Öka konverteringen genom att förbättra kommunikationen

Att driva ehandel är som att driva vilket företag som helst. Sälj eller dö gäller även här. Att fokusera på sin webbsajt, att snöa in sig på att man är ehandlare och att alla order ska komma via ebutiken istället för att i första hand fokusera på att sälja oavsett hur ordern kommer in är ett vanligt nybörjarmisstag. Ett tydlig tecken på det att man är att man gömmer undan telefonnumret, inte visar på flera sätt att beställa, öppnar vägar för att ställa frågor osv. Helt enkelt att man inte erbjuder kommunikation på kundens villkor utan bara på sina egna villkor.

Jag har själv gjort det misstaget med min butik som säljer arbetskläder men med tiden lärt mig min läxa och efter att för snart ett år sedan lanserat konceptet Sveriges mest öppna ebutik är jag än mer övertygad – ju fler vägar in ju fler order blir det. (Läs mer om mina erfarenheter av ehandel här, särskilt punkt 7)

Hur många ehandlare är det inte som glömmer bort faxen tex?. ”Haha fax?” brukar jag ofta få som kommentar när jag pratar om hur mina kunder beställer men den diskussionen brukar ganska snabbt tystna när jag visar på vilka order som kommer den vägen. Ryktet om faxens död är betydligt överdrivet. Det beror givetvis på vad man säljer och till vilken målgrupp man vänder sig till men oavsett så måste det ju vara upp till kunden hur han väljer att beställa. För mig är en faxorder den ultimata bekräftelsen på att jag har lyckats med mitt kunderbjudande. Mitt erbjudande är så bra att folk erkänner sina begränsningar i form av kunskap, tid eller intresse för att beställa via shoppen och istället tar fram papper och penna och för hand (ni vet som man gjorde förr) skriver ner sina önskemål och skickar dem till mig. Och det gäller inte bara via fax, jag har tom fått order till min nätbutik via handskrivna brev!

Bara för att du som säljare är teknikvan och van vid att handla på nätet så betyder det inte att alla dina kunder är det och det gör ju inte dem till sämre kunder, deras pengar är ju lika värdefulla i dina fickor som någon annans pengar eller hur?  E:et i ehandel är bara en definition av vilken kanal man distribuerar informationen om sitt erbjudande, inte en definition på hur affären ska göras upp. Visst det är inte lika sexigt att ta emot en order via fax och sen själv lägga in den i butikens ordersystem men det är ju likväl en konvertering och det viktiga är inte hur order kommer in utan att den kommer in eller hur? Sälj eller dö gäller även inom e-handel.

Här är några tips på hur jag har förbättrat min kommunikation med besökarna och därmed ökat försäljningen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *