Ehandlare förenen eder!

Hej alla ehandelsvänner i Sverige. Jag har skrivit en bloggpost om min oro för utvecklingen av ehandel i Sverige i och med lanseringen av ehandel.org. Jag väljer dock att publicera den på min egen blogg istället för här då jag vill ha en opartisk och nyanserad debatt oavsett vilket läger man tillhör. Skulle verkligen uppskatta om du tog del av den bloggposten och gav din syn på saken.

Läs och kommentera här.

 

Bakom kulisserna hos en riktig ehandlare

En riktig ehandlare väljer alltid rätt verktyg för arbetsuppgiften

Följ med No Lingo-TV bakom kulisserna hos en riktig ehandlare.  Jag har besökt Rikard Westberg a.k.a @tonerkungen i Göteborg som säljer toner och bläckpatroner på Tonerlagret.se. Under en tidig morgon och förmiddag fick jag en exklusiv möjlighet att få följa med honom i arbetet mot att bli Sveriges största ehandel. Det här är en mycket unik inblick bakom kulisserna. En naken och ärlig inblick i det glamourösa livet som ehandlare.

I del 1 får du följa mig och Rikard på väg till Tonerlagret tidigt en morgon efter att ha varit hos en grossist för att hämta varor till dagens utleveranser. Jag intervjuar Rikard om ehandel och hans karriär som ehandlare. Mitt i sändningen blir det ganska dramatiskt då vår fullastade bil plötsligt är nära att råka illa ut i morgontrafiken. Rikard tar dock det hela med en klackspark, nära döden upplevelser hör ju till en ehandlares vardag, och berättar öppet om livet som ehandlare.

I del 2 får du ta del av Rikards insidertips om hur du lageroptimerar och effektiviserar din verksamhet och se hur det går till att packa ett paket riktig snabbt och effektivt. Du får även träffa två andra kända ehandlare, Anton Jonsson a.k.a @agaton (även känd som Superanton eller detärsåsjuktlättattvarabästAnton) som säljer hörlurar på Headler.se och Martin Kiland a.k.a @martinkiland som säljer strumpor på Strumpgalen.se. Anton avslöjar ett knep om hur du dramatiskt kan öka din lönsamhet, missa inte det.

Bakom kulisserna del 1

Bakom kulisserna del 2

Stort tack till alla inblandade för att ni delar med er. Ehandelskärlek!

 

Ska vi byta kunder med varandra? Du får mina gratis.

Ska vi byta kunder med varandra? Hör av dig om du vill ha mina kunder, du får dem gratis. Det enda du behöver göra är att skicka dina ”begagnade” kunder till mig 🙂

Så här kommer det att fungera: Min butik inom ehandel som säljer arbetskläder kommer inom kort att börja samarbeta med andra duktiga ehandlare som vill visa upp sin butik och ge kunderna ett bra erbjudande. I kassan efter betalningen kommer kunden att få en länk till en sida där alla våra samarbetspartners ger kunden olika erbjudanden, tex fri frakt, en kampanjrabatt eller liknande om man handlar hos dem. Det kommer att vara väldigt enkelt, en logga för butiken och en kort text med erbjudandet. Kunden klickar på en länk för det erbjudande som denne är intresserad av och slussas då till den butik som han har valt. Kunden kommer att landa på en ”hemlig” sida i den valda butiken där han får sitt speciella erbjudande som tack för att han valt att handla i en av de samarbetande butikerna. Sen är det bara för kunden att shoppa loss 🙂

Vi skickar alltså våra kunder efter avslutat köp hos oss direkt till din butik om du vill göra det samma med dina kunder, skicka dem till oss. Vår ”begagnade” kund blir alltså en ”ny” kund hos dig, recycling in it´s prime 🙂

Min teori är att en kund som just har ehandlat lätt kan fortsätta att ehandla i nästa butik om det bara dyker upp ett bra erbjudande. Han eller hon sitter ju redan där med kreditkortet i handen. Varför inte ta tillvara på det?

Jag har ingen aning om hur detta kommer att fungera eller vad det kommer att ge men jag vill ge det en chans. Det kostar inget att vara med mer än lite jobb med att sätta upp en landningssida i din shop och ett erbjudande för att locka kunden till dig. Tillsammans kan vi skapa ett attraktivare erbjudande för våra kunder och vi kan ge dem möjlighet att upptäcka butiker som de kanske inte redan kände till.

Vill du vara med? Har du en ebutik och vill att våra kunder handlar hos dig så kontakta mig på info(at)protecty.se för mer information.

 

Ehandel.se årets kunskapsspridare 2011

Vi gratulerar Ehandel.se och Dan Nilsson till utmärkelsen årets kunskapsspridare inom ehandel på #NES11, Nordic Ecommerce Summit 2011. Väl förtjänt. En extra guldstjärna till Julius som gjort allt jobbet 🙂

Kolla in prisutdelningen här: #NES11 Awards

Bra jobbat säger vi, Magnus, Rikard, Peter, Mattias, Wilma, Marie, Sammie, Åke, Sara och alla andra som fick vara med denna kväll och sola oss i er glans. Ni äger fett!

 

Få saker gjort – i rätt ordning!

Det här inlägget om ehandel publicerades ursprunligen på min blogg No Lingo.

En ehandlare utan arbetsplan

Hur planerar du ditt arbete eller framför allt hur prioriterar du det som du planerat att göra? Jag har hittat ett bra sätt som fungerar för mig som ehandlare så att jag fokuserar på rätt saker i rätt prioritetsordning. Kanske kan det funka för dig oxå?

Planeringsmatris för ehandlare

Allt arbete som jag gör som ehandlare handlar om två saker, ökad konvertering dvs sälja mer till befintliga besökare och kunder eller att skaffa fler nya besökare och kunder. (Alla arbetsuppgifter borde iaf handla om dessa två saker sen finns det så klart alltid en slask. Var lägger man tex in bokföring i mallen?)

Sen är frågan om hur snabbt en utförd arbetsuppgift kan påverka konverteringen eller nya kunder, en enkel tidsprioriteringen. Om jag gör den här arbetsuppgiften nu, har den påverkan på kort eller på lång sikt?

Alla arbetsuppgifter som hamnar i rutan Ökad konvertering på Kort sikt ska jag jobba med idag. Det är som bekant lättare att sälja till en befintlig kund och allt vi gör handlar ju om att sälja. Pengar in idag är min viktigaste prioritering. De arbetsuppgifter som kan ge mig fler nya kunder på kort sikt ska jag jobba med imorgon dvs de har en lägre prioritet än att skapa konvertering på befintliga besökare och kunder.

Sen beror det på hur aggressiv tillväxtplan man har. I mitt fall där jag prioriterar tillväxt så blir nästa prioritering arbetsuppgifter som genererar nya kunder på längre sikt, de kan jag göra nästa vecka, och sist i min prioritering kommer då åtgärder som låååångsiktigt kan öka konverteringen. De kan jag göra nästa månad. (Alla tidsangivelser är givetvis bara illustrativa.)

Genom att strukturera upp mitt arbete på det här sättet kan jag varje gång jag får en ny arbetsuppgift lägga in den i mallen och direkt se hur viktig den är och därmed veta hur jag ska prioritera den.  Jag vet oxå varje dag när jag kommer till jobbet vad jag ska fokusera på istället för att sitta o stirra på en lista och försöka fundera ut i vilken ände jag ska börja.

Jag har nu jobbat efter denna arbetsprioriteringsmall i snart tre månader och känner verkligen att det gett effekt på mitt dagliga arbete. Kanske att det kan funka för dig oxå eller har du något annat bra sätta att planera ditt arbete?

 

Jag vill starta ett ehandelskollektiv. Vill du vara med?

