Veckans spaning – Är du inkluderande, eller exkluderad?

Samhällstrender är långa, och ända sedan 1980-talet har pendeln i samhället varit att man skall exkludera människor från gemenskapen av olika anledningar. Så har det varit förr i samhället, och de tankar som rådde på 1970-talet i Sverige var nog för mycket åt andra hållet.

Förutom fel kön, fel hudfärg, fel sexuell läggning eller tro på fel gud, som har varit rätt så vanliga skäl genom alla tider att exkludera, så skickar vi idag systematiskt ut människor av andra anledningar. Våra socialförsäkringar är det numera ett privilegium att få ta del av, och tar man del av dem är deltagandet ytterst reglerat. Allt i syfte att exkludera personer eller hela grupper.

Inkluderande handlar inte om någon slags absolut jämställdhet, utan om att få med alla in i något som en majoritet redan har tillgång till. Det är inget socialistiskt önsketänkande, utan mer en omtanke om sina medmänniskor. Närande och tärande är begrepp som fått fäste, media fylls av reportage om vad alla åldringar kostar, man pratar om åldringsboomen men också vabbande, sjukskrivningar, arbetslöshet och förtidspensioner. Hela tiden med undertonen att en vabbande förälder som är hemma och torkar spyor efter sitt kräksjuka barn skulle vara mindre värd än den som driver en manikyrsalong, är statssekreterare åt regeringen, jobbar i gruvan i Malmfälten eller kanske handlägger VAB-ansökningar på försäkringskassan.

Även om man i många fall är välvillig och säger sig eftersträva inkludering så blir effekten i ett samhälle som tänker exkludering den omvända. Valfrihet att välja skola har lett till västvärldens mest segregerade skolor. Valfrihet i vården har lett till att ju högre social status man har, desto mer modern vård får man. En totalt reglerad bostadsmarknad för att alla skall ha rätt till bostäder har lett till att de med sämst social status klumpats ihop i snart 50år gamla miljonprogramshus som inte sett renoveringar på många år.

De senaste valen har i hög grad handlat om ordet utanförskap. De borgerliga politikerna har lyckats kidnappa ordet utanförskap och definierat gränsen för det till ett jobb. Inte rätt till inkomst. De andra står mest och sparkar på grästuvor och tänker ”sjuttsingen också, vad skall vi göra nu?”. Patetiskt, och inte särskilt bra för vårt land.

Vad har nu detta med ehandel att göra tänker du? Jo, eftersom exkludering är en trend i samhället så finns den också inom ehandeln. Vi ställer exkluderande krav på våra kunder. Det finns ebutiker som slår bakut om man försöker besöka den med en för gammal webbrowser. Sedan fortsätter vi med exkluderande krav på att man måste ha en mailadress för att kunna beställa, man måste ha en mobiltelefon så att man kan SMS-aviseras, man måste ha ett kontokort för att betala eller i alla fall en internetbank. Man måste ha en legitimation för att hämta ut ett paket. De allra flesta människor har detta, men inte alla. Med varje exkluderande krav skickas någon procent ut i utanförskapet, utanför ditt kundregister. De får inte bidra till ditt välstånd, de får inte bli lyckliga med en produkt från dig.

Ibland har exkluderandet ekonomisk bakgrund, och det är OK för ett privat företag (men knappast för en stat) att göra sådana avvägningar, men inte sällan handlar det om okunskap. Det är inne att ställa krav, och livet blir så mycket lättare om man ställer kraven istället för att försöka leva upp till dem. Så vi ställer krav på att man skall skapa konton för att få handla och på att man skall tyda suddiga bilder med konstiga ord för att ställa en enkel kundtjänstfråga. Vi kopierar produktbeskrivningar på engelska i tron om att alla förstår det och vi skriver krångliga köpvillkor som vi inte själva klarar av att förklara.

Ibland så utgår vi från att kunden ser samma saker som vi ser på vår 23”-skärm framför oss på skrivbordet. Där, i upplösningen 1920×1080 är alla pilar och knappar glasklara att tyda. När kunden sedan går in med en 15”-skärm i uppläsningen 1024×800 faller en massa grafik ifrån, och den som på en iPad försöker beställa tycker det mesta ser ganska rörigt ut.

