Krönika:
Tobias Jonasson

Nils Nilsson


www.nilsnilsson.se

Mystery eShoppers

Ett koncept för kvalitetsprövning som blir allt vanligare i fysiska butiker är s.k. Mystery Shoppers. Alltså en person som är anställd eller på uppdrag av butikens ledning för att undersöka kvalitén på butiken i form av bemötande, kundvård, information etc. Människan blir alltmer kräsen när det kommer till kundvård och bemötande, detta är alltså väldigt viktig del i kvalitetssäkringen av en butik.

Jag har inte hört talas om att detta finns inom e-handel. Självklart finns det testare och folk som utvärderar användbarhet och helhetsintryck av sidor. Men vad e-butikerna behöver är en kontroll där hela flödet testas. Man sätter alltså upp scenarion där testpersoner lägger till, betalar, behöver kundtjänst, får hemskickat, behöver kundtjänst (återigen) etc. På detta sätt kan man göra kvalitetssäkringar och se vart det finns brister, och självklart få en hint om vad man gör rätt!

Comments 5

  1. Arne Andersson wrote:

    Jodå det finns, kolla in detta:
    http://nordicecommerceknowledge.se/mystery-eshopper/

    Posted 22 Feb 2011 at 12:26
  2. Nils Nilsson wrote:

    Sedär! Har letat för dåligt helt enkelt. Skulle vara intressant att höra om någon testat konceptet, och se utfallet från detta.

    Posted 22 Feb 2011 at 01:28
  3. Mattias Pihlström wrote:

    Ja, slå ett öga på http://www.e-tailing.com/ och som Arne nämnde har Wipcore/NEK dragit igång ett liknande koncept i Sverige som samarbetar med Lauren Freedman på e-tailing group.

    Slå även ett öga på WebServiceAwards som testar sajter på ett lite annorlunda sätt med konsumentperspektiv och upprätthåller ett index att jämföra sig mot, http://www.webserviceaward.com/

    Posted 22 Feb 2011 at 03:58
  4. Lena Nilsen wrote:

    I år har vi utökat vår undersökning från 20 till 40 e-handlare, varav 10 nya svenska, 5 norska och 5 danska. Mycket intressant i år att kunna jämföra med förra årets siffror, väldigt intressant också att se hur de andra nordiska länderna eventuellt skiljer sig från de svenska e-handlarna.

    Det vi mäter är den totala köpupplevelsen och resultatet av detta kommer att presenteras på vårat summit http://nordicecommerceknowledge.se/summit/

    Posted 27 Feb 2011 at 10:12
  5. Daniel wrote:

    Det kommer säkert mer och mer i framtiden när ehandeln vuxit till sig ännu mer!

    Posted 27 Feb 2011 at 04:44

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager