Årets spaning – 2014, here we come!

År 2014 kommer som vanligt att bli händelserikt för alla Ehandlare. Jag har plockat ut åtta områden som ser extra spännande ut när man kikar in i kristallkulan.

Konsolideringar
Ehandlare kommer att börja köpa varandra, och det är mest företag med hyfsat stor omsättning kommer att vara intressanta. Ehandlare kommer bli uppköpta av detaljhandelskedjor, och ehandlare kommer att köpa detaljhandelskedjor. Kravet att växa och kravet att finnas i alla kanaler blir mer och mer ett måste. Vi har redan sett under 2013 hur Royal Design tog över delar av Cervera, och det lär vara fler sådana uppköp på gång. Det sitter många och räknar just nu.

Leveranser
Våra varuleveranser behöver utvecklas så att överlämningspunkten kommer så nära kundens hem som möjligt. Fler försändelser behöver levereras direkt i brevlådan eller direkt till dörren. Man får lov att vara innovativ för att klara av detta, men faktum är att det finns en väldig massa distributionsflöden runt om i vårt samhälle som har överkapacitet. Under 2014 tror jag att det är dags för nya initiativ på det här området. Det bubblas lite redan nu med tidningsbud som skall börja distribuera paket, och i storstäderna har Bring satt igång med hemleveranser.

Returer
De flesta ehandelsföretag har en sund ekonomi och helt korrekta kalkyler ända tills man kommer till punkten returer som skjuter det mesta i sank. Returer är dyrt, och alla Ehandlare behöver ta krafttag för att försöka få ned antalet returer. Jag tror vi kommer få se mycket färre företag locka med fria returer eller ens andas till sina kunder om att man kan returnera under 2014. Med bättre storleksverktyg, bättre varuinformation och kvalitetstestade varor kan vi komma rätt så långt.

Tjänster
Under 2014 kommer också mindre tjänstesäljande företag till webben. Boka tid hos frisören, tandläkaren, veterinären, bilverkstan eller tennishallen på webben. Boka bord på restaurangen, köp fiskekort, boka tvättstugan eller beställ taxi via datorn, plattan eller mobilen. Lösningarna är nu så billiga att det är svårt även för de mindre företagen att vara utan.

Mellanhänderna
I takt med att ehandeln blivit hetare och hetare har allt fler aktörer radat upp sig i förhoppning om att kunna ställa sig mellan kunden och handlaren och få betalt för att släppa fram trafik. Jag tror alla dessa lycksökare kommer få det mycket tufft under 2014. Ehandlare kommer inte att betala för annat än det som genererar vinst för dem, och besökarna är snabba med att söka sig till de bästa erbjudandena. Den som vill skära emellan kommer få jobba hårt.

Egna varumärken
Alla har vi haft med trilskande representanter för olika varumärken att göra. De gnäller över att deras varor exponeras för lite, att man inte köper tillräckligt mycket och att man dumpar priserna. De kräver att man skall kampanja stendöda varor som ingen vill ha, samtidigt som de stryper tillgången på storsäljande produkter. Nu börjar många ehandelsföretag bli så stora att vi kan få se många fler egna varumärken. När man har ett eget alternativ är det lite enklare att be griniga representanter dra dit pepparn växer.

Optimeringsjakten
När man har enstaka beställningar per dag spelar det inte så stor roll hur man lägger upp sitt arbete, man hinner med ändå. När man har 20 beställningar så får man börja tänka till. När man kommer till hundra börjar det viktigt med det mesta, och växer man sedan är varje sekund och varje öre man kan spara något som syns på nedersta raden i resultaträkningen. Nästan alla ehandlare jobbar idag med den interna logistiken för att förbättra sin effektivitet. Kommer bli ett hett samtalsämne under 2014. Och räkna med tuffa krav på webshopleverantörer och alla API-baserade tjänster. Det handlar inte bara om priset på tjänsten, utan hur effektiv den är också.

Ehandlare utan butik
Vi har fått en ny sorts ehandlare i Sverige. De har ingen egen ebutik, eller ebutiker med rätt så ringa försäljning. Istället säljer de via kanaler som Tradera, Fyndiq, Group On och Amazon. Senast i raden av kanaler var Cdon, och jag tror vi kommer att få se mer av detta under 2014. Både i form av fler kanaler att sälja genom, och att fler och fler ehandlare slutar att ha en egen ebutik. Att kunna släppa Adwords, SEO, inlösenavtal, shopdesign etc. ger utrymme för mycket annat som kan maxa försäljningen via de här sajterna.

 

2 thoughts on “Årets spaning – 2014, here we come!

  1. Intressant, håller med dig till allt utan att vi kommer slippa mellanhänder.

    Kommer snart med en egen spaning… =)

  2. Bra skrivet. Vad tror du långsiktiga lösningen på returer är?

    Jag tror PIM kommer ligga i ropet 2014 med, många verkar ha en teknisk skuld där som man känner börjar bli dags att hantera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *