Krönika:
Tobias Jonasson

Nils Nilsson


www.nilsnilsson.se

Mystery eShoppers

Ett koncept för kvalitetsprövning som blir allt vanligare i fysiska butiker är s.k. Mystery Shoppers. Alltså en person som är anställd eller på uppdrag av butikens ledning för att undersöka kvalitén på butiken i form av bemötande, kundvård, information etc. Människan blir alltmer kräsen när det kommer till kundvård och bemötande, detta är alltså väldigt viktig del i kvalitetssäkringen av en butik.

Jag har inte hört talas om att detta finns inom e-handel. Självklart finns det testare och folk som utvärderar användbarhet och helhetsintryck av sidor. Men vad e-butikerna behöver är en kontroll där hela flödet testas. Man sätter alltså upp scenarion där testpersoner lägger till, betalar, behöver kundtjänst, får hemskickat, behöver kundtjänst (återigen) etc. På detta sätt kan man göra kvalitetssäkringar och se vart det finns brister, och självklart få en hint om vad man gör rätt!

Facebooks nästa drag?

I artikeln ”Facebook is a Ponzi Scheme” av Joseph Perla kan man läsa att Facebook-annonser, som förövrigt stigit enormt i pris på senare, fungerar väldigt dåligt. En enkel anledning till detta är att man är på Facebook har som syfte att interagera med sina vänner, inte handla varor eller tjänster.

Jag lever i tron om att annonser i Facebook kan fungera i viss utsträckning, men inte ger tillbaka det värdet man vill, alltså en dålig annuitet (ROI/return on investment).

Så, när annonsörer då inser att detta inte fungerar, hur ska då Facebook tjäna pengar? Jag tror e-handel är svaret på detta. En kollega från Koinor skickade mig en länk där IM Work säljer sina tjänster direkt via Facebook. Allt görs här, förutom betalningen, då man skickas till PayPal. Detta tror jag blir nästa steg för Facebook och andra sociala medier, med skillnaden att allt sköts via mediet.

Scenariot jag ser är att en användare anmäler sitt kreditkort, kan gå in på ett företags e-handelssida på Facebook, handla och betala. Man har alltså ett varuhus av butiker att handla genom utan att behöva göra alla besvärliga steg som att anmäla nytt konto, nytt kort, etc. Vidare kommer Facebook samla information om kunders köpmönster och dra nytta av dessa i annonsering. Facebook tar provision av företagets försäljning och har på så sätt ett intresse i att produkter säljs och kommer således skräddarsy annonsering till de användare som är köpstarka inom vissa områden. Man kommer i sin användare ha en varukorg där alla produkter läggs till, när man ”checkar ut” och betalar handlar man alltså saker från olika butiker.

För att detta ska fungera måste Facebook göra det smart och behålla syftet, alltså att användare ska interagera med varandra, spela spel etc. Handeln i sig måste hållas väldigt sekundär.

Detta kommer ta begreppet ”impulshandla” till en helt ny nivå!











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
MYoroface AB söker:
E-commerce manager
WellNOx Health AB söker:
Ansvarig Digital Media
Polarpumpen AB söker:
Polarpumpen.se söker Content Writer
Elodie Details AB söker:
Digital Retail Manager
Hands-On Science AB söker:
Platschef - Hands-On Science AB