Den här posten om ehandel är urspungligen publicerad på min blogg No Lingo

Kebnekajse, Sveriges högsta band 1971

Jag vill starta ett kollektiv. Nej, det handlar inte om att vi ska bo ihop, ligga med varandras partners och äta biodynamiskt odlad veggokost utan om att nyttja kraften i att göra saker tillsammans. Jag vill starta ett entreprenörskollektiv med ehandlare som vill växa genom att jobba tillsammans, dela på resurserna och lära av varandra.

Tanken är att samla ett gäng etablerade ehandlare under ett och samma tak, sitta i gemensamma lokaler, driva sitt eget företag men dela på kostnader, infrastruktur, personal mm. Många av oss som har hållit på ett tag och börjat växa har svårt att få balans mellan behovet av investeringar i lokaler och personal och intäkterna. Ofta är det så att kostnaderna kommer före intäkterna. Man behöver personal kanske till kundservice eller packning, kanske en deltidare som kan jobba 20-25%, inte en heltidsanställd men det är inte alltid så lätt att hitta personer som är villiga att jobba på det sättet. Är vi däremot 4-5 mindre ehandelsföretag som sitter tillsammans kan vi dela personalkostnaden för anställda, bra lokaler, telefoner, kundservice mm. Allt det som man drömmer om men som man inte har råd att bära själv i början av sitt företags karriär.

Möjligheterna i ett kollektiv är obegränsade, tänk inte bara delning av resurser, tänk allt från upphandling av logistiktjänster till kaptitalanskaffning. På sikt kan man kanske även tänka sig att erbjuda inkubatorplatser för nystartade ehandelsföretag som vill dra nytta av kunskapen och infrastrukturen under sin uppstartsfas, utbildning inom ehandel för högskolor och universitet eller varför inte en egen organisation för tredjedepartslogistik utförd av riktiga ehandlare och inte av logistikföretag med breda målgrupper. Det är bara fantasin som sätter begränsingar var ett sådant kollektiv kan bära.

Många av oss jobbar ensamma. I mitt företag som säljer arbetskläder är vi 1,75 anställda. I ett kollektiv skulle man inte bara få arbetskamrater utan oxå erfarenhet och kompetens runt sig i sin grå vardag. Tillsammans kan vi lyfta varandras affärer. Första steget är att flytta ihop i gemensamma lokaler där var och en bedriver sin egen verksamhet och sen får man se vart det tar vägen. Jag har ingen färdig plan att erbjuda, bara en idé om en spännande resa. Placeringsort är Helsingborg/Nordvästra Skåne med omnejd.

Hör av dig om du är intresserad.

p.s gillar du inte ordet kollektiv så tänk ehandelscentrum, ehandelshotell eller ehandelspark 🙂 d.s

 

Öka konverteringen med en live chat

Sedan några veckor tillbaka har jag provat en live chat funktion i min ehandel som säljer arbetskläder. Det har fallit så väl ut att jag nu har bestämt mig för att permanenta funktionen eftersom det konverterar oerhört bra. … 

 

Öka konverteringen genom att förbättra kommunikationen

Att driva ehandel är som att driva vilket företag som helst. Sälj eller dö gäller även här. Att fokusera på sin webbsajt, att snöa in sig på att man är ehandlare och att alla order ska komma via ebutiken istället för att i första hand fokusera på att sälja oavsett hur ordern kommer in är ett vanligt nybörjarmisstag. Ett tydlig tecken på det att man är att man gömmer undan telefonnumret, inte visar på flera sätt att beställa, öppnar vägar för att ställa frågor osv. Helt enkelt att man inte erbjuder kommunikation på kundens villkor utan bara på sina egna villkor.

Jag har själv gjort det misstaget med min butik som säljer arbetskläder men med tiden lärt mig min läxa och efter att för snart ett år sedan lanserat konceptet Sveriges mest öppna ebutik är jag än mer övertygad – ju fler vägar in ju fler order blir det. (Läs mer om mina erfarenheter av ehandel här, särskilt punkt 7)

Hur många ehandlare är det inte som glömmer bort faxen tex?. ”Haha fax?” brukar jag ofta få som kommentar när jag pratar om hur mina kunder beställer men den diskussionen brukar ganska snabbt tystna när jag visar på vilka order som kommer den vägen. Ryktet om faxens död är betydligt överdrivet. Det beror givetvis på vad man säljer och till vilken målgrupp man vänder sig till men oavsett så måste det ju vara upp till kunden hur han väljer att beställa. För mig är en faxorder den ultimata bekräftelsen på att jag har lyckats med mitt kunderbjudande. Mitt erbjudande är så bra att folk erkänner sina begränsningar i form av kunskap, tid eller intresse för att beställa via shoppen och istället tar fram papper och penna och för hand (ni vet som man gjorde förr) skriver ner sina önskemål och skickar dem till mig. Och det gäller inte bara via fax, jag har tom fått order till min nätbutik via handskrivna brev!

Bara för att du som säljare är teknikvan och van vid att handla på nätet så betyder det inte att alla dina kunder är det och det gör ju inte dem till sämre kunder, deras pengar är ju lika värdefulla i dina fickor som någon annans pengar eller hur?  E:et i ehandel är bara en definition av vilken kanal man distribuerar informationen om sitt erbjudande, inte en definition på hur affären ska göras upp. Visst det är inte lika sexigt att ta emot en order via fax och sen själv lägga in den i butikens ordersystem men det är ju likväl en konvertering och det viktiga är inte hur order kommer in utan att den kommer in eller hur? Sälj eller dö gäller även inom e-handel.

Här är några tips på hur jag har förbättrat min kommunikation med besökarna och därmed ökat försäljningen.

 

Välkommen på #emeet i Stockholm 29/3

@tonerkungen, @wilmafriends, @nolingo och @gamsun på #ssmx (nä Rikard sover inte, det bara ser ut så :D)

För en tid sedan träffades ett stort antal människor som är intresserade av ehandel,  kommunikation och sociala medier på Vinterminglet (#ssmx) i Stockholm.

Under konferensen skickade @tonerkungen ut en tweet till ehandlarna på konferensen om att träffas. På lunchen träffades då bla @tonerkungen som säljer toner, @gamsun som säljer lampor, @wilmafriends som säljer inredning och jag @nolingo som säljer arbetskläder på nätet för att prata ehandel. Många intressanta frågor avhandlades sedan under dagen och det hela avslutades med att @gamsun föreslog att vi borde träffas och prata ehandel och affärsutveckling igen. Tanken på ett #emeet föddes

30-31/3 anordnas webbdagarna i Stockholm vilket förmodligen kommer att samla en hel del ehandlare. Vi är nu några engagerade och drivna ehandlare som ska träffas dagen före webbdagarna dvs tisdag den 29/3 för att just prata ehandel, basha varandras sajter och kanske spana in lite i framtiden.

Är du intresserad av att vara med? Läs mer här och anmäl dig här.


 

Ehandelstips för nybörjare

Den här bloggposten om ehandel är ursprungligen publicerad på min blogg No Lingo. Jag vet att de flesta här är gamla ehandelsrävar, dvs minst 3-4 års erfarenhet 🙂 men hoppas ändå på att kunna bidra med något och om inte annat så kanske några intressanta diskussioner 🙂 så läs och kommentera mer än gärna.

Jag är absolut ingen e-handelsspecialist, varken utnämnd eller självutnämnd. Jag har inga universitetspoäng i datateknik (eller i något annat ämne heller) Jag har inte gått någon ehandelsutbildning och jag kan ingenting om tekniken bakom ehandel som att skriva kod eller designa webbsidor men jag har arbetat konkret, hands on, med ehandel sedan år 2005. Jag är alltså helt självlärd inom ämnet. …