Jag är inget helgon själv i den här frågan. Jag har säkert förpassat många kunder ut till utanförskapet, men jag avser att göra bot och bättring i frågan. Jag trivs bättre i ett inkluderande samhälle och tror att vägen till ehandelns tillväxt ligger i att ALLA kan handla av oss.

 

6 thoughts on “Veckans spaning – Är du inkluderande, eller exkluderad?

  1. Bra krönika som vanligt. Vissa saker tänker man faktiskt inte på – andra blir man påmind om när kunder ringer upp för att de har problem att ta sig igenom den ”superoptimerade” kassan.

    Detta med små lågupplösta skärmar tror jag dock kommer tas större hänsyn till framöver, som en oavsedd bieffekt till den mobila revolutionen.

    Men visst exkluderar vi, t.ex. kunder som vill beställa mot faktura men inte passerar Paysons nålsöga. Skulle gärna införa PF igen, det är ju ”inkluderande”, om det inte var så förbaskat dyrt (med tanke på alla outlösta paket man får dras med).

    Tack för bra tankeställare.

  2. Jag tycker alla eButiker som erbjuder faktura via Payson, Klarna eller dylikt även borde erbjuda förskottsbetalning så alla minderåriga (type15-17 åringar med egna pengar) och äldre med vanskliga kreditbetyg (men som ändå har en liten slant att spendera) kan beställa. Dessa grupper är ca 1 miljon människor och de exkluderas utan att de flesta blinkar. De har behov som alla andra människor och borde bemötas med den respekt de förtjänar.

  3. Jag är på samma linje som Conny, fast att man inte får sälja till minderåriga.

    Men jag kan bara tala för mig själv som gått i personlig konkurs. Ingen bank vill ge en ett sketet kort som man kan betala med (OBS ej kreditkort utan ett vanligt bankkort).

    Då är det inte så enkelt att handla om man nu skulle ha några kronor över efter sina ca 4900 kronorna (som är x minimum).

    Nej det är ingen lätt sits att sitt i personlig konkurs, men att man gör det under eran då kontanter försvinner från banker osv gör ju inte att bankerna tänker om………Men tur att det finns andra länder som mer än gärna ger en ett kort så man kan betala med kort!

  4. Intressant resonemang om inkludering. I Sverige bor knapp två miljoner personer med någon form av handikapp, eller funktionsnedsättning som det heter nu. Många av dem har svårt att e-handla på grund av otillgängliga e-handelsplatser. Vi har därför tagit fram kriterier för e-handelsplatser för alla. Läs gärna dem på vår hemsida. Så kan du undvika att ekludera handikappade och samtidigt tjäna mer pengar.

  5. Per: Jag kan inte annat än att hålla med. Jag upptäcker dagligen att jag har problem med att se på sajter där man slarvat med kontrasterna och det blir väldigt jobbigt att läsa. Likaså slarvas det med väldigt små bilder där det är svårt att se detaljer. Det kostar i form av uteblivna kunder att göra så, helt klart.

  6. Hej Bernt!
    Det är som vanligt tänkvärt det du skriver. Och på förekommen anledning tar jag tillfället i akt att påpeka en konstighet i din egen meny som gör att jag känner mig exkluderad:-) Då jag har mejlat ett par gånger om det för att påkalla sin uppmärksamhet men inte fått något svar tänkte jag att jag provar här när ämnet ändå är uppe så att säga:-) I korthet är att hela menyn inte går att nå, inte från min dator/skärm/webbläsare i alla fall.

    http://forumbilder.se/CDN22/parv

    Är inte säker på att det framgår tydligt på bilden men det är i nederkant som menyn fortsätter men jag kan nte nå den.

    Sen vill jag minnas att jag hade en fundering till kring navigeringen. Mejla om du vill veta så letar jag fram mejlet. Det finns alltid utrymme för förbättringar och oftast är det lättare att se vad det är hos andra:-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *