behövas lösningar för det i de olika ehandelsplattformarna och betalningslösningarna behöver anpassas så att rätt typ av funktionalitet finns på rätt medium.

Frågan är hur ser den utvecklingen ut och vilka planer finns idag på att implementera den typen av hantering och funktionalitet? Under hösten och vintern planerar jag att diskutera just den frågan med några av de större plattformarna och de olika leverantörerna för betalningslösningar. Jag kommer även att träffa några aktörer som jobbar med responsiv e-handel för att utbyta erfarenheter och se hur de ser på framtiden.

Under dessa möten kommer jag att försöka att få en tydligare insikt i hur de olika betalningslösningarna fungerar rent praktiskt, både visuellt och tekniskt och kanske även kika lite på vad som ligger i pipeline för framtiden. Hos de olika plattformsleverantörerna så blir det mycket fokus på designförändrigar mot responsivt och hur backend utvecklas för att ge möjlighet att vikta innehåll på mindre skärmar , hantering av grafik och video och allmänna åtgärder för snabbhet och bandbredd.

Redan nästa vecka bär det av till en leverantör av betalningslösningar för demo och samtal och jag har flera möten planerade med bland annat Panagora som ska visa sin lösning och berätta om de utmaningar de har mött med responsiv ehandel senare i höst. Jag ska försöka få till en hel del bilder och kanske några demovideos och information som företagen godkänner att jag presenterar offentligt.

Har du något företag som du tycker att jag ska besöka, så skriv en kommentar eller gå till min hemsida och skriv på forumet så ska jag se vad jag kan boka in. Kom gärna med förslag på frågor som du tycker är intressanta så kanske jag kan ta upp de frågorna samtidigt.

Ny Bloggpost: Har designen någon betydelse för E-handel?

En av de absolut vanligaste frågorna från framför allt mindre e-handlare är om designen verkligen spelar någon roll eller om allt vi bryr oss om är priset och utbudet? Svaret för mig är självklart…

I marknadsföringssammanhang pratar man om de fyra P:na (4p) som står för product, price, place och promotion, på svenska produkt, pris, plats och påverkan. De är de faktorer som används för att strategiskt få fram till exempel det ideala priset eller rätt sorts påverkan i form av reklam och annan marknadsföring.

Egentligen finns det ett femte P också som står för personal som är en väldigt viktigt faktor  för att marknadsföra sina produkter. Exempelvis så har expert fått kritik för att deras säljare inte längre är lika kunniga som tidigare och vi kan se resultatet av det ganska tydligt.

En del vill till och med ta det ännu längre och kasta in tre P:n till  i form av People (”participants of service delivery”), Process (of service delivery) och Physical (evidence and design) eller till och med fyra C:n efter Robert F. Lauterborns förslag med Consumer, Cost, Communication och Convenience, men jag tror att då blir det lite för invecklat så vi nöjer oss med de fyra P:na.

Så, om påverkan är en av de fyra grundfaktorerna för en framgångsrik marknadsföring, kan vi säga att designen på en e-handelsajt eller räcker det med att man har bra produkter till bra pris som är tillgängliga 24 timmar om dygnet?  Svaret på den frågan ligger i våra hjärnor…

Läs fortsättningen på Jimiwikman.se

Nya tjänster och i startblocket för 2011

2010 rusar fram och dom senaste 4 månaderna har varit den mest arbetsintensiva perioden sedan jag startade min verksamhet 2006, men redan nu ser jag fram mot 2011 och den omarbetningen som jag planerar för Mortfiles av såväl webbplats som tjänster.

Den ökade efterfrågan av mina webbdesigntjänster ger ett välkommet tillskott i kassan så att jag kan göra en del investeringar , men det är kanske mest intressant att jag börjar få förfrågningar på reklammaterial som visitkort, kuvert och annonser. Det är en del av min verksamhet som jag inte haft så mycket arbete med, kanske mest för att jag inte haft så mycket erfarenhet när det gäller just den typen av arbete. Med lite mer kunskap av InDesign och en del framgångsrika annonser så känns det som att det kan bli en ny tjänst under 2011. Jag har ingen som helst aning om vilken prissättning som kan passa bara, men det får väl ge sig gissar jag :)

Illustrator börjar kännas mer bekant, även om jag har mycket kvar att lära mig under 2011 och det gör att jag troligen kan erbjuda design av logotyper under 2011. Vi får se om det kan bli så illa att jag även kommer att börja designa ikoner, något som det alltid verkar finnas en marknad för. Det är dock en bit kvar innan jag känner mig tillräckligt bekväm med vad jag kan skapa med Illustrator, men enklare arbeten ska gå fint.

Jag har under helgen kikat lite på hur företag kan integrera med Facebook genom att skapa applikationer genom Facebooks Canvas och jag måste säga att det är ett intressant område. Jag vet att många företag vill ha information från sin webbplats i en Facebooktab på sin företagssida på Facebook och det kan mycket väl bli en tjänst som jag kan åta mig under 2011. Jag ska lära mig mer om vilka funktioner som är möjliga, men redan nu kan jag skapa ganska spännande saker med bara HTML/CSS och RSS flöden :)

Invision Power är inne i en riktig releasefest just nu med nya releaser varje tisdag året ut och det som dom presenterat hittils får mig att känna mig glad att jag valt att IPB som bas för Mortfiles nästa år.  Nexus har släppts och även om systemet saknar automatiska funktioner för webbhotellet idag så har jag redan börjat processen för att konvertera data från WHMCS till Nexus. Förhoppningen är att jag ska kunna ta det i bruk redan i Januari 2011 när jag skrotar den gamla webbplatsen och sätter upp den nya.

Det är många delar av Mortfiles som kommer att verkligen få sig ett lyft under 2011 och jag är riktigt optimistisk och ivrig att sätta igång. Med Mortfiles NX så känner jag att Mortfiles kommer att få den enhetliga känsla som jag saknat och jag tror att det kommer att påverka hur kunderna upplever webbplatsen också. Det faktum att jag särskiljer företaget Mortfiles från mig personligen tror jag också ger ett tydligare fokus som jag hoppas ska  upplevas positivt.

Fast innan detta kan bli verklighet måste jag jobba mig igenom dom sista månaderna av 2010 och det är inte direkt någon brist på arbete just nu!

Co-creation som verksamhet?

Med flera bloggare som kunder så börjar jag se en trend att många bloggare har större behov än ”vanliga” kunder och frågan är hur jag kan ta till vara på det?

Co-creation är ett spännande begrepp där kunderna skapar produkterna och jag tror att det kan vara ett ganska spännande sätt att skapa nya produkter som kunderna själva efterfrågar.

Jag funderar på att ha en återkommande tävling som går ut på att skapa ett speciellt hosting eller designpaket anpassat för ett speciellt syfte och där vinnaren får det paketet gratis.

Förutom att det fungerar både som marknadsföring och som ett sätt att locka in både befintliga och potentiella kunder till webbplatsen så ger det även mig en slags fingervisning över hur mina produkter står sig i förhållande till kundernas önskemål.

På samma sätt funderar jag på att låta kunder och medlemmar bestämma vad jag ska göra instruktioner på, både i skrift och på video. Det borde inte bara ge en fingervisning över vad som saknas, utan också vad som behöver förtydligas och byggas om så miljöerna blir tydligare och enklare.

Vad tror du? Kan det vara ett smart sätt att jobba eller är jag helt ute och cyklar?











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner